Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta, suomenkielinen jaosto411.01.20124

14208-2011 (5120)

Joustavan alkuopetuksen opetussuunnitelma

Tiivistelmä: -

Vapelksj § 4

Joustava alkuopetus on tarkoitettu oppilaille, joiden arvioidaan tarvitsevan oppimisvaikeuksiensa vuoksi tavallista enemmän aikaa ja tukea alkuopetuksen oppimäärän omaksumiseen.

 

Joustavan alkuopetuksen opetussuunnitelmaa on päivitetty KELPO kehittämistoiminnan tuella siten, että siihen ovat osallistuneet 3-vuotisen alkuopetuksen opettajat ja konsultoivat erityisopettajat.

 

Liite 1                                  Joustavan alkuopetuksen opetussuunnitelma

 

Joustava alkuopetus on uusi nimitys 3-vuotiselle alkuopetukselle. Opetussuunnitelma ottaa huomioon perusopetuslain muutoksen mukanaan tuoman kolmiportaisen tuen siten, että joustava alkuopetus luetaan pääsääntöisesti tehostetuksi tueksi, jolloin oppilaalle tehdään oppimissuunnitelma pedagogisen arvion perusteella. On mahdollista, että joustavan alkuopetuksen joillakin oppilailla on myös erityisen tuen päätös ja henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma HOJKS.

 

Uuden opetussuunnitelman henki toteutuu myös siinä, että alkuopetus ei etukäteisarviosta huolimatta kestä välttämättä kolmea vuotta, vaan oppilaat siirretään heti koulun alettua vuosiluokattomaan opetukseen ja jokainen etenee omassa tahdissaan enintään kolmen vuoden ajan. Jos oppilas etenee arvioitua nopeammin ja on valmis jo aiemmin siirtymään tavalliselle 1. tai 2. luokalle, päätös vuosiluokattomasta opetuksesta voidaan purkaa ja oppilas siirtyy joko yleisen, tehostetun tai erityisen tuen piiriin tavalliselle luokalle.

 

Joustavan alkuopetuksen periaatteita voidaan soveltaa ryhmämuotoisen opetuksen lisäksi yksittäisten oppilaiden kohdalla myös tavallisessa alkuopetusluokassa.

 

Joustavan alkuopetuksen oppilasarviointia ja oppisisältöjä on tarkennettu. Yksityiskohtaiset arviointikaavakkeet ovat opetussuunnitelman liitteenä. Niistä selviävät myös oppisisällöt ja viitteellinen etenemisaikataulu. Pääsääntöisesti painotetaan hyvän itsetunnon ja positiivisen minäkuvan rakentumista, toiminnallisia työtapoja, strukturoitua oppimisympäristöä sekä sosiaalisten taitojen ja työskentely- ja oppimisstrategioiden oppimista.

 

Joustavan alkuopetuksen luokat ottavat oppilaansa tällä hetkellä alueellisesti. Luokkia on C.O. Malmin, Haarlan, Wäinö Aaltosen, Raunistulan ja Topeliuksen kouluissa. Koulutulokkaiden valmiudet kartoitetaan esikouluvuoden keväällä ja ryhmät perustetaan tarpeen mukaisesti.

 

Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne:

 

Ehdotus        Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan suomenkielinen jaosto hyväksyy joustavan alkuopetuksen opetussuunnitelman.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKonsultoivat erityisopettajat
tiedAavikko Mervi
tiedArponen Vesa
tiedAutio Mia
tiedErkkilä Johanna
tiedGrandell Mari-Susann
tiedGrönroos Sari
tiedHimanen Timo
tiedHirvola Sanna
tiedHänninen Kalevi
tiedJalo Maarit
tiedJärvinen Johanna
tiedKaljonen Ilkka
tiedKalske Timo
tiedKangas Pirkko
tiedKantonen Juha
tiedKirkkola Minna
tiedKiviluoma Tea
tiedKorpinen Teppo
tiedKortekangas Juhani
tiedLaakso Markku
tiedLaakso Pekka
tiedMatilainen Erkki
tiedMeriluoto Marjukka
tiedMetsä-Tokila Kaisu
tiedNormasto Ari
tiedNousiainen Tuomas
tiedPalmu Tea
tiedPalmunen Matti
tiedPätäri Taru
tiedRusi Ari
tiedRönkkönen Kari
tiedRötkönen Erkki
tiedSalo Jarmo
tiedSavikko Kirsti
tiedSoukainen Ulla
tiedTiikasalo Lauri
tiedTörnroos Siw
tiedVälimäki Jyrki


Liitteet:

Vapelksj § 4
Liite 1:Joustavan alkuopetuksen opetussuunnitelma 21.12.2011