Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet varhaiskasvatuksen tulosalueella

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strategiset tavoitteet

Perusresurssien turvaaminen

 

Kaikille lapsille ja oppilaille taataan tasa-arvoiset kasvatus- ja opetusmahdollisuudet koko kaupungissa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Arviointi 1- 3 kuukaudet

 

Palveluohjauksella asiakas ohjataan tarvetta vastaavan palvelun piiriin

Palveluohjauksen arviointi ja tarvetta vastaavan toimintamallin käyttöönotto

 

Tulosaluejohtaja

Asiakaspalaute: Saamani palvelu on vastannut tarpeitani

Prosessi kuvattu ja toiminnassa, tiimi perustettu

Tavoitetaso 4 (asteikolla 1-5)

Ei lisäresurssia

Asiakaspalaute ”Saamani palvelu on vastannut tarpeitani”, 4,18

 

Laadunhallintajärjestelmällä varmistetaan tasalaatuinen palvelu

Palautejärjestelmä toimii laadunhallintaprosessin mukaisesti. Laadunhallintaprosessi on sidottu osaksi sopimusohjausta. Kehittämiskohteet nousevat arvioinnin pohjalta.

 

Tulosaluejohtaja

CAF-laadunhallintajärjestelmä, varhaiskasvatuksen laatukriteerit (Kuntaliitto 2010).

Laatuprosessi käytössä,

tavoitetaso 50–70 (CAF-arvioinnissa, pisteet 0-100)

Ei lisäresurssia,

laaturyhmän työaika

-kriteerit tarkastettu

-asiakas-tyytyväisyys mitattu

- työhyvinvointikysely suoritettu

 

Avoimet palvelut tuottavat lapselle ja perheelle virikkeitä ja lisäävät hyvinvointia

Avoimia palveluja lisätään jokaisella palvelualueella

 

Tulosaluejohtaja ja päälliköt

Asiakaspalaute.

Osapäivä ja –viikkoisten lasten määrä

Tavoitetaso 4 (asteikolla 1-5)

Osaviikkoisten lasten määrää vähenee siirryttäessä avoimiin palveluihin

Käynnistettäessä tarvitaan päällekkäistä resurssia, mutta pitkällä aikavälillä kokopäiväpaikkoja vapautuu

Avatut leikkikoulut:

-Urheilupuisto

-Koukkarinkatu

-Harittu-Lauste-Koivula yhteistyössä srk kanssa

Asiakaspalautetta ei vielä kerätty

 

Osaava henkilöstö mahdollistaan laadukkaan kasvu- ja oppimisympäristön sekä kasvatuksen lapselle

Mentorointitoiminta tukee työntekijää /asiantuntijaa työssään

 

Esimiehet ja koko tulosalueen henkilöstö

Prosessin eteneminen /

Suunnitelman laatimisen edistyminen

Suunnitelma laadittu mentorointitoiminnasta ja henkilöstön perehdyttäminen asiaan on käynnistynyt

Työajan osoittaminen mentorointitoiminnan käynnistämiseen

Suunnitelman laadinta alkuvaiheessa.

 

Lisätään perheiden vaikutusmahdollisuuksia palvelun suunnittelussa

Perustetaan asiakasraati yhteistyömuodoksi

 

Tulosaluejohtaja

Perustamisprosessin eteneminen

Asiakasraadin toimintaperiaatteet on luotu ja toiminta käynnissä

Ei lisäresurssia

-

 

 

 

Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strategiset tavoitteet

Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen antamiseen tarvittavat perusresurssit varmistetaan

 

Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn säilyttäminen osana perustoimintaa ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Arviointi 1- 3 kuukaudet

 

Osallistuminen ennaltaehkäisevään työhön muiden toimijoiden kanssa

Hankkeissa kehitettyjen toimintamallien juurruttaminen ja uusiin kehityshankkeisiin osallistuminen. Muuttuneiden asetusten (esim. neuvola-asetus) jalkauttaminen.

