Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta2817.03.20222

9269-2021 (01 01 01)

Lausunnon antaminen Turun hallinto-oikeudelle koskien pelastuspäällikön virkavalintaa

Tiivistelmä: -

Vsaluelk § 28

Pelastusjohtaja Jari Sainio, pelastuspäällikkö Mika Kontio, hallinto- ja henkilöstöpäällikkö Pertti Soininvaara ja kaupunginlakimies Noora Syysvirta:

Turun hallinto-oikeus on lausuntopyynnöllä 8.2.2022 varannut Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnalle tilaisuuden antaa lausuntonsa Marko Rostedtin valitukseen koskien aluepelastuslautakunnan 24.11.2021 tekemän päätöksen § 92 kumoamista. Asian diaarinumero hallinto-oikeudessa on 34/03.04.04.04.10/2022.

Turun kaupungin hallintosäännön 38 §:n mukaan lautakunnan yleiseen toimivaltaan kuuluu tehtäväalueellaan antaa kaupungilta pyydetyt merkittävät lausunnot ja selvitykset, jotka eivät edellytä palvelukokonaisuusrajat ylittävää harkintaa tai kaupungin kokonaisnäkemyksen muodostamista. Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta on toimivaltainen antamaan kysymyksessä olevan hallinto-oikeuden pyytämän lausunnon.

 

Asian taustaa

Marko Rostedt on 22.10.2021 päivätyllä oikaisuvaatimuksellaan hakenut oikaisua Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen pelastusjohtajan 11.10.2021 tekemään päätökseen (9269-2021) koskien pelastuspäällikön virkavalintaa (vakanssinumero 100899). Päätös 11.10.2021 § 43 ja korjattu (esittelytekstiä) päätös 12.10.2021 § 45. Rostedt on vaatinut oikaisuvaatimuksen alaisen päätöksen peruuttamista sekä virkavalintaprosessin jatkamista hakuaikana kelpoisuusehdot täyttäneiden hakijoiden kesken. Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta on päätöksellään 24.11.2021 § 92 hylännyt Rostedtin oikaisuvaatimuksen perusteettomana. Päätöksen mukaan Rostedt ei ole tuonut oikaisuvaatimuksessaan esille sellaisia asioita, joiden perusteella oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös olisi virheellinen tai puutteellinen. Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos on toimittanut valituksenalaisen päätöksen ja valitusosoituksen valittajalle tiedoksi 7.12.2021 sähköpostitse.

Marko Rostedt on tehnyt Turun hallinto-oikeudelle 7.1.2022 päivätyn valituksen, jolla hän vaatii, että Turun hallinto-oikeus kumoaa Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan 24.11.2021 § 92 tekemän valituksenalaisen päätöksen ja velvoittaa Turun kaupungin korvaavaan muutoksenhakijan oikeudenkäyntikulut hallinto-oikeudessa laillisine korkoineen.

Kelpoisuuden ilmeneminen hakemuksesta

Pelastuspäällikön virkaan kelpoisuusvaatimuksina on ollut tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto ja pitkäaikainen alan ammattikokemus. Vaatimuksena on ollut pelastuslain (379/2011) 57 §:n mukainen (VNA 407/2011, 6§ 3) pelastustoimintaan osallistuvalta päätoimiselta päällystöltä edellytettävä tutkinto ja vähintään B-luokan ajokortti.

Rostedtin valituksen mukaan muutoksenhaun kohteena oleva päätös on tehty virheellisessä järjestyksessä. Rostedtin mukaan ansiovertailutiivistelmässä olevat pisteet on määritelty virheellisesti koskien kohtia ”kelpoisuus” ja ”suostumus päällystöpäivystykseen”. Rostedtin mukaan hakijoista Nenonen ei ole ilmaissut nimenomaisesti edellytettyä suostumusta päällystöpäivystykseen, eikä hakijoista Nenonen tai Lindström ole kumpikaan ilmaisseet, että heillä olisi hakuilmoituksessa edellytetty B-luokan ajokortti. Näiltä puutteellisilta osin hakijoita ei olisi Rostedtin mukaan kohdeltu tasavertaisesti.

Hakija Lindströmin hakemuksen liitteenä olleesta CV:stä käy ilmi, että hänellä on tehtävään edellytetty ajo-oikeus. Kyseisen vaatimuksen täyttyminen on ollut työnantajan tiedossa jo aiemmin Lindströmin työskennellessä Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksella. Lindströmin antama suostumus päällystöpäivystykseen käy ilmi hänen KuntaRekryyn toimittamastaan hakemuksesta.

