LAUTA-/JOHTOKUNTA

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta

Hyvinvointitoimialan visio

Turun hyvinvointitoimiala on tuloksellisesti turkulaisten terveyttä, elämänhallintaa ja hyvinvointia tukeva, nopeasti palvelukysynnän muutoksiin vastaava, innovatiivinen organisaatio, jossa henkilöstön tietotaito käytetään asukkaiden hyväksi.

Hyvinvointitoimialan arvot

Hyvinvointitoimialan arvot noudattavat kaupungin yhteisiä arvoja. Arvojen pohjalta on luotu hyvinvointitoimialan toimintaa ohjaavat periaatteet:

1)Turkulaisten hyvinvointi on meille tärkeintä

2)Olemme rohkeita ammattilaisia

3)Kannamme vastuumme tulevaisuudesta

4)Toimintamme perustuu oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoisuuteen

5)Toimimme kumppanuudessa turkulaisten hyväksi

Hyvinvointitoimialan toiminta

Hyvinvointitoimiala tuottaa avohuollon- ja sijaishuollonsosiaalityön sekä sosiaalityön erityispalveluita, neuvola (äitiys, lasten ja ehkäisy), koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, muun ehkäisevän terveydenhuollon, sairaudenhoidon sekä suun terveydenhuollon palveluita, somaattisen- ja psykiatrisen erikoissairaanhoidon palveluita, lastenneurologisen tutkimuksen ja hoidon, lääkinnällisen kuntoutuksen, psykososiaalisen kuntoutuksen, sekä vammais- ja kehitysvammahuollon palveluita, kotihoidon, ympärivuorokautisen hoidon sekä geriatrisen sairaalahoidon palveluita.

Tilivelvollisen viranhaltijan arvio talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta


Keskeiset toimintaympäristön muutostekijät

Sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannusnousun hillitsemiseksi tehdyt toimenpiteet ovat osittain onnistuneet ja kustannusmuutos verrattuna aikaisempiin vuosiin on jonkin verran pienempi. Kunnan kantokykyyn nähden kustannusten nousu on edelleen liian korkealla tasolla. Talousarvion ylitysuhka tammi-kesäkuun tilanteen perusteella on nettomääräisesti noin 10,3M€, jossa parannusta edelliseen runsaat 2M€. Tarkemmat arviot eri palvelualueiden toimintaympäristön muutoksista ja kustannuspaineista on kuvattu alla.

 


Toiminnallisten ja taloudellisten tav
oitteiden olennaiset poikkeamat

Vanhus- ja vammaispalvelujen talousarvio vuodelle 2015 on viimeisimmän ennusteen mukaan ylittymässä nettomääräisesti 3,6 miljoonaa euroa. Menoylityksestä noin 5,1 miljoonaa syntyy vammaispalveluissa, jossa suurin poikkeama on asiakaspalvelujen ostoissa (4,1 miljoonaa) ja henkilöstökuluihin kirjattavissa henkilökohtaisten avustajien menoissa (1 miljoona). Molempien menoerien kohdalla voi todeta, että talousarviovaraukset ovat selvästi alle vuoden 2014 tilinpäätöksen. Lisäksi henkilökohtaisten avustajien määrissä on ollut vuoden aikana voimakasta kasvua. Vanhuspalvelujen puolella talousarviossa syntyy ennusteen mukaan 1,5 miljoonaa euroa säästöä, mikä perustuu enimmäkseen ennakoitua suurempaan poistumaan laitoshoidon ostopalveluissa. Palvelualueen tulot ylittyvät noin 300.000 eurolla.

Vuoden 2015 keväällä käynnistettiin vanhuspalveluissa sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymät erityistoimenpiteet siirtoviivemaksujen torjumiseksi; Kaskenlinnasta siirrettiin vanhuspalveluihin 29 pitkäaikaishoidon asiakasta, ostopalveluja lisättiin 25-30 paikalla, kotihoidon intensiivitiimi perustettiin tukemaan sairaaloista tapahtuvia kotiutuksia.

 

Strategiseksi tavoitteeksi on asetettu, että ikäihmisten toimintakykyä tuetaan ja kehitetään hoidon palvelurakennetta avopalvelupainotteisemmaksi. Tavotearvoksi vuodelle 2015 on asetettu se, että kotona asuvien +75-vuotiaiden määrä kasvaa 91,1%:iin. Tavoitetta ei tulla saavuttamaan koska asumispalveluita on vuoden 2015 aikana laajennettu 25-30 ostopalvelupaikalla siirtoviivemaksujen vähentämiseksi.

