tkuBWS

 

 

 

Avustustasot oppilaan erityisen tuen tarpeen laadun ja laajuuden mukaan

 

Avustustaso 1 (AT1)

Oppilas on otettu tai siirretty erityisopetukseen. Oppilaalla on sellainen asiantuntijan (erikoislääkäri/neuropsykologi/muu vastaava asiantuntija) toteama somaattinen tai psyykkinen sairaus, vamma tai toiminnanvajaus, johon hän tarvitsee jatkuvaa aikuisen valvontaa ja/tai hoitotoimenpiteitä.

Avustustarve:

-koulumatkoilla, oppitunneilla, välitunneilla, aamu- ja iltapäivähoidossa

-ruokailussa, WC- toiminnoissa, pukemisessa

-oppitunneilla sekä siirryttäessä koulussa ja ulkopuolisilla retkillä

-kommunikoinnissa toisten lasten ja aikuisten kanssa

-tarvitsee henkilökohtaista oppimateriaalia

-jatkuva sairauskohtausriski/ vaikeahoitoisuus/ aggressiivisuus/ karkailu/ennakoimaton käytös

-ilman avustusta osallistuminen opetukseen estyy, yksilöllisiä tavoitteita ei voida saavuttaa

-tarve säilyy koko oppivelvollisuuden

 

Avustustaso 2 (AT2)

Oppilas on otettu tai siirretty erityisopetukseen. Oppilaalla on sellainen asiantuntijan (lääkäri/psykologi/ muu vastaava asiantuntija) toteama erityisen tuen tarve vamma tai sairaus, jolloin hän tarvitsee koulupäivän aikana paljon aikuisen tukea, valvontaa ja /tai hoitotoimenpiteitä.

Avustustarve:

-saattaminen/vastaanottaminen koulukuljetuksissa

-oppitunneille ja siirtymätilanteissa tueksi ja ohjaajaksi

-tarvitsee henkilökohtaista oppimateriaalia

-välitunneilla sosiaalisten taitojen harjoitteluun ja ohjaukseen

-integrointiin yleisopetuksen ryhmään

-tuen tarve säilyy jonkinasteisena läpi oppivelvollisuusiän, mutta vähenee kun apua saadaan riittävän varhaisessa vaiheessa

 

Avustustaso 3 (AT3)

Oppilaalla on koulun ja /tai asiantuntijan toteama erityisen tuen tarve oppimisessa/tarkkaavaisuudessa/ sosiaalis-emotionaalisessa käyttäytymisessä. Oppilaalle on laadittu kuntoutussuunnitelma/oppimissuunnitelma tai hänet on otettu tai siirretty erityisopetukseen siten, että hän opiskelee yleisopetuksen ryhmässä saaden osa-aikaisesti erityisopetusta. Oppilas tarvitsee aikuisen tukea ajoittain koulupäivän aikana.

Avustustarve:

-oppitunneilla ja siirtymätilanteissa tueksi ja ohjaajaksi

-välitunneilla käyttäytymisen säätelyyn ja sääntöjen oppimiseen

-tuen tarve vähenee kouluvuosien myötä, kun saa tukea tarpeeksi varhaisessa vaiheessa