Avustustasot oppilaan erityisen tuen tarpeen laadun ja laajuuden mukaan
Avustustaso 1 (AT1)
Oppilas on otettu tai siirretty erityisopetukseen. Oppilaalla on sellainen asiantuntijan (erikoislääkäri/neuropsykologi/muu vastaava asiantuntija) toteama somaattinen tai psyykkinen sairaus, vamma tai toiminnanvajaus, johon hän tarvitsee jatkuvaa aikuisen valvontaa ja/tai hoitotoimenpiteitä.
Avustustarve:
-koulumatkoilla, oppitunneilla, välitunneilla, aamu- ja iltapäivähoidossa
-ruokailussa, WC- toiminnoissa, pukemisessa
-oppitunneilla sekä siirryttäessä koulussa ja ulkopuolisilla retkillä
-kommunikoinnissa toisten lasten ja aikuisten kanssa
-tarvitsee henkilökohtaista oppimateriaalia
-jatkuva sairauskohtausriski/ vaikeahoitoisuus/ aggressiivisuus/ karkailu/ennakoimaton käytös
-ilman avustusta osallistuminen opetukseen estyy, yksilöllisiä tavoitteita ei voida saavuttaa
-tarve säilyy koko oppivelvollisuuden
Avustustaso 2 (AT2)
Oppilas on otettu tai siirretty erityisopetukseen. Oppilaalla on sellainen asiantuntijan (lääkäri/psykologi/ muu vastaava asiantuntija) toteama erityisen tuen tarve vamma tai sairaus, jolloin hän tarvitsee koulupäivän aikana paljon aikuisen tukea, valvontaa ja /tai hoitotoimenpiteitä.
Avustustarve:
-saattaminen/vastaanottaminen koulukuljetuksissa
-oppitunneille ja siirtymätilanteissa tueksi ja ohjaajaksi
-tarvitsee henkilökohtaista oppimateriaalia
-välitunneilla sosiaalisten taitojen harjoitteluun ja ohjaukseen
-integrointiin yleisopetuksen ryhmään
-tuen tarve säilyy jonkinasteisena läpi oppivelvollisuusiän, mutta vähenee kun apua saadaan riittävän varhaisessa vaiheessa
Avustustaso 3 (AT3)
Oppilaalla on koulun ja /tai asiantuntijan toteama erityisen tuen tarve oppimisessa/tarkkaavaisuudessa/ sosiaalis-emotionaalisessa käyttäytymisessä. Oppilaalle on laadittu kuntoutussuunnitelma/oppimissuunnitelma tai hänet on otettu tai siirretty erityisopetukseen siten, että hän opiskelee yleisopetuksen ryhmässä saaden osa-aikaisesti erityisopetusta. Oppilas tarvitsee aikuisen tukea ajoittain koulupäivän aikana.
Avustustarve:
-oppitunneilla ja siirtymätilanteissa tueksi ja ohjaajaksi
-välitunneilla käyttäytymisen säätelyyn ja sääntöjen oppimiseen
-tuen tarve vähenee kouluvuosien myötä, kun saa tukea tarpeeksi varhaisessa vaiheessa