Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 135 | 28.09.2022 | 1 |
10157-2022 (02 02 00, 00 01 02, 02 02 02)
Kasvatus- ja opetuslautakunnan esitys toiminta- ja palvelusuunnitelmiksi vuodelle 2023
Tiivistelmä:
Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi ehdotus toimintasuunnitelmaksi vuodelle 2023.
Kasopelk § 135
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen 23.9.2022:
Kaupungin johtamisjärjestelmän muutos ”Pormestarien Turku” -malliin vuonna 2021 on vaikuttanut kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden kehittämissuunnitelmaan ja painopisteisiin. Strategiset tavoitteet on nyt linkitetty Pormestariohjelman linjauksiin. Samoin vuoden 2022 alussa hyväksytyssä kaupunkistrategiassa on kasvatusta ja opetusta koskevia tavoitteita. Tavoitteena on, että kaupunki siirtyy vahvemmin ihmiskeskeiseen ja ilmiökeskeiseen palveluiden kehittämiseen ja tuottamiseen. Vuonna 2022 on käynnistynyt nuorten palveluiden kokonaisuuden kehittäminen, fokuksena erityisesti nuorten häiriökäyttäytyminen, ja tämä työ jatkuu vuonna 2023.
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma ja siihen liittyvä talousarvio vuodelle 2023 perustuu kaupunginvaltuuston kesällä 2021 hyväksymään pormestarisopimukseen, kaupungin strategiaan, pääministeri Marinin hallituksen hallitusohjelmalinjauksiin sekä voimassa oleviin lakeihin ja asetuksiin.
Vuoden 2022 taloustilanne elokuun lopussa
Vuoden 2022 taloustilanteeseen ovat vaikuttaneet 1.6.2022 tapahtuneet palkkojen korotukset, joiden kustannusvaikutusta tosin pienensi kevään seitsemän päivän lakko. Myös osa kustannuksista on noussut voimakkaasti mm. koronatilanteen ja Venäjän kauppasaarron vuoksi. Lautakunta on mm. tukenut yksityisiä palvelutuottajia kustannusten nousun vuoksi aiempaa nopeammin korottamalla mm. palvelusetelikorvauksia.
Suomenkielisen varhaiskasvatuksen kysyntä on ollut jossain määrin alhaisemmalla tasolla kuin aiempina vuosina, mutta samaan aikaan ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen kysyntä on kasvanut edelleen merkittävästi. Kokonaisuutena varhaiskasvatuksen kysyntä on ollut muutamaa viime vuotta alhaisemmalla tasolla ikäluokkien pienenemisen mutta myös korona-ajan vuoksi.
Varhaiskasvatuksen hoidon mitoitusta on kiristetty, ja tämä on luonut paineita henkilöstön määrän lisäämiseen. Korona-aikana on tarvittu myös varsin paljon sijaishenkilöstöä, jota on käytetty mahdollisuuksien mukaan. Yleinen varhaiskasvatuksen henkilöstöpula koskee myös Turkua.
Kuva 1 Lapsia päivähoidossa
Myös valmistavan perusopetuksen määrä on kasvanut voimakkaasti, ja ainakin 11 uutta ryhmää on jouduttu perustamaan, mitä ei ole otettu huomioon kuluvan vuoden talousarviossa. Valmistavan opetuksen kasvun taustalla on Ukrainan sotapakolaisuus mutta myös muu liikkuvuuden lisääntyminen kansainvälisten koronarajoitusten purkauduttua. Ei ole varmuutta siitä, missä määrin tilanne jatkuu nykyisenkaltaisena syksyllä 2023. Osa edellä kuvatun valmistavan opetuksen henkilöstöstä on palkattu ainoastaan kevätlukukauden loppuun asti. Toisaalta perusopetuksen oppilasmäärän kasvu perustuu lähes kokonaan maahanmuuton kasvuun, jossa ukrainalaispakolaisilla on keskeinen merkitys.
syyskuu 2021 | syyskuu 2022 | muutos |
14.255 | 14.441 | +1,3 % / 186 oppilasta |
sis. valmo 14.521 | 14.834 | +2,2 % / 313 oppilasta |
Taulukko 1 Oppilasmäärän muutos
Lukiokoulutuksen aloituspaikkamääriä on voitu lisätä 1.8.2022 lukien yhteensä 50 opiskelijalla, joista 20 kohdistui ruotsinkieliseen koulutukseen.
