Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta, suomenkielinen jaosto4212.12.2012

13518-2012 (5121)

Yhteenveto oppilaanohjauksen saatavuudesta, tehdystä kehittämistyöstä ja Oppilaanohjauksen tila Turussa 2012 -raportista

Tiivistelmä: -

Vapelksj § 42

Oppilaanohjauksen koordinaattori Petri Niemi:

 

Vuosina 2008–2011 OKE-hankkeessa kehitettiin oppilaanohjauksen käytänteitä. Keväällä 2012 Peruskoulun päättöluokkalaiset arvioivat oppilaanohjauksen saatavuutta ja tuloksellisuutta yhdeksässä yläkoulussa. Oppilaat vastasivat opetussuunnitelmasta johdettuihin väittämiin. Lähtötilannetta oli arvioitu 2009.

 

Turkulaisten yläkoulujen 9.-luokkalaisten saamissa päättötodistuksissa oli eroa: viidessä yläkoulussa valtaosalla oppilailla päättötodistuksen keskiarvo oli yli 8,5 peruskoulun ja neljässä yläkoulussa valtaosalla oppilailla keskiarvo oli taas alle 7,5. Ensisijassa yleisopetusta antavien koulujen päättöluokkalaisista 40 % pääsi ammatilliseen koulutukseen ja 55 % lukiokoulutukseen. Elokuun loppuun mennessä kuudelle oppilaalle ei vielä ollut osoitettu jatkokoulutuspaikka. Oppilaanohjaukseen varattu oppilaskohtainen työaika vaihteli 2 h 42 minuutista 7 h 7 minuuttiin. Perusopetuksen laatukriteeriksi on määritelty tavoitetasoksi 5 tuntia oppilasta kohden. Turussa yleisopetusta antavien yläkoulujen keskiarvo oli 3 h 42 min.

 

Kehittämistyö jakaantui kaikille yläkouluille yhteisen oppilaanohjaustyön kehittämiseen, oppilaanohjauksen koordinaattorin tehtäväkentän määrittämiseen sekä koulukohtaiseen kehittämistyöhön.

Kehittämistyön painopistealueita olivat:

työelämään tutustumisen käytännöt

tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisen edistäminen

nivelvaiheyhteistyön kehittäminen

kaikki ohjaavat -periaatteen kehittäminen toimivaksi käytännöksi

 

Kehittämistyöstä koottiin oppilaanohjauksen käsikirja. Oppilaanohjauksen tila Turussa 2012- arviointiyhteenvedon mukaan melkein kaikilla osa-alueilla on tapahtunut kehittymistä.

 

Oppilaanohjauksen tila Turussa 2012 -arvioinnissa oppilaat vastasivat 106 väittämään oppimisesta, jatkokoulutukseen ja työelämään ohjaamisesta, tieto- ja viestintätekniikasta, resursseista, ohjauksen saatavuudesta sekä yhteistoiminnasta. Vaikka näillä osa-alueilla onkin tapahtunut myönteistä kehittymistä, ovat ne alueet, joissa oppilaat kokevat eniten kehittämistarvetta, pysyneet samoina vuosina 2009 ja 2012. Nämä osa-alueet ovat oppimaan ohjaaminen, tieto- ja viestintätekniikka-avusteinen ohjaus, vierailut ja kaikki ohjaavat -periaate. Raportin avulla voidaan tarkastella koulukohtaisesti eri yläkoulujen ohjauksen kehittämistarpeita. Lisätietoa löytyy osoitteesta www.turku.fi/oppilaanohjaus.

 

Oheismateriaali                Oppilaanohjauksen tila Turussa 2012

 

Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne:

 

Oppilaanohjaus on avainasemassa ohjattaessa oppilaita toisen asteen opintoihin. Turussa on onnistuttu ohjaamisessa sikäli hyvin, että n. 1525 oppilaasta vain 13 jäi ilman perusopetuksen jälkeistä opiskelupaikkaa. 1.1.2013 voimaan astuvan koulutustakuun näkökulmasta tämä on positiivinen seikka. Olisi tärkeää, että oppilaat ohjautuisivat sellaisille koulutusaloille, jotka vastaavat heidän edellytyksiään ja joilla he viihtyvät. Tämän lisäksi huomiota tulisi kiinnittää opiskelijoiden tukemiseen toisen asteen koulutuksen alettua niin, että keskeyttämisprosentti toisella asteella saataisiin pienenemään. Tämä on koulutustakuun näkökulmasta tällä hetkellä suurin haaste.

 

Kokouksessa koordinoiva oppilaanohjaaja Petri Niemi esittelee oppilaan ohjauksen tämänhetkistä tilaa ja hänelle on mahdollista tehdä kysymyksiä.

 

Ehdotus        Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan suomenkielinen jaosto merkitsee asian tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedNiemi Petri