Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta3817.02.201013

3769-2009 (041)

Kulttuurilautakunnan vuoden 2009 talousarvion toteutuminen

Tiivistelmä: -

Kultlk § 38

Kulttuuriasiainkeskuksen hallintopäällikkö Mikael Höysti:

Kulttuuritoimen talousarvio on toteutunut talousarvioon nähden 79.671 euroa budjetoitua huonommin. Poikkeaman johdosta oheisessa taulukossa on verrattu poikkeamia talousarvioon vuosina 2007-09.

Talouden toteuman seuranta on perinteisesti talousarviovuosikohtainen, mutta on kuitenkin mielekästä katsoa talouden kehitystä viimeisten kolmen vuoden ajalta. Kokonaisuutena tilanne on pysynyt hyvänä. Eroja löytyy kuitenkin tulosaluekohtaisesti. Menokuria on pyritty ylläpitämään ja ylimääräisiä menoja on katettu lisääntyneillä tuloilla.

Kulttuuritoimen talousarvion toteutumisen poikkeama
vuosina 2007- 2009 kirjanpidon mukaan 1000 euroa (sisältää työllistettävät) 
 Vuosi200720082009yhteensä
      
Kulttuuriasiainkeskuksen kanslia Tulot173894149
 Menot 24865-53260
 Netto26610341410
      
KaupunginteatteriTulot-234-6017-828
 Menot 149277-306121
 Netto-85-324-299-707
      
Kaupunginorkesteri jaTulot2121-95-53
KonserttitaloMenot 1919550336
 Netto212116-45283
      
KaupunginkirjastoTulot99179258537
 Menot -6338-119-144
 Netto37217139393
      
MuseokeskusTulot1 2141 188-2312 171
 Menot -1 082-1 046315-1 813
 Netto13214184358
      
      
Kulttuuritoimi yhteensäTulot1 118825341 976
 Menot -556-572-113-1 240
 Netto562254-80736
      
 POIKKEAMA menojen ylitys ja tulojen alitus - 
 POIKKEAMA menojen alitus ja tulojen ylitys + 

Pidemmän aikavälin toiminnan ja talouden suunnittelun välineeksi kulttuurilautakunta on kokouksessaan 16.12.2009 § 295 esittänyt kaupunginhallitukselle uutta toimintatapaa kokeiltavaksi kulttuurilautakunnan alaisten taidelaitoksille.

Kulttuuriasiainkeskuksen kanslia on yhteistyössä talouden vastuualueen kanssa valmistellut mahdollisuutta siirtyä kuntalain 65 § mukaiseen talousarvioseurantaan museokeskuksen, kaupunginorkesterin ja kaupunginteatterin osalta niin, että taloudellinen (budjetoitua parempi) tulos voidaan siirtää seuraavalle vuodelle.

Kulttuurilautakunnan tulosalueet olisi jaettu nettositoviin ja bruttositoviin tulosalueisiin. Talousarviovuoden jälkeen tilinpäätöksen valmistuttua kulttuurilautakunta tekisi tilinpäätöksen perusteella kuluvaa vuotta koskevan talousarvion muutosesityksen, jossa otettaisiin huomioon tilinpäätöksen osoittaman nettoyksiköiden joko positiivinen tai negatiivinen poikkeama talousarvion toteutumisessa.

Käytännössä edellä mainittujen kulttuurilaitosten positiivinen nettopoikkeama (talousarvioylijäämä) esitettäisiin kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi määrärahan korotuksena ja negatiivinen nettopoikkeama (talousarvioalijäämä) kattamista seuraavan vuoden toimintakatteen muutoksella. Negatiivisen nettopoikkeaman hyväksyminen edellyttää, että kattamattomia talousarvioalijäämiä ei ole kertynyt kolmena edellisenä vuotena.  

Em. perusteella lautakunnan tulisi edelleen esittää, että em. toimintatapa otetaan käyttöön sisäisten nettoyksiköiden osalta. Vuoden 2009 tilinpäätöstietojen perusteella sekä vuosien 2007 – 2009 kumulatiivisen nettotuloksen perusteella Museokeskuksen 83.142 euron budjetoitua parempi tulos tulisi esittää kaupunginvaltuustolle määrärahan korotuksena vuodelle 2010.

Kulttuuriasiainkeskuksen talouden toteutuma oli 0,27 % asetettua tavoitetta (toimintakatetta) heikompi. Kokonaisuutena tulosta voidaan pitää erittäin hyvänä. Kulttuuriasiainkeskuksen menokuri on pääosin pitänyt ja tulojen osalta tavoitteet saavutettiin (100,63 %). Lomapalkkavelan muutos vuoden 2009 osalta oli n. 100.000 euroa budjetoitua suurempi, joten se yksinään jo selittää kulttuuriasiainkeskuksen nettoylityksen.

Oheisissa liitteissä kulttuuritoimen laitosten talousarvion tulojen, menojen ja neton toteutuminen lukuina ja prosentteina.

