Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnalle
LAUSUNTO PANSION KOULUN PERUSKORJAUS/LISÄRAKENTAMISEN HANKESUUNNITELMASTA
Pansion alakoulun tilat ovat tällä hetkellä nykypäivän opetuskäyttöön erittäin vanhanaikaiset ja puutteelliset. Sekä tekstiili-, että teknisen työn tilat ovat liian pienet, varustukseltaan puutteelliset ja turvallisuusvaatimuksien mukaan jopa vaaralliset. Koulun liikuntasali on liian pieni eikä sitä pysty käyttämään monipuolisesti esim. jakamaan osiin eri opetusryhmät huomioiden. Pukuhuonetilojen suihkuhuoneita on liian vähän. Kun suihkuhuoneita on vain yksi, joudutaan jopa liikuntaryhmien lukujärjestykset rakentamaan sukupuolen mukaan, jotta mahdolliselta jonotustilanteelta peseytymisvaiheessa vältyttäisiin. Kouluntyön tehokas toiminta edellyttää runsasta tukimuotojen tarjontaa. Tukimuotojen järkevä käyttö edellyttää myös paljon erikokoisia opetustiloja, joita Pansion koulussa on tällä hetkellä liian vähän. Kaikki koulun opetustilat ovat tällä hetkellä käytössä ja koulusta puuttuu pienopetustiloja esim. maahanmuuttajien tuetun opetuksen ryhmälle (matu) ja omakielisen opetuksen ryhmälle (omo). Koulun henkilökunnan sosiaalitilat ovat tällä hetkellä olemattomat.
Luokkahuoneiden vanhat tuuletuskoneet eivät pysty tällä hetkellä takaamaan sitä, että luokkahuoneissa on oppitunneilla riittävästi raikasta ja säännöllisesti vaihtuvaa ilmaa. Pimennysverhoista huolimatta nousee luokkahuoneiden lämpötila jopa yli +30 asteeseen. Tavallista koulunpäivää hankaloittaa myös sisätiloissa olevien WC-tilojen riittämätön määrä. Koulun viihtyisyyteen vaikuttavat seinäpintojen kuluneisuus ja luokkatiloissa olevien vanhojen kalusteiden toimimattomuus. Koulun toimivuuteen vaikuttavat uusien opetusvälineiden ja -laitteiden puuttuminen.
Ensimmäinen toteutusvaihtoehto
Pansion koulun hankesuunnitteluvaiheessa koulun tilahankinnan vaihtoehdoiksi on muodostunut kolme toteutusvaihtoehtoa, joista ensimmäisessä Pansion koulun nykyiset tilat peruskorjataan. Peruskorjauksella sekä tekstiili- että teknisen työn tilojen uudelleensijoittamisella turvattaisiin alakoulun toiminta tutussa, turvallisessa ja toimivassa koulurakennuksessa. Pansion koulurakennuksen sijainti Pernontiellä on sekä alakoulun että mahdollisen yhtenäiskoulun tarpeisiin hyvä ja toimiva. Lähimetsää, urheilukenttää ja pururataa on opetusryhmien helppo käyttää päivittäin. Välituntipiha on riittävän suuri alakouluoppilaiden käyttöön. Lähimetsässä oppilaat suunnistavat, retkeilevät Majakkamäellä ja tutkivat opettajien johdolla luontoa. Urheilukenttä on koulupäivinä liikuntaryhmien ahkerassa käytössä. Talvella suuri kenttä tarjoaa hienon mahdollisuuden luisteluun ja pururata mahdollistaa myös hiihtoharjoittelun. Koulun on helppo järjestää urheilukentän ympäristöön koko koulun yhteisiä urheilu- ja teemapäiviä sekä kesällä että talvella. Lisäksi koulurakennuksen sijainti on tarpeeksi rauhallinen ja riittävän kaukana esim. Hövelintien liikekeskuksesta ja ravintoloista, jotta koulupäivän aikana ei koulurakennuksen sisälle eksy ylimääräisiä ohikulkijoita. Kirjaston sijaitseminen samassa rakennuksessa monipuolistaa ja helpottaa osaltaan opetusta, kun tärkeisiin kirjastomatkoihin ei kulu aikaa.
