Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kulttuurilautakunta 296 16.12.2009 29
Kaupunginhallitus 108 08.02.2010 1 Pj
Kulttuurilautakunta 54 17.03.2010 10

15614-2009 (041, 011)

Kaupunginhallituksen ja kulttuurilautakunnan välinen strateginen palvelusopimus

Tiivistelmä: -

Kultlk § 296

Kulttuuriasiainkeskuksen hallintopäällikkö Mikael Höysti:

Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.2.2009 § 55 valtuustoryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009 - 2012. Sopimuksen tarkoituksena on linjata valtuustokauden tärkeimmät tavoitteet, joihin valtuuston enemmistö sitoutuu. Sopimus toimii lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville kaupungin toimintaa ohjaaville muille strategioille ja ohjelmille. Pääosa ohjelmista on käynyt lausuntokierroksella ja valtuusto on ne hyväksynyt.

Koko ohjelmakokonaisuuden ohjaavana näkemyksenä on ”Kestävästi kehittyvä – tasapainoinen Turku”.

Turku-sopimus jakautuu kolmeen strategiseen teemaan: vetovoimaisuus ja kilpailukyky, asukkaiden hyvinvointi sekä resurssien tasapainoinen ohjaus. Kaksi ensimmäistä teemaa kytkeytyy kaupungin palvelutuotantoon ja kolmas käsittelee palvelutuotannon resursointia ja ohjausta. Turku-sopimuksen lähtökohtana on kestävä kehitys, sen eri näkökulmilta tarkasteltuna.

Kulttuurilautakunnan ja kaupunginhallituksen välinen strateginen palvelusopimus perustuu valtuuston päätöksiin, pohjautuu valtuustoryhmien väliseen sopimukseen ja nojaa valtuuston päättämiin ohjelmiin.

Strateginen palvelusopimus on lautakunnan esitys, joka toimii kaupunginhallituksen ja kulttuurilautakunnan välisten neuvottelujen pohjana. Strategiset palvelutuotantosopimukset (kulttuurilautakunta - tulosalueet) tuodaan lautakunnan käsittelyyn vuonna 2010 heti, kun kaupunginhallitus on hyväksynyt kulttuurin strategisen palvelusopimuksen.

 Kestävä kehitys

Kulttuuritoimen toimintaperiaatteet ovat pitkälti kestävän kehityksen periaatteiden mukaiset. Kirjaston toiminta yleisesti ja siirtyminen sähköisiin palveluihin (mm. verkkopalvelut ja muistutukset) on ekologisesti kestävää toimintaa. Kaupunginteatteri ja kaupunginorkesteri ovat siirtyneet käyttämään energiansäästölamppuja ja käytävät myös pitkäikäisiä työvälineitä toiminnassaan. Museot ovat siirtymässä enenevässä määrin sähköisiin kutsuihin.

Kulttuuritoimi on ottanut käyttöönsä kulttuurikortin, joka on uuteen kirjastokorttiin saatava ominaisuus. Kulttuurikorttiin liittyvä viestintä ja tiedotus hoidetaan sähköisesti, joko sähköpostilla tai kirjaston Aino – järjestelmää avuksi käyttäen. 

Kaiken kaikkiaan kulttuuripalvelut aineettomina nautintoina tukevat osaltaan kestävää kehitystä.

Henkilöstöohjelma /- tavoitetasot

Kulttuuritoimelle asetettu henkilötyövuosimäärän suoraviivainen vähentäminen vuoteen 2011 mennessä on ristiriidassa siihen nähden, että Turun kaupunki on Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011 ja että edellytykset kulttuurin perustoiminnan ylläpitämiseksi pitää vahvistaa.

Kulttuuritoimen toiminta ei ole lineaarista ja vuosittainen henkilötyövuosimäärä voi vaihdella suuresti kulloistenkin tuotantojen ja projektien mukaan. Mahdolliset työvoiman määrän ylitykset katetaan kuitenkin sekä ulkopuolisella rahoituksella että maksu- ja myyntituloilla.

Työvoiman suoraviivaisella vähentämisellä on jo ollut negatiivista vaikutusta Turun kaupungille myönnettäviin taidelaitosten valtionosuuksiin ja voi olla vastaisuudessakin.

Kaupungin henkilöstöohjelma 2010 -12 on vielä vahvistamatta. Kulttuurilautakunta on antanut lausunnon suunnitelmasta 21.10.2009. Lausunnossaan lautakunta totesi mm. seuraavaa:

Ohjelman yhtenä haasteena on asetettu henkilöstön vähentämistavoite ja samanaikainen työntekijöiden nopeasta kasvava eläköityminen. Tämä asettaa suuret haasteet myös ulkoiselle rekrytoinnille.