Ammatillisen koulutuksen määrää on myös kasvatettu, ja sen rooli työttömyyden vähentäjänä ja toisaalta työvoimapulan tilkitsijänä on alueellisesti merkittävä.
Oppilasmäärän kasvu ja siirtyminen väistötiloihin on lisännyt palvelukokonaisuuden tilakustannuksia.
Edellinen talousennuste vuodelle 2022 on tehty ja käsitelty osavuosikatsaus 2:n käsittelyn yhteydessä (kasvatus- ja opetuslautakunta 17.8.2022 § 114).
Palvelukokonaisuuden nettoylitysennuste vuodelle 2022 on kesäkuun lopun toteuman yhteydessä arvioituna 13,3 milj. euroa (4,1 %). Tulojen ennustetaan pysyvän jokseenkin talousarviossa (kasvua noin 130.000 euroa) ja menojen ennustetaan ylittyvän 13,4 milj. euroa.
Seuraava ennuste tehdään syyskuun lopun tietojen perusteella, ja se tulee käsittelyyn lautakunnan seuraavassa kokouksessa. Arvio on, että edellä kuvatuista syistä johtuen ylitysennuste tulee olemaan aiempaa suurempi, mutta kaupungin kokonaistalouden näkökulmasta varsin samansuuruinen, koska valtio erikseen korvaa kaupungille esimerkiksi perusopetuksen valmistavan opetuksen kasvusta aiheutuneet menot.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan elokuun kuukausiraportissa todetaan, että suurimmat kustannuspaineet ovat varhaiskasvatuksessa ja lukiokoulutuksessa. Varhaiskasvatuksessa on jouduttu korottamaan mm. palveluseteleistä aiheutuneita kustannuksia, jotta palveluntuottajille on voitu kiperässä taloustilanteessa turvata riittävät toimintaedellytykset. Varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada kehityksensä, oppimisensa ja hyvinvointinsa edellyttämää yleistä, tehostettua tai erityistä tukea. Lapsen tukea vahvistava muutos varhaiskasvatuslakiin tuli voimaan 1.8.2022. Tämä lisäsi henkilöstötarvetta entisestään. Toisaalta varhaiskasvatuksessa rekrytointiongelmat ovat palvelukokonaisuuden vakavimmat.
Tilinpäätös 2021 | TA 2022 | OVK2 | |
Tulot | 21.966.518 | 23.309.674 | 23.439.661 |
Menot | 344.652.187 | 345.803.256 | 359.209.973 |
Netto | 322.655.606 | 322.493.582 | 335.770.311 |
Taulukko 2 Vuoden 2022 taloustilanne toisen osavuosikatsauksen mukaan
Toiminnan viitekehys
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden toimintaa rahoitetaan kaupungin omin varoin ja valtionosuuksilla. Taloudellisten resurssien riittävyyden ja kohdentamisen lisäksi haasteina kasvatus- ja opetuspalveluja järjestettäessä ovat kaupunginosien eriarvoistuminen ja väestörakenteen muutos. Lisäksi kaupungin asukasluku kasvaa noin 1.000 asukkaalla vuodessa. Tämä lisää kasvatuksen ja opetuksen palveluiden kysyntää oppilas- ja opiskelijamäärien kasvaessa niin perusopetuksessa kuin myös toisella asteella. Ammatillisen koulutuksen kysyntään vaikuttavat työllisyystilanne ja Turun kaupungin työllisyyden kuntakokeiluun osallistuminen.
Turkuun on laadittu Osaamisen visio, jossa katsotaan vuoteen 2040. Turku on ensimmäinen suomalainen kaupunki, joka miettii osaamisen kehittämistä tässä mittakaavassa. Visiosta on rakennettu yksi kaupungin kärkihankkeista - Osaamisen kärkihanke - ja sen toteuttaminen on osa pormestariohjelmaa.
1.8.2021 voimaan tullut oppivelvollisuuden laajentuminen ja maksuton toinen aste lisäävät merkittävästi palvelukokonaisuuden vastuita ja velvollisuuksia kuin myös resurssitarvetta edelleenkin vuonna 2023.