 

Tulosalueen henkilöstö

Prosessikuvaus

Prosessikuvauksen mukainen toiminta

Ei resurssitarvetta, toimintatapojen muutos, hankerahoitusten hyödyntäminen

-

 

Varhaiskasvatuksessa tunnistetaan tuen tarve ja käynnistetään tarvittavat tukitoimet

Perusopetuslain mukainen YTE-malli käytössä myös varhaiskasvatuspalveluissa ja painopiste siirtyy yleiseen tukeen

 

Varhaiserityiskasvatuksesta vastaava

Erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden mää

Erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden määrä vähenee

Olemassa olevien resurssien kohdentaminen

YTE-mallin siirtäminen varhaiskasvatukseen toimintakauden alusta 1.8.12

 

Kasvatuskumppanuus tukee lapsen kasvua

Koulutetaan kasvatuskumppanuuskouluttajia, vuosittain 6 hlö

 

Koulutusvastaava

Sisäiseen koulutukseen osallistuneiden määrä

noin 15 % henkilökunnasta koulutettu 5 vuoden sisällä

Sijaistarve ryhmiin koulutuksien ajaksi (6 pv/ hlö)

Koulutus käynnissä, 6 henkilöä koulutuksessa.

 

 

 

Toiminnan tehostaminen

SPS:n strategiset tavoitteet

Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti lasten kasvatusta

 

Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Arviointi 1- 3 kuukaudet

 

Henkilöstöresurssit ovat tehokkaassa käytössä

Henkilöstöresurssit on kohdennettu palveluntarpeen mukaisesti. Henkilökunnan liikkuvuus.

 

Tulosaluejohtaja

Effican tiedot kirjattu oikein.

Effican hyödyntäminen resurssiseurannassa.

Vähintään 100 % täyttöaste

Resurssitarve seuraa palvelutarvetta (jatkuva arviointi)

tammi 98,22 %

helmi 98,25 %

maalis 98,92 %

 

Toimitaan tehokkaasti kumppaneina yksityisten palveluntuottajien kanssa

SPS:n mukaisesti osa päivähoitopalveluista tuotetaan yksityisessä palvelutuotannossa.

 

Palvelujohtaja

Palvelusetelin piirissä olevien lasten lukumää

yksityinen tuotanto 23 %

oma tuotanto 77 %

Resurssien kohdentaminen

•Omassa tuotannossa 5766, 78,6%

•Palveluseteli ja yksityinen tuki 1575, 21,4 %

 

Kehitetään talouden suunnittelua, toteutusta ja seurantaa

Tuotteet määritellään ja kustannukset kohdennetaan.

 

Tulosaluejohtaja, palvelujohtaja, talouspalvelut

Palvelut on tuotteistettu ja kustannukset ovat selkeästi vertailtavissa

Tuotteistus suoritettu.

Ei resurssitarvetta

Ei tehty

 

 

Kestävä kehitys

SPS:n strategiset tavoitteet

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

 

Vastuullisuuden lisääminen osana perustoimintaa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Arviointi 1- 3 kuukaudet

 

Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen

Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen yksikköön

 

Yksikön esimies

Vastuuhenkilöt/yksikkö

 

 

Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö

 

Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia

Osassa yksiköitä vastuuhenkilö valittu

 

Hankinnat toteutetaan kestävästi ja kustannustehokkaasti

Hankinnoissa ja palvelujen ostoissa noudatetaan hankintaohjeistusta ja toimitaan kustannustehokkaasti ta:n puitteissa

 

Hankintoja tekevä henkilöstö

Ta:n toteuma, kestävään hankintaan siirtyminen

Talousarvio toteutuu suunnitellusti, kestävään hankintaan on kiinnitetty humio

Olemassa olevat hankintaresurssit

Hankinnat tehty kilpailutetuilta yrityksiltä ja hankintaohjeistusten mukaisesti