24.9.2009

 

 

 

Keskushallinto

Johtava kaupunginsihteeri Reino Tiainen

 

 

 

 

 

Kaupunginreviisori Kari Koivuluhdan lausuntopyyntö 25.8.2009 / 946-2009

 

Tarkastuslautakunnan arviointikertomus Turun kaupungin toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta vuonna 2008

 

Hallintopäällikkö Olavi Leppäranta 24.9.2009:

 

Turun kaupunginvaltuusto on 15.6.2009 § 138 lähettänyt tarkastuslautakunnan vuotta 2008 koskevan arviointikertomuksen kaupunginhallitukselle tarvittavia toimenpiteitä varten ja velvoittanut kaupunginhallituksen tuomaan lokakuun loppuun mennessä kaupunginvaltuustolle selvityksen toimenpiteistä tarkastuslautakunnan esille nostamien asioiden korjaamiseksi.

 

Revisiotoimisto pyytää lauta- ja johtokunnilta lausunnot tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta 30.9.2009 mennessä.

 

Pelastustoimi on lailla määrätty alueelliseksi (Varsinais-Suomessa maakunnan alue). Pelastuslain mukaan alueella on järjestettävä pelastustoiminta, onnettomuuksien ehkäisy ja väestönsuojelu siten, kun laissa, sen nojalla annetussa asetuksissa ja määräyksissä on määrätty. Alueellisen pelastustoimen kustannukset maksavat pelastustoimen osakaskunnat asukasmääräperusteisesti. Pelastuslain mukaan, samoin alueellisesti yhteisesti neuvotellun sopimuksen mukaan, alueellinen pelastustoimi voi tuottaa sopijakunnille muita palveluja erikseen sovitun mukaisesti, jolloin sopijakunnat maksavat näistä erillistehtävistä aiheutuvat menot pelastustoimelle.

 

Tarkastuslautakunnan vuoden 2008 arviointikertomuksessa on aluepelastustoimen osalta huomioitu työvoiman käyttö ja tarkastuslautakunnan raporttien jälkiseuranta –osassa toimitilojen käyttö, joista työvoiman käytön osalta voidaan todeta seuraavaa:

 

Pelastustoimen järjestämisestä säädetyt lait ja asetukset sekä näiden nojalla annetut määräykset säätävät pelastustoiminnan järjestelyjä sekä onnettomuuksien ehkäisytoiminnan (mm. palotarkastukset) järjestelyjä ja näihin tehtäviin tarvittavaa työvoiman määrää. Alueellisuus ja sen edellyttämä osakaskuntien (maksajien) tasapuolinen ja yhdenmukainen kohtelu em. määräysten mukaisten järjestelyjen toteuttamisessa ei kaikin osin käy yhteen työvoiman ja sijaisten käytön vähentämisvaatimusten kanssa.

 

Aluepelastustoimi tuottaa sairaankuljetuspalveluja kuuden kaupungin terveystoimien kanssa tehtyjen sopimusten mukaisesti. Sopimuksen tehneet terveystoimet maksavat täysimääräisesti sairaankuljetuksesta aiheutuvat nettomenot. Myöskään sairaankuljetuksen osalta vaadittavat järjestelyt eivät käy yhteen työvoiman ja sijaisten käytön vähentämisvaatimusten kanssa.

 

Em. perustein aluepelastuslaitos on esittänyt, että työvoiman käytön osalta laaditaan uudet seurattavat mittarit ja tavoitetasot, joissa huomioidaan toiminnan asettamat reunaehdot. Esitys on huomioitu vuoden 2008 arviointikertomuksessa. Esitys tulee huomioida aluepelastustoimen osalta myös tulevien vuosien työvoiman vähentämistä koskeva linjauksia ja päätöksiä tehtäessä.

 

 

Pelastustoimi on vuoden 2008 aikana suunnitellut ja vuoden 2009 alusta toteuttanut työvoiman käytön tehostamista alueellisesti yhdenmukaistamalla työvuorovahvuuksia ja toteuttamalla työvuorosuunnittelua siten, että sijaisten ja ylitöiden määrää on voitu laskea merkittävästi, minkä seurauksena henkilöstömenoja on säästynyt (henkilöstömenojen kasvu on ollut pienempää).

 

Muilta osin pelastustoimella ei ole kommentoitavaa tarkastuslautakunnan vuoden 2008 arviointikertomuksesta.

 

Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta kokoontuu seuraavan kerran 22.10.2009, jolloin asia käsitellään lautakunnassa ja lausuntoa tarvittaessa täydennetään.

 

 

 

Jari Sainio                                              Olavi Leppäranta

pelastusjohtaja                                       hallintopäällikkö