Nenonen työskentelee Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksella ja suostumus päällystöpäivystykseen on käynyt ilmi hänen kanssaan käydyissä keskusteluissa ja hänen aikaisemmin allekirjoittamasta suostumuksesta päällystövarallaoloon. Nenonen on ollut mukana varallaolojärjestelmässä aluepelastuslaitoksen perustamisesta v. 2004 saakka. Työnantajan tiedossa on ollut vaatimusten täyttyminen suostumuksen osalta, joten hakemuksen täydentämisen pyytäminen on ollut ilmeisen tarpeetonta. Oikeuskirjallisuudessa on todettu, että täydentäminen on tarpeetonta esimerkiksi silloin, kun puute on vähäinen tai kun viranomainen voi itse hankkia puuttuvan tiedon (Virkamiesoikeuden perusteet 2019, s. 157). Samoin työnantajan tiedossa on ollut vaatimuksen täyttyminen ajokortin osalta.

Hakijoiden vertailu

Rostedtin hallinto-oikeuteen tekemän valituksen mukaan puutteet kohdistuvat tässä tapauksessa nimenomaan hakijoiden ansioiden vertailuun. Rostedtin näkemyksen mukaan työnantajan laatiman hakijoiden vertailun yhteenvedon perusteella on mahdotonta tehdä päätelmiä siitä, millä perustella ansiovertailu on suoritettu, eikä ole mahdollista päätellä, mitkä ovat ne objektiivisesti hyväksyttävät seikat, joiden perusteella virkavalinta on suoritettu.

Suomen perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luonteiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin, joihin liittyen on otettava huomioon myös viran nimi ja tehtäväpiiri sekä virkaan kuuluvat konkreettiset työtehtävät. (HE 1/1998). 

Tulkinnanvaraisuutensa vuoksi perustuslain mukaiset nimitysperusteet ovat oikeudelliselta sitovuudeltaan väljiä ja virantäyttöön kuuluu myös hankintavaltaa. Perustuslain säännös edellyttää hakijoiden ansioiden vertailua. Valituksen kohteena olevassa virantäyttöprosessissa ansiovertailu on tosiasiallisesti tehty ja prosessissa on huolellisesti arvioitu hakijoiden ominaisuuksia suhteessa viranhoidon edellyttämiin vaatimuksiin. 

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Säädettyjen kelpoisuusvaatimusten lisäksi voidaan edellyttää muita lisävalmiuksia, jotka auttavat virkatehtävien menestyksellistä hoitamista. Työnantaja voi määritellä viran työtehtävät, painottaa nimitysperusteita ja päättää siitä, mikä merkitys viranhaltijoiden ansioille on annettava.

Aluepelastuslaitoksen strategia ja arvot

Rostedtin näkemyksen mukaan arvioimalla hakijoiden käsitystä aluepelastuslaitoksen strategiasta ja tavoitteista, hakijat on asetettu eriarvoiseen asemaan, koska Rostedt on ainoa hakijoista, joka ei ole työskennellyt Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksella.

Hakuilmoituksen mukaan pelastuspäällikön tehtävään kuuluu muun muassa palvelualueen toiminnasta vastaaminen ja pelastuslaitoksen johtoryhmässä toimiminen. Pelastuslaitoksen strategian ja arvojen tunteminen liittyy olennaisesti pelastuspäällikön tehtävien hoitamiseen. Kaikilla hakijoilla on ollut mahdollisuus tutustua strategiaan ja arvoihin etukäteen, mikäli ovat sen haastatteluun valmistautuessaan kokeneet tarpeelliseksi. Strategia ja palvelutasopäätös on julkaistu Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen verkkosivuilla. Toisaalta ketään hakijoista ei ole ohjeistettu niihin etukäteen tutustumaan.

Aluepelastuslaitos on harkintavaltansa nojalla voinut vertailla tarkoituksenmukaiseksi katsomallaan tavalla hakijoiden pelastuslaitoksen strategian ja arvojen tuntemusta. Sitä, että kaksi hakijaa on ollut pelastuslaitoksella töissä, ei voida lukea heidän vahingokseen.

Esimiestehtävien vertailu

Valittajan mukaan esimiestehtävien hallintaa pelastustoimessa on arvioitu toistuvasti ja pisteytyksen perusteita ei ole ymmärrettävästi avattu.

