Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta4706.04.20164

3648-2016 (421, 032)

Lausunto varhaiskasvatuksen subjektiivisen oikeuden rajaamisesta, suhdelukujen muuttamisesta ja asiakasmaksulain toimeenpanosta Turussa

Tiivistelmä:

Varhaiskasvatuslakia on muutettu siten, että lasten oikeutta varhaiskasvatukseen on rajoitettu kokopäiväisestä 20 viikkotuntiin. Lasten päivähoidosta annettua valtioneuvoston asetusta on muutettu siten, että kolme vuotta täyttäneiden lasten ryhmäkokoa voidaan kasvattaa. Näiden lisäksi on vireillä uuden varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain säätäminen. Asiakasmaksulaki mahdollistaisi päiväkoti- ja perhepäivähoidon maksujen korottamisen. Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään Turussa toteutettavia muutoksia koskevan lausunnon antamista kaupunginhallitukselle.

Kasopelk § 47

Toimialajohtaja Timo Jalonen 31.3.2016:

 

Varhaiskasvatuslain 11 a §:ää ja 11 b §:ää on 1.8.2016 lukien muutettu siten, että aikaisemman kokopäiväisen varhaiskasvatusoikeuden sijasta jokaiselle lapselle taataan 20 tunnin laajuinen viikoittainen varhaiskasvatus. Eräissä tilanteissa lapsella on oikeus 20 tuntia laajempaan varhaiskasvatukseen. Vastaavat muutokset on tehty lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain yksityisen hoidon tukea koskevaan sääntelyyn: nykyistä vastaavaa yksityisen hoidon tukea maksetaan, jos lapsella on oikeus 20 tuntia laajempaan varhaiskasvatukseen.

 

Myös lasten päivähoidosta annetun valtioneuvoston asetuksen 6 §:n 1 momenttia on muutettu 1.8.2016 alkaen. Muutos koskee päiväkodeissa kolme vuotta täyttäneiden lasten ja hoito- ja kasvatustehtävissä olevien henkilöiden välistä mitoitusta. Nykyisen seitsemän lapsen sijasta päiväkodissa tulee olla yksi hoito- ja kasvatustehtävissä oleva henkilö kahdeksaa lasta kohden. Alle 3-vuotiaiden lasten henkilöstömitoitusta ei muutettu.

 

Edellä olevien muutosten lisäksi on vireillä uuden varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain säätäminen. Uudessa laissa säädettäisiin kunnan järjestämässä päiväkoti- ja perhepäivähoidossa perittävistä asiakasmaksuista. Asiakasmaksulakia koskeva luonnos hallituksen esitykseksi on ollut lausunnoilla ja se hyväksyttäneen keväällä 2016. Asiakasmaksulaki tulisi myös voimaan 1.8.2016.

 

Hyväksyessään kuluvan vuoden talousarvion 16.11.2015 § 197 kaupunginvaltuusto päätti, että Turussa noudatetaan toistaiseksi päätöshetkellä voimassa ollutta varhaiskasvatuslakia. Kaupunginvaltuusto totesi, että mikäli eduskunta säätää lait, jotka poistavat subjektiivisen päivähoito-oikeuden tai kasvattavat ryhmäkokoa, niin kaupunginhallitukselle tuodaan päätettäväksi, minkälaista järjestelmää Turussa siitä eteenpäin noudatetaan.

 

Sivistystoimialalla on tehty selvitys, joka koskee subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajaamista ja suhdeluvun muuttamista ja niiden mahdollisia vaikutuksia Turussa toteutettavaan varhaiskasvatukseen. Lisäksi on selvitetty valmisteltavana olevan varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain toimeenpanon vaikutuksia.

 

Subjektiivisen oikeuden rajaaminen

 

Kuntalaisten tasa-arvoisen kohtelun turvaamiseksi tulee Turussa kaupunkitasolla laatia linjaukset, jotka määrittelevät yleisellä tasolla varhaiskasvatusoikeuden laajuuden ja perusteet lain takaamaa 20 viikkotuntia laajemman varhaiskasvatusoikeuden myöntämiseksi.

