Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet varhaiskasvatuksen tulosalueella
Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus | SPS:n strategiset tavoitteet | Perusresurssien turvaaminen
Kaikille lapsille ja oppilaille taataan tasa-arvoiset kasvatus- ja opetusmahdollisuudet koko kaupungissa | ||||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Arviointi 1- 3 kuukaudet |
|
Palveluohjauksella asiakas ohjataan tarvetta vastaavan palvelun piiriin | Palveluohjauksen arviointi ja tarvetta vastaavan toimintamallin käyttöönotto
Tulosaluejohtaja | Asiakaspalaute: Saamani palvelu on vastannut tarpeitani | Prosessi kuvattu ja toiminnassa, tiimi perustettu Tavoitetaso 4 (asteikolla 1-5) | Ei lisäresurssia | Asiakaspalaute ”Saamani palvelu on vastannut tarpeitani”, 4,18 |
|
Laadunhallintajärjestelmällä varmistetaan tasalaatuinen palvelu | Palautejärjestelmä toimii laadunhallintaprosessin mukaisesti. Laadunhallintaprosessi on sidottu osaksi sopimusohjausta. Kehittämiskohteet nousevat arvioinnin pohjalta.
Tulosaluejohtaja | CAF-laadunhallintajärjestelmä, varhaiskasvatuksen laatukriteerit (Kuntaliitto 2010). | Laatuprosessi käytössä, tavoitetaso 50–70 (CAF-arvioinnissa, pisteet 0-100) | Ei lisäresurssia, laaturyhmän työaika | -kriteerit tarkastettu -asiakas-tyytyväisyys mitattu - työhyvinvointikysely suoritettu |
|
Avoimet palvelut tuottavat lapselle ja perheelle virikkeitä ja lisäävät hyvinvointia | Avoimia palveluja lisätään jokaisella palvelualueella
Tulosaluejohtaja ja päälliköt | Asiakaspalaute. Osapäivä ja –viikkoisten lasten määrä | Tavoitetaso 4 (asteikolla 1-5) