Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta16212.09.20128

9398-2012 (041)

Kulttuurilautakunnan vuoden 2013 talousarvio sekä vuosien 2014-16 taloussuunnitelma

Tiivistelmä: -

Kultlk § 162

 

Kulttuurijohtaja Minna Sartes ja hallintopäällikkö Mikael Höysti:

 

Kulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus (SPS)

 

Kulttuurilautakunnan toiminnan ja talouden suunnittelu perustuu sopimusohjausmalliin, joka on ollut käytössä vuodesta 2010 alkaen. Mallin mukaisesti kulttuurilautakunta ja kaupunginhallitus solmivat Strategisen palvelusopimuksen (SPS), liite 2. SPS kytkeytyy kaupungin ohjelmarakennemallissa nk. Turku-sopimukseen. Turku-sopimuksen perustana on valtuustoryhmien välinen sopimus ja niistä johdetut toimeenpano-ohjelmat. Liitteessä 1 on valtuustoon sitovat toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet

 

Kulttuuriasiainkeskuksen toiminta linkittyy läheisimmin valtuustossa hyväksyttyyn Asukkaiden hyvinvointi (lasten- ja nuorten ohjelma, työikäisten ohjelma ja senioriohjelma). Muut ohjelmat kuten resurssien tasapainoinen ohjaus ja käyttö, kestävän kehityksen –ohjelmat ovat velvoittavia mutta luonteeltaan varsinaista toimintaa tukevia.

 

SPS:sta johdetaan kulttuurilautakunnan tulosalueiden kanssa tehtävät vuosittaiset Strategiset palvelutuotantosopimukset (SPTS) sekä Operatiiviset palvelutuotantosopimukset.

 

Ohjeluvun jako vuodelle 2013

 

Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 25.6.2012 vahvistaa kulttuurilautakunnan vuoden 2013 talousarvion ohjeluvuksi

 

Kulttuurilautakunta

 

2012

2013

%

MEur

T

4,8

 

 

 

M

- 38,2

 

 

 

N

- 33,4

-34.2

2,4 %

 

Suunnitelmavuosille 2014 - 2016 kulttuurilautakunnan ohjeluvun korotukset ovat TS2014 1,6%, TS2015 2% ja TS 2016 2%.

 

Kulttuurilautakunnan ohjeluvun jako tulosalueittain:

 

 

Tulosalueiden ohjeluku, milj € netto

%

KULTLK

-34, 2

2,4 %

Kanslia

-5, 4

7,1 %

Teatteri

-5, 6

0,9 %

Orkesteri

-5, 1

0,5 %

Kirjasto

-10, 9

2,3 %

Museokeskus

-7, 2

1,9 %

 

 

Kulttuurilautakunnan ohjeluvun jako tulosalueille on tehty yhteistyössä tulosalueiden kanssa ja esitelty kulttuurilautakunnan seminaarissa 15.8.2012 sekä käsitelty lähetekeskustelussa 29.8.2012. Ohjeluvun jaossa on otettu huomioon mm. seuraavia asioita:

 

- henkilöstön ja toimintojen siirrot tulosalueiden välillä

- eläkemenoperusteisten KuEL- ja varhemaksujen korotukset

 

Pohjana on 2 % yleiskorotus vuoden 2012 talousarvioon nähden. Vahvistetussa ohjeluvussa on sen lisäksi otettu huomioon kevään 2012 esitykset ja niihin liittyvät tarjoukset toiminnan laajuuden ja jatkuvuuden ylläpitämiseksi. Tällöin huomioitiin erikseen Turun linnan hälytysjärjestelmän tuomat kustannukset ja kirjastojärjestelmän asiakasliittymän ennalta arvaamattomat kustannukset, yhteensä 145.000 euroa.

 

Kulttuurilautakunnan talousarvio on muutoin laadittu annettuun ohjelukuun, seuraavin poikkeuksin:

 

-Sopimuksen tehneiden avustuksen saajien sopimuskausi (3 v.) päättyy vuoden 2012 lopulla. Avustukset ovat pääosin pysyneet vuoden 2010 tasolla ja korotuspaineita on. Käytyjen neuvottelujen perusteella esitetään avustuksiin käytettävän määrärahan nostamista 100.000 eurolla. Summalla korotetaan eräiden saajien avustussummaa ja esitetään 3 uuden sopimuksen tekemistä.

 

Kulttuuripääkaupunkivuodet ovat toimineet kaupunkikehityksen investointeina parhaiten silloin, kun jatkuvuutta tuetaan myös em. vuoden jälkeen.

 

Kolmannen sektorin toimijat tuottavat merkittävän osan Turun kulttuuripalveluista varsin pienellä panostuksella. Esitys ei sisällä suuria yksittäisiä korotuksia, vaan pieniä tasokorotuksia eräille toimijoille turvaamaan vuoden 2011 prosessin aikaansaatua toiminnan monimuotoisuutta.