Hyvinvoinnin sekä kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuksissa selvitettiin syksyn 2021 aikana syntyneen hoito- ja palveluvelan sekä oppimisvajeiden määrää. Näiden selvitysten pohjalta rakennettiin vuoden 2022 aikana toimintasuunnitelmat velan ja vajeiden kiinni kuromiseen. Toimintasuunnitelmissa huomioitiin yhteistyö hyvinvoinnin, kasvatuksen ja opetuksen sekä vapaa-ajan palvelukokonaisuuksien välillä. Oppilas- ja opiskelijahuoltopalveluiden sekä oppilas- ja opiskeluterveydenhuoltopalveluiden toimivuuden turvaamiseksi käynnistettiin vuonna 2022 ns. SiSote-yhteistyö. Tämä työ on pohjana vuonna 2023 perhekeskustoiminnan käynnistämiselle sekä hyvinvointialueen kanssa tehtävälle yhteistyölle. Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus tulee olemaan yksi keskeisimmistä toimijoista tulevien perhekeskusten toiminnassa.
Oppilaitoksia ja päiväkoteja peruskorjataan laajasti. Peruskorjauksilla ja niiden mahdollisilla väistöratkaisuilla on merkittävä kustannuksia nostava vaikutus palvelukokonaisuudelle. Lukuvuosien 2022 - 2023 ja 2023 - 2024 aikana poikkeuksellisen moni koulu tai päiväkoti joutuu toimimaan väistötiloissa. Toimivien tilojen puute ja jatkuva korjaustarve vaikuttaa koko palvelukokonaisuudessa varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Puutteelliset tilat vaikeuttavat sujuvan arjen ja osittain myös onnistuneen opetuksen toteuttamista. Uuden TAITO-kampuksen varsinainen hankesuunnittelu käynnistyy vuoden 2023 alussa. Kampuksen toimintojen suunnittelu tehdään yhteistyössä koulutusyksiköiden ja yhteisten palveluiden kanssa.
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus sekä erityisesti ammatillinen koulutus tekevät tiivistä koulutus- ja oppimisympäristöyhteistyötä alueen yritysten kanssa.
Kansainvälisyys otetaan huomioon koko palvelukokonaisuudessa: varhaiskasvatuksen kielirikasteisuutta lisätään, kansainvälisen koulun laajentaminen käynnistetään, Turussa on laadittu uusi, laajennettu kieliohjelma perusopetukselle ja lukiokoulutukselle. Turun ammatti-instituutti on hakenut vuonna 2022 kolmeen tutkintoon englanninkielisiä järjestämislupia, jotta koulutus vastaisi entistä paremmin vieraskielisten koulutustarpeisiin. Tavoitteena on saada ko. koulutukset käyntiin vuoden 2023 aikana. Myös muuta kuin suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuvien määrä on edelleen kasvussa.
Digitaalisen opetuksen laajentaminen vaatii edelleenkin uusia investointeja uudenlaisiin tiloihin, laitteisiin ja opettajien koulutukseen. Samoin kasvatuksen ja opetuksen tietojärjestelmiä kehitetään voimakkaasti muiden suurten kaupunkien kanssa, ja Turku on mukana sekä DigiOne- että eVaka-hankkeissa.
Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet
Osaamisen kärkihankkeen kolme päätavoitetta ovat uusien innovaatio- ja osaamiskokonaisuuksien vahvistaminen, Turun elinvoiman vahvistaminen sekä työelämän osaamistarpeisiin vastaaminen sekä kolmantena jatkuvan oppimisen vahvistaminen ja kehittäminen. Tavoitteena on Turun kehittäminen kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimaisena ja pitovoimaisena opiskelu- ja korkeakoulukaupunkina. Yhtenä osana kärkihankkeen tavoitteita on pormestariohjelman mukaisesti segregaatiokehityksen ehkäiseminen. Siihen liittyen kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudessa toteutetaan syksyn 2022 aikana erikoisluokkaselvitys. Tavoitteena on arvioida, miten nykyinen erikoisluokkatoiminta vastaa olemassa olevia tarpeita ja painopisteitä. Yhtenä segregaation vähentämisen toimenpiteenä pidetään lähiökoulujen vetovoiman vahvistamista, ja tämä on osa selvitystä. Lisäksi segregaation vähentämiseen liittyen Turussa arvioidaan yhdessä muiden suurien kaupunkien kanssa nykyisen positiivisen diskriminaatio -rahoituksen vaikuttavuutta.
