5. Käytetty yleinen tuki ja arvio sen vaikutuksesta
Kahdenkeskiset keskustelut oppilaan kanssa; koulunkäynnin tavoitteet, oppilaan oppimiseen liittyvät vahvuudet ja kehityshaasteet Oppilaan paikka luokassa tukee keskittymistä opiskeluun
Luokkahuone on siisti ja selkeä; tarvittaessa tilanjakaja
Luokassa on selkeät säännöt ja kannustava ilmapiiri
Tunnin/päivän ohjelma ja tavoitteet käydään läpi oppilaiden kanssa
Havainto – ja apumateriaalien käyttö
Mallintaminen ja konkretisointi
Toimintaohjeiden yksinkertaistaminen, tehtävien pilkkominen
Oppimaan oppimisen taitojen vahvistaminen
Opetuksen eriyttäminen ja seulontatiedon huomioiminen
Tehtävien eriyttäminen
Kotitehtävien eriyttäminen
Työskentelytaukojen lisääminen
Läksyjen merkitseminen taululle
Opettajan, avustajan tai luokkatoverin apu läksyjen merkitsemisessä
Kirjojen ja opiskeluvälineiden mukanaolon tarkistaminen päivän lopuksi
Läksyvihon käyttö
Läksyjen teon tuki koulussa, läksykerho
|
Säännöllinen palaute ja kannustaminen
Toisen oppilaan tai tukioppilaan tuki
Lisäajan käyttö kokeissa
Kokeiden suorittaminen erillisessä tilassa
Suullisten kokeiden käyttö
Ennakoiva tukiopetus
Tukiopetus
Samanaikaisopetus
Osa-aikainen erityisopetus
Kerhot
Joustavat ryhmittelyt
Koulunkäyntiavustajan tuki
Oppimissuunnitelman käyttö
Wilman johdonmukainen käyttö ja oppilaan osallisuus omiin asioihin
Huoltajapalaveri, jossa on sovittu tavoitteet ja toimenpiteet
Keskustelut toisten opettajien kanssa
Keskustelut erityisopettajan kanssa
Oppilaan tilanteen selvittely oppilashuoltoryhmässä
Muut, mitkä:
|
Oppimiseen ja koulunkäyntiin tarvittava tuki |
1. Tavoite
2. Arvio oppilaan tarvitsemasta tehostetusta tuesta (mahdollinen tarkempi kuvaus)
Tehostettu tukiopetus ( )
Tehostettu ohjaus ( )
Joustavat ryhmittelyt ( )
Osa-aikainen erityisopetus ( )
Talon ulkopuolinen konsultointi ( )
Oppilashuollollinen tuki ( )
Koulunkäyntiavustajan tuki ( )
Muut, mitkä:
|