Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta, suomenkielinen jaosto3728.11.20125

12991-2012 (5129)

Aktiivinen ja turvallinen koulupäivä Turussa

Tiivistelmä: -

Vapelksj § 37

Projektipäällikkö Anu Oittinen:

 

Turussa on vuosia panostettu ennaltaehkäisevään hyvinvoinnin edistämiseen perusopetuksen kouluissa. Tärkeinä hyvinvoinnin ja oppimisen taustatekijöinä nähdään:

-aktiivinen ja liikunnallinen elämäntapa

-positiivinen asenne elämään ja kyky tehdä hyvinvointinsa kannalta järkeviä ratkaisuja

-osallistuminen ja vaikuttamisen mahdollisuus

-tunne siitä, että voi vaikuttaa, tulee kuunnelluksi ja hyväksytyksi (osallisuus)

-yhdessä tekeminen (yhteisöllisyys)

 

Konkreettisia toimintatapoja ja työkaluja näiden asioiden edistämiselle on kehitetty vuodesta 2004 lähtien hankerahoituksella. Aluksi kehitettiin keinoja koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi Turun koulut liikkeelle –hankkeessa (2004-2007). Vuosina 2009-2012 on toteutettu isoa EU-rahoitteista (Central Baltic INTERREG IV A Programme 2007-2013) Aktiivinen ja turvallinen koulupäivä –hanketta yhdessä Tallinnan opetusviraston kanssa. Myös kerhotoiminnan kehittäminen Opetushallituksen ja kaupungin rahoituksella on osa tätä kokonaisuutta.

 

Koulujen tasolla toiminta näkyy konkreettisesti

-aktiivisina välitunteina: välineet ja Välkkis-leikittäjät / -liikuttajat

-koulujen ja vanhempien aktiivisuutena esimerkiksi koulun pihan kehittämisessä: pihamaalaukset, pienimuotoiset liikunta- ja leikkivälineet

-osallistumisen ja osallisuuden edistämisenä: lapset ja nuoret toiminnan suunnittelijoina ja toteuttajina, työkalut kuten Ideaimuri osallisuuden edistämisessä

-kerhotoiminnan lisääntymisenä ja koulujen kerhokulttuurin elpymisenä

 

Esimerkiksi Varissuon koulussa toiminta on koettu tärkeäksi, koska sen koetaan tuovan ratkaisuja lasten ja nuorten vähäiseen harrastustoimintaan alueella. Monelle lapselle, erityisesti tytöille, koulun kerho on ainoa mahdollisuus osallistua harrastustoimintaan. Toiminnan koetaan tarjoavan myös onnistumisen kokemuksia muun kuin perinteisen koulumenestykseen perustuvan toiminnan kautta.

 

Aktiivinen ja turvallinen koulupäivä -hankkeen seuranta- ja arviointitutkimusta toteutettiin Turun ja Tallinnan yliopistojen yhteisen tutkimusryhmän toimesta. Opettajilta kerätyn aineiston perusteella hanke on Turussa edistänyt kouluviihtyvyyttä

-tukemalla lapsia ja nuoria harrastuksen löytymisessä

-antamalla onnistumisen tunteen kokemuksia

-edistämällä positiivista tunnelmaa luokissa

-edistämällä yhdessä tekemistä ja osallistumista.

 

Aktiivisuutta koetaan edistetyn parhaiten

-Välkkis-toiminnalla

-Ideaimurin käyttöönotolla

-kerhotoiminnan kehittämisellä

-välituntivälineillä ja pihaprojekteilla

 

Aktiivinen ja turvallinen koulupäivä -kehittämistoiminta jatkuu EU-rahoituksen päättymisen jälkeenkin. Vuonna 2013 kytketään osallistamista ja koulupäivän liikunnallistamista vahvemmin toisiinsa valtakunnallisen Liikkuva koulu -ohjelmarahoituksen avulla. Myös kerhotoiminnan kehittämistä jatketaan Opetushallituksen ja kaupungin rahoituksella. Suunnitteilla on myös uuden isomman, mahdollisesti EU-rahoitteisen hankkeen rakentaminen terveyden ja hyvinvoinnin lukutaito - tai hyvinvointioppiminen -teemojen ympärille.

 

Vuositasolla kehittämistoimintaan kohdennetaan rahoitusta noin 500 000 euroa, josta 200 000 euroa tulee Turun kaupungilta ja 300 000 ulkopuolisista rahoituslähteistä. Kerhotoiminnan osuus on reilu 300 000 euroa ja loput kohdentuvat osallistamiseen ja aktivoimiseen.

 

Toiminta tukee konkreettisesti keskeisiä Turun kaupungin painopisteitä, kuten ennaltaehkäisevää toimintaa, lasten ja nuorten hyvinvointityötä sekä osallistamisen edistämistä. Ulkopuolisen hankerahoituksen jatkuva hakeminen on haastavaa ja työlästä. Vakiinnuttaminen kaupungin pysyväksi toiminnaksi edellyttäisi 200 – 300 000 euron lisäpanostusta.

 

Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne:

 

Ehdotus         Merkitään tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedMarjamäki Taru
tiedOittinen Anu