 

Subjektiivista oikeutta voidaan rajata esim. perhevapaan tai työttömyyden vuoksi. Kummankin perusteen voidaan arvioida olevan yhtä merkittäviä, kustannusvaikutuksiltaan runsaat 600 000 euroa vuodessa.

 

Suhdeluvun kasvattaminen

 

Turun päiväkotien tilat eivät mahdollista suhdeluvun kasvattamista asetuksen sallimalla tavalla. Päiväkotitilat on rakennettu aiemmin voimassa olleiden mitoitusten ja suunnitteluohjeiden pohjalta eikä suhdeluvun muutosta voida toteuttaa lapsimäärää lisäämällä kuin yksittäisissä tiloissa. Raunistulan, Tallimäen, Yli-Maarian ja Syvälahden hankkeiden valmistuttua määrä on enää kolmannes. Suhdelukua olisi mahdollista muuttaa henkilöstömäärää vähentämällä, jolloin päiväkoteihin jäisi laskennallisesti tyhjiä paikkoja.

 

Varhaiskasvatuksen kysyntä on asukasmäärän kasvun vuoksi ollut suurempaa kuin on ennakoitu. Lisäksi ennakoimaton pakolaisten määrän voimakas kasvu lisää kysyntää. Kaupungilla on oltava edellytyksiä nostaa varhaiskasvatuksen paikkojen määrää, vaikka uusia päiväkoteja on tulossa.

 

Lapsimäärän lisääminen suhdelukua kasvattamalla ei lisää henkilöstön määrää eikä tilatarvetta. Suhdeluvun kasvattaminen ei siten nosta kiinteitä kuluja. Suhdelukua kasvattamalla saadaan laskettua päiväkotipaikan keskimääräistä yksikköhintaa.

 

Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut

 

Kaupunginhallitus antoi 8.2.2016 § 61 lausuntonsa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle varhaiskasvatuksen asiakasmaksulaiksi. Lausunnossa esityksen pohjautuminen aikaisempaan asiakasmaksulainsäädäntöön nähtiin hyvänä ja maksujen korotus perusteltuna. Asiakkaiden näkökulmasta pidettiin hyvänä, että esityksessä esitetään edelleen 0-maksuluokan säilyttäminen ja pienempituloisten perheiden kokonaistilanne tuloja ja päivähoito-maksuja määriteltäessä. Kaupunginhallitus katsoi kuitenkin korkeimpaan päivähoitomaksuun kohdistuvan 22 prosentin korotuksen liian suureksi ja korkeimpaan päivähoitomaksuluokkaan joutuvan liian pienillä tuloilla.

 

Valmisteltavana olevan varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain täytäntöönpanoon on vaikea ottaa kantaa, kun lain valmistelu on kesken. Sivistystoimialan johtosäännön mukaan päivähoitomaksuista päättäminen kuuluu kasvatus- ja opetuslautakunnan toimivaltaan, joten tarkoituksenmukaista olisi, että kaupunginhallitus tai –valtuusto tekisivät linjauksen, miten mahdollinen lain muutos huomioidaan Turussa, ja uuden lain muuttamisen jälkeen kasvatus- ja opetuslautakunta päättää asiakasmaksujen suuruudesta kaupunginhallituksen tai –valtuuston linjausta noudattaen.

 

Aiemmat käsittelyt

 

Kaupunginhallitus on 7.3.2016 käsitellyt kaupunginvaltuuston talousarviopäätöksessä määrätyllä tavalla varhaiskasvatukseen tulevia muutoksia, joista keskeisimmät ovat:

 

1)varhaiskasvatuksen ryhmäkoon kasvattaminen,

2)subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen sekä

3)varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen nosto.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta on merkinnyt asian tiedokseen jo marraskuussa. Sen lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta järjesti asiasta seminaarin 16.3.2016.

 

Liite 1                                  Seminaarin päivitetty esitysaineisto

Liite 2                                  Kaupunginjohtajan pyynnöstä valmisteltu selvitys sekä subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisesta tehty kuntalaiskysely

Liite 3                                  Kuntaliiton tekemä selvitys muutosten toimeenpanosta.

