Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta6225.04.20225

4891-2022 (12 00 01)

Nummenpakan ja Katariinan koulujen hallinnollinen uudelleenjärjestely

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 62

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen 19.4.2022:

 

Nummenpakan koulu on vuosiluokkien 1-9 yhtenäiskoulu, joka lähtökohtaisesti toimii Nummen, Aurajoen ja Halisten koulukiinteistöissä. Tällä hetkellä Nummen koulurakennus on peruskorjauksessa ja Halisissa on lisäksi runsaasti koulun väistötiloja. Oppilaita tällä hetkellä on 700 ja henkilökuntaa 90. Nummen ja Aurajoen koulut on yhdistetty aikanaan Nummenpakan kouluksi. Myös C.O.Malmin koulun yläluokat on yhdistetty myöhemmin Nummenpakan kouluun.

 

Katariinan koulu on myös vuosiluokkien 1-9 yhtenäiskoulu, joka toimii omassa Katariinan koulurakennuksessa ja normaalitilanteessa myös Nummen koulurakennuksessa. Oppilaita on 361 ja henkilökuntaa 113. Samppalinnan koulu on yhdistetty aiemmin Katariinan kouluun. Katariinan koulun oppilasmäärä on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana.

 

Lähivuosikymmenen aikana kaikki nyt käytössä olevat molempien peruskoulujen tilat ovat peruskorjausten kohteena. Peruskorjausten aikaiset järjestelyt vaativat hyvin tehokasta ja oppilaslähtöistä koordinointityötä. Osa koulujen oppilaista on jo väistötiloissa pääasiassa Halisten kouluyksikön yhteydessä.

 

Turussa samalla tontilla ja osittain samassa rakennuksissa olevia peruskouluja on yhdistetty aiemminkin. Vuorelan (erityiskoulu) ja Luolavuoren koulut sekä C.O.Malmin (erityiskoulu) ja Hannunniitun koulut on yhdistetty, ja näistä yhdistämisistä on saatu myönteisiä kokemuksia. Tällä hetkellä vireillä on myös Sirkkalabackenin ja Sirkkalan koulujen yhdistäminen. Tämä asia on tulossa päätöksentekoon jo toukokuussa. Muutenkin peruskoulujen määrää on vuosien varrella suomenkielisessä perusopetuksessa vähennetty melkoisesti. Vuonna 2005 suomenkielisiä peruskouluja oli 53 ja tällä hetkellä kouluja on 35. Koulujen määrän vähentäminen – myös keskitetyn palvelujen koulujen osalta – on herättänyt aiempina vuosina runsaasti kielteistäkin keskustelua, mutta tosiasiassa muutoksilla on ollut vain vähän pelättyjä vaikutuksia.

 

Katariinan koulun rehtorin virka on tullut vapaaksi. Tämä mahdollistaa erilaisia vaihtoehtoja toiminnan uudelleen organisoimiseksi. Vaihtoehtoja on ainakin kolme.

 

1.

Nykytilan jatkaminen

 

 

 

Nykytilan jatkaminen tarkoittaisi nykyisen kahden varsin eriytyneen koulukulttuurin jatkumista. Nykyisen tilanteen jatkaminen ei toteuta kansainvälistä, kansallista eikä paikallisia linjauksia, koska pormestariohjelmassa pidetään eriytymisen vähentämistä aivan keskeisenä tavoitteena.

 

Kaikki oppilaat ovat yhdenvertaisia ja tasa-arvoisia, ja heillä tulisi lain mukaan ensisijaisesti olla oikeus käydä lähikoulua. Oppilaiden tarvitsema tuki tulisi järjestää ensisijaisesti omassa koulussa. Myös Turussa jokaisen lapsen ja nuoren oikeus on saada mahdollisuus käydä koulua ikätovereittensa joukossa omassa lähikoulussaan. Oppilaalla on oikeus tarvitsemaansa koulunkäynnin tai oppimisen tukeen. Yksilöllisesti räätälöity tuki suunnitellaan ja toteutetaan oppilaan lähiympäristössä. Tämä tarkoittaa joustavia ja muuntuvia opetusjärjestelyitä, joissa on mahdollisuus yksilöllisiin järjestelyihin.  Koulun toimintaa tukee mahdollisuus käyttää asiantuntijaverkostoa, määräaikaisia palveluja ja konsultaatiota. Tavoitteena on, ettei yksikään työntekijä jää yksin yrittäessään tukea oppilasta. Näin myös henkilöstön hyvinvoinnin ylläpitäminen on osa onnistumista.

 

Oppilaan tarvitsema tuki rakennetaan ryhmä- ja yksilökohtaisesti oppilaan edun mukaisesti. Opetus- ja opiskeluhuoltohenkilöstö toimivat tiiviissä yhteistyössä. Koulussa toimitaan yhteisöllisyyden periaatteella: oppilaat ovat yhteisiä. Kodin kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä. Koulun toimintatavoissa noudatetaan avoimuutta ja vuorovaikutteisuutta. Koulussa on arvostava, positiivinen ja kannustava ilmapiiri.

 

”Kaikille yhteinen koulu” ei ole pelkästään kouluun liittyviä valintoja, toimenpiteitä tai tekoja. Se on laajemmin yhteiskuntaan ja esimerkiksi poliittisiin päätöksiin liittyvä kokonaisuus, johon Suomi on sitoutunut EU:n ja YK:n jäsenvaltiona. Inkluusio on kuntapäättäjien tietoista sitoutumista arvojohtamiseen sekä yhteisölliseen toimintakulttuurin tukemiseen.