 

-Uuden pääkirjastorakennuksen vuokriin tulee Tilaliikelaitoksen ilmoituksen mukaan 151.328 euron korotus vuoden 2013 alusta, joka kohdistuu pääomavuokran osuuteen. Korotus johtuu uudisrakennukseen saadun valtionavustuksen loppumiseen vuonna 2012. Tämä johtaa pääomavuokran korotukseen 20 %:lla. Vuokrankorotus tuli kulttuuriasiainkeskukselle täytenä yllätyksenä ja siitä ei ollut tietoa kevään ohjelukuneuvottelujen aikana. Esitetään koko vuokrankorotuksen lisäämistä kirjastolle annetun ohjeluvun päälle.

 

Kulttuurilautakunnan talousarvioon esitetään lisättävän yhteensä 251.328 euroa kattamaan edellä esitetyt tarpeet. Liitteessä 3 on tulosaluekohtaiset tulo- ja menoarviot sekä lautakunnan vastaava. Oheismateriaalissa 2 on selvitys sopimuksen tehneiden avustusten korotusesityksestä.

 

Kulttuurilautakunta ei esitä sellaisia työvoiman käyttöön liittyviä muutoksia (vakanssien perustamisia tai lakkauttamisia), joilla olisi merkittäviä vaikutuksia talouteen tai työvoiman käyttöön. Strategisessa palvelusopimuksessa (liite 2) on erikseen mainittu suunnitellut vakanssimuutokset.

 

Kulttuurilautakunnan talouden haasteet vuodelle 2013

 

Tilaliikelaitokselle maksettavat sisäiset vuokrat ovat vuodelle 2013 7,3 milj. euroa, mikä vastaa n. 21 % kulttuurilautakunnan nettomenoista. Sisäiset veloitukset ovat yhteensä 8,7 milj. euroa.

 

Kulttuurilautakunnan sisäisten nettoyksiköiden talouden tasapainottaminen jatkuu. Kaupunginorkesterin ja museokeskuksen tilanne on hyvä ja talous tasapainossa. Kaupunginteatterin toimintasuunnitelmassa ja talousarviossa on otettu huomioon kaupunginvaltuuston päätös tappion kattamisesta.

 

Kanslia

 

Kanslian keskitettyihin palveluihin kuuluvat hallintopalvelut, myynti- ja markkinointiviestintäpalvelut ja erityiskoordinoitavat kohderyhmät (lapset ja nuoret, seniorit, ruotsinkieliset ja monikulttuurisuus). Näistä laaditaan erikseen OPTS:t tulosalueiden ja kanslian välillä. Keskeinen tavoite on kulttuuripalveluiden käyttämisen ja harrastamisen lisääminen kohderyhmissä.

 

Kanslian talousarvion 7,1% korotus sisältää organisaatiomuutosten tuomat määrärahan siirrot sekä työnantaja- ja eläkekulujen muutokset. Kulttuuripääkaupunkivuoden jatkuvuutta turvataan sekä hallintokuntatasolla että tulosaluetasolla erikseen mainituilla toimenpiteillä, jotka on myös purettu SPS:n tavoitteiksi.

 

Vuoden 2013 suurena haasteena on uuden vapaa-ajan toimialan muodostamisen mukaan tuomat tehtävien muutokset ja toimintatavat.

 

Kaupunginteatteri

 

Kaupunginteatterin strateginen palvelutuotantosopimus sisältää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet vuodelle 2012. Mm. yleisömäärää ja päänäyttämön keskitäyttöasetta pyritään kasvattamaan. Painopisteinä ovat taiteellisesti monipuolinen sekä korkeatasoinen ja kustannustehokas teatteritarjonta, palveluiden helppo saatavuus sekä vuorovaikutteisuus ja verkostoitunut toiminta.

 

Vuoden 2010 budjettiylitys ja siitä johtuvat säästötoimet vaikuttavat teatterin talouteen ja toimintaan erityisesti vuosina 2012 ja 2013. Talouskuuri vaikuttaa ohjelmiston suunnitteluun ja toteuttavien tuotantojen ylöspanoon. Tulevina vuosina ei ole taloudellisesti mahdollista toteuttaa visuaalisesti erityisen vaativia produktioita ja tämä saattaa vaikuttaa myös yleisömääriin joka taas vaikuttaa tulokertymiin.

 

Erityisinä haasteina ovat mm. ikääntyvä katsojakunta, kilpailu vapaa-ajasta, osaavan henkilöstön rekrytointi ja teatteritalon peruskorjaus.