Kulttuurilautakunta on omalta osaltaan arvioinut vuosien 2009 – 2012 toimintaympäristön muutoksina mm. muutokset asiakaskunnassa ja henkilöstössä. Mm. asiakaskunnan ikääntyminen, monikulttuurisuuden lisääntyminen ja muutoksen arvomaailmassa tuovat paineita palvelutuotannon järjestämiselle. Henkilöstön yhä nopeutuva eläköityminen luo painetta kehittää ja uudistaa osaamista sekä oikean osaamisen tunnistamiseen ja löytämiseen muutoksessa.

Hallintokunnilla on oltava mahdollisuus saada itse arvioida vapautuvan työpanoksen tarvetta tulevaisuudessa ja samalla päättää siihen liittyvän resurssin uudelleenallokoimisesta. Toimintaympäristön muuttuessa tehtävien vaatimukset ja koko ammattirakenne on voitava päivittää vastaamaan ajan tarpeita ja tämän onnistumiselle on löydettävä joustavat toiminnan kehittämistä tukevat toimintatavat.

Kulttuurilautakunnan henkilöstösuunnitelmaa on käsitelty 16.12.2009 asian ”Kulttuuritoimen vuoden 2010 talousarvion ja vuosien 2011 - 2012 taloussuunnitelman ja määrärahajaon tarkistaminen vastaamaan kaupunginvaltuuston päätöksiä”, yhteydessä.

Strategisen palvelusopimuksen sisältö ja taustat on kuvattu sopimuksessa, liitteessä 1. Strategisen palvelusopimuksen tavoitteiden seurantataulukoiden mittarien tavoitteet tarkennetaan lautakunnan kokouksessa

LiiteKulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta hyväksyy osaltaan neuvottelujen pohjaksi liitteenä olevan strategisen palvelusopimuksen ja esittää sitä edelleen kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi.

Kulttuurin kaikki SPS:ssa mainitut rakenteellisiin muutoksiin liittyvät kehittämishankkeet tähtäävät toiminnan tehostamiseen ja sitä kautta joko lisääntyviin tuloihin ja/tai pitkällä tähtäimellä tapahtuvaan henkilöstön vähenemiseen.

Sopimuksessa on merkitty sinisellä värillä valtuustoon menevät mittarit. kaupunginhallitukselle raportoitavat mittarit ovat mustalla.

Edelleen lautakunta päättää, että strategisen palvelusopimuksen liitteenä olevat tulosalueiden strategiset palvelutuotantosopimukset hyväksytään lautakunnassa heti kun kaupunginhallitus on hyväksynyt kulttuurilautakunnan strategisen palvelusopimuksen alkuvuodesta 2010.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 108

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 27.1.2010:

 

Kulttuurilautakunnan ja kaupunginhallituksen välinen strateginen palvelusopimus perustuu valtuuston päätöksiin, pohjautuu valtuustoryhmien väliseen sopimukseen ja nojaa valtuuston päättämiin ohjelmiin.

 

Ryhmien välisen sopimuksen keskeiset haasteet kaupunkitasolla kulttuurilautakunnalle:

 

-Kulttuuri läpäisyperiaatteella huomioon kaikessa kunnallisessa suunnittelussa ja päätöksenteossa

-Kulttuurin infrastruktuurin parantaminen

-Ennaltaehkäisevä työ linjaava ajatus palvelutuotannon kehittämisessä

-Kulttuuri olennainen hyvinvoinnin lisääjä ja syrjäytymisen ehkäisijä

-Kulttuuri keskeinen osa kaupunkilaisten hyvää elämää sen rikastuttajana

-Paikallisen kaupunkikulttuurin elävyyden lisääminen

-Kehittyvä yhteistyö yksityisen ja kolmannen sektorin palvelutuottajien kanssa

-Kulttuuri työllistäjänä ja varallisuuden tuojana

-Kulttuuri kaupungin vetovoiman olennaisena lähteenä

 

Strateginen palvelusopimus on lautakunnan esitys, joka toimii kaupunginhallituksen ja kulttuurilautakunnan välisten neuvottelujen pohjana. Strategiset palvelutuotantosopimukset (kulttuurilautakunta – tulosalueet) tuodaan lautakunnan käsittelyyn vuonna 2010 heti, kun kaupunginhallitus on hyväksynyt kulttuurin strategisen palvelusopimuksen.

 

Kulttuurin strategisen palvelusopimuksen tarkoitus on ohjata kaupunkitasolla Turun kaupungin kulttuuritoimialaa yhteisesti sovittavaan suuntaan ottaen huomioon kulttuuritoimen toiminta-ajatuksen, vision ja toimintaa ohjaavat periaatteet sekä ryhmien välisen sopimuksen ja ohjelmat. Tältä pohjalta kulttuuritoimi on koonnut oman ohjelmakortin, jossa lautakunnan tavoitteet on jaettu viiteen eri näkökulmaan, joista 2 on kaupunkitasoista (yhteiskunnalliset vaikutukset ja välittömät vaikutukset) ja 3 lautakuntatasoista (asiakasnäkökulma, resurssien ja prosessien näkökulma ja henkilöstön näkökulma). Myös lautakuntatasoisista näkökulmista on nostettu joitakin edellä mainituista ohjelmissa painotettuja asioita kaupunkitasolla seurattavaksi.

