Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta, suomenkielinen jaosto2924.10.20123

11568-2012 (5120)

Opetussuunnitelmatyö 2012-2016

Tiivistelmä: -

Vapelksj § 29

Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne:

 

Valtioneuvosto päätti 28.6.2012 perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta. Asetus määrittelee lähtökohdat ja suunnan esiopetuksen, perusopetuksen ja lisäopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden laadinnalle. Opetussuunnitelman perusteiden laatimista varten on asetettu valtakunnallinen ohjausryhmä, joka kokoontui ensimmäisen kerran 22.8.2012. Puheenjohtajan toimii opetushallituksen Yleissivistävä koulutus -yksikön johtaja Jorma Kauppinen.

 

Esiopetuksen, perusopetuksen ja lisäopetuksen opetussuunnitelman valtakunnalliset perusteet valmistuvat vuoden 2014 loppuun mennessä. Perusteiden pohjalta laadittujen paikallisten opetussuunnitelmien mukaiseen opetukseen siirrytään 1.8.2016.

 

Opetushallitus laatii opetussuunnitelman perusteet laajassa sidosryhmäyhteistyössä ja vuorovaikutuksessa opetuksen järjestäjien kanssa. Opetuksen järjestäjien toivotaan käsittelevän pyydettävää palautetta laajasti koko opetusalan henkilöstön kanssa. Myös huoltajien ja paikallisten yhteistyökumppanien kanssa käytävä keskustelu on tärkeää. Lisäksi oppilailla tulee olla mahdollisuus osallistua opetussuunnitelmaa koskevaan pohdintaan ja antaa siihen oma panoksensa.

 

Opetushallitus julkaisee verkkosivuillaan www.oph.fi tietoa opetussuunnitelmaprosessin etenemisestä. Tieto löytyy tunnuksen OPS 2016 alta.

 

Opetushallitus kannustaa opetuksen järjestäjiä valmistautumaan paikalliseen opetussuunnitelmatyöhön (Tiedote 35/041/2012 23.8.2012). Se pyytää palautetta perusteiden luonnoksista marraskuussa 2012 (yleiset linjaukset), syyskuussa 2013 (esiopetuksen kokonaisuus) sekä huhtikuussa 2014 (perus- ja lisäopetuksen kokonaisuus).

 

Oph.f i–sivuilta löytyy myös opetussuunnitelmatyön tiekartta, jossa on tietoa vuosina 2012 – 2016 tehtävän opetussuunnitelmatyön etenemisestä, paikallisen työn vaiheistamisesta sekä yhdessä pohdittavia teemoja ja niitä avaavia kysymyksiä.

 

Liite 1                                  Opetussuunnitelmatyön tiekartta

Liite 2                                  Uusi tuntijako

Liite 3                                  Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote 27.6.2012 Osallistuvampi, liikkuvampi, luovempi ja kielellisesti rikkaampi koulu

Liite 4                                  Kuvaus opetussuunnitelmatyöstä Turussa syksyllä 2012

 

Opetussuunnitelman perusteiden uudistamisen tavoitteita ovat:

 

Kasvun ja oppimisen jatkumoa ja oppilaan kehitysvaiheen huomioon ottamista vahvistetaan

Rakennetaan opetuksen nykyisille vahvuuksille ottaen huomioon toimintaympäristön muutokset

Määritellään kasvatustyötä ja toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat arvot ja periaatteet lähtökohtana eriarvoisuuden vähentäminen, monipuolisen kasvun tukeminen, identiteetin vahvistaminen, vuorovaikutteinen toisia kunnioittava ja kestävää kehitystä edistävä toimintatapa

Lähtökohtana on tulevaisuudessa tarvittava sivistys ja laaja-alainen osaaminen. Taitojen merkitystä korostetaan ja oppiaineiden välistä yhteistyötä vahvistetaan

Syvennetään oppimiskäsitystä, vahvistetaan edellytyksiä tietoa luovaan, yhteisölliseen ja oppilaan tarpeet huomioon ottavaan oppimiseen monipuolisissa oppimisympäristöissä

Jäsennetään ja karsitaan perusopetuksen sisältöjä siten, että voidaan kiireettömämmin keskittyä olennaiseen ja syventää oppimista

