Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta21.01.20255

6009-2024 (02 02 00, 00 01 02, 02 02 02)

Oikaisuvaatimus kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksestä 26.11.2024 § 147 koskien päiväkodin täyttöasteen nostamista

Tiivistelmä:

Kasvatuksen ja opetuksen lautakunta on päättänyt 26.11.2024 § 147 mm. asettaa päiväkotien täyttöasteen tavoitteeksi 102 % vuodelle 2025 ja 104 % vuodelle 2026 sekä käyttöastetavoitteeksi kummallekin vuodelle 91 %. OAJ:n Turun paikallisyhdistys ja Turun Varhaiskasvatuksen Opettajat ry ovat tehneet asiasta oikaisuvaatimuksen siltä osin kuin päätös koskee päiväkodin täyttö- ja käyttöasteen nostamista. Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään, että oikaisuvaatimus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana.

Kasopelk §

Varhaiskasvatuksen palvelualuejohtaja Vesa Kulmala ja juristi Henna Saanakorpi 14.1.2025:

 

Asian tausta ja esitetty oikaisuvaatimus

 

Kasvatuksen ja opetuksen lautakunta on päättänyt 26.11.2024 § 147 kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelman ja palvelusuunnitelmien hyväksymisestä vuodelle 2025. Päätöksen liitteenä 5 kuvataan varhaiskasvatuksen palvelusuunnitelmaa vuodelle 2025, jossa on muun ohella asetettu päiväkotien täyttöasteen tavoitteeksi 102 % vuodelle 2025 ja 104 % vuodelle 2026 ja edelleen käyttöasteiksi kummallekin vuodelle 91 %. Vuonna 2024 tavoite täyttöasteesta oli 100 % ja käyttöasteesta 90 %.

 

Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden varhaiskasvatuksen vuoden 2025 palvelusuunnitelmassa täyttöasteen prosenttiluku kuvaa, miten suuri prosenttiosuus laskennallisista varhaiskasvatuspaikoista on täytetty verrattaessa lasten määrää käytettävissä olevaan henkilöstöresurssiin. Käyttöasteessa huomioidaan lisäksi lasten poissaolot sekä henkilöstön poissaolot. Täyttöaste kuvaa varhaiskasvatuspaikkojen varausastetta suhteessa henkilöstön määrään ja käyttöaste toteutunutta todellista tilannetta.

 

OAJ:n Turun paikallisyhdistys ja Turun Varhaiskasvatuksen Opettajat ry ovat tehneet oikaisuvaatimuksen 16.12.2024. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksen 26.11.2024 § 147 kumoamista siltä osin, kun se koskee käyttö- ja täyttöasteen nostamista Turun kaupungin päiväkodeissa, koska päätös on lainvastainen ja epätarkoituksenmukainen.

 

Oikaisuvaatimuksen mukaan Turun kaupunki ei ole varhaiskasvatuksen täyttöastetta nostaessaan huomioinut lapsen edun ensisijaisuutta varhaiskasvatuslaissa säädetyllä tavalla. Edelleen oikaisuvaatimuksessa todetaan, että lautakunnan tekemä päätös velvoittaa päiväkodin johtajia ottamaan vastuita tilanteista, jotka lähtökohtaisesti ovat varhaiskasvatuslain kannalta lainvastaisia. Lisäksi päiväkotien täyttöasteen nostaminen kategorisesti ei ole varhaiskasvatuslaissa säädetty peruste poiketa varhaiskasvatuslaissa säädetyistä suhdeluvuista. Oikaisuvaatimuksen mukaan se johtaa helposti siihen, ettei laissa säädettyjä suhdelukuja ja henkilöstömitoitusta ole mahdollista toteuttaa.

 

Perusteluissa oikaisuvaatimuksessa todetaan muun ohella, että Turun kaupungin opetus- ja kasvatuslautakunta on päättänyt lainvastaisesti puhtaasti säästämistarkoituksessa nostaa varhaiskasvatuksessa päiväkodin täyttöastetta vuosina 2025 - 2026 ja että täyttöaste voidaan suunnitella korkeintaan 100 prosentille, jotta varhaiskasvatuslaissa säädetyt tavoitteet ja henkilöstömitoitukset toteutuvat.

 

Sovellettava lainsäädäntö

 

Varhaiskasvatuslaissa tai varhaiskasvatusasetuksessa ei säädetä varhaiskasvatuksessa noudatettavasta täyttö- tai käyttöasteesta. Lainsäädäntö määrää päiväkodissa yhtä aikaa läsnä olevien lasten ja henkilöstön suhteesta. Kunnassa tulee huolehtia siitä, että toiminta toteutetaan varhaiskasvatuslain 35 §:n mukaisesti. Yhdessä päiväkotiryhmässä ei saa yhtä aikaa olla läsnä lapsia kolmen työntekijän määrää enempää. Edelleen varhaiskasvatusasetuksessa säädetään mitoituksesta alle ja yli kolmevuotiaiden lasten osalta.

 

Varhaiskasvatuslaki 540/2018

 

6 luku

Henkilöstö ja kelpoisuusvaatimukset

 

25 §

Riittävä henkilöstö

 

Kunnan, kuntayhtymän ja yksityisen palveluntuottajan on huolehdittava, että varhaiskasvatuksessa on riittävä määrä tässä luvussa säädettyä eri kelpoisuusvaatimukset täyttävää henkilöstöä, jotta varhaiskasvatukselle säädetyt tavoitteet voidaan saavuttaa ja jotta myös vammaisten ja muiden lasten tuen tarpeisiin vastataan. Kunnan käytettävissä on oltava varhaiskasvatuksessa esiintyvää tarvetta vastaavasti varhaiskasvatuksen erityisopettajan palveluja. Lisäksi varhaiskasvatuksessa voi olla lasten tarpeet ja varhaiskasvatuksen tavoitteet huomioiden myös muuta henkilöstöä. Lain 1 §:ssä tarkoitetulla päiväkodilla tulee olla toiminnasta vastaava johtaja.

 

7 luku

Henkilöstön mitoitus, rakenne ja täydennyskoulutus

 

34 §

Varhaiskasvatuksen ryhmien muodostaminen

 

Varhaiskasvatuksen ryhmät tulee muodostaa ja tilojen suunnittelu ja käyttö järjestää siten, että varhaiskasvatukselle säädetyt tavoitteet voidaan saavuttaa.

 

35 §

Päiväkodin henkilöstön mitoitus

 

Päiväkodissa tulee kasvatus-, opetus- ja hoitotehtävissä olla varhaiskasvatuksessa olevien lapsien määrään, heidän ikäänsä ja varhaiskasvatuksessa päivittäin viettämäänsä aikaan suhteutettuna riittävä määrä henkilöitä, joilla on tässä laissa säädetty varhaiskasvatuksen opettajan, sosionomin tai lastenhoitajan ammatillinen kelpoisuus. Mitoituksesta säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksessa. Asetuksessa voidaan säätää suhdeluvut erikseen vähintään kolme vuotta täyttäneille ja alle kolmivuotiaille lapsille sekä suhdeluvut erikseen enintään viisi tuntia päivässä varhaiskasvatuksessa oleville ja enemmän kuin viisi tuntia päivässä järjestettävässä varhaiskasvatuksessa oleville kolme vuotta täyttäneille lapsille.

 

Jos päiväkodissa on yksi tai useampi vammainen tai 15 a §:n 2 tai 3 momentissa tarkoitetun tuen tarpeessa oleva lapsi, on tämä otettava huomioon lasten taikka 1 momentissa tarkoitettujen henkilöiden lukumäärässä, jollei päiväkodissa ole tällaista lasta varten avustajaa. Avustajaa ei lueta 1 momentissa tarkoitettuun mitoitukseen.

 

Päiväkodin yhdessä ryhmässä saa olla yhtä aikaa läsnä enintään kolmea varhaiskasvatuksen tehtävissä olevaa 1 momentissa tarkoitettua henkilöä vastaava määrä lapsia.

 

36 §

Päiväkodin henkilöstön mitoituksesta poikkeaminen

 

Päiväkodissa voidaan poiketa 35 §:ssä tarkoitetuista suhdeluvuista, jos lasten keskimääräiset varhaiskasvatuspäivät ovat jatkuvasti huomattavasti vähäisemmät kuin toimintapäivät. Poikkeaminen voi tapahtua siten, ettei lapsia ole muutoin kuin lyhytaikaisesti yhtäaikaisesti päiväkodissa enempää kuin suhdeluku edellyttää.