 

Ohjelmakortin jokaiselle tavoitteelle on määritetty mittari, mittarille tietolähde ja tavoitetila sekä keinoja tavoitteeseen pääsemiseksi. Tilaajana toimii kulttuuriasiainkeskuksen kanslia ja toiminta tuottajapuolella jakautuu neljään palvelukokonaisuuteen.

 

Kulttuurilautakunta on 9.9.2009 asettanut seuraavat prioriteetit toiminnassaan:

 

1. Avustusten tason pitäminen vähintään ennallaan

2. Kaikkien toimialojen (kirjasto, museo, teatteri, orkesteri) toiminnan ylläpitäminen

3. Lasten ja nuorten toiminnan pitäminen vähintään samalla tasolla

4. Tulonmuodostuksen varmistaminen ja lisääminen

 

Kulttuurilautakunta esittää kaupunkitasolle mittareiksi, seurattaviksi tavoitteiksi eli strategisen palvelusopimuksen (SPS) sovittaviksi tavoitteiksi seuraavat toiminnalliset tavoitteet:

 

I. Asukkaiden hyvinvointi – ennaltaehkäisevä työ

A) Väestön asumisviihtyvyyden ja koetun hyvinvoinnin lisääminen

B) Kulttuuripalvelujen kohdentuminen eri väestöryhmiin

C) Palvelujen asiakaslähtöisyys ja vuorovaikutteisuus

 

II. Vetovoimaisuus ja kilpailukyky

D) Kaupungin vetovoimaa kasvattavat kulttuuripalvelut

E) Moniarvoinen kulttuurikaupunki ja uutta luova kaupunkikulttuuri

 

III. Tasapainoinen talous ja resurssien tasapainoinen ohjaus

F) Tarpeiden mukaan muuntuva palveluverkko, -rakenteet ja tuotteet

 

IV. Rakenteelliset muutokset tuottavuuden tehostamiseksi

 

Nämä on johdettu ryhmien välisestä sopimuksesta ja laadituista ohjeluvuista ja ne on tarkoitettu olemaan voimassa tämän valtuustokauden.

 

Kaupunkitasolla sovittavien tavoitteiden seurantataulukko (SPS: n seurantataulukko) löytyy strategisen palvelusopimuksen loppuosasta ja valtuustolle raportoitavat ohjelmatason mittarit on merkitty sinisellä ja ne tulevat erikseen hyväksyttäviksi ohjelmamittarien hyväksymisen yhteydessä. Kulttuurilautakunnan ja kaupunginhallituksen välinen sopimus ei sisällä talousarvion tulosaluekohtaisia lukuja.

 

Sopimuksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen ja kulttuurilautakunnan puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat, apulaiskaupunginjohtaja sekä kulttuurijohtaja.

 

Liite 1                                 Kulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus

 

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä kulttuurilautakunnan strategisen palvelusopimuksen omalta osaltaan, allekirjoittaa sen ja lähettää sen edelleen kulttuurilautakunnan hyväksyttäväksi.

Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että kulttuurilautakunnan osalta hyvinvointiohjelmien mittarit tuodaan erikseen kaupunginhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi.

PäätösKaupunginhallitus päätti hyväksyä kulttuurilautakunnan strategisen palvelusopimuksen osaltaan, allekirjoittaa sen ja lähettää sen edelleen kulttuurilautakunnan hyväksyttäväksi.

Samalla kaupunginhallitus totesi, että kulttuurilautakunnan osalta hyvinvointiohjelmien mittarit tuodaan erikseen kaupunginhallituksen ja –valtuuston hyväksyttäväksi.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että strateginen palvelusopimus tarkastetaan vuoden 2011 talousarvion valmistelun yhteydessä.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Kultlk § 54

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

Kulttuurilautakunta päätti 16.12.2010 § 296, että strategisen palvelusopimuksen liitteenä olevat tulosalueiden strategiset palvelutuotantosopimukset hyväksytään lautakunnassa heti kun kaupunginhallitus on hyväksynyt kulttuurilautakunnan strategisen palvelusopimuksen alkuvuodesta 2010.

Strategiset palvelusopimukset tuodaan huhtikuun lautakuntaan hyväksyttäväksi ja operatiiviset palvelusopimukset (nk. palvelutuotekortit) tuodaan lautakunnalle tiedoksi. Samassa yhteydessä toiminnan raportoinnin kuukausittainen seuranta (tällä hetkellä nk. kävijätilastot) muutetaan vastaamaan strategisten palvelutuotantosopimusten tavoiteasetantaa.

EhdotusLautakunta merkitsee asian tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKaupunginkirjasto
tpvKaupunginorkesteri
tpvKaupunginteatteri
tpvKulttuuriasiainkeskuksen kanslia
tpvMuseokeskus


Liitteet:

Kultlk § 296
Liite 1:Kulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus

Kh § 108
Liite 1:Kulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus

Kultlk § 54
Liite 1:Kulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus