Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta6813.09.2011

10125-2011 (041)

Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen vuoden 2012 talousarvioehdotus ja vuosien 2012-2015 taloussuunnitelmaehdotus

Tiivistelmä: -

Vsaluelk § 68

Talouspäällikkö Juho Kaituri ja pelastuspäällikkö Mika Kontio 6.9.2011

Vuoden 2012 talousarvio ja vuosien 2012 - 2015 taloussuunnitelma laaditaan pohjautuen kaupunginvaltuuston hyväksymiin strategisiin ohjelmiin. Kaupunginjohtajan antamissa talousarvion laadintaohjeissa ja kaupunginhallituksen hyväksymissä hallintokuntakohtaisissa ohjelukumitoituksissa esitetään ne yleiset linjaukset ja periaatteet, joita talousarvion ja taloussuunnitelmavalmistelussa noudatetaan. Uuden talousarvion ja taloussuunnitelman kokoamiseen vaikuttaa myös merkittävästi talouden ja toiminnan tietojärjestelmän uudistaminen (Alfaprojekti). Talousarvion määrärahojen ja tuloarvioiden budjetoinnissa käytetään ensimmäistä kertaa uuden tietojärjestelmän SAP BPC -sovellusta.

Talousarvion valmistelun ohjeissa oletetaan hintatason vuonna 2012 muuttuvan 2,7 %. Taloussuunnitelmavuosille 2013–2015 on arvioitu hintatason muutokseksi noin 2,0 % vuodessa. Sisäisiä palvelun hintoja voidaan korottaa 1,5 % vuodelle 2012 kuten esim. sisäisiä vuokria. Liikelaitoksilta ei veloiteta eikä niille hyvitetä sisäisen pankin korkoa vuonna 2012.

Peruspalveluohjelmassa arvioidaan kuntasektorin ansiotason muutoksen olevan vuonna 2012 keskimäärin 3,2 % ja taloussuunnitelmavuosina 2013–2015 ennustetaan palkkojen nousuksi 3,4–3,5 %. Vuoden 2011 ja vuodelle 2012 arvioitujen korotusten yhteenlaskettu vaikutus palkkamenoihin on noin 2,5 %. Pelastuslaitoksen vuorotyötä tekevän henkilöstön osuus koko laitoksen henkilöstömäärästä on n. 84 %. Kun huomioidaan vuorotyöstä aiheutuvat palkalliset haittakorvaukset, niin valtakunnallisesti arvioidut palkkojen korotusprosentit budjettiin eivät riitä kattamaan arvioitua henkilöstömenojen kokonaiskasvua.

Pelastustoimen budjetointia sitoo ensisijaisesti pelastustoimen lakisääteiset velvoitteet, lautakunnan vahvistama palvelutasopäätös, valtioneuvoston päätös aluepelastuslaitoksen perustamisesta ja sopimukset sairaankuljetuspalveluiden tuottamisesta.

Talousarvioesityksen valmistelu (pelastustoimi) 

Talousarvion valmistelussa 2012 on edellisvuosien tapaan otettu huomioon talousarvioseminaarissa aluepelastuslautakunnan kanssa käsitellyt talousarvion muutokset sekä kuluvan vuoden 2011 talouden toteutuminen, vuoden 2010 tilinpäätös, yleinen kustannustason nousu ja valtakunnallisen kunta-alan palkkaratkaisun kokonaiskustannusvaikutukset. Kokonaisuudessaan pelastustoimen (pl. ensihoitopalvelut) käyttökustannuksien ja investointien mukaiset kuntien maksuosuudet nousevat talousarvioesityksen mukaan keskimäärin 3,6 % vuoden 2011 talousarvioon verrattuna. Menojen nousu edellisvuodesta on prosentuaalisesti samaa luokkaa, josta palkkamenojen osuus on noin 3 %. Suurin suhteellinen kustannusten nousu, lähes 11 %, muodostuu sisäisistä palvelumaksuista, joita edustavat Talouspalvelukeskusten ja it-toiminnan vuosisopimusmaksut. Samaan kategoriaan kuuluvat keskushallinnossa kirjattavat sisäiset vuokrat nousevat kuitenkin vain n. 1,5 %.

