Osa 1: Kestävän kehityksen budjetointia varten arvioidaan ja yksilöidään kestävän kehityksen investointihankkeiden ja taloudellisesti merkittävien toimenpiteiden toimintatulot ja -menot talousarvio- ja suunnitelmakaudella (Taulukot 1-2, pakollinen)
Taulukko 1: | |||||||
Toimenpiteen talous- ja ympäristövaikutusten arviointi | |||||||
V-S aluepelastuslautakunta |
| Taloudellinen vaikutus (1000 €)
| Vaikutus ympäristöön | ||||
Ta 2011 | Ta 2012 | Ta 2013 | Ta 2014 | Välitön | Välillinen | ||
Toimintatuotot |
| 0 | 30 | 40 | 60 | 30 % | 70 % |
Toimintamenot |
| -30 | -80 | -120 | -140 | 30 % | 70 % |
Netto |
| -30 | -50 | -80 | -80 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taulukko 2: | |||||||
Toimenpiteen talous- ja ympäristövaikutusten arviointi | |||||||
V-S aluepelastuslautakunta |
| Taloudellinen vaikutus (1000 €)
| Vaikutus ympäristöön | ||||
Ta 2011 | Ta 2012 | Ta 2013 | Ta 2014 | Välitön | Välillinen | ||
Investointimenot |
| -500 | -400 | -400 | -400 | 20 % | 80 % |
Investointitulot |
| 400 | 300 | 300 | 300 | 20 % | 80 % |
Netto |
| -100 | -100 | -100 | -100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Osa 2: Jos kestävän kehityksen budjettiin valittujen toimenpiteiden vaikutus ympäristöön vuosina 2011 – 2014 on arvioitavissa, se esitetään taulukossa 3.
Taulukko 3: | ||
| Vähennystavoite | Yksikkö |
Hiilidioksidipäästöjen vähennys (C02) |
|
|
Ravinnepäästöjen vähennys |
|
|
Energiankulutuksen vähennys (MWh) |
|
|
Osa 3: Listaus ja koonti Turun kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelman tavoitteista ja toimenpiteistä toimielimelle, joka avustaa merkittävien investointihankkeiden ja toimenpiteiden arviointia kestävän kehityksen budjettia varten.
Otsikointi seuraa ilmasto- ja ympäristöohjelman otsikointia ja harmaalla pohjalla yksilöity kestävän kehityksen budjetointia avustava tieto.
1. Kaupungin yhteiset perustoimet ja organisointi
1.1.Kuntien ilmastonsuojelukampanjan mukaiset perustoimet
1.2. Perustoimia tukevia yhteisiä toimia | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Laaditaan hallintokuntakohtaiset päästövähennyssuunnitelmat | Hallintokunnat ja liikelaitokset / Valonia / ympäristönsuojelutoimisto | 2010 | valmistuneet suunnitelmat | hallintokuntien vastuuhenkilöiden Ilmastoverkosto |
|
2.Energia
2.1. Energiatehokkuuden parantaminen (9% vuoteen 2016) (KH §740/2007) | ||||||||
Osatavoite | Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit | ||
Kaupungin kiinteistöjen käyttäjien suorittama energiansäästö | toteutetaan energiatehokkuussuunnitemassa esitettyjä toimia hallintokunnissa | hallintokunnat ja liikelaitokset | raportti vuosittain helmikuun loppuun mennessä | tehdyt toimet | hallinto-kuntien vastuuhenkilöt valittava |
| ||
Energiatehokkuustoimien toteutus | annetaan henkilökunnalle tarvittavaa tietoa ja koulutusta, jotta heillä on valmiudet toimia energiatehokkaasti omassa työssään | kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset | jatkuva | koulutettujen määrä | koulutus-määrärahoja | VALO-NIA voi toimia kouluttajana | ||
| osallistutaan vuosittaiseen energiansäästöviikkoon | kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset/ Turku Ener-gia/VALONIA | vko 41 | osallistuneiden hallintokuntien määrä |
|
|
2.2 Uusiutuvien energialähteiden käytön lisääminen
2.3 Hallintokuntien toimenpiteiden tukeminen | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssi-tarve | Kommentit |
luodaan kaupungille ekotukihenkilöverkosto | hallintokunnat ja liikelaitokset, VALONIA | jatkuva | koulutettujen ekotukihenkilöiden määrä | resursseja koulutuksiin ja verkoston ylläpitoon | Tämä toimenpide on mainittu myös muualla ohjelmassa. Esim. Helsingin kaupungilla on yht. 250 ekotuki-henkilöä eri toimipisteissä |
3.Ilmasto- ja ympäristöystävällinen liikkuminen
3.1 Kulkumuotojakauman kestävä kehitys Turussa
(Kevyen ja joukkoliikenteen osuus Turussa on yli 55 %:ia v. 2013 ja yli 66 %:ia v. 2030)
3.2. Henkilöstön kestävä liikkuminen | ||||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit | |
Edistetään työsuhde-matkalipun ja -polkupyörien käyttöönottoa ja vähennetään työsuhdepysäköintiä | Kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset |
| Työsuhdematkalippujen ja työsuhdepolkupyörien määrä | käytetään pysäköinnistä vapautuvia resursseja | esim. työsuhde-polkupyörät ja -bussiliput | |
kompensoidaan konsernin henkilökunnan lentämisestä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä | Kaikki hallinto-kunnat ja liike-laitokset |
|
|
|
| |