 

Kaupunginorkesteri

 

Kaupunginorkesterin strategisessa palvelutuotantosopimuksessa painopisteinä on mainittu: taiteellisesti korkeatasoinen ja monipuolinen tarjonta, helposti saavutettavissa olevat sekä innovatiiviset ja uusiutuvat palvelut.

 

Toimintakustannukset painottuvat yli 70 % henkilöstömenoihin. Ilman tilapäistä henkilöstöä, kuten kapellimestarit ja solistit, ei toimintaa kyetä toteuttamaan. Jos toimintaa ei ole, ei myöskään toimintatuloja kerry. Ilman toimintatuloja ei kyetä maksamaan kaikkia kiinteitä kustannuksia. Konsertteja peruuttamalla nettovaikutus jääkin niin pieneksi, ettei säästöjä kerry tarpeeksi. Orkesterin talous on tasapainossa.

 

Haasteena ovat mm. kilpailun lisääntyminen vapaa-aika ja virkistyspalvelujen tarjonnassa, ikääntyvä asiakaskunta, henkilöstö jaksaminen ja rekrytointi sekä ohjelmatarjonnan jatkaminen kulttuuripääkaupunkivuoden jälkeen.

 

Kaupunginkirjasto

 

Strategiseen palvelutuotantosopimukseen kirjatut tulevaisuuden haasteisiin on kirjattu mm. pääkirjaston kasvava käyttö, teknologian kehityksessä mukana pysyminen, digitaalisten palvelujen kehittäminen sekä kulttuuripääkaupunkivuoden jatko.

 

Keskeisiä kehittämistoimenpiteitä ovat uuden tietojärjestelmän käyttöönotto, hakeutuvien palveluiden ja maahanmuuttajapalveluiden kehittäminen edelleen, digitaalisen aineiston käyttömahdollisuuksien lisääminen sekä mediakasvatuksen kehittäminen.

 

Museokeskus

 

Museokeskuksen erityisenä haasteena on kiinteistömenojen osuus toimintamenoista, tätä nykyä osuus on 37 % nettomenoista. Tilannetta helpottaa kuitenkin pääomavuokran sekä maanvuokran poisto tiettyjen kulttuurihistoriallisten rakennusten vuokrista.

 

Strategisessa palvelutuotantosopimuksessa on keskeisiksi painopisteiksi kirjattu esine- ja taidekokoelmien muodostaminen ja ylläpito, kulttuuriperinnön ja visuaalisen kulttuurin välittäminen sekä kulttuuriympäristön säilymisen edistäminen.

 

Nettoyksiköiden vahvistettavaksi esitettävät nettoluvut:

 

Taidelaitosten nettobudjetit

TAE 2013

Kaupunginteatteri

-5 555 464

Kaupunginorkesteri

-5 112 495

Museokeskus

-7 187 267

 

 

Eviva-hanke

 

Turun kaupungin kulttuuri-, liikunta- ja nuorisolautakuntien ja ao. hallintokuntien virkamiesten yhdessä valmistelema ”EVIVA 2011–2015” -hanke, jonka tavoitteena on ennaltaehkäisevien vapaa-aikapalvelujen merkittävä kehittäminen. EVIVA –hankkeessa on meneillään 12 kehittämishanketta ja 9 pienempää palvelumallipilottia. Toiminta on aloitettu Runosmäki-Raunistula ja Nummi-Halinen alueilla. Mikäli rahoitus varmistuu vuodelle 2013, toimintaa laajennetaan Pansio-Jyrkkälään.

 

Hankkeelle esitetään vuoden 2013 talousarvioon 652.000 euron määräraha. Hankkeesta raportoidaan puolivuosittain.

 

Käyttöomaisuuden investoinnit

 

Käyttöomaisuuden investointeihin esitetään vuoden 2013 talousarvioon 800.000 euroa, josta uudisrakennusten taidehankintoihin 50.000 euroa % -periaatteen mukaisesti (1 % uudisrakennushankkeiden arvosta).

 

Tilahankkeet

 

Tänä vuonna ei ole lautakunnilta pyydetty kartoitusta tarvittavista tilainvestoinneista. Rakennusinvestointien osalta uudistetaan kulttuurilautakunnan esittämät ehdotukset vuoden 2012 talousarvioon.

 

Lähiajan ykköspriorisointeja ovat teatterin peruskorjauksen ja laajennuksen lisäksi konserttitalon peruskorjaus, museokeskuksen Vanhan suurtorin elävöittämiseksi alueen rakennukset on myös korjattava pikapuolin.

