Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta35114.12.20111

279-2011 (065)

Lastensuojelun sijaishuollon ostopalvelut

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6.1 §:n 3 kohta. Lastensuojelun sijaishuollon palveluista alle 18-vuotiaille lapsille on pyydetty seudulliset tarjoukset ajalle 1.1.2012 - 31.12.2015, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa yhdellä vuodella ajalle 1.1.2016 - 31.12.2016 (optio). Eri palvelukokonaisuuksista on saatu yhteensä 210 tarjousta 125 palveluntuottajalta. Tarjoukset saattoivat sisältää useampia palvelukokonaisuuksia. Puitesopimuksia esitetään solmittaviksi yhteensä 212 kappaletta hyväksyttävien tarjouksen jättäneen palveluntuottajan kanssa.

Perla § 351

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Palvelujohtaja Sirpa Kuronen, tulosaluejohtaja Leila Visa ja lakimies Mikko Heiskanen ja sekä hankinta- ja logistiikkakeskuksen osuus tuoteryhmäpäällikkö Merja Lindberg 2.12.2011:

Peruspalvelulautakunta hyväksyi lastensuojelun sijaishuollon palvelujen kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 17.8.2011 § 237.

Hankinta- ja logistiikkakeskus on sosiaali- ja terveystoimen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia lastensuojelun sijaishuollon palveluista turkulaisille alle 18-vuotiaille lapsille ajalle 1.1.2012–31.12.2015, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.1.2016–31.12.2016 (optio). Palvelujen on oltava käytettävissä 1.1.2012 ja uusien toimintayksiköiden osalta viimeistään 1.1.2014.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain liitteen B mukaisena toissijaisena palveluhankintana julkaistiin 22.8.2011 ja korjausilmoitus 22.9.2011 HILMA- ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Korjausilmoituksen syynä oli ammatillisen perhekotihoidon henkilöstön koulutusvaatimusten muuttaminen tarjoajilta tulleiden kysymysten vuoksi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin internetissä Turun kaupungin sivuilla osoitteessa www.turku.fi/tarjouspyynnot. Yhteenveto hankintaan liittyvistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista julkaistiin samalla sivustolla.

Tarjouspyynnön kohteena ovat uudet, 1.1.2012 alkaen tehtävät sijoitukset. Aiemmin, ennen 1.1.2012, tehdyt sijoitukset jatkuvat tehtyjen sopimusten mukaisesti. Palvelujen hankintaan ja tähän tarjouskilpailuun osallistuvat Turun lisäksi Kemiönsaarta ja Tarvasjokea lukuun ottamatta kaikki Varsinais-Suomen kunnat; Aura, Kaarina, Koski, Kustavi, Laitila, Lieto, Loimaa, Länsi-Turunmaa, Marttila, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Oripää, Paimio, Pyhäranta, Pöytyä, Raisio, Salo, Sauvo, Somero, Taivassalo, Uusikaupunki ja Vehmaa.

Tarjouksia pyydettiin kolmesta palvelukokonaisuudesta: lastensuojelun sijaishuollon ympärivuorokautinen ammatillinen perhekotihoito, lastensuojelun sijaishuollon ympärivuorokautinen laitoshoito ja lastensuojelun erityisyksikön tuottama ympärivuorokautinen laitoshoito.

Tarjous tuli antaa tarjouspyynnön liitteinä olleilla tarjouslomakkeella (liite 1) sekä palvelukokonaisuuksittain tarjouslomakkeilla (liitteet 1a, 1 b ja 1 c).

Määräaikaan 12.10.2011 klo 11.00 mennessä saatiin seuraavat tarjoukset:

Liite 1Tarjoukset eriteltyinä: ammatillinen perhekotihoito, laitoshoito ja lastensuojelun erityisyksikön tuottama ympärivuorokautinen laitoshoito

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjous otetaan huomioon ja hyväksytään palvelukokonaisuuksittain.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa palvelukokonaisuuksittain verottomina vuorokauden kokonaishintoina lasta kohden tarjouslomakkeessa edellytetyllä tavalla.

Niiden toimintayksiköiden osalta, jotka eivät ole toiminnassa tarjoukseen varatun määräajan päättyessä, tulee palvelujen hinnat ilmoittaa 1.1.2012 tasolla.

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Lapsia sijoitetaan puitesopimuksen tarkoittamiin paikkoihin lapsen yksilöllisten tarpeiden perusteella ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaan, mikäli lapsen etu ei edellytä muuta. Tilaaja ei sitoudu palvelujen hankkimiseen palveluntuottajalta sopimuskauden aikana. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:

1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi,

2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen,

3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

Tarjoajien sulkeminen tarjouskilpailun ulkopuolelle

Perhekoti Edit Oy:n ja Care Component Oy:n / Suvantopaikan tarjouksista ei ilmene tarjoushintaa. Tarjoajia ei voida pyytää täydentämään tarjousasiakirjoja tarjoushinnan osalta. Tällä perusteella Tarjouskilpailun ulkopuolelle on suljettava:

Ammatillinen perhekotihoito:

Laitoshoito:

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun suorittivat tulosaluejohtaja Leila Visa, toimistopäällikkö Tarja Salonius, sosiaalijohtaja Antero Paananen (Kaarina), johtava sosiaalityöntekijä Hannele Elo-Kuru (Raisio) sekä lakimiehet Mikko Heiskanen ja Liisi Teräväinen.