Liite 1Kulttuurilautakunnan talousarvion toteutuminen 31.12.2009

Liite 2Kulttuurilautakunnan talousarvion nettototeutuminen 31.12.2009

Oheismateriaali 1Tulosaluejohtajien katsaukset vuoden 2009 toteutumaan

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

Ongelmia nettotuloksessa oli Kaupunginteatterilla (nettototeutuma 107%) ja kaupunginorkesterilla (toteutuma 102%). Taidetuotantojen taloudellisessa menestyksessä on aina riskinsä, mutta odotusten realistisuuteen on kiinnitettävä edelleen enemmän huomiota, ts. on arvioitava kyseisen tyyppisten taidetuotantojen taloudellista menestystä menneisyydessä sekä tehtävä kävijätavoitteet ja budjetti historiaan verrattuna realistisiksi.

Erityisen huolestuttavaa on, että Kaupunginteatterin menot ovat ylittyneet merkittävässä määrin, vaikka siellä keväästä 2009 alkaen suoritettiin erityistä kuukausittaista produktiokohtaista seurantaa. Seuranta kohdistui erityisesti tulojen kertymiseen, koska menokuria pidettiin itsestään selvänä, etenkin kun teatteri vielä elokuun lopun tilanteen mukaan raportoi menojen jäävän budjetoitua pienemmiksi (kultlk 9.9.2009 §205 oheismateriaali).

Orkesterin osalta nettoylitys aiheutuu pääsääntöisesti saavuttamatta jääneistä tuloista.

Teatterin menojen ylitykset analysoidaan tarkemmin ja asiasta raportoidaan tarpeen mukaan lautakunnalle kevään aikana. Samoin käydään vielä uudelleen läpi teatterin vuoden 2010 talousarvio, jotta saadaan varmistetuksi netossa pysyminen.

EhdotusKulttuurilautakunta päättää merkitä asian tiedoksi ja päättää samalla edelleen esittää kaupunginhallitukselle mahdollisuutta siirtyä kuntalain 65 § mukaiseen talousarvioseurantaan museokeskuksen, kaupunginorkesterin ja kaupunginteatterin osalta niin, että taloudellinen (budjetoitua parempi) tulos voidaan siirtää seuraavalle vuodelle.

Vuoden 2009 tilinpäätöstietojen perusteella sekä vuosien 2007 – 2009 kumulatiivisen nettotuloksen perusteella Museokeskuksen 83.142 euron budjetoitua parempi tulos esitetään kaupunginvaltuustolle Museokeskuksen määrärahan korotuksena vuodelle 2010.

PäätösKulttuurilautakunta päätti merkitä asian tiedoksi ja päätti samalla edelleen esittää kaupunginhallitukselle mahdollisuutta siirtyä kuntalain 65 § mukaiseen talousarvioseurantaan (nk. Oulun malli / kultlk 16.12.2009 § 295) museokeskuksen, kaupunginorkesterin ja kaupunginteatterin osalta niin, että taloudellinen (budjetoitua parempi) tulos voidaan siirtää seuraavalle vuodelle. Kokeilu esitetään 5-vuotiseksi.

Tarkoituksena on, että taidelaitosten (nettotulosalueet) viimeisimmän tilikauden positiivinen tulos (budjettia parempi toimintakate) voidaan lisätaloustalousarvion myötä saada ko. tulosalueen käyttöön tilinpäätöstä seuraavana vuonna. Negatiivisesta poikkeamasta velvoitettaisiin tulosalue tekemään suunnitelma alijäämän kattamiseksi taloussuunnitelmakauden aikana.  Sekä positiivisen että negatiivisen poikkeaman hyväksymisen edellytyksenä on että edellisten 3 vuoden aikana ei ole kerääntynyt kattamatonta talousarvioalijäämää.

Tämän myötä tulosalueilla on mahdollisuus pidempiaikaiseen taloussuunnitteluun toiminnan vaatimin edellytyksin. Malli tarkoittaa talousarvion sitovuustason muutosta niin, että nettositovien tulosalueiden kohdalla sitovuustaso valtuustoon nähden on nettolukutaso. Talousarviovuoden aikaiset muutokset vaatisivat kaupunginhallituksen hyväksymisen.

Kolmen vuoden talousseurantajärjestelmä liitetään osaksi sopimusohjausta ja nimenomaan kaupunginhallituksen ja kulttuurilautakunnan välistä strategista palvelusopimusta. Erillisenä kysymyksenä voidaan tutkia kannustavan palkkauksen liittämistä järjestelmään.

Vuoden 2009 tilinpäätöstietojen perusteella sekä vuosien 2007 – 2009 kumulatiivisen nettotuloksen perusteella kulttuurilautakunta esittää kaupunginvaltuustolle että Museokeskuksen 83.142 euron budjetoitua parempi tulos päätetään vahvistaa Museokeskukselle määrärahan korotuksena vuodelle 2010.

Päätös tehtiin yksimielisesti esittelijän täydennetystä päätösehdotuksesta.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kultlk § 38
Liite 1:Kulttuurilautakunnan talousarvion toteutuminen 31.12.2009
Liite 2:Kulttuurilautakunnan talousarvion nettototeutuminen 31.12.2009