Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta621.01.20166

12469-2015 (113)

Vastine oikaisuvaatimukseen koskien asemamestarin tehtävien määräaikaista hoitamista

Tiivistelmä: -

Vsaluelk § 6

Pelastuspäällikkö Mika Kontio ja hallinto- ja henkilöstöpäällikkö Pertti Soininvaara:

Palotarkastaja Janne Aso on 28.12.2015 pelastuslaitokselle saapuneella oikaisuvaatimuksella vaatinut muutosta pelastusjohtajan tekemään päätökseen 9.12.2015 § 53 (dnro 12469-2015), jossa täytettiin määräaikaisesti 7 kpl asemamestarin tehtäviä hyödyntäen avoinna olevia palomestarin virkoja (vakanssinumerot 100583, 100588, 100600, 100603, 100605, 100842 ja 100843). Em. virkojen määräaikainen täyttö oli sisäisessä haussa ja hakijoita siihen oli 20 kpl. Hakuilmoituksen yhteydessä oli asemamestarin tehtävänkuvaus ja maininta toimittaa hakemuksen liitteeksi mahdolliset opinto- ja työtodistukset.

Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan julkisten virkojen nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Perustuslain säädös edellyttää vertailemaan hakijoiden ansioita. Koulutuksen ja työkokemuksen ohella on arvioitava viran hoitamisen kannalta merkityksellisiä henkilökohtaisia ominaisuuksia. Tämän harkinnan perusteella valitaan ansioitunein hakija. Virkaa täyttävällä kunnan viranomaisella on harkintavalta käyttää valinnan perusteena kokonaisarviointia ja soveltuvuutta tehtävään.

Kaikki hakijat ovat tunnettuja henkilöitä pelastuslaitoksella jakautuen eri palvelualueille (pelastustoiminta-, riskienhallinta – ja tukipalvelut). Hakijoiden henkilökohtaiset ominaisuudet, kyvykkyys hoitaa nyt kyseessä olevia asemamestarin tehtäviä on selvinnyt jo aikaisemmin esimies-alaiskeskusteluissa/kehityskeskusteluissa, työtehtävissä. Edellä mainitun perusteella, kaikki hakijat ovat jossakin määrin hoitaneet/tai pystyisivät hoitamaan hakuilmoituksen kuvauksen mukaisia tehtäviä, joten tässä yhteydessä ei varsinaisia haastatteluja tehty. Täsmentävät haastattelut tehtiin henkilöille, joiden ominaisuuksien katsottiin olevan asemamestarin tehtävien hoidon kannalta muita hakijoita paremmat.

Asemamestarin tehtävän määräaikaisen täytön hakuilmoituksen yhteydessä olevassa tehtävänkuvauksessa on mainittu mm. operatiiviseen päivystysjärjestelmään osallistuminen tarvittaessa. Tämä tarkoittaa mm sitä, että vertailussa pelastusalan päällystötutkinnon (amk-insinööri tai vastaava aikaisempi tutkinto) suorittaneita painotetaan arvioitaessa taitoa, kykyä suoriutua menestyksellisesti asemamestarin tehtävistä (esim. korkeimman oikeuden ratkaisu KKO:2005:24).

Palotarkastaja Aso esittää, että pidemmän työkokemuksen omaavia hakijoita on syrjitty valitsemalla ainakin yksi lyhemmän työkokemuksen omaava sekä, että pidemmän työkokemuksen omaavia on syrjitty lain miesten ja naisten tasa-arvosta mukaisesti. Janne Aso ei ole yksilöinyt tarkemmin hakijoita, joihin hän viittaa, mutta työnantajan näkemyksen mukaan kaikille valinnoille on ollut työn/tehtävän laadusta johtuen vankat perusteet ketään syrjimättä. Pitempi kokemus ei automaattisesti tee hakijaa vähemmän kokenutta kokonaisuutena paremmaksi (esim. korkeimman oikeuden vuosikirjaratkaisut KKO:2005:24 ja KKO:1996:141, KHO 2005:44). Virkaa täyttävällä on hakijoiden henkilökohtaisten ominaisuuksien painottamisessa laajaa harkintavaltaa.  

Hallintolain 45 §:n mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun. Valintapäätöksen perusteeksi on määritetty, että valinta tehtiin hakemusten, hakijoiden henkilökohtaisten ominaisuuksien, työskentelyn, tehtävien ja koulutuksen perusteella. Valintaa tehtäessä arvioitiin hakijoiden koulutusta, työkokemusta sekä henkilön tuloksellisen työskentelyn edellyttämiä henkilökohtaisia ominaisuuksia (mm. organisointikyky, sosiaaliset- sekä vuorovaikutus- ja tiimityötaidot, aloitteellisuus, joustavuus ja muut määräaikaisen viran hoitamisen kannalta tarpeelliset kyvyt).

Edellä mainitut tekijät huomioiden määräaikaiseen viranhoitoon valinta perustuu kokonaisharkintaan. Valinnan lopputuloksen kannalta eli ketä pidetään ansioituneimpana tehtävään, ratkaisevia olivat myös henkilökohtaiset ominaisuudet. Valintapäätöksen perustelut jäävät tältä osin yleiselle tasolle. Henkilökohtaiseen arviointiin perustuvien yksityiskohtien esilletuominen valintapäätöksessä ei ole mahdollista salassapitosäädösten mukaan (esim. Julkisuuslaki 24 § kohta 29).

Palomestarien virkoihin (asemamestarin tehtävät/toimenkuvaus) määräaikaisesti valitut henkilöt käyttävät tehtävässään nimikettä asemamestari, vaikka tehtävien palkkamenot katetaan taustalla olevien palomestarien virkojen määrärahoista.

Janne Aso ei ole oikaisuvaatimuksessaan tuonut esille sellaisia perusteluja, joiden mukaan pelastusjohtajan päätös olisi ollut virheellinen, joten oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Liite 1Janne Ason oikaisuvaatimus (asemamestari)

Pelastusjohtaja Jari Sainio:

EhdotusAluepelastuslautakunta päättää hylätä Janne Ason tekemän oikaisuvaatimuksen perusteettomana ja pitää voimassa pelastusjohtajan päätöksen 9.12.2015 § 53.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoAso Janne
tiedSoininvaara Pertti


Liitteet:

Vsaluelk § 6
Liite 1:Janne Ason oikaisuvaatimus