 

Kaupunginjohtaja on pyytänyt asiasta kasvatus- ja opetuslautakunnan lausunnon. Kaupunginhallitus käsittelee asiaa kokouksessaan 18.4.2016.

 

Ehdotus kasvatus- ja opetuslautakunnan lausunnoksi

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta antaa asiassa seuraavan lausunnon:

 

Päivähoidon maksujen osalta kasvatus- ja opetuslautakunta on 6.4.2016 päättänyt tehdä parillisina vuosina tehtävät indeksitarkistukset sekä päivähoitomaksuihin että niitä määrittäviin tulorajoihin. Maksumuutokset ovat tällä kertaa kovin vähäisiä, koska niissä huomioidaan mm. se, että inflaatio oli vuonna 2015 negatiivinen eli päivähoitomaksut nousevat enimmillään vain 7 euroa kuukaudessa. Edellisen kerran päivähoitomaksuja on tarkistettu keväällä 2014.

 

Varhaiskasvatuksen asiakasmaksulaki on edelleen eduskunnan käsittelyssä. Kasvatus- ja opetuslautakunta yhtyy siihen näkemykseen, jonka kaupunginhallitus esitti antaessaan asiasta lausunnon 8.2.2016 § 61. Kasvatus- ja opetuslautakunta ei lainsäädännön ollessa kesken lausu muuta kuin että eduskunnan päättämät tai Turun kaupungin niiden pohjalta muuttamat asiakasmaksut sekä palvelusetelin sääntökirjassa erikseen päätettävät lapsikohtaiset palvelusetelin arvot voidaan ottaa käyttöön 1.8.2016 lukien. Uusien päivähoitomaksujen käyttöönotto vaatii jäljempänä kuvattuihin vaihtoehtoihin verrattuna huomattavasti vähemmän hallinnollista työtä, joten ne voidaan ottaa käyttöön elokuussa toimintakauden alkaessa, mikäli päätökset tehdään viimeistään kesäkuussa 2016.

 

Päivähoidon subjektiivisen oikeuden rajaaminen voidaan toteuttaa 1.8.2017 lukien. Ongelmana on jo nyt, että uusia päivähoitopaikkoja on myönnetty jo elokuusta 2016 lukien, jolloin jo tehtyjä päätöksiä pitäisi muuttaa. Toisaalta noin puolet potentiaalisista perheistä on rajannut oikeutensa omaehtoisesti alemmalle tasolle. Päivähoitomaksuilla ei ole ohjaavaa vaikutusta niihin perheisiin, jotka eivät muutenkaan maksa päivähoidosta. Oikeuden rajaaminen vaatii myös erittäin tarkkojen periaatteiden valmistelun, koska jos subjektiivisen oikeuden rajaamiseen päädytään, asiasta saattaa syntyä varsin valitusherkkä asiakokonaisuus.

 

Päivähoidon ryhmäkokoasiasta päättäminen tulee kokonaan siirtää alkusyksyyn 2017 ja asia tulee päättää vuoden 2018 sopimuksia ja talousarvioesitystä valmisteltaessa. Asia voitaisiin saada voimaan 1.8.2018 lukien. Nykyiset kunnalliset ja yksityisen päivähoidon tilat on suunniteltu nykyisten mitoitusten mukaan eikä asumisterveysasetuksen 10 §:n säännöksiä ilmamääristä todellakaan ole otettu huomioon kuin vähäisissä määrin. Kunnallisten ja yksityisten päiväkotien ilmastointijärjestelmien uusiminen ja taloudellisesti niihin varautuminen vie oman aikansa eikä asiaa voida erityisemmin kiirehtiä eikä asia ole sivistystoimialan toimivallan puitteissakaan. Koska 1.4.2016 mennessä on vain noin joka neljännen tilan kartoitus tehty, tulee ympäristöterveydenhuollon pikaisesti käydä läpi loputkin tilat ja kiinteistöliikelaitoksen tehdä muutostyöt, silloin kuin se on taloudellisesti järkevää ja mahdollista. Vuonna 2018 tulee käyttöön uusia nykyisten mitoitusten mukaan tehtyjä päiväkoteja, jolloin tilanne on muuttunut ja asiaa voidaan arvioida uudestaan silloin olemassa olevien tilojen ja kaupungin taloudellisen kehyksen puitteissa.

