Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta3825.03.20256

1727-2025 (08 01 01)

Esi- ja perusopetuksen koulukuljetusperusteet 1.4.2025 lukien

Tiivistelmä:

Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään esi- ja perusopetuksen koulukuljetusperusteiden päivittämistä 1.4.2025 lukien.

Kasopelk § 38

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen 17.3.2025:

 

Koulukuljetusperusteita on tarkistettu uuden lukuvuoden valmistelujen alkaessa. Asiaa käsiteltiin alkuvuodesta 2025 työryhmässä, johon kuuluivat kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen, perusopetuksen palvelualuejohtaja Tommi Tuominen sekä koulukuljetuksia hoitavat toimistosihteerit Irmeli Kerajärvi ja Minna Ekroos.

 

Koulukuljetuksista on säädetty perusopetuslain 32 §:ssä seuraavasti:

 

Jos perusopetusta tai lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Perusopetusta, lisäopetusta tai esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi.

 

Keskeisimmät ehdotetut muutokset:

 

-

Kaikilla perusopetuksen luokka-asteilla koulukuljetusetuuteen vaadittava matka on vähintään 5 kilometriä. Aiemmin päätös on mahdollistanut tulkinnanvaraa, joten tekstin sanamuotoa on nyt täsmennetty.

 

 

-

Jos lapsi huoltajan hakemuksesta käy jotakin muuta kuin lähikouluaan, vastaa huoltaja kuljetuksista. Jos opetuksen järjestäjä opetuksellisista tai muista syistä osoittaa oppilaalle kouluksi muun kuin lähimmän koulun, kuljetusetuus myönnetään, mikäli muut kriteerit täyttyvät. Aiemmin päätös on mahdollistanut tulkinnanvaraa, joten tekstin sanamuotoa on nyt täsmennetty.

 

 

 

 

 

-

Tilauskuljetus- ja iltapäivätoimintapäätökset omaava oppilas voi saada koulupäivän jälkeen kuljetuksen suoraan kotiin, omasta koulusta muun alueen iltapäivätoimintapaikkaan tai oman koulun iltapäivätoiminnasta kotiin. Oppilaalla on oikeus kahteen päivittäiseen koulukuljetukseen.

 

 

 

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta käsitteli asiaa 4.3.2025 § 28. Asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi ohjeiden täsmentämiseksi sijoitusten, vuoroasumisen ja esiopetuksen osalta.

 

Sijoitusten osalta ohjetta on nyt täsmennetty, ja lyhytaikaisten sijoitusten osalta kuljetuskustannuksista vastaa hyvinvointialue.

 

Vuoroasumisen osalta ohjeita on täsmennetty.

 

Tässä yhteydessä on todettava, että kunnan tehtävänä on järjestää sen alueella asuville lapsille esiopetusta ja perusopetusta perusopetuslain mukaisesti: Kunta osoittaa lapselle virallisen asuinpaikan perusteella lähikoulun tai muun opetuksen järjestämispaikan. Koulupaikat tulee osoittaa yhdenvertaisesti. Oppilaalla on oikeus koulumatkaetuun vain virallisesta asuinpaikasta. Kunnan näkökulmasta tätä kokonaisuutta on pidetty selkeänä, sillä vain kuntien vastuulla on ylläpitää lähikouluverkkoa eli huolehtia perusopetuksen saavutettavuudesta. Näin kunta pystyy parhaiten ennakoimaan ja suunnittelemaan oppilaan maksuttomaan perusopetukseen kuuluvat koulumatkat.

 

Myös hallintotuomioistuimet ovat katsoneet, ettei lapsen maksuton koulukuljetus vain toisen vanhemman luota loukkaa lapsen perustuslaissa turvattua oikeutta maksuttomaan perusopetukseen eikä myöskään hänen oikeuttaan tavata sitä vanhempaansa, jonka luona hän ei väestötietojärjestelmän mukaan asu.

