Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta15502.09.20153

3188-2015 (045)

Osavuosikatsaus II/2015, toiminnan seuranta ajalta 1.1.-30.6.2015 sekä ennuste vuoden 2015 toteutumasta

Tiivistelmä: -

Sosterla § 155

Talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist 27.8.2015:

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2015 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Toinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.–30.6.2015. Osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen toiminnallisten, taloudellisten ja henkilöstötavoitteiden toteutumisesta. Toisen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitukselle raportoidaan strategisissa sopimuksissa vahvistettujen strategisten tavoitteiden toteutuminen sekä tiliryhmätasoisten taloudellisen tavoitteiden toteutuminen. Strategisiin sopimuksiin sisältyvät tiedoksi annettavat tunnusluvut raportoidaan tilinpäätöksen yhteydessä. Kaupungin yhteiset henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatuun liittyvät tavoitteet raportoidaan Henkilöstö voimavarana -ohjelman seurannan yhteydessä.

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden olennaiset poikkeamat

Terveyspalveluiden palvelualueella menojen ylitykseen ovat olleet vaikuttamassa erityisesti seuraavat: suun terveydenhuollon suuri tarve, mikä näkyy ostopalveluiden merkittävänä ylittymisenä; somaattisen ja psykiatrisen erikoissairaanhoidon ostopalveluiden tarve (vaativan laitoshoidon ostot), joilla on tavoitteellisesti osaltaan vähennetty sairaanhoitopiirin siirtoviiveitä mutta myös korvattu vaativan hoitoa tarvitsevien potilaiden riittävän hoidon tarvetta; sekä työvoimavuokrauksen tarve, jolla korvataan rekrytoinnin vaikeutta mm psykiatrian osalta mutta myös turvataan alueellisen hammaslääkäripäivystyksen järjestäminen.

Samanaikaisesti tuloennuste on ylittymässä pakolaisten erityiskorvauksiin tulleen kertaluonteisen tuloutuksen johdosta, mutta myös maksu- ja myyntituottojen ennakoitua paremman kertymän johdosta. Toiminnalliset tavoitteet ovat toteutumassa varsin hyvin, mutta työvoimatavoitteiden puitteissa toimintatavoitteiden ylläpitäminen tulee olemaan aina vain vaikeampaa.

Strategisista tavoitteista terveysasemien kiireettömän lääkärivastaanoton jonotusajan lyhenemistavoitteeseen ei ole päästy kaikilla asemilla. Syynä ovat olleet muun muassa ongelmat lääkärien saatavuudessa, poissaolot ja muu vaihtuvuus, myös jokunen irtisanoutuminen Lakisääteinen hoitotakuu kuitenkin täyttyy.

Vanhus- ja vammaispalvelujen talousarvio vuodelle 2015 on viimeisimmän ennusteen mukaan ylittymässä nettomääräisesti 3,6 miljoonaa euroa. Menoylityksestä noin 5,1 miljoonaa syntyy vammaispalveluissa, jossa suurin poikkeama on asiakaspalvelujen ostoissa (4,1 miljoonaa) ja henkilöstökuluihin kirjattavissa henkilökohtaisten avustajien menoissa (1 miljoona). Molempien menoerien kohdalla voi todeta, että talousarviovaraukset ovat selvästi alle vuoden 2014 tilinpäätöksen. Lisäksi henkilökohtaisten avustajien määrissä on ollut vuoden aikana voimakasta kasvua. Vanhuspalvelujen puolella talousarviossa syntyy ennusteen mukaan 1,5 miljoonaa euroa säästöä, mikä perustuu enimmäkseen ennakoitua suurempaan poistumaan laitoshoidon ostopalveluissa. Palvelualueen tulot ylittyvät noin 300.000 eurolla.

Vuoden 2015 keväällä käynnistettiin vanhuspalveluissa sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymät erityistoimenpiteet siirtoviivemaksujen torjumiseksi; Kaskenlinnasta siirrettiin vanhuspalveluihin 29 pitkäaikaishoidon asiakasta, ostopalveluja lisättiin 25-30 paikalla, kotihoidon intensiivitiimi perustettiin tukemaan sairaaloista tapahtuvia kotiutuksia.

Strategiseksi tavoitteeksi on asetettu, että ikäihmisten toimintakykyä tuetaan ja kehitetään hoidon palvelurakennetta avopalvelupainotteisemmaksi. Tavoitearvoksi vuodelle 2015 on asetettu se, että kotona asuvien +75-vuotiaiden määrä kasvaa 91,1 %:iin. Tavoitetta ei tulla saavuttamaan koska asumispalveluita on vuoden 2015 aikana laajennettu 25-30 ostopalvelupaikalla siirtoviivemaksujen vähentämiseksi.

