Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta7119.09.20197

10751-2019 (02 02 00)

Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen vuoden 2020 talousarvioehdotus ja vuosien 2020-2023 taloussuunnitelmaehdotus

Tiivistelmä: -

Vsaluelk § 71

Talouspäällikkö Juho Kaituri 11.9.2019

Talousarvion valmisteluprosessi vuodelle 2020 ja taloussuunnitelma vuosille 2020 - 2023 on edennyt esitysvaiheeseen. Suunnitteluluvuista on käyty keskusteluja toimielimien kanssa ja strategiset sopimukset ovat olleet kesän jälkeen valmistelussa.

Kuntalaki edellyttää kunnan toiminnalta tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta. Valtuuston ja kunnan muiden toimielinten on talousarviossa ja  taloussuunnitelmassa sekä niihin perustuvissa käyttösuunnitelmissa ja erillisbudjeteissa hyväksyttävä toimintaa ja taloutta koskevat tavoitteet.

Toiminnallinen tavoite liittyy nimensä mukaisesti toimintaprosessin ohjaamiseen ja taloudellisilla tavoitteilla ohjataan tulo- ja pääomarahoitusta sekä resurssien jakoa. Kuntalain mukaan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Talousarvio on oikeudellisesti sitova (valtuutus ja virkavastuu).

Hinta- ja palkkatasojen nousu

Valtiovarainministeriön kehyksissä on ennustettu hintatason vuonna 2020 nousevan 2,0 %, samaa kustannusten nousua on arvioitu myös taloussuunnitelmavuosille.

Kuntaliiton mukaan työehtosopimuskauden viimeisen vuoden palkkamuutos tullee olemaan vuonna 2020 maltillinen. Lomarahojen palautuksen kustannusvaikutukseen on varauduttu talousarviovuodelle 2020, joka on 2017 leikatun summan mukainen, noin kolmen prosentin luokkaa.

Muut budjettiin vaikuttavat tekijät

Pelastustoimen budjetointia ohjaavat edellä mainittujen valtakunnallisten palkka- ja hintatasojen nousun lisäksi pelastustoimen lakisääteiset velvoitteet, lautakunnan vahvistama palvelutasopäätös, valtioneuvoston päätös aluepelastuslaitoksen perustamisesta ja sopimus Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin kanssa ensihoitopalveluiden tuottamisesta. Nykyinen aluepelastuslautakunnan päättämä palvelutasopäätös on voimassa vuosille 2017-2020.

Talousarvioesityksen valmistelu (pelastustoimi) 

Palvelujen ja hankintojen 2020 hintatason ja palkkojen noususta (lomarahan palautus) johtuen kuntamaksuosuudet nousevat keskimäärin 2 %. Pelastuslaitoksen kokonaismenot ovat pysyneet stabiililla tasolla useita vuosia maltillisten palkkaratkaisujen myötä, mutta kuluvalle vuodelle on kohdistunut, sopimuskauden viimeisen täyden vuoden, runsaan 2 prosentin yleiskorotukset.

Ensi vuodelle kohdistuvat palkkojen yleiskorotukset tulevat kaiken todennäköisyyden mukaan olemaan hyvin marginaalisia, alle prosentin korotuksia. Kilpailukykysopimuksen vähennysvaikutus allokoitui vuosille 2017–2019. Tähän liittyvä kustannuserä on ns. lomarahaleikkausten palautusta, johon on varauduttu nyt valmisteltavalle talousarviovuodelle 2020.

Ensihoitopalvelut

Aluepelastuslaitoksella ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirillä (Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos) on voimassaoleva yhteistoimintasopimus.

Ensihoitopalveluiden menot riippuvat täysin palvelun tilaajan tarpeesta. Ensihoidon menot katetaan täysimääräisesti ulkopuolisella tulorahoituksella (kela ja sairaanhoitopiiri).

Investoinnit

Palvelutasopäätöksessä on määritelty pelastuslaitoksen investointitaso. Palvelutasopäätöksen mukaisesti hyväksyttävä ja realistinen raskaan kaluston poistoiän tulee olla maksimissaan 30 vuotta. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää riittävää investointimäärärahaa ja kaluston tehokasta kierrättämistä sekä päällekkäisen kaluston (esim. varakalusto) vähentämistä. Toisaalta investointien hankintahintojen jatkuvan nousun ja erikoiskaluston hankintatarpeen myötä uudelle palvelutasovuosille 2021–2024 ja samalla taloussuunnitelmavuosille katsotaan välttämättömäksi investointimäärärahojen asteittainen indeksikorotus.

Investointien nettomenoksi vuonna 2020 ehdotetaan vielä 2,0 M€. Toteutunut investointihankintojen netto on ollut jo vuosia korkeampi. Käytännössä runsaan 2 miljoonan euron investointihankinnat on toteutettu joustavasti tilinpäätöksen yhteydessä käyttöpuolen talouden sen maltillisesti mahdollistaen, mutta ennakoivan taloudenpidon ja -suunnittelun kannalta järkevämpää olisi määrärahan indeksikorotus budjetoinnin yhteydessä kohti jo tilinpäätöksessä toteutunutta tasoa.

Nykyisellä kahden miljoonan euron investointien nettosummalla on myös vaikea saavuttaa tai alittaa 30 vuoden poistoiän tavoite ja samalla pysyä palvelutasopäätöksessä määritellyssä kaluston uusiutumisrajoissa. Lisäksi kyseisellä investointitason nostolla on talousarvion suunnitelmavuosiksi mahdollista pitkällä tähtäimellä vähentää kaluston kunnossapidon kustannuksia.

Liite 1Strateginen sopimus 2020-2023

Liite 2Hankintasuunnitelma 2020-2023

Pelastusjohtaja Jari Sainio:

EhdotusVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta päättää esittää Turun kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen pelastustoimen vuoden 2020 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2020-2023 taloussuunnitelmaehdotuksen liitteiden mukaisina.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAuran kunnanhallitus
tiedKaarinan kaupunginhallitus
tiedKemiönsaaren kunnanhallitus
tiedKosken Tl kunnanhallitus
tiedKustavin kunnanhallitus
tiedLaitilan kaupunginhallitus
tiedLiedon kunnanhallitus
tiedLoimaan kaupunginhallitus
tiedMarttilan kunnanhallitus
tiedMaskun kunnanhallitus
tiedMynämäen kunnanhallitus
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunnanhallitus
tiedOripään kunnanhallitus
tiedPaimion kaupunginhallitus
tiedParaisten kaupunginhallitus
tiedPyhärannan kunnanhallitus
tiedPöytyän kunnanhallitus
tiedRaision kaupunginhallitus
tiedRuskon kunnanhallitus
tiedSalon kaupunginhallitus
tiedSauvon kunnanhallitus
tiedSomeron kaupunginhallitus
tiedTaivassalon kunnanhallitus
tiedUudenkaupungin kaupunginhallitus
tiedVehmaan kunnanhallitus
tiedKaupunginhallitus


Liitteet:

Vsaluelk § 71
Liite 1:Strateginen sopimus 2020-2023
Liite 2:Hankintasuunnitelma 2020-2023