Työnantaja on arvioinut hakijoiden esimiestaitoja sekä ansiovertailussa että haastattelujen jälkeen tehdyssä yhteenvedossa. Haastattelujen jälkeen tehdyssä arvioinnissa ja yhteenvedossa esimiestaitoja on arvioitu eri näkökulmista aiempaa laajemmin ja monipuolisemmin, mikä on ollut tarkoituksenmukaista sopivimman hakijan löytämiseksi. Aluepelastuslaitos on voinut painottaa eri perusteiden pisteytystä tehtävänkuvan edellyttämällä tavalla.

Ruotsin kieli

Rostedt on katsonut, että ruotsin kieltä on painotettu ansiovertailussa liikaa huolimatta siitä, että hakuilmoituksessa ruotsin kielen osaamiselle ei ole erityisiä vaatimuksia asetettukaan. Viran ensisijaiseksi sijoituspaikaksi on hakuilmoituksessa ilmoitettu Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos, joka sijaitsee kaksikielisessä Turun kaupungissa.

Ruotsin kielen osaamisen arviointi on ollut yksi osa hakijoiden henkilökohtaisia omaisuuksia arvioitaessa. Aluepelastuslaitos on harkintavaltansa nojalla voinut painottaa ruotsin kieltä hakijoiden sopivuutta vertaillessaan tarkoituksenmukaisesti katsomallaan tavalla.

Henkilökohtaisten ominaisuuksien arviointiperusteet

Rostedtin käsityksen mukaan muutoksenhaun kohteena oleva päätös on lainvastainen. Viranomainen on tehnyt päätöksen käyttäen harkintavaltaansa vastoin hallintolain 6 §:ssä säädettyjä hallinnon oikeusperiaatteita käsitellessään hakijoita epätasa-arvoisesti. Valituksen mukaan henkilökohtaisten omaisuuksien arviointiperusteet ovat jääneet epäselviksi, eikä päätöksestä ilmene, millä valintaperusteilla kyseessä olevaa virkaa koskeva valinta on suoritettu.

Virkaa täyttävällä on hakijoiden henkilökohtaisten ominaisuuksien painottamisessa laajaa harkintavaltaa sekä oikeus arvioida ja painottaa hakijoiden ansioita tavalla, jonka se katsoo parhaiten edistävän tehtävän menestyksellistä hoitamista. Tavan tulee kuitenkin olla objektiivisesti perusteltavissa tehtävän hoitamisen kannalta.

Yhteenvedossa koskien hakijoiden vertailua on todettu, että hakijoiden henkilökohtaisia omaisuuksia on arvioitu pelastustoimen esimiestehtävien hallinnan, ruotsin kielen sekä haastattelun näkökulmasta. Yhteenvedon perusteella on mahdollista todeta vertailuperusteiden hyväksyttävyys ja tasapuolisuus.

Valintapäätös on tehty hakuilmoituksen mukaisten kelpoisuusvaatimusten, edellytysten ja eduksi luettavien asioiden perusteella. Päätös on perustunut kokonaisarvioon, joka on koostunut henkilökohtaisesta haastattelusta, hakijan työkokemuksesta, koulutuksesta, yleisestä aktiivisuudesta, sitoutuneisuudesta pelastuslaitokseen työnantajana ja haastattelijoiden arvioimasta sopivuudesta sekä henkilökohtaisista ominaisuuksista hoitaa pelastuspäällikön toimenkuvan mukaisia tehtäviä. Haastattelussa on arvioitu myös hakijan kykyä hoitaa pelastuspäällikön toimenkuvaan kuuluvia pelastuslaitoksen strategisen tason vastuutehtäviä.

Valituksessa esitetyt muut väitteet

Rostedt on tuonut valituksessa esille sen, että asiassa on arvioitava viranhaltijan menettelyä viranomaistoiminnan julkisuuden näkökulmasta. Valituksen mukaan pelastuslaitoksen hakumenettelyn julkisuus, ja sitä kautta avoimuus, ei täytä sille laissa asetettuja vaatimuksia. Rostedt on katsonut, että hakijoista tehdyn yhteenvedon perusteella on mahdotonta tehdä päätelmiä siitä, miten ja millä perusteella ansiovertailu on suoritettu, koska siitä on salattu tietoja.

Rostedt on tehnyt tietopyynnön virkavalintaa koskevista asiakirjoista Varsinais-Suomen aluepelastuslaitokselle ja tämä on 21.10.2021 antanut päätöksen, joka on lainvoimainen. Päätöksessä on huomioitu Rostedtin asianosaisasema. Valittajalla on ollut mahdollisuus tutustua hakijoista 27.9.2021 laadittuun ansiovertailuun ja hakijoista tehtyyn yhteenvetoon. Yhteenveto sisältää myös hakijoiden henkilökohtaisten ominaisuuksien ja sopivuuden arviointia.