 

Lisäksi 35 §:ssä tarkoitetuista suhdeluvuista voidaan poiketa tilapäisesti ja lyhytaikaisesti laajennettaessa lapsen varhaiskasvatusaikaa 17 §:n 4 momentissa tarkoitetulla tavalla.

 

Poikkeaminen 35 §:ssä tarkoitetusta suhdeluvusta ei ole sallittua henkilöstön poissaoloista johtuvista syistä.

 

37 §

Päiväkodin henkilöstön rakenne

 

Päiväkodissa kasvatus-, opetus- ja hoitotehtävissä toimivasta 35 §:ssä tarkoitetusta henkilöstöstä vähintään kahdella kolmasosalla tulee olla varhaiskasvatuksen opettajan tai sosionomin kelpoisuus, josta vähintään puolella varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus. Muilla tulee olla vähintään varhaiskasvatuksen lastenhoitajan kelpoisuus. (37 § tulee voimaan 1.1.2030.)

 

Asian arviointia

 

Turun kaupungin päiväkodeissa täyttöaste on pitkäaikaisessa seurannassa ollut 15-20 % korkeampi kuin käyttöaste, joka kuvaa lakisääteistä lasten ja henkilökunnan läsnäoloa päivittäin päiväkodissa. Käyttöaste on jäänyt seurannassa noin 75 prosenttiin kaupunkitasolla.

 

Varhaiskasvatuksen palvelusuunnitelman mukaiset tavoiteluvut yli 100 %:n täyttöasteesta eivät lähtökohtaisesti johda lasten ja henkilöstön suhdeluvun ylityksiin, jos huoltajien lapselleen varaamat ajat ovat säännöllisesti vähäisemmät kuin toimintapäivät ja jos samaa paikkaa ei yhtä aikaa käytä useampi lapsi.

 

Käytössä oleva tietojärjestelmä tuottaa tietoa huoltajien varhaiskasvatukseen varatun ajan perusteella vaadittavasta henkilöstöresurssista, joten tarvittaessa lähijohtaja voi tehdä olemassa olevalla henkilöstöresurssilla kohdentamista tai tilata vuokratyövoimaa. Turussa on huolehdittu riittävästä sijaisjärjestelmästä, jonka avulla pystytään huolehtimaan siitä, että lain edellyttämä henkilöstömitoitus pystytään nopeasti saavuttamaan myös vaikeasti ennakoitavissa tilanteissa. Lisäksi tarkka seuranta toteutuneista varhaiskasvatusajoista ja perheiden informointi varattujen aikojen suunnittelun oikeellisuudesta on tärkeää.

 

Lasten ja henkilöstön määrän seuranta päiväkodeissa

 

Voimassa olevaan lainsäädäntöön ei sisälly säännöksiä siitä, miten varhaiskasvatuslaissa säädetyn henkilöstömitoituksen toteutumisen seurannan tulisi tapahtua. Lasten turvallisuus ja hyvinvointi edellyttävät, että säädetyn henkilöstömitoituksen toteutumista voidaan valvoa esimerkiksi kunnan toimielinten, varhaiskasvatuksen asiakkaiden ja laillisuusvalvojien toimesta.

 

Jotta Turussa voidaan varmistua siitä, että lasten ja henkilöstön määrä on lainmukainen, käytetään apuna niin sanottua täyttö- ja käyttöastelaskentaa, jota seurataan päivittäisellä tasolla ja päiväkotikohtaisesti. Käytössä oleva järjestelmä mahdollistaa lasten ja henkilöstön määrän seurannan tarkemmalla tasolla ryhmäkohtaisesti ja tuntitasolla päiväkotikohtaisen seurannan lisäksi. Laskennassa yksi kasvatusvastuullinen varhaiskasvattaja tuo laskentaan 7 paikkaa. Lapset, ikä ja varhaiskasvatukseen varattu aika huomioiden, täyttävät näitä henkilöstön tuomia laskennallisia paikkoja.