Oman henkilöstön hyvinvointia, pedagogista osaamista, tieto- ja viestintätekniikan valmiuksia sekä työelämäyhteyksiä vahvistetaan kaikilla palvelualueilla ja henkilöstöä tuetaan omaehtoiseen oman osaamisensa kartuttamiseen. Samalla kehitetään oppimisympäristöjä ottamalla huomioon opetuksen ja varhaiskasvatuksen digitalisaation mukana tuomat uudistukset sekä opetussuunnitelmista nousevat toimintakulttuurin muutokset ja kehittämistarpeet. Lisäksi kehittämisyhteistyötä tehdään tiiviisti eri sidosryhmien kanssa paikallisesti, valtakunnallisesti ja kansainvälisesti.
Kaikilla palvelualuilla tavoitteena on tarjota vieraskielisille oppijoille riittävästi oikeanlaisia suomen ja ruotsin kielen opintomahdollisuuksia, mikä osaltaan tukee maahanmuuttajien kotoututumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Opetuksen tueksi kehitetään erilaisia ohjaus- ja tukipalveluita, jotta oppiminen ja kotoutuminen mahdollistuvat.
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus vahvistaa niin lasten ja nuorten kuin myös oman henkilöstönsä kansainvälisyyttä ja monikulttuurisuutta tarjoamalla omissa oppilaitoksissaan mahdollisimman laajan kielivalikoiman, lisäämällä kielikylpy- ja kielirikasteista opetusta ja kasvatusta sekä tukemalla koulujen globaalikasvatusta.
Yksinäisyyden vähentäminen, kiusaamisen ehkäiseminen sekä lasten ja nuorten osallisuuden lisääminen ovat keskiössä kaikilla palvelualueilla. Koska varhaiskasvatus ja koulu eivät yksin pysty vastaamaan kaikkiin lasten, nuorten ja heidän perheidensä tuen tarpeisiin, yhteistyötä hyvinvointialueen sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa tiivistetään entisestään. Samalla hyödynnetään eri tietovarastoista saatavaa tietoa. Tavoitteena on kehittää palveluita alueellisesti, jotta tarvittava tuki olisi helposti saatavissa.
Kotien kanssa tehtävä yhteistyö on osa perustyötä sekä varhaiskasvatuksessa että kaikilla kouluasteilla ja sitä edistetään kaikin mahdollisin keinoin.
Erityisesti tarvetta alueella on tekniikan alan osaajista, ja yhtenä strategisena painopisteenä on STEAMTurku-toimenpiteiden juurruttaminen ja edelleen kehittäminen. STEAMTurun tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten kiinnostusta matematiikan ja luonnontieteiden oppimiseen. STEAMTurku toteutetaan kaikilla kouluasteilla.
Turku on maailmanlaajuisesti ilmastopolitiikan edelläkävijä. Kestävän ilmaston ja energian toimintasuunnitelma ohjaa kaupunkikonsernin toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja varautumiseksi. Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus toteuttaa omassa toiminnassaan ilmastosuunnitelman tavoitteita ja luo valmiuksia kestävään elämäntapaan ja vähähiiliseen talouteen. Nämä tavoitteet tullaan entistä enemmän ottamaan huomioon opetuksessa ja erilaisten oppimisympäristöjen käytössä sekä uusien rakennusten suunnittelussa ja vanhojen korjauksissa. Lisäksi kasvatus ja opetus on sitoutunut Agenda 2030:n toteuttamiseen ja yhteiskuntasitomukseen 2050.
Talousraami
Kaupunginvaltuusto on 13.6.2022 § 141 hyväksynyt suunnitteluraamin kasvatus- ja opetuslautakunnalle vuodelle 2023:
- käyttötalousosa: 334.463.000 euroa ja
- investointiosa: 5.080.000 euroa.
Vuoden 2023 talousympäristön muutos
Vuonna 2023 talousympäristö muuttuu kasvatuksen ja opetuksen osalta ensisijaisesti yleisen kustannusten nousun vuoksi. Tämä vaikuttaa maksettaviin tukiin ja avustuksiin, energiaan sekä muihin hankintoihin. Kustannusten nousuvauhti on ollut poikkeuksellisen korkea vuonna 2022, mutta vuoden 2023 tilanne on edelleen epäselvä. On arvioitu, että esimerkiksi energian hinta saattaisi kääntyä laskuun vuoden 2023 jälkipuoliskolla. Valmisteluohjeiden mukaan kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuteen ei ole tehty erityisiä varauksia esim. kohonneiden energiakustannusten vuoksi.
