Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta11924.09.20247

6009-2024 (02 02 00, 00 01 02, 02 02 02)

Kasvatus- ja opetuslautakunnan varainhoitovuoden 2025 toimintasuunnitelma ja palvelusuunnitelmat

Tiivistelmä:

Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään varainhoitovuoden 2025 toimintasuunnitelma ja palvelusuunnitelmat. Lautakunta antaa omat esityksensä talousarvioneuvotteluja varten.

Kasopelk § 119

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen ja talouspäällikkö Jaana Seikkula 18.9.2024:

 

Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden varainhoitovuoden 2025 toiminnan ja talouden suunnittelu on edennyt aikataulun mukaisesti. Lautakuntien tulee antaa 27.9.2024 mennessä omat esityksensä toiminta- ja palvelusuunnitelmista varainhoitovuodelle 2025. Oman esityksensä kasvatus- ja opetuslautakunta tekee tässä kokouksessa 24.9.2024. Sen jälkeen kun kaupunginvaltuusto on päälinjaukset tehnyt, hyväksyy kasvatus- ja opetuslautakunta suunnitelmat lopullisesti viimeistään 17.12.2024.

 

Toiminta

 

Kasvatus- ja opetusjohtaja, talouspäällikkö, kehittämispäällikkö ja palvelualueiden johtajat ovat valmistelleet vuoden 2025 palvelu- ja toimintasuunnitelmat kuluvan vuoden suunnitelmien pohjalta. Suunnitelmat perustuvat maan hallitusohjelmaan, pormestariohjelmaan ja Turun kaupungin strategiaan. Eriarvoisuuden vähentämiseen kiinnitetään vielä erityisesti huomiota. Pääpiirteissään pormestariohjelman mukaisesti toiminnan taso ja sitä kautta myös laatu aiotaan säilyttää aiempien vuosien tasolla.

 

Erityisesti perusopetuksessa oppilasmäärä on kasvanut vuodessa vajaalla 200 oppilaalla. Pääosa kasvusta perustuu maahanmuuttoon, joka on vilkastunut erityisesti käynnissä olevan sodan vuoksi ja korona-ajan liikkumisrajoitusten poistuttua. Todennäköisesti vuonna 2025 joka neljäs asiakas on muita kuin suomen- tai ruotsinkielisiä.

 

Huomattavaa on myös, että noin joka viides peruskoululainen toimii tällä hetkellä väistötiloissa. Väistötiloihin siirtyminen on aiheuttanut runsaasti ylimääräisiä kustannuksia, koska huomattava osa irtaimistosta pitää uusia, koska sisäilmakohteiden irtaimisto on huomattavalta osalta hylättävä. Tämä pakottaa koulut mittaviin uusintainvestointeihin.

 

Suunnitelmien mukaan merkittävä määrä päiväkoteja on joutumassa väistöön varainhoitovuoden 2025 aikana, jolloin edellä kuvatut peruskoulujen haasteet koskevat myös päiväkoteja.

 

Perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja vapaan sivistystyön osalta palvelukysyntä on pysynyt aiempia vuosia korkeammalla tasolla. Varhaiskasvatuksen ja ammatillisen koulutuksen kysyntä on pysynyt ennallaan.

 

Muilta osin toimintaympäristössä ei ole tapahtunut suuria muutoksia.

 

Liite 1                                  Kasvatuksen ja opetuksen toimintasuunnitelma vuodelle 2025

 

Oheismateriaali 1               Varhaiskasvatuksen palvelusuunnitelma vuodelle 2025

 

Oheismateriaali 2               Perusopetuksen palvelusuunnitelma vuodelle 2025

 

Oheismateriaali 3               Ammatillisen koulutuksen palvelusuunnitelma vuodelle 2025

 

Oheismateriaali 4               Lukio- ja aikuiskoulutuksen palvelusuunnitelma vuodelle 2025

 

Oheismateriaali 5               Ruotsinkielisten palveluiden palvelusuunnitelma vuodelle 2025

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta on käsitellyt esillä olevaa asiaa kokouksissaan 13.8.2024 ja 2.9.2024 sekä talousseminaarissa 17.9.2024.