Kaupunki edistää yhteiskäyttöautoyhtiöiden tuloa kaupunkiin ryhtymällä sellaisen asiakkaaksi. | YKV, HALOKE, kaikki hallintokunnat ja liike-laitokset |
| Yhteiskäyttöautojen lukumäärä | Säästöjä autojen hankintakuluissa ja pysäköinti-paikkakuluissa | Autoja käytetään työajoon, mahdollisuus myös vapaa-ajan käyttöön | |
edistetään kaupungin etätyömahdollisuuksia | Kaikki hallinto-kunnat ja liike-laitokset |
| Etätyön osuus |
|
| |
edistetään sähköistä asiointia ja kokouksia | Kaikki hallinto-kunnat ja liike-laitokset |
| asiointimahdollisuuksien määrä
sähköisten kokousten määrä |
|
|
3.3 Elämänlaadun kohentaminen ja ympäristövaikutusten hallinta | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Hallintokuntien strategioiden ja muiden toimintojen sijoitteluun vaikuttavien suunnitelmien vaikutuksesta liikkumiseen ja liikenne-turvallisuuteen tehdään tarvittavat selvitykset | Kaikki hallinto-kunnat ja liikelaitokset |
| Tehdyt selvitykset ja niiden käyttö päätöksenteon tukena | Vaikutusarvioiden teko vaatii lisäresursseja ja on otettava huomioon aika-tauluissa | Vrt. turvallisuus-suunnitelma |
3.4Joukkoliikenteen kehittämispäätösten tekeminen
3.5Liikennetarpeen minimointi, keskustan vetovoiman lisääminen
3.6Runkolinjasto, joukkoliikenteen nopeuttaminen
3.7 Palveluverkon ja joukkoliikenteen toimiminen yhteen | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssi-tarve | Kommentit |
Hallintokunnat tiedottavat jl-toimea ja neuvottelevat jl-toimen kanssa ennen palveluverkkopäätöksiä | hallintokunnat | jatkuva prosessi |
| positiivinen vaikutus kaupungin taloudelle ja kuntalaisten palvelulle |
|
3.8 Joukkoliikenteen ylikunnallisten palveluiden parantaminen
3.9 Kestävän liikkumisen houkuttelevuuden lisääminen
3.10 Joukkoliikenteen osuuden lisäys työmatkaliikenteessä
3.11 Joukkoliikenteen pitkäjänteinen rahoitus
3.12 Joukkoliikenteen reittien ja pysäkkien korkeatasoinen hoito
3.13 Kaluston ympäristöystävällisyyden kehittäminen edelleen
3.14 Käyttäjäystävällisen maksutapojen kehittäminen
4. Kestävät hankinnat ja logistiikka | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Erillishankinnoissa hallintokunnat ja liikelaitokset määrittelevät Hankinta- ja logistiikkakeskukselle annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin ympäristökriteerit |
| 2011-2014 | Ympäristötekijät toimeksiannoissa määritelty | Hankintakohteen osaamista (toimialaosaaja) |
|
5. Asumisessa syntyvien ja rinnastettavien jätteiden jätehuolto sekä materiaalitehokkuus
|
Tavoite | Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Paperin kulutus kaupunkikonsernissa vähenee x % 2011-2014 | Vähennetään syntyvän paperijätteen määrää ja kaupunkikonsernin materiaalintarvetta |
|
| Paperin kulutus kaupunkikonsernissa, valkoinen A4-arkkia per työntekijä |
|
|
6. Vesiensuojelu ja Itämeren tila | ||||||
Tavoite | Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Pohjavesien tilan säilyttäminen ja parantaminen
| Pohjavesialueiden suojelusuunnitelman laatiminen luokitelluille pohjavesialueille ja sen mukaisten toimenpiteiden toteuttaminen | Vesiliikelaitos, Kiinteistöliikelaitos, YKV, Aluepelastus-laitos | 2009- |
|
|
|
7. Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen
8. Luonto- ja ympäristökoulutoiminta kattaa entistä laajemmin koulujen lisäksi myös päivähoidon ja nuorisotoimen
8.1 Kestävän kehityksen ohjelmatyö on laajentunut; 30 %:lla päiväkodeista ja oppilaitoksista on Vihreä lippu tai muu ulkoinen tunnus kestävän kehityksen työstä
8.2 Ympäristökasvatuksen osaaminen on vahvistunut. Opetus- ja kasvatusorganisaatiot antavat lapsille ja nuorille ympäristökasvatusta säännöllisesti
8.3. Hallintokuntien työntekijöiden kestävän kehityksen osaaminen on vahvistunut ja yhteistyö eri yksiköiden välillä on lisääntynyt | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Koulutetaan kestävän kehityksen tukihenkilöitä hallintokuntien eri yksiköihin | Keskushallinto, hallintokunnat ja liikelaitokset, Valonia | Käynnistys 2011 Koko tavoite 2013 | Koulutettujen tukihenkilöiden määrä | resursoitu seurannan yhteydessä | pohjana kestävän kehityksen verkosto |
8.4. Yhteistyö kaupungin hallintokuntien, oppilaitosten, yritysten ja kansalaisjärjestöjen kanssa on tiivistä
9. Kestävän kehityksen seuranta | ||||||
Tavoite | Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Koulutetaan 200 ilmasto- ja ekotukihenkilöitä hallintokuntiin kestävyyden kriteereiden jalkauttamiseksi | Nimetään ekotukihenkilöt ja heidän koulutuksen organisoinnista vastaava henkilö
| Kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset/kh | 2009 | Tukihenkilöt ja vastuuhenkilö nimetty |
|
|