Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta | 59 | 11.09.2014 |
9277-2014 (041)
Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen vuoden 2015 talousarvioehdotus ja vuosien 2015-2018 taloussuunnitelmaehdotus
Tiivistelmä: -
Vsaluelk § 59
Talouspäällikkö Juho Kaituri 29.8.2014
Talousarvion valmisteluprosessi vuodelle 2015 ja taloussuunnitelman vuosille 2015 - 2018 käynnistyi tämän vuoden alkupuolella. Kaupunginhallitus päätti 24.2.2014 § 85 lauta- ja johtokuntien sopeuttamistarpeesta sekä sopeuttamistarpeen edellyttämien toimenpiteiden suunnittelun käynnistämisestä. Tulevan vuoden talousarvion laadintaa leimaa voimakkaasti menojen sopeuttaminen lähemmäs käytettävissä olevia tulo-odotuksia.
Kaupunginjohtajan antamissa talousarvion laadintaohjeissa ja kaupunginhallituksen hyväksymissä hallintokuntakohtaisissa ohjelukumitoituksissa esitetään ne yleiset linjaukset ja periaatteet, joita talousarvion ja taloussuunnitelmavalmistelussa noudatetaan.
Hinta- ja palkkatasojen nousu
Talousarvion valmistelun ohjeissa oletetaan hintatason vuonna 2015 muuttuvan 1,6 % pohjautuen valtiovarainministeriön ennustamaan kuluttajahintaindeksiin. Taloussuunnitelmavuosille on arvioitu hintatason muutokseksi noin 2 % vuodessa. Sisäisiä palvelun hintoja ei koroteta vuodelle 2015 (poikkeuksena sisäisten vuokrien korotus enintään 0,5 %).
Talousarviovuodelle 2015 voidaan varautua vuositasolla vajaa prosentin palkankorotuksiin vuoden 2014 tasoon verrattuna. Taloussuunnitelmavuosien 2016 ja 2017 palkkaratkaisun kustannusvaikutuksesta työmarkkinajärjestöt neuvottelevat vasta ensi vuoden kesäkuussa.
Muut budjettiin vaikuttavat tekijät
Pelastustoimen budjetointia ohjaavat edellä mainittujen valtakunnallisten palkka- ja hintatasojen nousun lisäksi pelastustoimen lakisääteiset velvoitteet, lautakunnan vahvistama palvelutasopäätös, valtioneuvoston päätös aluepelastuslaitoksen perustamisesta ja sopimus Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin kanssa ensihoitopalveluiden tuottamisesta. Aluepelastuslautakunnan päättämä palvelutasopäätös on voimassa vuosille 2013–2016.
Talousarvioesityksen valmistelu (pelastustoimi)
Kuntataloudessa yleisesti vallitsevan haasteellisen taloustilanteen vuoksi lautakunta päätyi elokuun talousarvioseminaarissa ratkaisuehdotukseen, jossa vuoden 2015 talousarvioesityksessä kuntien maksuosuudet säilyisivät vuoden 2014 tasolla. Tämä edellyttää muun muassa muutoksia vakansseihin, niiden täyttämättä jättämistä ja lakkauttamisia. Kokonaisuus esitellään tarkemmin liitteessä 3; vakanssimuutokset 2015.
Kokonaisuudessaan pelastustoimen (pl. ensihoitopalvelut) käyttökustannuksien ja investointien mukaiset kuntien maksuosuudet vuodelle 2015 eivät siis keskimäärin tule nousemaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kun pelastustoimen palvelua saavien kuntien maksuosuus perustuu asukasluvun mukaiseen suhteelliseen osuuteen, niin yksittäisen kunnan maksuosuus saattaa tuosta keskiarvosta poiketa.
Ensihoitopalvelut
Ensihoidon järjestämisvastuu siirtyi kunnilta sairaanhoitopiirille vuoden 2013 alusta lukien. Aluepelastuslaitoksella ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirillä (Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos) on voimassaoleva yhteistoimintasopimus, joka on allekirjoitettu joulukuussa 2012.
Ensihoitopalveluiden menot riippuvat täysin palvelun tilaajan tarpeesta. Ensihoidon menot katetaan täysimääräisesti ulkopuolisella tulorahoituksella (kela ja sairaanhoitopiiri). Talousarviovuodelle 2015 tulevat muutokset koskevat ensihoitoyksiköiden vuorokausirytmiin perustuvia valmiusasteen muutoksia.
Investoinnit
Palvelutasopäätöksessä on määritelty pelastuslaitoksen investointitaso. Palvelutasopäätöksen mukaisesti raskaan kaluston poistoiän tulee olla n. 25 vuotta, joka ei tämänhetkisellä investointitasolla toteudu. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää kaluston tehokasta kierrättämistä sekä päällekkäisen kaluston (esim. varakalusto) vähentämistä. Kuluvan talousarviovuoden aikana valtionavustusten poistuminen kokonaan ja öljynsuojarahaston korvausten väheneminen aiheuttavat noin 0,3-0,4 Meuron vajeen investointien rahoitukseen. Investointien nettomenoksi vuonna 2015 ehdotetaan 1,6 M€. 25 vuoden poistoiän ja bruttoinvestointien määrä tulee kuitenkin pysyä palvelutasopäätöksessä mainitulla nykytasolla, jotta vältyttäisiin mm. korjausvelan kasvamiselta. Investointitulojen vähentyessä voidaan käyttää mahdollista käyttötalouden säästöä edellä mainitun vajauksen täyttämiseen.
Liite 1Strateginen sopimus 2015–2018
Liite 2Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2015
Liite 3Vakanssimuutokset 2015
Liite 4Hankintasuunnitelma 2015–2018
Pelastusjohtaja Jari Sainio:
EhdotusVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta päättää esittää Turun kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen pelastustoimen vuoden 2015 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2015–2018 taloussuunnitelmaehdotuksen liitteiden 1 - 4 mukaisina.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedAuran kunnanhallitus
tiedKaarinan kaupunginhallitus
tiedKemiönsaaren kunnanhallitus
tiedKosken Tl kunnanhallitus
tiedKustavin kunnanhallitus
tiedLaitilan kaupunginhallitus
tiedLiedon kunnanhallitus
tiedLoimaan kaupunginhallitus
tiedMarttilan kunnanhallitus
tiedMaskun kunnanhallitus
tiedMynämäen kunnanhallitus
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunnanhallitus
tiedOripään kunnanhallitus
tiedPaimion kaupunginhallitus
tiedParaisten kaupunginhallitus
tiedPyhärannan kunnanhallitus
tiedPöytyän kunnanhallitus
tiedRaision kaupunginhallitus
tiedRuskon kunnanhallitus
tiedSalon kaupunginhallitus
tiedSauvon kunnanhallitus
tiedSomeron kaupunginhallitus
tiedTaivassalon kunnanhallitus
tiedTarvasjoen kunnanhallitus
tiedUudenkaupungin kaupunginhallitus
tiedVehmaan kunnanhallitus
tiedKaupunginhallitus
Liitteet:
Vsaluelk § 59
Liite 1:Strateginen sopimus 2015-2018
Liite 2:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2015
Liite 3:Vakanssimuutokset 2015
Liite 4:Hankintasuunnitelma 2015-2018