Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsfullmäktige21214.12.20154

4105-2015 (639)

Fortsatt planering av en spårväg i Åbo

Sammandrag:

En översiktsplan över en spårväg i Åbo har färdigställts och föreslås att stadsfullmäktige godkänner att planen blir riktgivande och följs vid den fortsatta planeringen. Dessutom föreslås bl.a. att stadsfullmäktige då kostnadskalkylen preciserats och tilläggsutredningarna färdigställts fattar beslut om att påbörja arbetet med verkställighetsplanen för det första skedet, så att innefattandet av planen i stadens investeringsprogram förutsätter att staten förbinder sig att med en finansieringsandel på 30 % delta i den fortsatta planeringen av spårvägen, infrastrukturen för spårvägen och uppförandet av en spårvägsdepå.

Sfm § 212

Bilaga 1Översiktsplanen över spårvägen inkl. bilagor (på finska)

Tilläggsmaterial 1Sammandrag av de utlåtanden och kommentarer som inlämnats om översiktsplanen över en spårväg i Åbo (på finska)

Bilageuppgifter och bakgrundsrapporter: www.turunraitiotie.info/raportit.html(på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar

att översiktsplanen över en spårväg i Åbo godkänns enligt bilaga 1 så, att planen blir riktgivande och ska följas vid den fortsatta planeringen,

att beredningen av de tilläggsutredningar som är angivna i texten påbörjas med stöd av översiktsplanen,

att ytterligare jämförelsematerial insamlas om de superbussalternativ som tagits i bruk i Europa och de spårvägslösningar som används på Åbo stads vänorter,

att för Reso stad föreslås att utredningen fortsätter på översiktsplanenivå om en utsträckning av spårvägen till Reso centrum,

att kostnadskalkylen i översiktsplanen preciseras på basis av konkurrensutsättningen av spårvägen i Tammerfors och projektplanen för Raide-Jokeri,

att för beslut i stadsfullmäktige framläggs, efter att kostnadskalkylen preciserats och tilläggsutredningarna färdigställts, att arbetet med en verkställighetsplan för det första skedet påbörjas,  

att innefattandet av verkställighetsplanen i stadens investeringsprogram förutsätter att staten förbinder sig att med en finansieringsandel på 30 % delta i den fortsatta planeringen av spårvägen, infrastrukturen för spårvägen och uppförandet av en spårvägsdepå,

att staden ytterligare i samarbete med staten utreder olika innovativa finansieringsmodeller i syfte att genomföra spårvägsprojektet,

att spårvägens utrymmesbehov beaktas i detaljplaneändringarna i enlighet med översiktsplanen på alla de ruttförgreningar för spårvägen som eftersträvas på lång sikt,

att sådana projekt för markanskaffning prioriteras vid beredningen av de strategiska avtalen för 2017 som ligger längs de utvecklingskorridorer som skapas av spårvägslinjerna,

att den fortsatta beredningen kan påbörjas så, att kollektivtrafikfiler planeras och byggs för spårvägsrutterna samt så, att de nuvarande filerna omändras till kollektivtrafikfiler och

att detaljplaneändringarna och reserveringarna av gaturum längs spårvägsrutterna bereds så, att rutterna också kan trafikeras med stombussar eller eventuellt med superbussar.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandlingen av ärendet vid sammanträdet

Miikkola föreslog, med understöd av Kossila, att beslutsförslaget förkastas.

Då diskussionen avslutats, framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar ”ja”, om "nej" vinner har Miikkolas förslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

Bilaga 2Omröstningsförteckning (på finska)

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 56 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 11 fullmäktigeledamöter understödde Miikkolas förslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

§ 212


Bilagor:

Sfm § 212
Bilaga 1:Raitiotien yleissuunnitelma liitteineen
Bilaga 2:Äänestyslista