 

Lähtökohtaisesti yli 3-vuotias lapsi käyttää yhden paikan ja alle 3-vuotias käyttää 1,75 paikkaa. Kolmeen ikävuoteen asti lapsi käyttää aina tuon 1,75 paikkaa. Yli kolmevuotiaiden osalta lapsi, joka on osa-aikainen enintään 84 tuntia kuukaudessa, käyttää laskennallisista paikoista 0,50. Vaikka yli kolmevuotias lapsi olisi varhaiskasvatuksessa enintään 116 tuntia, enintään 147 tuntia tai yli 147 tuntia kuukaudessa, hän käyttää aina yhden paikan.

 

Palveluntarve

 

 

Lapset

joulukuu

2024

Varhaiskasvatus yli 35/vko (yli 147h/kk)

2878

Varhaiskasvatus enintään 35h/vko (enintään 147h/kk)

933

Varhaiskasvatus enintään 27,5h/vko (enintään 116h/kk)

223

Varhaiskasvatus enintään 20h/vko (enintään 84h/kk)

93

Valmistava opetus + Varhaiskasvatus yli 35/vko (yli 147h/kk)

2

Valmistava opetus + Varhaiskasvatus enintään 35h/vko (enintään 147h/kk)

10

 

Valmistava opetus + Varhaiskasvatus enintään 27,5h/vko (enintään 116h/kk)

25

 

Valmistava opetus + Varhaiskasvatus enintään 20h/vko (enintään 84h/kk)

77

 

Valmistava opetus

9

Esiopetus 4h/pv + Varhaiskasvatus yli 35/vko (yli 147h/kk)

13

Esiopetus 4h/pv + Varhaiskasvatus enintään 35h/vko (enintään 147h/kk)

91

 

Esiopetus 4h/pv + Varhaiskasvatus enintään 27,5h/vko (enintään 116h/kk)

672

 

Esiopetus 4h/pv + Varhaiskasvatus enintään 20h/vko (enintään 84h/kk)

392

 

Esiopetus 4h/pv

33

Taulukko 1: Varhaiskasvatuksen palveluntarve, joulukuu 2024

 

Turun varhaiskasvatuksessa oli osaviikkoisesti varhaiskasvatuksessa läsnä olevia lapsia joulukuussa 2024 noin 135. Nämä lapset huomioidaan laskennassa kertoimella 0,50. Jos päiväkodissa on hoidettavana lapsia, joiden keskimääräiset läsnäolopäivät ovat jatkuvasti huomattavasti vähäisemmät kuin toimintapäivät, voidaan suhdeluvusta poiketa päiväkotikohtaisesti. Lapsia, joilla on varattu osa-aikainen varhaiskasvatus enemmän kuin 20 tuntia mutta vähemmän kuin 35 tuntia viikossa, oli joulukuussa 2024 Turun päiväkodeissa yhteensä 1 156, kuitenkin nämä lapset huomioidaan laskennassa kertoimella yksi.

 

Seuraavana kuvataan kaupunkitasolta yhteenvedot toteutuneesta käyttöasteesta. Vastaavaa tietoa on saatavilla sekä käytössä olevasta tietojärjestelmästä että erilaisista raporteista.

 

Kuva 1: Käyttöaste koonti kuukausittain 2024 kaikki päiväkodit

 

Kuva 2: Käyttöaste tammikuu-marraskuu 2024 keskiarvo viikonpäivittäin kaikki päiväkodit

 

Kuva 3: Täyttö- ja käyttöasteen ero

 

Kuten edellä kuvatuista toteutumista voidaan todeta, täyttöaste ei ole toteutunut yli 100 %:n.

 

Varhaiskasvatuksen palvelusuunnitelma on laadittu yhteistyössä varhaiskasvatuksen organisaation edustajien kanssa vahvasti huomioiden lapsen edun ensisijaisuus ja laadukkaan varhaiskasvatuksen varmistaminen monipuolisella tavoitteenasetannalla. Lapsia, jotka osallistuvat varhaiskasvatukseen samoina aikoina, ei voida sijoittaa samalle paikalle, kun lapsiryhmiä suunnitellaan päiväkodinjohtajan johdolla päiväkodeissa. Lasten ja henkilöstön läsnäolot varhaiskasvatuksessa perustuvat ennakointiin ja suunnitelmallisuuteen.