 

Nykyinen toimintamalli Katariinan koulun osalta on vanhakantainen eikä toteuta niitä periaatteita, joihin Suomi valtiona on sitoutunut ja Turun kaupunki pormestariohjelmassaan linjannut. Näin vahvasti eriytynyt malli ei edusta sitä päämäärää, jota Turussa aiemmin on toteutettu kaikille yhteisen koulun toteuttamiseksi.

 

Nykymalli ei myöskään edistä resurssien (määrärahat, henkilöstö, tilat) tehokkainta käyttöä.

 

 

2.

Kahden koulun mallissa järjestetään hallinnollisesti uudestaan molemmat yhtenäiskoulut ja muodostetaan myöhemmin nimettävä alakoulu (vuosiluokat 1-6) ja yläkoulu (vuosiluokat 7-9). Uudessa alakoulussa olisi yhteensä 464 oppilasta ja henkilökuntaa noin 115. Uudessa yläkoulussa oppilaita olisi 597 ja henkilökuntaa 88.

 

 

 

 

 

 

3.

Yhden koulun mallissa yhdistetään nykyiset koulut yhdeksi yhtenäiskouluksi. Oppilaita yhtenäisessä koulussa olisi 1 061 ja henkilökuntaa 203.

 

 

Edellä esitetty sekä yhden että kahden koulun malli poistaisi eriytymisen, joka on niiden periaatteiden vastainen, joihin Suomi valtiona ja Turun kaupunki kunnallisena toimijana on sitoutunut. Tällä hetkellä Nummenpakan koulu toimii jo varsin inklusiivisin periaattein.

 

Kahden koulun malli ei myöskään edistä resurssien (määrärahat, henkilöstö, tilat) tehokkainta käyttöä. Yhden koulun mallissa tämä toteutuisi. Millään esitetyllä mallilla ei ole erityistä kustannusvaikutusta, ja muutokset ovat kustannusneutraaleja. Kysymys on ensisijaisesti siitä, voidaanko erityisen tuen tarpeessa olevat oppilaat eristää normaalin elinpiirinsä ulkopuolelle peruskoulun ajaksi vai ei. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö osa oppilaista tarvitsisi jatkossakin sellaisia kouluolosuhteita, joissa koulurakennuksen välineet ja tilasuunnittelu olisi keskeinen osa opetuksen onnistumista.

 

Valmistelijan ja perusopetuksen palvelualuejohtajan käsityksen mukaan ja koulujen edustajien kanssa käytyjen neuvottelujen perusteella yhden koulun malli on toimiva ja toteuttamiskelpoinen ratkaisu. Toimintaa uudistamalla laajemminkin Turussa mm. uusilla tilaratkaisuilla saadaan erityisesti erityisen tuen oppilaiden määrä tasaisemmin jakautumaan eri kouluihin ja kuntiin, ja siten koulun kokonaisoppilasmäärä olisi pikemminkin aleneva kuin kasvava. Kahden koulun malli olisi toteutettavissa, jos yhden koulun malli vaikuttaa suurelta. Vertailun vuoksi todettakoon, että Puolalan koulussa on tällä hetkellä hieman alle 1 000 oppilasta.

 

Asiassa on kuultu Nummenpakan ja Katariinan koulun henkilökuntaa 13.4.2022 sekä lisäksi vielä erikseen oppilaitosten johtoa. Muutoksella ei ole vaikutusta oppilaiden asemaan eikä henkilöstön tilanteeseen koulujen johtoa lukuun ottamatta. Oppilaita ei tulla siirtämään hallinnollisen muutoksen vuoksi paikasta toiseen. Sen sijaan lähivuosien peruskorjausten vuoksi merkittäviäkin tilamuutoksia tulee olemaan edessä niiden oppilaiden ja henkilökuntaan kuuluvien osalta, joiden koulunkäyntipaikka normaalisti olisi peruskorjattavissa tiloissa. Kasvatus- ja opetuslautakunta käsitteli tila-asiaa viime kokouksessaan 6.4.2022 § 50.

 

Ennen lopullista päätöksentekoa asiassa tulee kuulla vielä kaikkia, jotka kokevat olevansa asianosaisia. Kirjalliset mielipiteet tulee toimittaa sähköpostiin kasvatusjaopetus@turku.fi viimeistään keskiviikkona 11.5.2022. Lausunnossa olisi hyvä ottaa kantaa edellä esitettyihin sekä mahdollisesti lausujan itse esille nostamiin asioihin. Lausunto jätetään omalla tai lausunnon jättäjän edustaman tahon nimellä. Annettu lausunto on julkinen. Asian käsittely jatkuu kasvatus- ja opetuslautakunnassa aikaisintaan keskiviikkona 18.5.2022.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että Nummenpakan ja Katariinan koulujen uudelleen järjestelyistä on mahdollisuus antaa kirjallinen lausunto edellä esitetyn mukaisesti.

 

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi siten, että laaditaan koko kaupungin kattava erityisopetusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma, jossa otetaan huomioon niin kansalliset kuin paikalliset tavoitteet inkluusion ja integraation lisäämisestä ja resurssien tehokkaasta ja tarkoituksenmukaisesta käytöstä. Samassa yhteydessä otetaan huomioon rakentuvat alueelliset koulut (Linnakaupunki, Lyseo ja Karhunaukio) sekä nyt väistötiloissa oleva Luolavuoren koulu, joihin voidaan tehdä tilaratkaisuja, jotka tukevat toimeenpanoa. Erityisopetusstrategiasta ja sen toimeenpanosuunnitelmasta osallistetaan laajasti kuntalaisia ja asiantuntijoita sekä tehdään lapsivaikutusten arviointi, jotta lasten asema tulee myös huomioitua.

Päätös asiassa tehtiin Elon Hartialan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

palJalonen Timo