Tavoitteeksi on myös asetettu, että ympärivuorokautiseen hoitoon siirtyvien keskimääräinen ikä on 84v 11kk. Tavoitetta ei tulla saavuttamaan, koska ympärivuorokautisen hoidon tarpeessa on ollut tavanomaista nuorempia henkilöitä. Koska mittari ei kuvaa hoidon oikeaa kohdentumista, sen tilalle tullaan kehittämään paremmin hoidon tarvetta ja vanhusten toimintakykyä kuvaava RAI-mittari (RAI-toimintakykymittarin käyttöönotto on ollut mittava kehittämishanke asumispalveluissa ja käyttöönotto on edelleen käynnissä kotihoidossa).

Perhe- ja sosiaalipalvelujen palvelualueen talousarvion ylitysuhka on n. 4,1 M€. Palvelualueen tulot ovat jäämässä n. 300 000 € alle budjetoidun. Menoissa ylitysuhka on suurin lastensuojelun asiakaspalvelujen ostoissa. Huostaanotettujen ostopalveluissa kustannuksia sitovat muutamien viime vuosien erityisesti nuorten huostaanottomäärät. Sijaishuollon rakennemuutos perhehoitoon painottuvaksi on edennyt tavoitteita hitaammin, jolloin myöskään tavoiteltuja kustannusvaikutuksia ei ole saavutettu. Kuluvan vuoden aikana perhehoidon osuus on kääntynyt kasvuun ja huostassa olevien kokonaismäärä kääntynyt laskuun. Molemmat trendit vaikuttavat jatkossa sijaishuollon kustannuksia alentavasti. Toimenpiteet perhehoidon lisäämiseksi ja oman toiminnan tehostamiseksi jatkuvat, jotta ostopalvelujen tarve vähenee. Lastensuojelun avohuollon toimintaa on tehostettu tavoitteellisella ostopalvelujen käytöllä. Tämä on lisännyt kustannuksia, mutta samalla ehkäissyt huostaanottotarvetta. Oppilashuoltolain velvoitteet ovat edellyttäneet resurssilisäystä. Sosiaalihuoltolain mukaisten palvelujen tarpeen kehitystä seurataan aktiivisesti. Palvelualueella korostetaan kaikissa palveluissa kustannustietoisuutta ja tiukkaa taloudenpitoa. Henkilöstön käyttö on tavoitteiden mukaista. Omien palvelujen käyttöä tehostetaan, erityisesti sosiaalityön avo- ja sijaishuollon palveluissa. Kustannusten hallintaa parantavia ja lastensuojelun palvelu- ja kustannusrakennetta oikaisevia toimenpiteitä on laajasti kaupungin talouden uudistamisohjelmassa. Osa toimenpiteistä on käynnissä, osa on valmisteluvaiheessa.

VSSHP:n Turulle varaaman maksuosuuden ja Turun oman talousarvion välillä oli lähtökohtaisesti 4 M€:n ero. Tammi-kesäkuun tilanteesta laaditun ennusteen mukaan VSSHP-toiminnon talousarvio ylittyy n. 6 M€:lla ja tästä siirtoviivepäiviin arvioidaan kuluvan talousarvioylityksestä n. 2,8 M€. Sairaanhoitopiiri ennustaa vastaavasti pysyvän suurin piirtein Turulle varatussa maksuosuudessa koska siirtoviivetuottoja ei budjetoida. Tammi-kesäkuussa turkulaisten poliklinikkakäynnit ovat lisääntyneet ed. vuodesta 4,9 % ja hoitojaksot vastaavasti vähentyneet 2,3 %. Siirtoviivepäivien kokonaismäärä väheni 1 200 päivällä verrattuna tammi-kesäkuuhun 2014. Erityisenä painopisteenä on ollut korotettuhintaisten (3+) siirtoviivepäivien vähentäminen, joka tammi-kesäkuuhun 2014 verrattuna oli 1 050 päivää. Korotettuhintaisten siirtoviivepäivien osuuden tavoitteeksi vuonna 2015 asetettiin < 50 %. Vuonna 2014 niiden osuus oli 66 %. Tammi-kesäkuun osuus oli pudonnut jo 58 %:iin. Tähän ovat osaltaan vaikuttaneet keväällä päätetyt toimenpiteet.