 

Poikkeaminen suhdeluvusta

 

Varhaiskasvatuksen ryhmät tulee muodostaa ja tilojen suunnittelu ja käyttö järjestää siten, että varhaiskasvatukselle säädetyt tavoitteet voidaan saavuttaa. Päiväkodin yhdessä ryhmässä saa olla yhtä aikaa läsnä enintään kolmea kasvatus-, opetus- ja hoitotehtävissä olevaa henkilöä vastaava määrä lapsia. Lainsäädäntö ei määrittele sitä, kuinka paljon lapsia voi olla päiväkodissa kirjoilla.

 

Päiväkodissa tulee kasvatus-, opetus- ja hoitotehtävissä olla vähintään yksi henkilö, jolla on varhaiskasvatuslain säädetty ammatillinen kelpoisuus, enintään seitsemää enemmän kuin viisi tuntia päivässä varhaiskasvatuksessa olevaa kolme vuotta täyttänyttä lasta kohden. Enintään neljää alle kolmivuotiasta lasta kohden tulee päiväkodissa kasvatus-, opetus- ja hoitotehtävissä olla vähintään yksi henkilö, jolla on edellä tarkoitettu ammatillinen kelpoisuus. Päiväkodissa tulee kasvatus-, opetus- ja hoitotehtävissä olla vähintään yksi henkilö, jolla on 1 momentissa mainittu ammatillinen kelpoisuus enintään 13:a enintään viisi tuntia päivässä varhaiskasvatuksessa olevaa kolme vuotta täyttänyttä lasta kohden.

 

Päiväkodissa voidaan poiketa 35 §:ssä tarkoitetuista suhdeluvuista, jos lasten keskimääräiset varhaiskasvatuspäivät ovat jatkuvasti huomattavasti vähäisemmät kuin toimintapäivät. Poikkeaminen voi tapahtua siten, ettei lapsia ole muutoin kuin lyhytaikaisesti yhtäaikaisesti päiväkodissa enempää kuin suhdeluku edellyttää. Lain taustatöiden mukaan virkkeet ovat siten yhteydessä, että ensimmäisen virkkeen edellytysten tulee toteutua, jotta lyhytaikainen poikkeaminen on toisen virkkeen mukaisesti mahdollista. Säädetystä suhdeluvusta poikkeaminen pykälässä tarkoitetulla tavalla ei voi olla jatkuvaa eikä päivittäistä eikä se voi kestää koko toimintapäivän ajan, vaan sen tulee olla luonteeltaan tilapäistä ja lyhytaikaista. Lain tarkoittamat ilmaisut ”tilapäinen” tai ”lyhytaikainen” mahdollistavat siis jonkinasteista joustoa poikkeavuuksiin.

 

Edellä kuvatussa tilanteessa lasten keskimääräiset läsnäolot varhaiskasvatuksessa ovat jatkuvasti vähäisemmät kuin toimintapäivät eikä lapsia lähtökohtaisesti olisi läsnä yhtäaikaisesti enempää kuin suhdeluku mahdollistaa. Koska osa-aikaisesti (enemmän kuin 20 tuntia mutta vähemmän kuin 35 tuntia viikossa) läsnä oleva lapsi käyttää Turun laskennassa kokoaikaisen lapsen paikan, täyttöastetavoitetta tuleville vuosille on päädytty nostamaan perustellusti. Toinen tapa huomioida osa-aikaisuus olisi täyttöastekertoimen pienentäminen osa-aikaisesti läsnä olevalta lapselta, kuten toimintatapana jo nyt on enintään 20 tuntia viikossa tai pelkässä esiopetuksessa olevien lasten osalta.

 

Varhaiskasvatuslain mukaan kunnan on järjestettävä varhaiskasvatuksessa olevan lapsen varhaiskasvatuksen tarve välittömästi saatuaan tiedon tarpeen muutoksesta, jos tarve laajentuu ennakoimattomasta työllistymisestä, opinnoista tai koulutuksesta johtuen. Varhaiskasvatuslain 35 § mahdollistaa tällaisissa tapauksissa tilapäisen ja lyhytaikaisen poikkeamisen.