 

Talous

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnalle valmisteltu toimintasuunnitelma perustuu kansliapäällikön talousarvioluonnokseen. Kansliapäällikön talousarvioluonnoksessa lautakunnalle annetut talouden luvut sisältävät ulkoiset toimintatuotot ja -kulut sekä bruttositovat investointimenot. Lisäksi kansliapäällikön talousarvioluonnos sisältää esitykset talouden tavoitteiden jatkovalmistelua varten eli ne toimenpiteet, joilla annettuihin taloudellisiin tavoitteisiin päästään.

 

Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden toimintakate kansliapäällikön talousarvioesityksessä vuodelle 2025 on -307.790.000 euroa sisältäen vain ulkoiset tuotot ja kulut. Muutos vuoden 2024 talousarvioon on -11,6 milj. euroa huomioiden kaikki vuonna 2025 ulkoisina kuluina toteutuvat asiat. Vuoden 2025 talousarvioesityksen toimintakate on 1,6 milj. euroa suurempi kuin mitä kuluvan vuoden toisen osavuosikatsauksen ennuste on ulkoisten erien osalta. Kansliapäällikön talousarvioesitys sisältää lautakunnan 18.6.2024 § 89 päättämiä talouden tasapainottamistoimenpiteitä vuodelle 2025 yhteensä 6,05 milj. euroa. Lisäksi talousarvioesitykseen sisältyy muita sopeuttamistoimenpiteitä yhteensä 1,86 milj. euroa.

 

Ensi vuoden osalta erityisiä haasteita aiheuttaa henkilöstökustannusten muutos palkkaratkaisujen seurauksena sekä erilaisten aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden hintojen merkittävä muutos yleisen kustannusten nousun vuoksi. Nyt näyttää siltä, että kustannusten voimakkain nousu (inflaatio) on taittunut. Ensi vuodelle ennustelaitokset ennustavat huomattavastikin pienempää kustannusten nousua. Varsinkin maahanmuutosta seuraavat koulutustarpeet ovat kasvussa. Koska vuoden 2025 palkkaratkaisusta ei ole vielä tässä vaiheessa tietoa, ei sitä ole otettu huomioon kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden talousarvioesityksessä. Vuoden 2025 palkankorotuksiin on tehty kaupunkitasoinen varaus kaupunginhallituksen talousarvioesitykseen. Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden vuoden 2025 talousarvioesitys ei myöskään sisällä vuoden 2024 järjestelyeriä, koska näiden määristä ei tällä hetkellä ole vielä tarkkaa tietoa. Tämä tullaan huomioimaan myöhemmin vuoden 2025 talousarviossa.

 

Valtio avustaa edelleen Turkua tasa-arvoa lisäävällä rahoituksella, mutta rahoituksen määrä pienenee. Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen saama valtionavustus korona-ajan vaikutuksiin liittyen on päättynyt, ja se ei enää sisälly vuoden 2025 talousarvioesitykseen.

 

Kevään talouden suunnittelulukujen valmistelussa pyrittiin huomiomaan tunnistettujen tarpeiden ja tekijöiden vaikutukset. Kevään valmistelun jälkeen on tullut eräitä uusia tietoja ja tarkennuksia.

 

Suurin kustannusten kasvu syntyy palvelusetelimenoista, joiden osalta on nyt käyty neuvottelut yksityisten palveluntuottajien kanssa hintojen nousua koskien. Myöskään perusopetuksen arvioitua suurempaa oppilasmäärän kasvua ei ole huomioitu täysimääräisenä talousarviota valmisteltaessa.