 

Jos nykyistä oikeustilaa ja kunnan siihen perustavaa käytäntöä halutaan muuttaa, on tämä tehtävä lainsäädännöllä viranomais- ja kustannusvaikutukset arvioiden, ei paikallisilla ratkaisuilla. Kunnat eivät järjestä Suomessa kuljetuksia kahdesta osoitteesta myöhemmin kuvattavia erityistilanteita lukuun ottamatta.

 

Vuoroasuvien lasten tilanteen parantamiseksi on esitetty kuntien kuljetusvelvoitteen laajentamista oppilaan molempiin osoitteisiin. Vuoroasumistilanteiden kuljetuskustannusten kasvua on vaikea ennakoida, koska matkat joudutaan räätälöimään esiopetuksessa ja perusopetuksessa, ja perheiden tilanteet ovat moninaisia. On lisäksi hyvä pitää mielessä, että lasten vuoroasumistilanteet voivat ylittää kuntarajat.

 

Nykyään perusopetuslain ohella kuntien opetuksen järjestäjinä tulee kiinnittää huomiota myös vammaisten oppilaiden palveluja koskevassa päätöksenteossaan yhdenvertaisuuslain (2015) vaatimuksiin. Kunnan velvollisuutta järjestää oppilaalle maksuton koulukuljetus muusta kuin virallisesta asuinpaikasta ei voida perustaa perusopetuslakiin. Tällöin kunnan tulee erikseen arvioida, onko kuljetus oppilaan olosuhteissa myönnettävä yhdenvertaisuuslaissa tarkoitettuna kohtuullisena mukautuksena toisesta osoitteesta. Kohtuullisia mukautuksia koskeva sääntely perustuu tapauskohtaiseen kokonaisarviointiin.

 

Korkein hallinto-oikeus katsoi tuoreessa vuosikirjaratkaisussaan 2023:38, että vakavien toimintarajoitteiden ja tarvitsemansa aikuisen vahvan tuen vuoksi oppilas oli koulumatkojen kuormittavuuden osalta tosiasiallisesti epäedullisemmassa asemassa kuin ne vuoroasumisen vuoksi eri paikoissa asuvat oppilaat, joilla ei ole vastaavia terveydellisiä ongelmia. Koulukuljetuksen järjestäminen myös toisen vanhemman luota arvioitiin vähentävän koulumatkojen kuormittavuutta ja tukevan osaltaan oppilaan toimintakykyä. Tällä turvataan kyseisen oppilaan oikeus saada perusopetusta ja edetä opinnoissa yhdenvertaisesti muiden oppilaiden kanssa. Matkasta aiheutuvia lisäkustannuksia ei pidetty kaupungin kannalta kohtuuttomina. Kunnan tuli järjestää koulukuljetus toisesta osoitteesta yhdenvertaisuuslain mukaisena kohtuullisena mukautuksena. Tässä korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisussa kuvattuja tilanteita Turussa voisi olla parikymmentä.

 

Esiopetuksen osalta kuljetuskriteerit on otettu mukaan samaan dokumenttiin.

 

Muutokset ja täydennykset on kuvattu liitteeseen keltaisella taustavärillä.

 

Liite 1                                  Ehdotus esi- ja perusopetuksen koulukuljetusperusteiksi 1.4.2025 alkaen

 

Oheismateriaali 1               Varhaiskasvatus- ja opetuslautakunnan päätös 19.10.2011 § 177

 

Oheismateriaali 2               Kaupunginhallituksen päätös 15.9.2014 § 350

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaiset koulukuljetusperusteet otettavaksi käyttöön 1.4.2025 alkaen sekä kumota varhaiskasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksen 19.10.2011 § 177 muutoksineen samasta ajankohdasta lukien.

 

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan kokouksessa ja että päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa odottamatta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKasvatus ja opetus, perusopetus
tiedKasvatus ja opetus, varhaiskasvatus
tiedSvenskspråkig fostran och undervisning
tpvEkroos Minna
tpvKerajärvi Irmeli
tpvVolosatova Lucy


Liitteet:

Kasopelk § 38
Liite 1:Ehdotus esi- ja perusopetuksen koulukuljetusperusteiksi 1.4.2025 alkaen