Toinen toteutusvaihtoehto
Toisessa toteutusvaihtoehdossa Pansion koulutilat peruskorjataan ja lisäksi koulutalon yhteyteen rakennetaan uudisrakennusosa. Tässä vaihtoehdossa Pansion koulutaloon siirtyisivät myös yläkoulun oppilaat. Peruskorjaus ja uudisrakennusosa toisivat koko koulurakennukseen aivan uudenlaiset ja nykyaikaiset tilaratkaisut, jotka turvaisivat sekä suuremmille että pienemmille opetusryhmille toimivat opetustilat. Myös uusi ja tilavampi liikuntasali mahdollistaisi salin monipuolisen käytön sekä opetus - että iltakäytössä. Toisaalta tämä vaihtoehto pienentäisi huomattavasti sekä välituntipihaa että koulun takana olevaa tärkeää lähimetsäaluetta.
Toisaalta Pansion alakoulun kuudesluokkalaisista osa valitsee jo tällä hetkellä yläkoulunsa oppiainepainotuksen mukaisesti ja lähtevät siten opiskelemaan esim. Puolalan, Topeliuksen ja Kastun yläasteille. Kaikki Pansion alakoulun oppilaat eivät siis itsestään selvästi siirry oman koulun yläkoululuokille. Pansion yhtenäiskouluun ei pitkän koulumatkan takia voi olettaa myöskään siirtyvän yläkouluikäisiä oppilaita muilta Turun oppilasalueilta. Yläkoulun toimivuuden kannalta 180 oppilasta on kuitenkin minimimäärä, jotta opetusta pystyttäisiin järkevästi ja toimivasti järjestämään. Aineopettajien tulisi voida työllistyä suurelta osin yhden koulun tunneilla, jotta kouluun jäisi päivittäin myös luokanvalvojia. Myös valinnaisaineiden tarjoamismahdollisuudet vähenevät oppilasmäärän pienentyessä. Tämä taas heikentää yhtenäiskoulun vetovoimaisuutta.
Yhtenäiskoulun suuret ikäerot tuovat myös haasteita yhtenäiskoulun toimivuuteen jokapäiväisessä koulutyössä. Välituntipihan riittämätön koko aiheuttaisi välituntien porrastusvaatimuksen. Lisäksi Pansion alueen yläkouluoppilaiden käytösmalli ei aina välttämättä ole paras mahdollinen esimerkki alakouluoppilaille, jotka kuitenkin mielellään omivat vaikutteita isommilta oppilailta.
Kolmas toteutusvaihtoehto
Kolmannessa toteutusvaihtoehdossa Pernon koulurakennus Hyrköistentiellä puretaan ja tilalle rakennetaan uudet tilat uudelle yhtenäiskoululle ja kirjastolle. Tämä ratkaisu tuo yhtenäiskoulun lähemmäksi levotonta liikekeskusta ja kauemmaksi urheilukentästä ja lähimetsän luontopoluista. Hyrköistentiellä sijaitseva koulurakennus olisi kuitenkin alusta asti yhtenäiskoulun käyttöön suunniteltu ja siksi oletettavasti tilojen puolesta erittäin toimiva ja nykyaikainen.
Pansion koulun oppilasmäärän lasku vaikuttaa tällä hetkellä pysähtyneen. Koulutulokkaita on kevään aikana kouluun ilmoittautunut huomattavasti enemmän kuin viime vuosina. Vaikka oppilasmäärä vähän kasvaisikin, Pansion koulu mahtuisi toimimaan Pernontien koulutiloissa. Pansion koulun opettajakunta kokee nykyisen toimintaympäristön hyväksi, kunhan tilat peruskorjataan ja varustetaan nykyaikaisilla kalusteilla ja opetusvälineillä.
Turussa 11.5.2012
Sari Grönroos
Pansion koulun rehtori