Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta13029.04.20144

2973-2014 (045)

Toiminnan- ja talouden seuranta ajalta 1.1.-31.3.2014 sekä ennuste vuodelle 2014

Tiivistelmä: -

Sosterla § 130

Resurssijohtaja Max Lönnqvist 23.4.2014:

 

Konsernihallinnon talouden ja rahoituksen ohjeissa todetaan talousraportoinnista seuraavaa:

 

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2014 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Ensimmäinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.–31.3.2014. Osavuosikatsaus sisältää ennusteen vuoden 2014 talousarvion menojen ja tulojen toteutumisesta.

 

Työllisyysmäärärahat

 

Kaupunginhallitus ei ole päättänyt maaliskuun loppuun mennessä työllisyysmäärärahojen siirrosta (Varausmäärärahoista kaupungin omaan työllisyystoimintaan) hyvinvointitoimialan työllistymispalveluyksikölle (TYPY), joka vastaa työllisyysmäärärahan käytöstä. Määrärahan käyttö tulee toteutumaan TYPY:n kustannuspaikoilla. Ennusteen työllisyysmäärärahan käytöstä tekee hyvinvointitoimiala. Työllisyysmääräraha siirretään sosiaali- ja terveyslautakunnalle myöhemmin kaupunginhallituksen päätettyä työllisyysmäärärahasta.

 

Sopeuttavat talousarviomuutokset vuonna 2014 (Kaupunginhallitus 31.3.2014 § 130)

 

Kaupunginhallitus on 31.3.2014 § 130 päättänyt esittää kaupunginvaltuustolle sopeuttavina talousarviomuutoksina kaupungin toimintakulujen vähentämisestä yhteensä 6,0 milj. eurolla ja investointimenojen vähentämisestä yhteensä 4,0 milj. eurolla. Talousennusteissa otetaan huomioon kaupunginhallituksen päätöksen mukaiset toimielinkohtaiset toimintakulujen ja investointimenojen vähennykset.

 

Hyvinvointitoimialan talousennuste on laadittu tammi-maaliskuun toteutuman ja tiedossa olevien velvoitteiden perusteella. Edellä mainittujen ohjeiden mukaan on huomioitu työllisyysmäärärahan käyttö vaikka määrärahaa ei ole siirretty ja sen vaikutus ennusteeseen menojen osalta noin 6,6M€ ja tulojen osalta 2,7M€. Sopeuttavat talousarviomuutokset hyvinvointitoimialan osalta ovat vähennykseksi kirjattava aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden hankintameno -354.000€ ja lisäyksenä sisäisiin logistiikkapalveluihin 575.000€. Näitä muutoksia ei ole kirjattu tulosalueille vaan muutos näkyy toistaiseksi yhteisten toimintojen kustannuspaikalla. Nyt laaditun ennusteen perusteella menot uhkaavat ylittyä noin 9,7M€ (ilman katettua työllisyysmäärärahan käyttöä) ja tulot ylittyvät noin 3,3M€ (ilman työllistämistoiminnan tuloja). Nettopoikkeama ilman työllistämistoiminnan menoja on noin 6,4M€. Suurimmat poikkeamat ovat erikoissairaanhoidossa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus (ylitys noin 4,8M€), kuntoutumispalveluissa työmarkkinatuen kuntaosuus (ylitys noin 2,5M€) sekä sosiaalityön asiakaspalveluiden ostoissa (ylitys noin 3M€).

 

Vuoden 2014 talousarvion laatimisen pohjana on ollut uudistamisohjelmassa mainitut muutoshankkeet ja niistä saatava kustannushyöty. Muutosten laskennalliseksi arvoksi määriteltiin noin 7M€ vuositasolla ja lautakunta päätti, että niiden toteutumisesta on raportoitava talousseurannan yhteydessä. Uudistamisohjelman ensimmäisen vaiheen toimenpiteet on esitetty seuraavassa taulukossa:

 

 

 

 

 

Oikea-aikainen sairaan- ja sairaalahoito ei toteudu tällä hetkellä tyydyttävästi ja sairaanhoitopiirille maksettavien siirtoviive- ja sakkokustannusten osuus on kolmatta vuotta nouseva. Ennusteessa sairaanhoitopiirin maksuosuus on ylittymässä noin 4,8M€ mutta mikäli nykyinen siirtoviivepäivien kehitys jatkuu niin ylitys voi olla merkittävästi suurempi.

 

Kotihoidon maksuja on korotettu lautakunnan päätöksellä mutta naapurikuntien tasoa ei ole vielä saavutettu.

 

Ennaltaehkäisyn parantamiseen liittyvät hankkeet ovat käynnistyneet mutta tuloksia on vielä vaikea arvioida.