 

Sijaisjärjestelyt ja työvuorosuunnittelu

 

Henkilöstömitoituksen tulee toteutua myös henkilöstön sairaus- ja vuosilomien ja muiden tilapäisten poissaolojen aikana. Lainsäädäntö sallii sen, että kunta huolehtii henkilöstön riittävyydestä sijaisjärjestelyillä. Osa käytettävistä olevista sijaisista voivat olla kunnan palveluksessa olevia varahenkilöitä, tai osa sijaisista voidaan saada esimerkiksi työvoimavuokrauksen kautta.

 

Turussa on pyritty huomioimaan riittävät sijaisjärjestelyt, joiden avulla pystytään huolehtimaan siitä, että lain edellyttämä henkilöstömitoitus pystytään nopeasti saavuttamaan myös vaikeasti ennakoitavissa tilanteissa. Turussa on työsuhteessa olevia varahenkilöitä ja lisäksi käytetään vuokratyövoimaa ja tehdään tarvittaessa työaikamuutoksia sekä edelleen voidaan siirtää olemassa olevaa henkilökuntaa.

 

Käytössä oleva vuokratyövoiman palveluntuottaja on vuonna 2024 pystynyt järjestämään työntekijän 95 %:ssa sijaispyynnöistä. Lukemaa voidaan pitää hyvänä toteutumana saada sijaisjärjestely erilaisiin tilanteisiin.

 

Päiväkodinjohtajalla on varhaiskasvatuslain taustatöiden mukaan vastuu johtamansa yksikön varhaiskasvatuksen laadusta ja tuloksellisuudesta. Keskeistä tuloksellisuudessa on muun ohella laadukas varhaiskasvatus, mutta entistä enemmän kuntien vaikean taloustilanteen vuoksi myös taloudellinen vastuu ja tehokas resurssien käyttö omassa yksikössä. Lisäksi työvuorosuunnittelussa tulee entistä huolellisimmin huomioida lasten varhaiskasvatusajan varauksia ja kohdentaa henkilöstöä niiden mukaisesti työvuoroihin. Lähijohtajille järjestetään tehokkaasta työajankäytöstä koulutusta helmikuussa 2025.

 

Päiväkodin tulee suunnitella lapsiryhmät, toimintansa ja henkilökunnan työvuorot käytettävissä olevat resurssinsa huomioon ottaen etukäteen, huomioiden tiedossa olevat lasten läsnä- ja poissaolot ja myönnetyn varhaiskasvatuspaikanpaikan tosiasiallinen käyttö. Toisin sanoen, jos kaikille päiväkodin yli 3-vuotiaille lapsille olisi varattu varhaiskasvatuksessa läsnäoloa yli 147 tuntia kuukaudessa, voitaisiin päiväkoti täyttää säädetyn suhdeluvun mukaisesti vain 100 prosenttiin. Verrannollisesti voidaan edelleen todeta, jos päiväkodin lapsista lähes kaikille huoltajat olisivat varanneet niin sanotun kokoaikaisen varhaiskasvatuksen, voisi suhdeluku päiväkodeissa ylittyä, jos henkilökuntaa olisi poissa ja varahenkilöitä tai vuokratyövoimaa ei olisi saatavilla. Edellä esitetyt toteumat kuitenkin näyttävät, ettei suhdeluku ole ollut 100 %.

 

Päiväkodin toimintaa suunniteltaessa tulee pyrkiä siihen, että päiväkodeissa saavutetaan asetuksen mukainen suhdeluku joka toimintapäivä ja koko päivän ajalta. Riittävä ja asianmukaisesti koulutettu henkilöstö on välttämätön edellytys varhaiskasvatuksen kasvatustavoitteiden toteutumiseksi ja lasten turvallisuuden takaamiseksi.