Siirtoviivepäivät1-6/2014Osuus (%)1-6/2015Osuus (%)M-%
Normaali (1-2)1 202 31,6 %1 073 41,8 %-10,7 %
Korotettu (3+)2 554 68,4 %1 495 58,2 %-41,9 %
Yhteensä3 756100,0 %2 568100,0 %-31,6 %

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 31.3.2015 (§ 71) ja kaupunginhallituksen 13.4.2015 (§ 161) päättämät siirtoviivettä alentavat toimenpiteet ovat toteutuneet seuraavasti:

Koko sosiaali- ja terveyslautakunnan alaisen toiminnan kustannukset ovat ylittämässä talousarvion noin 16,8M€ ja toimintatuotot ylittävät talousarvion noin 6,4M€ ja nettopoikkeama on noin 10,3M€. Edelliseen ennusteeseen verrattuna toimintamenojen ylitys on kasvanut noin 0,8M€ mutta tuloerä sitäkin enemmän eli noin 2,6M€ enemmän kuin edellisessä ennusteessa. Tulojen osalta on kysymys kertaluonteisista korvauksista vuodelta 2014. Henkilöstön käytön ennustetaan pysyvän annetussa ohjeluvussa, mikäli suunniteltu toiminta toteutuu.

LiiteOsavuosikatsaus II/2015

LiitePalvelualuekohtainen ennuste 2015

LiiteTiliryhmäkohtainen ennuste toimialatasolla 2015

LiiteToiminnan seuranta ajalta 1 – 6/2015

LiiteKehittämishankkeiden raportti

Yhteenvetona voidaan todeta, että sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannusnousun hillitsemiseksi tehdyt toimenpiteet ovat osittain onnistuneet ja kustannusmuutos verrattuna aikaisempiin vuosiin on jonkin verran pienempi. Kunnan kantokykyyn nähden kustannustaso on kuitenkin edelleen liian korkealla. Uudistamisohjelmien ja toimintoanalyysin toimenpiteiden odotetaan tehostavan toimintaa ja alentavan kustannuksia edelleen mutta talousarvion v. 2015 poikkeamaan nähden toimenpiteet eivät ole riittäviä eivätkä riitä kattamaan taloussuunnitelmakaudelle asetettua hidasta kasvutavoitetta. Todettakoon vielä, että terveysasemien tehokkuudesta ja suoritteista on valmistumassa selvitys, suun terveydenhuollon uudelleenorganisoinnin vaihtoehdoista sekä ratkaisuvaihtoehdot valtuuston edellyttämille toimenpiteille mm. terveysasemien aukioloaikojen laajentamiselle klo 20:een.

Talousarviopoikkeaman vähentämiseksi tehdään seuraavat toimenpiteet:

a) suositaan talkoovapaiden antamista niissä tehtävissä, joissa se on mahdollista ilman sijaisten palkkausta ja ylitöiden käyttöä.

b) minimoidaan sijaisten käyttöä perustehtävien sen mahdollistaessa

c) järjestellään työt siten, että tilapäisiä palkkaamislupia ei tarvita

d) säästetään investointimäärärahoja niissä kohteissa, joissa se on mahdollista niin että hankkeen toteuttaminen ei kohtuuttomasti kärsi

e) tehdään vain sellaisia käyttöomaisuusinvestointeja, joka ovat toiminnan kannalta välttämättömiä tai lisäävät tuottavuutta

f) suoritetaan vain toiminnan kannalta ehdottoman tarpeelliset käyttötaloudesta maksettavat tavara/palveluhankinnat.

Tulosalueiden johtoryhmiltä edellytetään säästö- ja tuottavuustoimenpiteiden säännöllistä käsittelyä ja raportointia johdolle ja kaikkien kustannuspaikkojen vastuuhenkilöiden tulee noudattaa em. ohjeita. Taloustilannetta tulee käydä läpi kaikilla organisaation tasoilla.

Hyvinvointitoimialalla tulee noudattaa edellä mainittuja ohjeita ja työvoiman käyttöön tulee kiinnittää erityistä huomiota. Koulutusten ja virkamatkojen osalta on käytettävä tarkoituksenmukaisuus- ja taloudellisuusharkintaa. Päätöksentekoa voidaan tarvittaessa nostaa ylemmälle tasolle valvonnan ja vaikutuksen parantamiseksi.

Tässä vaiheessa kaupunginvaltuustolle ei esitetä lisämäärärahapyyntöä, koska mm. sairaanhoitopiriin ylitysennusteeseen odotetaan syyskuun aikana tarkennuksia esim. hinnanalennuspäätösten osalta.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 27.8.2015:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee osavuosikatsauksen II/2015 ja toiminnan seurannat ajalta 1-6/2015 tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Sosterla § 155
Liite 1:Osavuosikatsaus II/2015
Liite 2:Palvelualuekohtainen ennuste 2015
Liite 3:Tiliryhmäkohtainen ennuste toimialatasolla 2015
Liite 4:Toiminnan seuranta ajalta 1 - 6/2015
Liite 5:Kehittämishankkeiden raportti