Toimintatuotot
1) | Myyntituotot muodostuvat pääasiassa Turun ammatti-instituutin palveluiden ja tavaroiden myynnistä sekä perusopetuksen kotikuntakorvauksista. Myyntitulot mm. Boren toiminnasta ovat kasvussa, koska esim. matkailu ja tapahtumatoiminta ovat kasvaneet korona-ajan jälkeen. | ||||||||
| |||||||||
|
| ||||||||
|
Taulukko 3 Myyntituotot | ||||||||
|
| ||||||||
2) | Maksutuotot muodostuvat pääasiassa varhaiskasvatuksen, aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä opistojen asiakasmaksuista. Päivähoitomaksuperusteiden alentaminen ja varhaiskasvatuksen kysynnän pieneneminen alentavat tulokertymää, vaikka esimerkiksi paraneva työllisyystilanne lisäisikin huoltajien maksukykyisyyttä. | ||||||||
| |||||||||
|
| ||||||||
|
Taulukko 4 Maksutuotot | ||||||||
|
| ||||||||
3) | Tuet ja avustukset ovat pääasiassa opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen tai Euroopan unionin maksamia tukia. Aikaisemman käytännön mukaan vain myönnettyjä määrärahoja on voitu budjetoida ja mitään spekulatiivista rahaa ei tule budjetoida. Edellä kuvatut rahat ovat pääsääntöisesti raportoitavia, jolloin tukien ja avustusten lisääntyminen lisäävät myös menoja erityisesti henkilöstökulujen osalta. Koronarahoitus on mennyt konsernihallinnon kautta. Opetus- ja kulttuuriministeriön omassa talousarvioesityksessä avustusten määrä pysyy edelleen korkealla tasolla vuonna 2023, ja onkin oletettavaa, että Turun kaupungin saamat avustukset pysyvät edelleen varsin korkealla tasolla. Näiden avustusten osuus kokonaisbudjetista on kuitenkin vain 2-3 %:n luokkaa, joten myöskään niiden vaikutusta ei sovi ylikorostaa perusrahoitukseen nähden. Edellä kuvatun koronarahoituksen päätös vuodelle 2023 tulee lokakuun aikana. | ||||||||
| |||||||||
|
| ||||||||
|
Taulukko 5 Tuet ja avustukset | ||||||||
|
| ||||||||
4) | Muut toimintatuotot, sis. vuokratuotot, ovat kokonaisuudessaan vähäinen tuloerä. | ||||||||
| |||||||||
|
| ||||||||
|
Taulukko 6 Muut toimintatuotot |
Toimintamenot
1) | Henkilöstökulut ovat kasvatuksen ja opetuksen keskeisin menoerä. Henkilöstökulujen kasvu perustuu henkilöstön määrän lisäykseen erityisesti varhaiskasvatuksessa. Palkankorotusten kustannusvaikutus vuodelle 2023 on runsaat kolme prosenttia. | ||||||||
| |||||||||
|
| ||||||||
|
Taulukko 7 Henkilöstökulut | ||||||||
|
| ||||||||
2) | Palvelujen ostoon kuuluvat mm. päiväkotien ja oppilaitosten ateriapalvelut, varhaiskasvatuksen palvelusetelit, IT-palvelut ja koulukuljetukset. | ||||||||
| |||||||||
|
| ||||||||
|
Taulukko 8 Palvelujen ostot | ||||||||
|
| ||||||||
3) | Aineet, tarvikkeet ja tavarat muodostuvat erilaisista varhaiskasvatuksen ja oppilaitosten hankinnoista. Toisaalta korona-ajan hankinnat ovat päättyneet. | ||||||||
| |||||||||
|
| ||||||||
|
Taulukko 9 Aineet, tarvikkeet ja tavarat | ||||||||
|
| ||||||||
4) | Avustukset | ||||||||
|
| ||||||||
| Avustukset ovat perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoimintaan maksettavia toiminta-avustuksia sekä Turun Konservatoriolle maksettava avustus liittyen taiteen perusopetukseen. | ||||||||
