Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta15830.11.20223

873-2022 (07 02 01)

Iltakouluasiat

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 158

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen 22.11.2022:

 

Sivistystoimialan johtaja antoi lokakuussa 2017 perusopetuksen palvelualueelle toimeksiannon kartoittaa Turun erityisen tuen järjestelyt, verrata niitä kansalliseen viitekehykseen ja laatia tarvittaessa suunnitelma tuen järjestämisen periaatteista ja kehittämisajatuksista.

 

Prosessi käynnistettiin osallistamalla henkilöstöä kahdella työpajamuotoisella iltapäiväseminaarilla, joihin kutsuttiin edustus mm. kaikista suomenkielisistä peruskouluista. Keväällä 2018 järjestettyihin seminaareihin osallistui rehtoreita, vara- ja apulaisrehtoreita sekä erityisopettajia ja erityisluokanopettajia. Myös varhaiskasvatus ja ruotsinkieliset palvelut olivat edustettuina. Seminaarikeskusteluissa nousseita kehittämisajatuksia työstettiin edelleen työryhmässä, johon kuuluivat suomenkielisen perusopetuksen palvelualuejohtaja, erityispalvelupäällikkö, konsultoivat erityisopettajat sekä perusopetuksen suunnittelija.

 

Työstä laadittiin raportti, joka kuvaa Turun kaupungin erityisopetuksen järjestelyjä nykymuodossaan, esittelee esiin nousseita kehittämisajatuksia ja antaa suuntaviivoja tulevalle.

 

Liite 1                                  Oppimisen tuen suunnitelma 2018

Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto hyväksyi linjauksen 29.5.2018 § 26.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti 25.4.2022 § 62, että laaditaan koko kaupungin kattava erityisopetusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma, jossa otetaan huomioon niin kansalliset kuin paikalliset tavoitteet inkluusion ja integraation lisäämisestä ja resurssien tehokkaasta ja tarkoituksenmukaisesta käytöstä. Samassa yhteydessä otetaan huomioon rakentuvat alueelliset koulut (Linnakaupunki, Lyseo ja Karhunaukio) sekä nyt väistötiloissa oleva Luolavuoren koulu, joihin voidaan tehdä tilaratkaisuja, jotka tukevat toimeenpanoa. Erityisopetusstrategiasta ja sen toimeenpanosuunnitelmasta osallistetaan laajasti kuntalaisia ja asiantuntijoita sekä tehdään lapsivaikutusten arviointi, jotta lasten asema tulee myös huomioitua.

 

Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä on valmistellut ehdotuksia lapsen tuen, oppimisen ja koulunkäynnin tuen ja inkluusion edistämistoimista varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa. Työryhmän ehdotus luovutettiin 4.11.2022 opetusministeri Li Anderssonille. Selvitys on osa hallituksen Oikeus oppia -kehittämisohjelmaa.

 

Työryhmän mukaan inkluusion käsitettä ja toimeenpanoa tulisi selkeyttää varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa. Inklusiivisuuden periaatteen mukaisesti oppimisen tuki toteutetaan ensisijaisesti siten, että jokainen lapsi ja nuori saa riittävää ja oikea-aikaista tukea omassa lähiympäristössään. Tämä edellyttää riittäviä tukeen kohdennettavia resursseja. Inklusiivisen tuen toteuttaminen ei kuitenkaan edellytä pienryhmistä tai erityisluokista luopumista silloin, kun lapsen etu sitä vaatii.

 

Työryhmä ehdottaa, että selvitettäisiin tarkemmin, miten nykyisen lainsäädännön mukainen inklusiivinen varhaiskasvatus ja opetus kunnissa toteutuu.

 

Oppimisen tuen tarpeiden varhaista tunnistamista ja ennaltaehkäiseviä pedagogisia käytäntöjä varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa tulee vahvistaa. On tärkeää, että kehittämistoimia kohdennetaan yleisen tuen toteuttamiseen sekä opetuksen eriyttämiseen. Myös vaativien tuen tarpeiden osalta tarvittavan monialaisen tuen kehittämistoimia ja yhteistyötä tulee edelleen jatkaa pitkäjänteisesti. Tuen ja inkluusion johtamista tulee vahvistaa.

 

Alle kolmevuotiaiden lasten tuen tarpeen tunnistamiseen, dokumentointiin ja tuen toimenpiteiden toteuttamiseen tulee kiinnittää huomiota. Alle kolmevuotiaiden lasten kehitykselliset erityistarpeet ja pedagogiikka tulee samalla huomioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa sekä varhaiskasvatuksen tutkinto- ja täydennyskoulutuksissa. Varhaiskasvatuksen tuen tilastointia ja tiedontuotantoa kehitetään.

 

Kehittämisehdotuksiin kuuluu myös esi- ja perusopetuksen tuen kokonaisuuden selkeyttäminen perusopetuslaissa ja opetussuunnitelman perusteissa. Työryhmä on tunnistanut ja nostanut kattavasti esiin muutostarpeet, joita voimassa olevaan esi- ja perusopetuksen sääntelyyn sisältyy.

 

Tuen työryhmän loppuraportin sisältämät kehittämisehdotukset on tarkoitettu seuraavan hallitusohjelman valmistelun pohjaksi, kun varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen tulevia kehittämisen linjauksia tehdään.

 

Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta sekä esi- ja perusopetusta: Oikeus oppia - Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmän loppuraportti (PDF-julkaisu)

 

Turun kaupungin uusi vuoden 2018 tehdyn linjauksen korvaava esitys on valmistunut. Palvelualuejohtaja Tommi Tuominen, erityispalvelupäällikkö Marika Rae, palvelupäällikkö Krista Lahtinen ja kehittämiskoordinaattori Minna Suominen esittelevät asiaa kokouksessa.

 

Asia tuodaan päätettäväksi 13.12.2022 kokoukseen.

 

Liite 2                                  Vuoden 2022 Tuen strategia -raportti

 

Oheismateriaali 1               Diaesitys tuen strategiasta

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee iltakouluasian tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.​

Palvelualuejohtaja Tommi Tuominen, erityispalvelupäällikkö Marika Rae ja kehittämiskoordinaattori Minna Suominen olivat kokouksessa selvittämässä asiaa.


Liitteet:

Kasopelk § 158
Liite 1:Oppimisen tuen suunnitelma 2018
Liite 2:Vuoden 2022 Tuen strategia -raportti