 

Edellä olevan kolmen toimenpiteen vaikutus on yksittäin vielä verraten vähäinen, mutta kokonaisuutena merkittävä. Samaan aikaan kuitenkin peruspalvelujen valtionosuus on joka tapauksessa vähenemässä, jolla on kielteinen vaikutus kaupungin talouteen. Koko sivistystoimialan osalta kohtuullisuuden periaatetta tulisi toteuttaa siten, että koko varhaiskasvatusta ei voida jättää tehostamis- ja tuottavuustoimenpiteiden ulkopuolelle ja kohdistaa kaikki toimenpiteet oppilaitoksiin.

 

Vaikuttaa siltä, että kerho- ja muuta avointa toimintaa ei voitaisi asukaskyselyn mukaan enää kovin paljon kasvattaa. Tällöin vaihtoehdoksi jää, että päivähoitomaksuilla perheitä kannustetaan ohjaamaan lapsensa osa-aikaiseen päivähoitoon, jolloin lopputulos olisi samantyyppinen kuin subjektiivisen oikeuden rajaamisella. Erona on se, että tällöin päivähoito-oikeuden rajaamisen tekisi perhe eikä kaupunki. Huomattavaa toki on, että suurelle osalle perheistä päivähoitomaksulla ole mitään merkitystä, koska sitä ei tarvitse maksaa. Siten ohjaavuusvaikutusta ei näiden perheiden osalta ole.

 

Mikäli subjektiivisen oikeuden rajausta tai ryhmäkokojen rajaamista ei tehdä, ei strategisessa sopimuksessa vuodelle 2016 ajoitettua palveluverkkoselvitystä ei ole tarpeellista tehdä, vaan seuraava tehdään vasta vuodenvaihteessa 2017/2018, jolloin tiedossa ovat suurten Syvälahden ja Yli-Maarian koulujen ja päiväkotien vaikutukset palveluverkkoon.

 

Mikäli edellä esitettyjä muutoksia ei toteuteta ja tuottavuutta halutaan kuitenkin varhaiskasvatuksessa lisätä, tulisi vaihtoehtoisesti yksityisenä tuotettavan varhaiskasvatuksen osuutta lisätä kymmenellä prosentilla vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä kaupunginhallituksen päättämä tavoitetaso 30 % on saavutettu.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää antaa edellä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle.

 

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.

PäätösKasvatus- ja opetuslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

”Varhaiskasvatuksen asiakasmaksulaki on edelleen eduskunnan käsittelyssä. Kasvatus- ja opetuslautakunta ei lainsäädännön ollessa kesken lausu muuta kuin että eduskunnan päättämät tai Turun kaupungin niiden pohjalta muuttamat asiakasmaksut sekä palvelusetelin sääntökirjassa erikseen päätettävät lapsikohtaiset palvelusetelin arvot voidaan ottaa käyttöön vasta 1.1.2017 lukien.

Kasvatus- ja opetuslautakunta ei kannata subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamista. Kasvatus- ja opetuslautakunta katsoo, että nykytilanne palvelee perheitä ja heidän valinnanvapauttaan parhaiten, kun oikeutta ei rajoiteta. Perheet voivat nyt valita sen laajuisen päivähoidon kuin he katsovat itselleen tarpeelliseksi.

Kasvatus- ja opetuslautakunta katsoo, että päivähoito-oikeuden rajaaminen vaarantaisi lapsen edun toteutumisen ja asettaisi lapset keskenään hyvin epätasa-arvoiseen asemaan. Vaarana on, että eniten varhaiskasvatusta tarvitsevat lapset saattaisivat jäädä muutoksen myötä sen ulkopuolelle. Varhaiskasvatus on osa oppimisen ja koulutuksen ketjua ja sen pedagoginen merkitys on suuri. Laadukas päivähoito ja varhaiskasvatus ennaltaehkäisee myöhempiä oppimisvaikeuksia, ja se tukee merkittävällä tavalla lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja oppimista. Lautakunta katsookin, että varhaiskasvatuksen on oltava kaikkien lasten oikeus siinä missä perusopetuskin eikä oikeutta voida rajoittaa lasten vanhempien työmarkkina-aseman perusteella.