|
| ||||||||
|
Taulukko 10 Avustukset |
5) | Muut toimintakulut ovat pääsoin sisäisiä vuokria. Siirtymistä erilaisiin väistötiloihin ei huomioitu vuoden 2021 talousarvion valmistelun yhteydessä, koska asiasta ei ollut varmuutta. Kaupunginvaltuusto päätti 19.9.2002 korottaa kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden sisäisten vuokrien määrärahaa 1,45 milj. euroa. |
|
Tilinpäätös 2021 | TA 2022 | OVK2 | TAE 2023 |
60.030.923 | 58.322.967, korotettu määrä 59.772.967 | 61.207.598 | 60.824.708 |
|
|
|
Taulukko 11 Muut toimintakulut
Yhteenveto
| Tilinpäätös 2020 | Tilinpäätös 2021 | TA 2022 | OVK2 ennuste | TAE 2023 |
Tulot | 20.350.520 | 21.966.518 | 23.309.674 | 23.439.661 | 22.213.026 |
Menot | 324.956.031 | 344.652.187 | 345.803.256 | 359.209.973 | 367.805.880 |
Netto | 304.589.131 | 322.665.606 | 322.493.582 | 335.770.311 | 345.592.854 |
Kasvu
|
| TA20/TA21
| TA21/TA22
| TP21/OVK22
| vert TA 22 +7,2 % vert OVK2 ennuste +2,9 % vert TP 2021 +7,2 %/2=3,6 % |
|
| +5,9 % | -0,1 % | +2,9 % |
|
Taulukko 12 Talousarvioraamin yhteenveto
Yhteenvetona on todettavissa, että lautakunnalle esitettävä summa ylittää talousarvioraamin 11,1 miljoonalla eurolla. Raami ylittyy mm. palvelukysynnän ja henkilöstömenojen kasvun ja muiden kustannusten nousun vuoksi.
Palkankorotusvaraus sisältyy tällä kertaa tähän talousarvioesitykseen, koska monivuotisen palkkaratkaisun vaikutukset tunnetaan.
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudesta ei enää siirry tehtäviä perustettavalle hyvinvointialueelle eikä kaupungin muihinkaan palvelukokonaisuuksiin. Ainoastaan kaksi perusopetuksen lakisääteisiä koulukuljetuksia hoitavaa henkilöä siirtyy hankinta- ja logistiikkapalveluista kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuteen.
Talousarvion valmistelussa tilavuokrat ovat siirtyneet palvelualueilta yhteisiin palveluihin.
| TP2020 | TP2021 | TA 2022 | TAE23 |
Ammatillinen koulutus | 45.611.236 | 48.828.864 | 48.942.195 | 39.087.449 |
Lukio- ja ys.koulutus | 23.671.772 | 24.735.852 | 24.800.290 | 20.427.907 |
Perusopetus | 109.379.003 | 118.582.435 | 118.778.103 | 91.759.590 |
Ruotsinkieliset palvelut | 15.075.319 | 17.206.329 | 16.826.619 | 13.431.052 |
Varhaiskasvatus | 100.200.621 | 103.702.485 | 103.853.284 | 101.368.464 |
Yhteiset palvelut, | 10.651.179 | 9.507.165 | 9.293.088 | 79.518.390 |
josta tilat |
| 60.973.320 | 61.442.121 | 61.932.452 |
Taulukko 13 Palvelualuekohtainen yhteenveto vuosilta 2020 - 2023
Tunnusluku
| Tilinpäätös 2021 | Talousarvio 2022 | Talousarvio 2023 | Talous-
| Talous-
| Talous-
|
|
|
| ||||
Toimintatulot | 21 967 | 23 310 | 22 213 | 22 457 | 22 749 | 23 045 |
Valmistus omaan käyttöön | 20 |
|
|
|
|
|
Toimintamenot | 344 652 | 345 803 | 367 806 | 371 852 | 376 686 | 381 583 |
Toimintakate | -322 666 | -322 494 | -345 593 | -349 238 | -353 937 | -358 538 |
Muutos-% |
| -0,05 % | 7,2 % | 1,1 % | 1,3 % | 1,3 % |
Taulukko 14 Talousarvioesityksen kasvun ennuste
Talousarvioesityksen kasvu kuluvan vuoden ennusteeseen on 2,9 % ja vuoden 2022 talousarvioon 7,2 %.