Ensihoitopalvelut

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti erillistehtävien, kuten esim. ensihoitopalvelujen, menot on kohdennettu vuodesta 2008 lukien niille kunnille, jotka palvelua tilaavat. Pelastuslaitoksella on voimassa olevat sopimukset Kaarina-Piikkiö terveyskeskuskuntayhtymän, Naantalin terveyskeskuksen, Raision terveyskeskuksen, Uudenkaupungin terveyskeskuksen, Länsi-Turunmaan terveyskeskuksen ja Turun terveystoimen kanssa. Ensihoitopalveluiden menot riippuvat täysin palvelujen tilaajien tarpeesta. Terveyskeskukset maksavat toiminnan kustannukset täysimääräisesti. Nyt laadittu budjetti on tehty nykyisen 14 välittömässä valmiudessa olevan ensihoitoyksikön mukaan. Ajoneuvokalusto on hankittu kokonaisuudessaan leasing-rahoituksella.

Investoinnit

Palvelutasopäätöksessä on määritelty pelastuslaitoksen investointitaso. Palvelutasopäätöksen mukaisesti raskaan kaluston poistoiän tulee olla n. 20 vuotta. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää kaluston tehokasta kierrättämistä sekä päällekkäisen kaluston (esim. varakalusto) vähentämistä. Palvelutasopäätöksessä investointeihin esitetään vuonna 2012 raskasta ajoneuvokalustoa (sammutus- ja säiliöautot) sekä öljyntorjuntakalustoa, joihin kaikkiin on mahdollista saada valtion tai öljysuojarahaston avustuksia. Investointien nettomenoksi vuonna 2012 ehdotetaan 1,5 M€.

Liite 1                                  Talousarvio ja -suunnitelmaehdotus 2012–2015

Liite 2                                  Määrärahat ja tuloerät 2012-2015

Liite 3                                  Käyttöomaisuuden hankintaehdotus 2012–2015

Liite 4                                  Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2012

 

Pelastusjohtaja Jari Sainio:

EhdotusVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta päättää esittää Turun kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen pelastustoimen vuoden 2012 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2013–2015 taloussuunnitelmaehdotuksen liitteiden 1 - 4 mukaisina.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAuran kunnanhallitus
tiedKaarinan kaupunginhallitus
tiedKemiönsaaren kunnanhallitus
tiedKosken Tl kunnanhallitus
tiedKustavin kunnanhallitus
tiedLaitilan kaupunginhallitus
tiedLiedon kunnanhallitus
tiedLoimaan kaupunginhallitus
tiedLänsi-Turunmaan kaupunginhallitus
tiedMarttilan kunnanhallitus
tiedMaskun kunnanhallitus
tiedMynämäen kunnanhallitus
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunnanhallitus
tiedOripään kunnanhallitus
tiedPaimion kaupunginhallitus
tiedPyhärannan kunnanhallitus
tiedPöytyän kunnanhallitus
tiedRaision kaupunginhallitus
tiedRuskon kunnanhallitus
tiedSalon kaupunginhallitus
tiedSauvon kunnanhallitus
tiedSomeron kaupunginhallitus
tiedTaivassalon kunnanhallitus
tiedTarvasjoen kunnanhallitus
tiedUudenkaupungin kaupunginhallitus
tiedVehmaan kunnanhallitus
tiedKaupunginhallitus


Liitteet:

Vsaluelk § 68
Liite 1:Talousarvio ja -suunnitelmaehdotus 2012 - 2015
Liite 2:Määrärahat ja tuloerät 2012 - 2015
Liite 3:Käyttöomaisuuden hankintaehdotus 2012 - 2015
Liite 4:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2012