Tavoitteeksi on myös asetettu, että ympärivuorokautiseen hoitoon siirtyvien keskimääräinen ikä on 84v 11kk. Tavoitetta ei tulla saavuttamaan, koska ympärivuorokautisen hoidon tarpeessa on ollut tavanomaista nuorempia henkilöitä. Koska mittari ei kuvaa hoidon oikeaa kohdentumista, sen tilalle tullaan kehittämään paremmin hoidon tarvetta ja vanhusten toimintakykyä kuvaava RAI-mittari (RAI-toimintakykymittarin käyttöönotto on ollut mittava kehittämishanke asumispalveluissa ja käyttöönotto on edelleen käynnissä kotihoidossa).

Perhe- ja sosiaalipalvelujen palvelualueen talousarvion ylitysuhka on n. 4,1 M€. Palvelualueen tulot ovat jäämässä n. 300 000 € alle budjetoidun. Menoissa ylitysuhka on suurin lastensuojelun asiakaspalvelujen ostoissa. Huostaanotettujen ostopalveluissa kustannuksia sitovat muutamien viime vuosien erityisesti nuorten huostaanottomäärät. Sijaishuollon rakennemuutos perhehoitoon painottuvaksi on edennyt tavoitteita hitaammin, jolloin myöskään tavoiteltuja kustannusvaikutuksia ei ole saavutettu. Kuluvan vuoden aikana perhehoidon osuus on kääntynyt kasvuun ja huostassa olevien kokonaismäärä kääntynyt laskuun. Molemmat trendit vaikuttavat jatkossa sijaishuollon kustannuksia alentavasti. Toimenpiteet perhehoidon lisäämiseksi ja oman toiminnan tehostamiseksi jatkuvat, jotta ostopalvelujen tarve vähenee. Lastensuojelun avohuollon toimintaa on tehostettu tavoitteellisella ostopalvelujen käytöllä. Tämä on lisännyt kustannuksia, mutta samalla ehkäissyt huostaanottotarvetta. Oppilashuoltolain velvoitteet ovat edellyttäneet resurssilisäystä. Sosiaalihuoltolain mukaisten palvelujen tarpeen kehitystä seurataan aktiivisesti. Palvelualueella korostetaan kaikissa palveluissa kustannustietoisuutta ja tiukkaa taloudenpitoa. Henkilöstön käyttö on tavoitteiden mukaista. Omien palvelujen käyttöä tehostetaan, erityisesti sosiaalityön avo- ja sijaishuollon palveluissa. Kustannusten hallintaa parantavia ja lastensuojelun palvelu- ja kustannusrakennetta oikaisevia toimenpiteitä on laajasti kaupungin talouden uudistamisohjelmassa. Osa toimenpiteistä on käynnissä, osa on valmisteluvaiheessa.

Terveyspalveluiden palvelualueella menojen ylitykseen ovat olleet vaikuttamassa erityisesti seuraavat: suun terveydenhuollon suuri tarve, mikä näkyy ostopalveluiden merkittävänä ylittymisenä; somaattisen ja psykiatrisen erikoissairaanhoidon ostopalveluiden tarve (vaativan laitoshoidon ostot), joilla on tavoitteellisesti osaltaan vähennetty sairaanhoitopiirin siirtoviiveitä mutta myös korvattu vaativan hoitoa tarvitsevien potilaiden riittävän hoidon tarvetta; sekä työvoimavuokrauksen tarve, jolla korvataan rekrytoinnin vaikeutta mm psykiatrian osalta mutta myös turvataan alueellisen hammaslääkäripäivystyksen järjestäminen.

Samanaikaisesti tuloennuste on ylittymässä pakolaisten erityiskorvauksiin tulleen kertaluonteisen tuloutuksen johdosta, mutta myös maksu- ja myyntituottojen ennakoitua paremman kertymän johdosta. Toiminnalliset tavoitteet ovat toteutumassa varsin hyvin, mutta työvoimatavoitteiden puitteissa toimintatavoitteiden ylläpitäminen tulee olemaan aina vain vaikeampaa.

Strategisista tavoitteista terveysasemien kiireettömän lääkärivastaanoton jonotusajan lyhenemistavoitteeseen ei ole päästy kaikilla asemilla. Syynä ovat olleet muunmuassa ongelmat lääkärien saatavuudessa, poissaolot ja muu vaihtuvuus, myös jokunen irtisanoutuminen Lakisääteinen hoitotakuu kuitenkin täyttyy.