 

Talouteen kohdistuvat tarpeet ovat edellä kirjattujen tekijöiden seurauksena suuremmat kuin keväällä kyettiin arvioimaan. Kaupungin taloudellinen asema on haastava, ja tilanne edellyttää resurssien uudelleenkohdentamista kaupungin eri toimintojen kesken tai vaihtoehtoisesti taloutta tasapainottavia toimenpiteitä. Tarkentuneet tekijät pyritään huomioimaan syksyn talousarviovalmistelussa.

 

Oheismateriaali 6               Talousarvioesitys vuodelle 2025

 

Oheismateriaali 7               Investointisuunnitelma vuodelle 2025

 

Vuoden 2025 talousarvioesitystä on käyty läpi kasvatus- ja opetuslautakunnan talousseminaarissa 17.9.2024.

 

Oheismateriaali 8               Talousarvioesitys 2025, esitysaineisto talousseminaarissa 17.9.2024

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee varainhoitovuoden 2025 toiminta- ja taloussuunnittelun tilanteen tiedokseen sekä tekee tarvittavia linjauksia jatkovalmisteluun liittyen.

PäätösKasvatus- ja opetuslautakunta merkitsi varainhoitovuoden 2025 toiminta- ja taloussuunnittelun tilanteen tiedokseen.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että toimintasuunnitelman jatkovalmistelussa huomioidaan seuraavat asiat:​

  1. Tuen strategian toimeenpanosta tulee huolehtia, jotta jokainen lapsi saa tarvitsemansa tuen varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.
  2. Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudessa edistetään lasten ja nuorten yksilöllisyyden ja erilaisuuden hyväksymistä ja arvostamista.
  3. Varhaiskasvatuksen rekrytointia tulee kehittää, jotta jokaisella lapsella on riittävä suomen- tai ruotsinkielisen varhaiskasvattajan tuki.
  4. Täyttö- ja käyttöasteen nostoa varhaiskasvatuksessa jatketaan ja tiedottamiseen poissaolokäytänteistä panostetaan.
  5. Perusopetuksen painotusopetuksen valinnaisainerakenteen käyttöönottoa tulee jatkaa syksyllä 2025 asteittain tasa-arvorahaa saavissa kouluissa lähiökoulujen vetovoiman ja tasa-arvoisten oppimispolkujen turvaamiseksi sekä eriytymisen purkamiseksi. Lisäksi yläkoulun liikuntapainotuksen lisäämistä tulisi jatkaa.
  6. Perusopetuksen ryhmäkokojen kasvattamisessa tulee isompien ryhmien kohdalla huolehtia riittävistä mahdollisuuksista jakotunteihin ja tuen resursseihin.
  7. Lukiokoulutuksen resurssoinnista tulee huolehtia, jotta opiskelijoiden valmistuminen kolmessa vuodessa voidaan turvata.
  8. Ammatillisen koulutuksen lähiopetuksesta ei tule tinkiä.
  9. Lasten ja nuorten muutoshankkeen myötä tulee nuorisotyön ja lapset kohtaavien aikuisten määrää pystyä lisäämään koulupäivien aikana.
  10. Alueen eri toisen asteen oppilaitosten yhteistyöhön on kiinnitettävä erityistä huomiota, jotta työllisyysalueen osaavan työvoiman tarpeisiin pystytään vastaamaan tehokkaasti.
  11. Määritellään painopisteet ja mittaristo, joiden pohjalta arvioidaan kasvatuksen ja opetuksen laatu- ja palvelutasoa.

Päätös jatkovalmistelussa huomioitavien asioiden 1 ja 3-11 osalta tehtiin Elon tekemästä ehdotuksesta ja asian 2 osalta Hartialan tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tpvKasvatus ja opetus, ammatillinen koulutus
tpvKasvatus ja opetus, lukiokoulutus ja yleissivistävä aikuiskoulutus,
tpvKasvatus ja opetus, perusopetus
tpvKasvatus ja opetus, varhaiskasvatus
esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus
tpvSvenskspråkig fostran och undervisning


Liitteet:

Kasopelk § 119
Liite 1:Kasvatuksen ja opetuksen toimintasuunnitelma vuodelle 2025