 

Johtopäätökset

 

Päiväkotien täyttöasteen nostamisen tavoitteeksi on asetettu 102 % vuonna 2025 ja 104 % vuonna 2026 ja käyttöasteiksi molemmille vuosille 91 %. Asiassa on katsottu selvitetyksi, ettei lainsäädäntö ota kantaa siihen, kuinka monta lasta päiväkodeissa voi tosiasiassa olla kirjoilla. Edelleen asiassa on katsottu, ettei lainsäädäntö lähtökohtaisesti tarkoita varhaiskasvatus­paikkojen täyttöä yli 100 %, ellei asiassa ole olemassa poikkeamisperusteita. Asiassa on katsottu, että päiväkotien täyttö- ja käyttöasteiden tavoitteita on voitu nostaa tilanteissa, joissa on kysymys väliaikaisesta poikkeamisesta suhdeluvuissa. Kunta voi poiketa säädetystä suhdeluvusta, jos lasten keskimääräiset läsnäolopäivät ovat jatkuvasti huomattavasti vähäisemmät kuin toimintapäivät, esimerkiksi osa-aikaisilla lapsilla. Tällaisissa tilanteissa lapsia ei kuitenkaan saa olla muutoin kuin lyhtyaikaisesti yhtäaikaisesti hoidossa asetuksen tarkoittamaa suhdelukua enempää.

 

Edellä kerrotuilla perusteilla ja toteumilla on näytetty, että täyttöaste on pitkäaikaisessa seurannassa ollut 15-20 % korkeampi kuin käyttöaste, joka kuvaa lakisääteistä lasten ja henkilökunnan läsnäoloa päivittäin päiväkodissa. Käyttöaste on jäänyt kaupunkitason seurannassa noin 75 %:iin, eli kuvaava prosenttiluku siitä, kuinka paljon lapset ovat käytännössä varhaiskasvatuksessa paikalla. Todellinen täyttöaste ei ole edellä näytetyissä toteutumissa viimeisinä vuosina ylittänyt 100 %. Lukujen nostamisella ei vaaranneta Turun kaupungin päiväkotien lasten oikeutta leikkiin, tulla kuulluksi, lepoon ja vapaa-aikaan tai vaaranneta varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutumista. Tavoitteiden nostaminen ei myöskään ole lapsen edun vastainen toimenpide.

 

Oikaisuvaatimuksessa esitetyn eduskunnan oikeusasiamiehen päätöksen osalta voidaan todeta, että oikaisuvaatimuksen kohteena olevassa päätöksessä täyttö- ja käyttöasteen nostamisessa vuosille 2025-2026 ei ole tarkoitus poiketa lainsäädännön asettamista henkilöstömitoituksista. Lisäksi voidaan todeta, että Turun kaupungin varhaiskasvatuksessa on huolehdittu riittävästä sijaisjärjestelmästä, jonka avulla pystytään huolehtimaan siitä, että lain edellyttämä henkilöstömitoitus pystytään nopeasti saavuttamaan myös vaikeasti ennakoitavissa tilanteissa. Edelleen tiedottamiseen poissaolokäytänteistä panostetaan yksiköissä.

 

Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisussa (14.11.2005, 821/4/03) on niin ikään todettu, että päivähoitoasetuksen noudattamisen arviointi edellyttää kuitenkin, ainakin täyttöastelukujen osalta, myös tietoa siitä, onko päiväkodissa ollut päivähoitoasetuksen mukainen peruste, esimerkiksi vain osan viikkoa hoidossa oleva lapsi, poiketa asetuksessa säädetystä suhdeluvusta. Lisäksi päätöksessä on todettu, että asetuksen suhdeluvusta poikkeamisen edellytyksiä voidaan pitää tulkinnanvaraisena. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden perusteella päätöksen voitaisiin katsoa olevan lainvastainen.

 

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen siltä osin kuin päätös koskee varhaiskasvatuksen täyttö- ja käyttöasteiden nostamista. Edellä esitetyin perustein kasvatus- ja opetuslautakunta päättänee hylätä OAJ:n Turun paikallisyhdistyksen ja Turun Varhaiskasvatuksen Opettajat ry:n tekemän oikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

 

Liite 1                                  Oikaisuvaatimus

 

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää hylätä OAJ:n Turun paikallisyhdistyksen ja Turun Varhaiskasvatuksen Opettajat ry:n tekemän oikaisuvaatimuksen kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksestä 26.11.2024 § 147 siltä osin, kun se koskee käyttö- ja täyttöasteen nostamista Turun kaupungin päiväkodeissa. Oikaisuvaatimus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana.

 


Liitteet ja oheismateriaalit:

Kasopelk § 5
Liite 1:Oikaisuvaatimus