TUEN TARPEESSA OLEVIEN LASTEN TUKITOIMET KUNNALLISESSA PÄIVÄHOIDOSSA
Tehostetun tuen rakenteelliset tukitoimet
-ryhmän väljennys, lapsiryhmän kokoa pienennetään kertoimilla 1,5 -2
-ryhmäavustaja kahdelle tai kolmelle lapselle
-pienennetyt ryhmät, joissa lisäresurssina päivähoitoavustaja
-konsultoivan erityislastentarhanopettajan säännöllinen tuki
-alue-erityislastentarhanopettajatoiminta
-lapsen varhaiskasvatussuunnitelma tehostettuun tukeen / esiopetuksessa pedagoginen arvio ja lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma
Erityisen tuen rakenteelliset tukitoimet
-integroidut erityisryhmät
-erityisryhmät
-ryhmän väljennys, lapsiryhmän kokoa pienennetään kertoimilla 3 – 6
-konsultoivan erityislastentarhanopettajan säännöllinen tuki
-alue-erityislastentarhanopettajatoiminta
-henkilökohtainen - tai ryhmäavustaja kahdelle tai kolmelle lapselle
-lapsen varhaiskasvatussuunnitelma erityiseen tukeen (kuntoutussuunnitelma) / esiopetuksessa pedagoginen selvitys ja HOJKS
Kertoimet
Kerroin 1,50
-ummikkolapselle vähintään puolen vuoden ajaksi, jos ryhmässä on yli 25 % maahanmuuttajataustaisia lapsia
-edellyttää kielisuunnitelman tekemistä
Kerroin 2,00
-ummikko esikoululainen, joka on juuri Suomeen muuttanut, eikä ole aiemmin ollut päivähoidossa ja ryhmässä yli 25 % maahanmuuttajataustaisia lapsia
-krooninen sairaus, joka vaatii jatkuvaa seurantaa
-sosioemotionaalisen tuen tarpeessa oleva lapsi, joka on vetäytyvä tai ylivilkas, impulsiivinen
-aistivamma (ei muita kehityksen viiveitä)
-puhe- / kieli- tai kommunikaatiohäiriö
-pitkäaikaissairaus
-lapsella tulee olla tutkivan tahon lausunto
-lapsi, jolla on selvää tuen tarvetta jollakin alueella ja jonottaa tutkimuksiin – päätös maksimi puoleksi vuodeksi
Kerroin 3,00
-integroiduissa erityisryhmissä ja harkinnanvaraisesti myös tavallisissa ryhmissä
-laaja-alainen kehitysviive, kehitysvamma
-kehityksen erityisvaikeudet
-merkittävät kielenkehityksen erityisvaikeudet
-kontakti- ja kommunikaatiohäiriöt
-merkittävä sosioemotionaalisen tuen tarve
-vaikea aistivamma
Kerroin 3,50
-kerroin käytössä kahdessa erityisryhmässä; sosioemotionaalista tukea tarvitsevien ja monivammaisten lasten ryhmissä
Kerroin 4,00 - 6,00
-käytetään harkinnanvaraisesti
-sovitaan moniammatillisessa tiimissä
KERTOIMIEN MÄÄRÄT ALUEITTAIN
Alue | Kerroin 1,5 - ummikot | Kerroin 2,00 | Kerroin 3,00 | Kerroin 3,5 | Kerroin 4,00 | Kerroin 5,00 | Kerroin 6,00 | Yhteensä |
Eteläinen
| 3 | 68 | 12 | 14 | 4 | 6 | 2 | 109 |
Itäinen
| 63 | 86 | 28 | 4 | 3 | 2 | 0 | 186 |
Läntinen
| 11 | 52 | 28 | 0 | 3 | 6 | 4 | 104 |
Pohjoinen
| 0 | 52 | 15 | 0 | 3 | 0 | 0 | 70 |
Pph
| 0 | 5 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 6 |
Ruotsinkiel.
| 0 | 7 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13 |
Yhteensä | 77 | 270 | 89 | 18 | 14 | 14 | 6 | 488 |