Liite 3

TUEN TARPEESSA OLEVIEN LASTEN TUKITOIMET KUNNALLISESSA PÄIVÄHOIDOSSA

Tehostetun tuen rakenteelliset tukitoimet

-ryhmän väljennys, lapsiryhmän kokoa pienennetään kertoimilla 1,5 -2

-ryhmäavustaja kahdelle tai kolmelle lapselle

-pienennetyt ryhmät, joissa lisäresurssina päivähoitoavustaja

-konsultoivan erityislastentarhanopettajan säännöllinen tuki

-alue-erityislastentarhanopettajatoiminta

-lapsen varhaiskasvatussuunnitelma tehostettuun tukeen / esiopetuksessa pedagoginen arvio ja lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma

Erityisen tuen rakenteelliset tukitoimet

-integroidut erityisryhmät

-erityisryhmät

-ryhmän väljennys, lapsiryhmän kokoa pienennetään kertoimilla 3 – 6

-konsultoivan erityislastentarhanopettajan säännöllinen tuki

-alue-erityislastentarhanopettajatoiminta

-henkilökohtainen - tai ryhmäavustaja kahdelle tai kolmelle lapselle

-lapsen varhaiskasvatussuunnitelma erityiseen tukeen (kuntoutussuunnitelma) / esiopetuksessa pedagoginen selvitys ja HOJKS

Kertoimet

Kerroin 1,50

-ummikkolapselle vähintään puolen vuoden ajaksi, jos ryhmässä on yli 25 % maahanmuuttajataustaisia lapsia

-edellyttää kielisuunnitelman tekemistä

Kerroin 2,00

-ummikko esikoululainen, joka on juuri Suomeen muuttanut, eikä ole aiemmin ollut päivähoidossa ja ryhmässä yli 25 % maahanmuuttajataustaisia lapsia

-krooninen sairaus, joka vaatii jatkuvaa seurantaa

-sosioemotionaalisen tuen tarpeessa oleva lapsi, joka on vetäytyvä tai ylivilkas, impulsiivinen

-aistivamma (ei muita kehityksen viiveitä)

-puhe- / kieli- tai kommunikaatiohäiriö

-pitkäaikaissairaus

-lapsella tulee olla tutkivan tahon lausunto

-lapsi, jolla on selvää tuen tarvetta jollakin alueella ja jonottaa tutkimuksiin – päätös maksimi puoleksi vuodeksi

Kerroin 3,00

-integroiduissa erityisryhmissä ja harkinnanvaraisesti myös tavallisissa ryhmissä

-laaja-alainen kehitysviive, kehitysvamma

-kehityksen erityisvaikeudet

-merkittävät kielenkehityksen erityisvaikeudet

-kontakti- ja kommunikaatiohäiriöt

-merkittävä sosioemotionaalisen tuen tarve

-vaikea aistivamma

Kerroin 3,50

-kerroin käytössä kahdessa erityisryhmässä; sosioemotionaalista tukea tarvitsevien ja monivammaisten lasten ryhmissä

Kerroin 4,00 - 6,00

-käytetään harkinnanvaraisesti

-sovitaan moniammatillisessa tiimissä

KERTOIMIEN MÄÄRÄT ALUEITTAIN

 

Alue

Kerroin

1,5

- ummikot

Kerroin 2,00

Kerroin 3,00

Kerroin

3,5

Kerroin

4,00

Kerroin

5,00

Kerroin

6,00

Yhteensä

Eteläinen

 

3

68

12

14

4

6

2

109

Itäinen

 

63

86

28

4

3

2

0

186

Läntinen

 

11

52

28

0

3

6

4

104

Pohjoinen

 

0

52

15

0

3

0

0

70

Pph

 

0

5

0

0

1

0

0

6

Ruotsinkiel.

 

0

7

6

0

0

0

0

13

Yhteensä

77

270

89

18

14

14

6

488