Investointiosa
Investointisuunnitelma on tehty annettuun raamiin ja pitää sisällään erilaisia uus- ja uusintainvestointeja.
Tunnusluku
| Tilinpäätös 2021 | Talousarvio 2022 muutoksin | Talousarvio 2023 | Talous- | Talous- | Talous- |
|
|
| ||||
Investointimenot | 3 516 | 2 230 | 5 080 | 5 055 | 5 035 | 6 870 |
Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
|
|
|
|
|
|
Pysyvien vastaavien hyöd. luovutustulot |
|
|
|
|
|
|
NETTO | -3 516 | -2 230 | -5 080 | -5 055 | -5 035 | -6 870 |
Muutos-% |
| -36,6 % | 127,8 % | -0,5 % | -0,4 % | 36,4 % |
Taulukko 15 Investointiosa
Henkilöstösuunnitelma
Henkilöstösuunnitelman osalta kasvu on merkittävintä erityisesti varhaiskasvatuksessa, jossa esitetty henkilöstömäärän kasvu on huomattavaa, kuten aiemmin on kerrottu. Henkilöstömäärän muutos on 136 htv.
Käsittelyaikataulu
- | 28.9.2022 kasvatus ja opetuslautakunta tekee esityksen kaupunginhallitukselle. |
| |
- | 14.11.2022 kaupunginvaltuusto päättää talousarviosta kaupunginhallituksen esityksen pohjalta. |
| |
- | 13.12.2022 kasvatus- ja opetuslautakunnan toimeenpanopäätös. |
Oheismateriaalina 1 oleva henkilöstösuunnitelma ja oheismateriaaleina 2-6 olevat palvelualuekohtaiset palvelusuunnitelmat hyväksytään valtuuston talousarviokokouksen jälkeen lautakunnassa, kuitenkin viimeistään 13.12.2022 kokouksessa.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan kokouksessa ovat paikalla myös palvelualuejohtajat, talouspäällikkö, hallintopäällikkö ja kehittämispäällikkö.
Liite 1 Kasvatuksen ja opetuksen toimintasuunnitelma
Liite 2 Talousyhteenveto, käyttötalous
Liite 3 Talousyhteenveto, investoinnit (Salainen: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 § 3 kohta)
Oheismateriaali 1 Henkilöstösuunnitelma
Oheismateriaali 2 Varhaiskasvatuksen palvelusuunnitelma
Oheismateriaali 3 Perusopetuksen palvelusuunnitelma
Oheismateriaali 4 Lukiokoulutuksen palvelusuunnitelma
Oheismateriaali 5 Ammatillisen koulutuksen palvelusuunnitelma
Oheismateriaali 6 Ruotsinkielisen kasvatuksen ja opetuksen palvelusuunnitelma
Oheismateriaali 7 Esitysmateriaali
Oheismateriaali 8 Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös 22.9.2022 § 66
Yhteisten palveluiden kokonaisuus on vuonna 2023 niin pieni, ettei sille voi asettaa muita tavoitteita kuin että se tukee toiminnallaan muiden palvelualueiden toimintaa.
Yhteenvetona on todettavissa, että:
- | palvelujen kysyntä on kasvanut 2020-luvulla ja lähestyttäessä 2020-luvun puoliväliä näyttää edelleen kasvavan varsin hitaasti ja varmasti. Tämä on aiheuttanut ja aiheuttaa kasvupaineita talous-, tila- ja henkilöresursseihin. |
| |
- | vuonna 2019 alkaneen hallituskauden aikana on toteutettu erilaisia toiminnallisesti merkittäviä reformeja erityisesti varhaiskasvatuksessa ja toisen asteen koulutuksessa, joilla on ollut merkittäviä kustannusvaikutuksia ja joiden kustannusten jakoon myös valtio on osallistunut. |
| |
- | kustannukset ovat kasvaneet maltillisesti vuoden 2021 loppuun asti, mutta sen jälkeen kysyntä- ja kustannusinflaatio ovat kiihtyneet merkittävästi. |
| |
- | kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudessa on koko 2020-luvun ajan pyritty säilyttämään palvelutaso samantasoisena lukuun ottamatta niitä pyrkimyksiä, jotka perustuvat lainsäätäjän esille nostamiin seikkoihin. |
| |
- | poikkeukselliset tilanteet, kuten korona-aika tai siirtyminen äkillisesti väistötiloihin, ovat vääjäämättä lisänneet kustannuksia ja |
| |
- | paikallisissa arvioinneissa kasvatuksen ja opetuksen tarjoamat palvelut ovat saaneet kuntalaisilta vähintään hyvät arvioinnit, ja ne on arvioitu kansallisesti taloudellisesti kustannustehokkaiksi muihin suuriin kaupunkeihin verrattuna, eikä näistä periaatteista ole syytä poiketa ottaen huomioon aivan alussa kuvatut pormestariohjelman tavoitteet. |
|
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää esittää vuoden 2023 talousarvioehdotuksen liitteineen kaupunginhallitukselle.
Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee oheismateriaalien 1-6 nykyisen valmistelutilanteen tiedokseen.
Päätös Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti esittää vuoden 2023 talousarvioehdotuksen liitteineen kaupunginhallitukselle siten muutettuna, että toimintasuunnitelmasta s. 3 toimenpide 23 ”Erikoisluokkatoiminnan laajentaminen lähiökouluihin. Toteutuksen ja vaikuttavuuden seuranta ja vaikuttavuus.” muutetaan kuulumaan seuraavasti: ”Lähiökoulujen vetovoiman vahvistamista tukevat toimenpiteet. Toteutuksen vaikuttavuuden seuranta.”
Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että toimintasuunnitelman jatkovalmistelussa huomioidaan seuraavat asiat:
1. | Koronan aiheuttamien oppimis- ja hyvinvointivajeiden korjaamista jatketaan suunnitelmallisesti. |
| |
2. | Päätetään erityisopetusstrategian pohjalta tarvittavista toimenpiteistä tuen kokonaisuuden vahvistamiseksi. |
| |
3. | Käynnistetään aktiivinen työ varhaiskasvatuksen henkilöstön muuntokouluttamisesta ja edistetään koulutuksen vetovoimaisuutta ja määrää. |
| |
4. | Huolehditaan riittävistä henkilöstöresursseista ja opiskelutiloista oppilas- ja opiskelijamäärien kasvaessa sekä perusopetuksessa että toisella asteella mukaan lukien ruotsinkielinen puoli. |
| |
5. | Lasten ja nuorten mielenterveysongelmiin vastaamiseksi vahvistetaan varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten tukea sekä moniammatillista yhteistyötä yhdessä hyvinvointialueen kanssa. Panostetaan oppilashuollon kehittämiseen hyvinvointialueiden toiminnan alkaessa. |
| |
6. | Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus osallistuu aktiivisesti yhteisen harrastusmallin luomiseen, jolla pyritään edistämään kaikkien harrastustoimintaa ja innostamaan omaehtoiseen liikkumiseen. |
| |
7. | Valmistavan opetuksen paikkojen riittävyydestä huolehditaan tarpeen mukaan. |
| |
8. | Ammatillisen koulutuksen rahoitus turvataan noudattaen suoritepäätösten opiskelijamääriä. |
| |
9. | Vuonna 2023 tulee panostaa palvelualueittain kohdennettuihin työhyvinvointitoimiin henkilöstön työhyvinvoinnin edistämiseksi. |
|
Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsi oheismateriaalien 1-6 nykyisen valmistelutilanteen tiedokseen.
Päätös tehtiin Elon tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Palvelualuejohtajat Vesa Kulmala, Tommi Tuominen ja Liliane Kjellman, talouspäällikkö Anne Takalo sekä hallintopäällikkö Pentti Merta olivat kokouksessa vastaamassa kysymyksiin. Palvelualuejohtaja Jussi Paavola oli kokouksessa etäyhteydellä vastaamassa kysymyksiin.
Liite 4 Kasvatuksen ja opetuksen toimintasuunnitelma kasvatus- ja opetuslautakunnan muutoksin 28.9.2022
Oheismateriaali 9 Esitysmateriaali 28.9.2021 päivitetyin tiedoin
Jakelu
esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus
Liitteet:
Kasopelk § 135
Liite 1:Kasvatuksen ja opetuksen toimintasuunnitelma
Liite 2:Talousyhteenveto, käyttötalous
Liite 3:Talousyhteenveto, investoinnit (Salainen: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 § 3 kohta)
Liite 4:Kasvatuksen ja opetuksen toimintasuunnitelma kasvatus- ja opetuslautakunnan muutoksin 28.9.2022