VSSHP:n Turulle varaaman maksuosuuden ja Turun oman talousarvion välillä oli lähtökohtaisesti 4 M€:n ero. Tammi-kesäkuun tilanteesta laaditun ennusteen mukaan VSSHP-toiminnon talousarvio ylittyy n. 6 M€:lla. Siirtoviivepäiviin arvioidaan kuluvan talousarvioylityksestä n. 2,8 M€. Tammi-kesäkuussa turkulaisten poliklinikkakäynnit ovat lisääntyneet ed. vuodesta 4,9 % ja hoitojaksot vastaavasti vähentyneet 2,3 %. Siirtoviivepäivien kokonaismäärä väheni 1 200 päivällä verrattuna tammi-kesäkuuhun 2014. Erityisenä painopisteenä on ollut korotettuhintaisten (3+) siirtoviivepäivien vähentäminen, joka tammi-kesäkuuhun 2014 verrattuna oli 1 050 päivää. Korotettuhintaisten siirtoviivepäivien osuuden tavoitteeksi vuonna 2015 asetettiin < 50 %. Vuonna 2014 niiden osuus oli 66 %. Tammi-kesäkuun osuus oli pudonnut jo 58 %:iin. Tähän on osaltaan vaikuttaneet keväällä päätetyt toimenpiteet (Sosterla 31.3.2015 § 71, Kh 13.4.2015 § 161).

Koko sosiaali- ja terveyslautakunnan alaisen toiminnan kustannukset ovat ylittämässä talousarvion noin 16,8M€ ja toimintatuotot ylittävät talousarvion noin 6,4M€ ja nettopoikkeama on noin 10,3M€. Edelliseen ennusteeseen verrattuna toimintamenojen ylitys on kasvanut noin 0,8M€ mutta tuloerä sitäkin enemmän eli noin 2,6M€ enemmän kuin edellisessä ennusteessa. Tulojen osalta on kysymys kertaluonteisista korvauksista vuodelta 2014.

 

 

Lauseke

Toimenpideselvitys

Selvitetään olisiko Myllykotia mahdollisuus käyttää hyödyksi siirtoviivejonojen ehkäisemisessä.

Myllykodin paikkoja käytetään vanhusten asumispalveluihin talousarvion määrärahojen puitteissa.

Selvitetään vanhusten ruotsinkielisen kotihoitopalvelun toteutuksen mahdollisuus.

Valmistellaan selvitys ja toimenpide-esitykset siirtoviivepäivien käytön vähentämiseksi 1/2015.
Samassa yhteydessä tarkastetaan mittarin tavo
ite.

Selvitys on käynnissä, valmistuu syksyllä 2015 ja tuodaan lautakuntaan päätettäväksi.

Selvitykset ja toimenpide-ehdotukset on hyväksytty
Sosterla 31.3.2015 § 71, Kh 13.4.2015 § 161). Toimenpiteistä on raportoitu Kh:n päätöksen mukaisesti toiminnan ja talouden seurannan yhteydessä lautakunnalle kuukausittain. Siirtoviivepäivätavoite (< 400 pv/kk) on pidetty ennallaan mutta tarkistettu tasolle < 100 pv/kk vuodelle 2016.

Valmistellaan terveyskeskus- ja hammashoidon- palvelun tarjoamisen mahdollisuus ja kustannukset yhdessä tai useammassa toimipisteessä arkisin klo 20 asti, turkulaisten palvelun saatavuuden paranta-miseksi. Kiireettömissä tapauksissa asukkaalla tulee olla valinnanvapaus terveysaseman suhteen.

Valmistelut kaikkien toimenpiteiden suhteen ovat hyvässä käynnissä.

 

 

 

Määrärahat ja investoinnit

 

 


 

1. KV-SITOVIEN TAVOITTEIDEN SEURANTA

 

Toimielimet ylittävät strategiset horisontaaliset tavoitteet

 

Toimielimen strategiset tavoitteet

Toimielimen investoinnit

Työvoiman käyttö


Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu

 

 

2. KH-SITOVIEN TAVOITTEIDEN SEKÄ TIEDOKSI ANNETTAVIEN TUNNUSLUKUJEN SEURANTA

 

Määrärahojen jakautuminen tulosalueittain