Luettelo lausuntoon liitettävistä asian käsittelyssä kertyneistä tai siihen liittyvistä asiakirjoista

- pelastusjohtajan päätös 11.10.2021 § 43

- pelastusjohtajan korjattu päätös 12.10.2021 § 45

- Rostedtin oikaisuvaatimus 22.10.2021 liitteineen

- viranhakuilmoitus

- Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan päätös § 43 viran perustamisesta 27.5.2021

- esitys viran perustamisesta (päätöksen 27.5.2021 § 43 liite)

- Rostedtin hakemus virkaan

- Lindströmin hakemus virkaan

- Lindströmin hakemuksen liite

- ansiovertailu pelastuspäällikkö 27.9.2021

- yhteenveto hakijoiden vertailusta

- päätös tietopyyntöön 21.10.2021

- valitusosoitus 21.10.2021

- valitusosoitus lautakunnan päätöksestä 24.11.2021 § 92

Tarvittaessa lisätietoja asiasta antaa hallinto- ja henkilöstöpäällikkö Pertti Soininvaara (s-posti:pertti.soininvaara@turku.fi , puh. 050 350 1151). 

Johtopäätökset

Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan päätös 24.11.2021 § 92 ei ole lainvastainen eikä syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos on kohdellut hakijoita tasa-arvoisesti. Hakijoiden ansioita on vertailtu etukäteen vahvistettujen objektiivisten vertailuperusteiden mukaisesti. Tehdyn ansiovertailun ja kokonaisharkinnan perusteella tehtävään on valittu hakijoista ansioitunein ja soveltuvin.

Edellä esitetyn perusteella Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos vaatii, että hallinto-oikeus perusteettomana hylkää Rostedtin 7.1.2022 päivätyn valituksen kokonaisuudessaan.

Liite 1pelastusjohtajan päätös 11.10.2021 § 43

Liite 2pelastusjohtajan korjattu päätös 12.10.2021 § 45

Liite 3Rostedtin oikaisuvaatimus 22.10.2021 liitteineen, (Suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen)

Liite 4viranhakuilmoitus

Liite 5Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan päätös § 43 viran perustamisesta 27.5.2021

Liite 6esitys viran perustamisesta (päätöksen 27.5.2021 § 43 liite)

Liite 7Rostedtin hakemus virkaan, (Suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen)

Liite 8Lindströmin hakemus virkaan, (Suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen)

Liite 9Lindströmin hakemuksen liite, (Suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen)

Liite 10ansiovertailu pelastuspäällikkö 27.9.2021, (Suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen)

Liite 11yhteenveto hakijoiden vertailusta, (Suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen)

Liite 12päätös tietopyyntöön 21.10.2021

Liite 13valitusosoitus 21.10.2021

Liite 14valitusosoitus lautakunnan päätöksestä 24.11.2021 § 92

Oheismateriaali 1Turun hallinto-oikeuden lausuntopyyntö 8.2.2022

Oheismateriaali 2Rostedtin valitus hallinto-oikeudelle 7.1.2022

Oheismateriaali 3Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan päätös 24.11.2021 §                         92

 

Pelastusjohtaja Jari Sainio:

EhdotusVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTurun hallinto-oikeus


Liitteet:

Vsaluelk § 28
Liite 1:Pelastusjohtajan päätös 11.10.2021 § 43
Liite 2:Pelastusjohtajan korjattu päätös 12.10.2021 § 45
Liite 3:Rostedtin oikaisuvaatimus 22.10.2021 liitteineen, Suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen
Liite 4:Viranhakuilmoitus
Liite 5:Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan päätös § 43 viran perustamisesta 27.5.2021
Liite 6:Esitys viran perustamisesta (päätöksen 27.5.2021 § 43 liite)
Liite 7:Rostedtin hakemus virkaan, Suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen
Liite 8:Lindströmin hakemus virkaan, Suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen
Liite 9:Lindströmin hakemuksen liite, Suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen
Liite 10:Ansiovertailu pelastuspäällikkö 27.9.2021, Suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen
Liite 11:Yhteenveto hakijoiden vertailusta, Suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen
Liite 12:Päätös tietopyyntöön 21.10.2021
Liite 13:Valitusosoitus 21.10.2021
Liite 14:Valitusosoitus lautakunnan päätöksestä 24.11.2021 § 92