Kannustetaan opetuksen järjestäjiä liittämään opetussuunnitelmatyö opetuksen ja koulutuksen strategiseen kehittämiseen. Koulutustahdon kokoajana voisi toimia paikallinen koulutuksen kehittämissuunnitelma, joka sisältäisi lähtökohdat ja tavoitteet koulutuksen kehittämiselle ja resursoinnille

Rakennetaan joustava sähköinen opetussuunnitelmatyökalu opetuksen järjestäjien ja koulujen käyttöön

 

Uuden tuntijaon mukanaan tuomia muutoksia ovat:

 

A1-kielestä yksi tunti siirtyy yläkoulusta alakouluun

B1-kieli (tavallisimmin toinen kotimainen kieli)alkaa jo 6. luokalla (nyt 7. luokalla)

Alakoulussa on Ympäristöoppi-niminen oppiaine, jossa on sisältöjä biologiasta, maantiedosta, fysiikasta, kemiasta ja terveystiedosta

Katsomusaineista vähenee yksi tunti alakoulusta

Yhteiskuntaoppia opetetaan luokilla 4-6 vähintään 2 vuosiviikkotuntia (uusi aine alakoulussa)

Taide- ja taitoaineiden yhteistuntimäärä nousee.

Valinnaisten aineiden tuntimäärä laskee 13:sta 9:ään. (taide- ja taitoaineissa valinnaisuus toisaalta lisääntyy 3:lla)

 

Turun opetussuunnitelmatyö

 

Turun esi- ja perusopetuksessa on lähdetty toteuttamaan em. tiekartan toimenpiteitä. Koulujen henkilöstö tutustuu uuden opetussuunnitelman tavoitteisiin ja pohtii, millaisia muutoksia ne kunkin koulun toiminnassa merkitsevät. Lisäksi henkilöstölle, huoltajille ja sidosryhmille on laadittu kysely tulevaisuudessa tarvittavista taidoista ja siitä, kenen vastuulla ko. taitojen opettaminen vastaajien mielestä on. Lisäksi selvitetään, mitä vastaajat käsittävät tasa-arvon lisäämisellä. Oppilaskunnat pohtivat samoja kysymyksiä keskuudessaan ja tulevaisuuden koulua hahmotellaan myös Turun lasten parlamentin seminaarissa marraskuun alussa. Tarkoituksena on tehdä yhteenveto saaduista tuloksista rehtoreiden työseminaarissa 8.11.2012. Tulokset toimivat pohjana opetussuunnitelman tavoitteista annettavalle lausunnolle sekä kaupunki- ja koulukohtaiselle opetussuunnitelmatyölle. Varsinaisten tulosten lisäksi tärkeää on myös uudistuksen tavoitteiden syvällinen pohdinta, asiasta käyty keskustelu ja se, että kaikki asianosaiset saavat käsityksen prosessista ja voivat vaikuttaa tulevaisuuden koulun rakentamiseen omalta osaltaan.

 

Esiopetus voi hyödyntää perusopetuksen toteuttamaa kyselyä omalta osaltaan. Alueelliset esiopettajista muodostetut ryhmät kommentoivat opetussuunnitelmatyön etenemistä siten, että kommentit kootaan yhteen. Lisäksi opetussuunnitelmatyötä tehdään varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kehittämisryhmässä. Huoltajat tulevat mukaan prosessin myöhäisemmässä vaiheessa tehtävän kyselyn kautta.

 

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan suomenkielinen jaosto saa jatkossa tietoa prosessin etenemisestä. Tällä hetkellä ollaan vasta suunnittelu- ja aloitusvaiheessa.

Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne:

 

Ehdotus:        Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan suomenkielinen jaosto merkitsee asian tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Vapelksj § 29
Liite 1:Opetussuunnitelmatyön tiekartta
Liite 2:Uusi tuntijako
Liite 3:Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote 27.6.2012 Osallistuvampi, liikkuvampi, luovempi ja kíelellisesti rikkaampi koulu
Liite 4:Kuvaus opetussunnitelmatyöstä Turussa syksyllä 2012