PEDAGOGINEN ARVIO TEHOSTETTUA TUKEA VARTEN

 

 

päivämäärä:

 

Oppilas

Nimi

Syntymäaika

 

Koulu

Luokka

Koulunkäynnin nykytila

 

1. Työskentelytaidot

valmiudet:

 

erityistarpeet:

 

2. Sosiaaliset taidot

valmiudet:

 

erityistarpeet:

 

3. Eri oppiaineiden opiskelu

valmiudet:

 

erityistarpeet:

 

4. Opetusjärjestelyt (esim. luokka, ryhmä )

 

5. Käytetty yleinen tuki ja arvio sen vaikutuksesta

 

Kahdenkeskiset keskustelut oppilaan kanssa; koulunkäynnin tavoitteet, oppilaan oppimiseen liittyvät vahvuudet ja kehityshaasteet
Oppilaan paikka luokassa tukee keskittymistä opiskeluun

Luokkahuone on siisti ja selkeä; tarvittaessa tilanjakaja

Luokassa on selkeät säännöt ja kannustava ilmapiiri

Tunnin/päivän ohjelma ja tavoitteet käydään läpi oppilaiden kanssa

Havainto – ja apumateriaalien käyttö

Mallintaminen ja konkretisointi

Toimintaohjeiden yksinkertaistaminen, tehtävien pilkkominen

Oppimaan oppimisen taitojen vahvistaminen

Opetuksen eriyttäminen ja seulontatiedon huomioiminen

Tehtävien eriyttäminen

Kotitehtävien eriyttäminen

Työskentelytaukojen lisääminen

Läksyjen merkitseminen taululle

Opettajan, avustajan tai luokkatoverin apu läksyjen merkitsemisessä

Kirjojen ja opiskeluvälineiden mukanaolon tarkistaminen päivän lopuksi

Läksyvihon käyttö

ksyjen teon tuki koulussa, läksykerho

 

 

 

Säännöllinen palaute ja kannustaminen

Toisen oppilaan tai tukioppilaan tuki

Lisäajan käyttö kokeissa

Kokeiden suorittaminen erillisessä tilassa

Suullisten kokeiden käyttö

Ennakoiva tukiopetus

Tukiopetus

Samanaikaisopetus

Osa-aikainen erityisopetus

Kerhot

Joustavat ryhmittelyt

Koulunkäyntiavustajan tuki

Oppimissuunnitelman käyttö

Wilman johdonmukainen käyttö ja oppilaan osallisuus omiin asioihin

Huoltajapalaveri, jossa on sovittu tavoitteet ja toimenpiteet

Keskustelut toisten opettajien kanssa

Keskustelut erityisopettajan kanssa

Oppilaan tilanteen selvittely oppilashuoltoryhmässä

Muut, mitkä:

 

Arvio yleisen tuen vaikutuksesta

 

6. Oppilaan oma arvio oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvistä valmiuksistaan ja erityistarpeistaan

 

Oppimiseen ja koulunkäyntiin tarvittava tuki

 

1. Tavoite

 

2. Arvio oppilaan tarvitsemasta tehostetusta tuesta (mahdollinen tarkempi kuvaus)

 

Tehostettu tukiopetus ()

Tehostettu ohjaus ()

Joustavat ryhmittelyt ()

Osa-aikainen erityisopetus ()

Talon ulkopuolinen konsultointi ()

Oppilashuollollinen tuki ()

Koulunkäyntiavustajan tuki ()

Muut, mitkä:

 

Pidetyt palaverit

 

Pedagogisesta arviosta on keskusteltu huoltajien kanssa (pvm.):

Kommentit:

 

Oppilashuoltoryhmä on käsitellyt asiaa (pvm.):

Kommentit:

 

Muut:

 

Sovitut toimenpiteet

 

 

 

jatketaan yleistä tukea

aloitetaan tehostettu tuki

siirrytään yleiseen tukeen

 

Arvion laatija

 

Pvm. Nimi

 

Liitteet

 

Yleisen tuen oppimissuunnitelma

Oppilashuoltoryhmän muistio

 

Muut liitteet (esim. asiantuntijalausunnot)