Liite 1Toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet 2013-16

Liite 2Kulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus (SPS)

Liite 3Kulttuurilautakunnan talousarvion 2013 jako tulosalueittain

Liite 4Hankintasuunnitelma

Oheismateriaali 1Strategiset palvelutuotantosopimukset

Oheismateriaali 2Sopimussummat (avustukset 2013-15)

 

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

 

Ehdotus        Kulttuurilautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle

 

- liitteen 1 mukaisen toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet vuosille 2013-16

 

- liitteen 2 mukaisen, talousarvioesitykseen perustuvan, Strategisen palvelusopimuksen (SPS) hyväksymistä

 

- liitteen 3 kulttuurilautakunnan käyttötalousosan jaon tulosalueittain, liitteen 4 mukaisen hankintasuunnitelman

 

- että kulttuurilautakunnan sitovaksi tulo- ja menoarvioksi vahvistetaan:

 

Kulttuurilautakunta

 

2012

2013

%

Eur

T

4,8

 4.865.642

 

 

M

- 38,2

 39.365.969

 

 

N

- 33,4

-34.500.328

2,4 %

 

Esitys sisältää vahvistetun ohjeluvun ylittämisen 251.328 eurolla, jolla katetaan pääkirjaston yllättävä vuokrankorotus 151.328 euroa sekä lisäys avustusmäärärahoihin 100.000 euroa.

 

- että kulttuurilautakunnan alaisten taidelaitosten (nettoyksiköiden) käyttötalouden määräraha ja tuloarvio vahvistetaan nettomääräisenä seuraavasti:

 

Taidelaitosten nettobudjetit

TAE 2013

Kaupunginteatteri

-5 555 464

Kaupunginorkesteri

-5 112 495

Museokeskus

-7 187 267

 

Kulttuurilautakunta päättää edelleen merkitä talousarvioehdotuksen mukaisen tulosaluekohtaiset strategiset palvelutuotantosopimukset (Oheismateriaali 1) tiedoksi.

 

Rakennusinvestointien osalta uudistetaan kulttuurilautakunnan vuonna 2012 esittämät ehdotukset vuoden 2012 talousarvioon ja 2013-15 taloussuunnitelmakaudelle sekä pidemmän aikavälin esitykset vuodesta 2016 eteenpäin.

 

Kulttuurilautakunta päättää edelleen todeta, että Eviva –hankkeen määrärahasta vuodelle 2013 tehdään erillinen esitys. Hankkeelle esitetään vuoden 2013 talousarvioon erillinen 652.000 euron määräraha.

 

 

Päätös          Kulttuurilautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle

 

- liitteen 1 mukaisen toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet vuosille 2013-16

 

- liitteen 2 mukaisen, talousarvioesitykseen perustuvan, Strategisen palvelusopimuksen (SPS) hyväksymistä

 

- liitteen 3 kulttuurilautakunnan käyttötalousosan jaon tulosalueittain, liitteen 4 mukaisen hankintasuunnitelman

 

- että kulttuurilautakunnan sitovaksi tulo- ja menoarvioksi vahvistetaan:

 

Kulttuurilautakunta

 

2012

2013

%

Eur

T

4,8

 4.865.642

 

 

M

- 38,2

 39.214.624

 

 

N

- 33,4

-34.348.982

2,8 %

 

Esitys sisältää vahvistetun ohjeluvun ylittämisen 100.000 eurolla, jolla katetaan lisäys avustusmäärärahoihin. Menoissa on otettu huomioon Tilaliikelaitoksen tarkistettu vuokraennuste vuodelle 2013 pääkirjaston uudisrakennuksen kohdalla. Pääomavuokrasta on vähennetty valtionavustuksen osuus 146.992 euroa.

 

- että kulttuurilautakunnan alaisten taidelaitosten (nettoyksiköiden) käyttötalouden määräraha ja tuloarvio vahvistetaan nettomääräisenä seuraavasti:

 

Taidelaitosten nettobudjetit

TAE 2013

Kaupunginteatteri

-5 555 464

Kaupunginorkesteri

-5 112 495

Museokeskus

-7 187 267

 

Kulttuurilautakunta päätti edelleen merkitä talousarvioehdotuksen mukaisen tulosaluekohtaiset strategiset palvelutuotantosopimukset (Oheismateriaali 1) tiedoksi.

 

Rakennusinvestointien osalta uudistetaan kulttuurilautakunnan vuonna 2012 esittämät ehdotukset vuoden 2012 talousarvioon ja 2013-15 taloussuunnitelmakaudelle sekä pidemmän aikavälin esitykset vuodesta 2016 eteenpäin.

 

Kulttuurilautakunta päätti edelleen todeta, että Eviva –hankkeen määrärahasta vuodelle 2013 tehdään erillinen esitys. Hankkeelle esitetään vuoden 2013 talousarvioon erillinen 652.000 euron määräraha.

 

Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kultlk § 162
Liite 1:Toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet 2013-16
Liite 2:Kulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus (SPS)
Liite 3:Kulttuurilautakunnan talousarvion 2013 jako tulosalueittain
Liite 4:Hankintasuunnitelma