Kaikki palveluntarjoajat yhtä lukuun ottamatta ilmoittivat toiminnan pääkielen olevan suomi. Yhdellä erityisyksiköllä pääkieli on ruotsi. Palveluita ruotsinkielellä tarjoajat ilmoittivat antavansa seuraavasti: ammatillinen perhekotihoito 4 yksikköä, laitoshoito 45 yksikköä ja erityisyksiköt 13 yksikköä.

Hankintalain 46.1 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjouksensa olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu tarjoajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksen sekä yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden edellyttävän tarjousten olevan tarjouspyynnön mukaisia. Hankintayksikön tulee siten hylätä sellaiset tarjoukset, jotka eivät vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjouksen hylkäämistä tulee arvioida nimenomaan tarjoajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta.

Seuraavat tarjoukset on hylättävä tarjouspyyntöä vastaamattomina:

Ammatillisen perhekotihoidon tarjoukset (6 tarjousta):

Laitoshoidon tarjoukset (19 tarjousta):

Erityisyksikön tuottaman laitoshoidon tarjoukset (1 tarjous):

Muut tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja tarjouksen valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan se tai ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia ja että palveluntuottajia valitaan riittävä määrä Tilaajan tarvitseman arvioidun tarpeen turvaamiseksi. Vertailu ja valinta tehdään palvelukokonaisuuksittain.

Arviointiperusteina ammatillisen perhekotihoidon ja laitoshoidon osalta ovat palvelun hinta ja laatu. Hinnan painoarvo on 80 % ja laadun 20 %. Enimmäispistemäärä on 100 pistettä.

Vertailussa palvelukokonaisuuden halvin palvelun hinta / asiakas saa 80 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / vertailtava hinta x 80). Laadun osalta vähimmäisvaatimukset täyttävä palvelukokonaisuus saa 0 pistettä ja sen ylittäviltä osin pisteitä saa 1–20. Laadusta saatava enimmäispistemäärä on 20 pistettä. Laadun vertailuperusteet on ilmoitettu kunkin palvelukokonaisuuden tarjouslomakkeella.

Erityisyksikön tuottamien laitoshoidon palveluiden vertailuperuste on pelkästään hinta.

Liite 2Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu palvelukokonaisuuksittain

Tarjousasiakirjat ovat nähtävänä kokouksessa ja ennen kokousta sosiaali- ja terveysvirastossa.

Ammatillisen perhekotihoidon palveluista saatiin 19 hyväksyttävää tarjousta, joiden tarjoushinnat vaihtelevat välillä 165 – 237 € / vrk ja laatupisteet vaihtelivat välillä 4 - 20. Tarjousten hinta- ja laatupisteiden yhteispisteet vaihtelevat välillä 68,00–89,84. Palvelun riittävän kapasiteetin turvaamiseksi palveluntuottajiksi esitetään valittavaksi tarjouskilpailussa kaikki ko. palveluntuottajat.

Laitoshoidon palveluista saatiin 115 hyväksyttävää tarjousta, joiden tarjoushinnat vaihtelevat välillä 220,00 - 386,72 € / tunti ja laatupisteet välillä 0 - 20. Tarjousten hinta- ja laatupisteiden yhteispisteet vaihtelevat välillä 55,51–97,67. Palvelun riittävän kapasiteetin turvaamiseksi palveluntuottajiksi esitetään valittavaksi tarjouskilpailussa kaikki ko. palveluntuottajat.

Erityisyksikön tuottaman laitoshoidon palveluista saatiin 53 hyväksyttävää tarjousta, joiden tarjoushinnat vaihtelevat välillä 278 – 790 € / vrk. Vertailuperusteena oli pelkästään hinta. Palvelun riittävän kapasiteetin turvaamiseksi palveluntuottajiksi esitetään valittavaksi tarjouskilpailussa kaikki ko. palveluntuottajat.

Tarjousten arvioinnin ja vertailun perusteella esitämme, että puitesopimukset solmitaan hyväksyttävän tarjouksen jättäneiden palveluntuottajien kanssa.

Liite 3Palveluntuottajat, joiden kanssa solmitaan lastensuojelun sijaishuollon puitesopimukset

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 9.12.2011:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmKaarinan kaupunki / Paananen Antero
ilmRaision kaupunki / Elo-Kuru Hannele
ilmasianosaiset
tiedHeiskanen Mikko
tpvKuronen Sirpa
tiedLindberg Merja
tiedSalonius Tarja
tiedTeräväinen Liisi
tiedVisa Leila


Liitteet:

Perla § 351
Liite 1:Tarjoukset eriteltyinä: ammatillinen perhekotihoito, laitoshoito ja lastensuojelun erityisyksikön tuottama ympärivuorokautinen laitoshoito
Liite 2:Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu palvelukokonaisuuksittain
Liite 3:Palveluntuottajat, joiden kanssa solmitaan lastensuojelun sijaishuollon puitesopimukset