 

Sijaishuollon rakennemuutos ei ole edennyt riittävällä tavalla ja kustannukset sosiaalityön ostopalveluissa kasvavat edelleen. Tuetun asumisen hankkeella on saavutettu merkittäviä asiakashyötyjä ja toiminta jatkuu. Kaupunginvaltuusto ei myöntänyt määrärahaa sosiaalisen luototuksen käyttöönottoon, joten toimintaa ei ole otettu käyttöön. Päihde- ja mielenterveyspalveluita tulee edelleen kehittää mutta mm. asumispalveluyksikön käyttöönotto Orikedolla on alkuperäistä suunnitelmaa jäljessä. Lisäksi rakennushankkeen ajaksi joitakin asiakkaita on jouduttu siirtämään ostopalveluyksiköihin ja kustannustaso on noussut tilapäisesti.

 

Tuottavuutta ja tehokkuutta voidaan esimerkiksi arvioida henkilöstön käytön suhteessa tuotettuihin palveluihin. Henkilöstömenojen osalta näyttää siltä, että budjetti alittuu noin 4,6M€ (ilman työllisyysmäärärahoja). Työvoiman käytölle on asetettu tulosaluekohtaiset tavoitteet ja niitä tullaan vielä tarkentamaan vuoden 2014 aikana. Työvoiman määrä ei saisi kasvaa vuoden 2013 tasosta ja tällä hetkellä kustannusmuutos vuoteen 2013 verrattuna on noin +1,57%, kun palkkaratkaisujen kustannusvaikutus on noin +0,9%. Tästä voitaneen tehdä johtopäätös, että työvoima on kasvanut kustannusmuutosta hieman enemmän eikä tuottavuuden kasvua kaikilta osin ole saavutettu alkuvuoden tietojen perusteella.

 

Liite 1                                  Toiminnan seurannan raportti ajalta tammi-maaliskuu 2014

Liite 2                                  Tulosalueiden kommentit toiminnan ja talouden osalta

Liite 3                                  Kustannuslajikohtainen toimielintasoinen ennuste

Liite 4                                  Tulosaluekohtainen ennuste

 

Palvelujohtajat Sirpa Kuronen ja Seija Arve 23.4.2014:

 

Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat toteutuneet pääosin sopimusten mukaisesti. Toimialalla käynnistetyt palvelurakennemuutokset etenevät pääsääntöisesti oikeaan suuntaan, mutta hitaasti. Suurimmat talousarviossa pysymistä yhkaavat riskit ovat Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kustannuksissa, työmarkkinatuen kuntaosuudessa ja sosiaalityön asiakaspalvelujen ostoissa.

 

Lapsiperheille annetaan palveluja kotiin tavoitteiden mukaisesti. Lastensuojelun palvelujen tarve ei ole kasvanut. Alkuvuoden aikana on otettu huostaan erityisesti 15-17 –vuotiaita. Laitossijoitusten osuus on kasvanut, uudet sijoitukset ovat jakaantuneet tasan omiin laitoksiin ja ostopalveluihin. Perhehoidossa olevien lasten osuus laskee edelleen vastoin tavoitetta, eivätkä perhehoidon lisäyksellä tavoiteltavat kustannusvaikutukset myöskään toteudu. Psykiatriapula näkyy myös lasten ja nuorten palveluissa. Nuorten tuetun asumisen TALK-toiminnalla on pystytty merkittävästi vähentämään jälkihuollon laitossijoituksia, mikä vähentää myös kustannuksia.

 

Työllisyystilanteen heikkeneminen näkyy työmarkkinatuen kuntaosuutta saavien määrän lisääntymisenä ja kustannusten kasvuna. Työllistämistoimenpiteet eivät ole olleet riittäviä. Vaikea työllisyystilanne ei ole toistaiseksi heijastunut toimeentulotukeen, jonka kustannukset ja asiakasmäärä ovat hieman viime vuoden maaliskuun tilannetta pienemmät. Työikäisten asumispalvelujen kustannukset ovat nousseet niin mielenterveyskuntoutujien, päihdehuollon kuin vammaisten henkilöiden asumispalveluissakin.

 

Kotihoidon alimpien palveluluokkien 1-2 osuus on laskenut n. 3 % vuoden 2013 toteutumasta 56,6 %. Tavoitteen ollessa 50 % muutoksen suunta on oikea. Painopisteenä olevissa keskiraskaissa palveluluokissa 3 ja 4 on myös tapahtunut jonkin verran nousua sopimuksen mukaisesti. Omaishoidon tuen saajien määrä on v. 2013 lopusta noussut lievästi. Kaikkien palveluseteliasiakkaiden määrä on noussut v. 2013 lopun tilanteesta n. 20 asiakkaalla, mukana ovat tosin kaikkien eri palvelusetelien käyttäjät. Lyhytaikaishoitopaikkojen määrää on pystytty lisäämään ja tämä tukee omaishoitajien jaksamista. Tehostettu palveluasuminen on myös lisääntynyt lähinnä syksyllä 2013 tehtyjen lisäostojen jälkeen.

