VARSINAIS-SUOMEN ALUEPELASTUSLAUTAKUNTA

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Pelastusjohtaja Jari Sainio

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Toiminta-ajatus:

Laadukkaat palvelut tuotetaan tehokkaasti, taloudellisesti ja maakunnallisesti tasapuolisesti lähellä käyttäjiä aluepelastuslautakunnan tekemän palvelutasopäätöksen mukaisesti.

Visio:

Varsinais-Suomen pelastuslaitos on valtakunnallinen suunnannäyttäjä ja positiivinen esimerkki laadukkaasta ja tehokkaasta pelastuslaitoksesta.

 

Ryhmien välisen sopimuksen keskeis haasteita hallintokunnalle:

 

 

Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos tuottaa pelastustoimen palvelutasopäätöksen mukaisia palveluita 28 kunnan alueella (maakunta).

 

 

 

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

1.Pelastuslaki. Lain odotetaan astuvan voimaan vuonna 2011.

2.Terveydenhuoltolaki. Lain odotetaan astuvan voimaan vuonna 2011.

 

Vaikutusten arvioinnit tehdään vuonna 2010.

 

TAVOITTEET

 

Ryhmien välisestä sopimuksesta tai laadituista ohjelmista johdetut hallintokunnan toiminnalliset tavoitteet taloussuunnitelmakaudelle:

 

 

 

Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos tuottaa palveluitaan pelastustoimen palvelutasopäätöksen mukaisesti.

 

 

 

 

Tavoitteiden toteutumista
kuvaavat mittarit ja arvot

Toteutumat

Ta

Taloussuunnitelman
t
avoitteet

 

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

Tyytyväisyyskysely (kunnille,
henkilöstölle ja sopimuspalo-
kunnille) joka toinen vuosi

2,51

 

Ei toteuteta joka vuosi

 

 

Parempi tulos kuin
v. 200
9

 

Kuntien yleisarvosana

2,65

 

Ei toteuteta joka vuosi

 

 

Parempi tulos kuin
v. 200
9

 

Pelastustoimen kokonaiskustannukset koko maan keskiarvon tasoa

€/asukas
koko maan keskiarvo

* Vertailulukua ei ole vielä saat
avilla.

58,45
59,90

61,61
62,09

60,77
*

maan
keski-
arvo

maan
keski-
arvo

maan
keski-
arvo

maan keskiarvo

Riskiluokituksen mukainen toimintavalmiusaika kiireellisissä tehtävissä

Prosenttia kaikista tehtävistä

88 %

91 %

94 %

90 %

90 %

90 %

90 %

 


TYÖVOIMA

 

 

 

2008
(toteut
uma)

2009
(tavoitet
aso)

2010
(tavoitet
aso)

2011
(tavoitet
aso)

2012
(tavoitet
aso)

Työvoima

571,7

571,7

585

585

585

Eläkkeellelähtöennuste, vakinaiset

 

4

7

12

8

 

Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.

 

TOIMITILAT

 

1.Liedon paloasema: korvaava hanke, korvaa nykyiset Liedon ja Jaanin paloasemat. Toteutus vuosina 2010-2011.

2.Naantalin paloasema: korvaava hanke, korvaa nykyiset Raision ja Naantalin paloasemat. Toteutusarvio vuosina 2011-2012

 

Toimitilahankkeissa kyse on korvaavista hankkeista ja toimintojen tehostamisesta. Taloudelliset vaikuttavuudet tiedetään tarjouskilpailujen jälkeen.

 

YHTEENVETO

 

Esitetyillä määrärahoilla pystytään vuonna 2010 tuottamaan pelastustoimen palvelut palvelutasopäätöksen mukaisina 28 kunnan alueella. Suunnitelmakauden lukuihin liittyy epävarmuustekijöitä, kun alan lainsäädäntöä kehitetään. Pelastuslain uudistus (voimaan 2011) tuskin muuttaa merkittävästi toimintaa talouden näkökulmasta, mutta terveydenhuoltolain uudistuksella (voimaan 2011) saattaa olla suurempia vaikutuksia. Terveydenhuoltolain uudistuksessa myös sairaankuljetusta ollaan uudistamassa ja muutosten lopullisesta muodosta ja vaikutuksista ei vielä ole tietoa.

 

Suunnitelmakauden talousluvut on laadittu huomioiden toiminnan jatkuva tehostaminen. Tehostamisen yhtenä edellytyksenä on paloasemaverkoston kehittäminen siten, että uudisrakennusten myötä voidaan paloasemien kokonaismäärää vähentää.