Kasvatus- ja opetuslautakunta katsoo, että päivähoito-oikeuden rajaaminen johtaisi lasten ja perheiden epätasa-arvoiseen kohteluun sekä lisääntyvään sääntelyyn ja valvontaan. Lain tulkinta ja perheiden tilanteiden moninaisuus johtaisivat raskaaseen, tapauskohtaiseen harkintaan ja kuntalaisten tasavertainen kohtelu vaarantuisi. Oikeuden rajaaminen vaatisi erittäin tarkkojen periaatteiden valmistelun, sillä asiasta olisi vaarana syntyä erittäin valitusherkkä asiakokonaisuus.

Mikäli subjektiivista päivähoito-oikeutta rajattaisiin, tulisi kunnan tarjota toimintaa ainakin kahdella eri tavalla, joko osapäiväisesti tai osaviikkoisesti. Tämä toisi huomattavia käytännön ongelmia toimintatapoihin niin henkilöstön, tilojen kuin lastenkin kannalta.

Kasvatus- ja opetuslautakunta ei kannata ryhmäkokojen kasvattamista yli 3-vuotiaiden lasten osalta. Ryhmäkokojen kasvattaminen vaarantaa varhaiskasvatuksen laadun, kun ryhmässä olisi käytännössä 24 lasta ja kolme aikuista. Mikäli ryhmässä olisi osa-aikaisia lapsia, suhdeluku voi olla huomattavasti suurempikin.

Varhaiskasvatuslaissa edellytetään, että jokaiselle lapselle tulee laatia henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma. Lapsimäärän kasvu lisää suunnittelu- ja arviointityötä. Samalla lisääntyy yhteistyö vanhempien ja muiden yhteistyötahojen kanssa, ja tämä aika on pois lapsiryhmätyöstä. Kaiken kaikkiaan henkilökunnan mahdollisuus ottaa lapsi huomioon yksilönä ja tukea tämän kehitystä ja oppimista vaarantuu, jos ryhmäkokoja kasvatetaan. Varhaiskasvatuksen henkilökunnan jaksaminen on jo nyt koetuksella. Entistä suuremmat ryhmät rasittaisivat yhä enemmän työntekijöitä, jolloin sairaspoissaolojen lisääntyminen on todennäköistä.

Ryhmäkokojen suurentamista eivät puolla myöskään käytännön seikat. Nykyiset kunnalliset ja yksityisen päivähoidon tilat on suunniteltu nykyisten mitoitusten mukaan, eikä asumisterveysasetuksen 10 §:n säännöksiä ilmamääristä todellakaan ole otettu huomioon kuin vähäisissä määrin. Ryhmäkokojen kasvattaminen aiheuttaisi huomattavia muutostöitä nykyisiin päivähoitotiloihin.

Kasvatus- ja opetuslautakunta huomauttaa myös, että strategisessa sopimuksessa vuodelle 2016 ajoitettua palveluverkkoselvitystä ei ole tarpeellista tehdä, kun subjektiivista päivähoito-oikeutta ei rajata eikä ryhmäkokoja kasvateta. Seuraava palveluverkkoselvitys voidaan tehdä vasta vuodenvaihteessa 2017/2018, jolloin tiedossa ovat suurten Syvälahden ja Yli-Maarian koulujen ja päiväkotien vaikutukset palveluverkkoon.”

Päätös asiassa tehtiin äänin 5 – 8. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen Koivusalon Oksasen kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Haapanen, Oksanen, Pulkkinen, Heinonen, Koivusalo, Laaksonen, Gardberg ja Niinivirta. Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Schauman, Rantanen, Rusi, Raho ja Hartiala.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastettiin heti.

Jakelu

lausKaupunginhallitus


Liitteet:

Kasopelk § 47
Liite 1:Seminaarin päivitetty esitysaineisto
Liite 2:Kaupunginjohtajan pyynnöstä valmistelu selvitys sekä subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisesta tehty kuntalaiskysely
Liite 3:Kuntaliiton tekemä selvitys muutosten toimeenpanosta