 

Sairaanhoitopiirin päivystyksen käyttö on alkuvuonna vähentynyt. Päivystyksen käyttötietoja ei saa ikäryhmittäin. Somaattisen sairaanhoidon hoitojaksot ovat lisääntyneet, tosin hoitopäivien määrässä ei juurikaan ole kasvua. Oman erikoissairaanhoidon hoitojaksojen pituudet ovat alkuvuonna olleet tavoitteessa eli < 12 vrk.

 

Yhteenveto

 

Talousennusteen perusteella nettopoikkeama on noin 6,4M€ eli noin 1,1%. Ylitykset johtuvat pääosin sellaisista kustannuseristä, joihin on erittäin hankala vaikuttaa lyhyellä aikavälillä. Toimialalla toteutetaan tiukkaa tarveharkintaa henkilöstön palkkaamisessa, hankinnoissa ja lisäksi ostopalveluiden hinnankorotusesityksiä on esitetty hylättäväksi.

 

Kaupunginvaltuuston 2.12.2013 § 215 hyväksymässä Turun kaupungin vuoden 2014 talousarviossa on työllisyysmäärärahan kaupungin omarahoitusosuudeksi hyväksytty 3.850.000 euroa.  Kaupunginvaltuuston hyväksymään talousarvioon sisältyy seuraava työllistämishankkeita koskeva talousarviokirjaus:

 

”Pitkäaikaistyöttömien työmarkkinatukikustannuksista aiheutuvan kuntaosuuden pienentämiseksi tulee tehdä selvitys eri työllistämishankkeissa toteutetuista vaikuttavimmista käytännöistä sekä työvoiman palvelukeskuksen toiminnan tehostamismahdollisuuksista.  Lisäksi tulee kerätä tietoa työllistämistoiminnassa onnistuneiden vertailukelpoisten kaupunkien käytännöistä.  Selvitysten pohjalta tulee tuoda päätettäväksi tarpeelliset tehostamistoimenpiteet.  Koordinaatiota tulee vahvistaa.”

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 19.11.2013 § 241 tekemä esitys työllisyysmäärärahan käyttösuunnitelmaksi vuodelle 2014 voidaan tässä vaiheessa hyväksyä.  Mikäli kaupunginvaltuuston hyväksymän em. talousarviokirjauksen perusteella laadittavan selvityksen johdosta ilmenee tarvetta nyt hyväksyttävän työllisyysmäärärahan käyttösuunnitelman tarkistamiseen, tuodaan käyttösuunnitelma uudelleen päätettäväksi.”

 

Talousarviokirjaukseen, koskien työllisyysmäärärahaa vuodelle 2014, kirjatut selvitykset ovat meneillään.  Työllisyysmäärärahan käyttösuunnitelmaa on toteutettu ensimmäisen vuosikolmanneksen aikana hyväksytyn käyttösuunnitelman mukaisesti.  Tarvetta lisämäärärahan hakemiseen työllistämistoiminnan osalta ei tällä hetkellä ole ja hyväksytty määräraha tulee siirtää hyvinvointitoimialalle.

 

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 29.4.2014:

 

Ehdotus        Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä toiminnan ja talouden seurannan sekä ennusteen vuodelta 2014 tiedoksi ja esittää kaupunginhallitukselle, että työllistämismääräraha yht. 3.850.000 euroa siirretään hyvinvointitoimialalle

PäätösSosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta merkitä toiminnan ja talouden seurannan sekä ennusteen vuodelta 2014 tiedoksi ja esittää kaupunginhallitukselle, että työllistämismääräraha yht. 3.850.000 euroa siirretään hyvinvointitoimialalle.

Lisäksi lautakunta päätti, että 20.5.2014 pidettävään kokoukseen tuodaan tulosaluetasolla täsmällinen selvitys niiden määrärahojen osalta, jotka uhkaavat ennusteen mukaan ylittyä ja mihin toimenpiteisiin asian korjaamiseksi ryhdytään.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 130
Liite 1:Toiminnan seurannan raportti ajalta tammi-maaliskuu 2014
Liite 2:Tulosalueiden kommentit toiminnan ja talouden osalta
Liite 3:Kustannuslajikohtainen toimielintasoinen ennuste
Liite 4:Tulosaluekohtainen ennuste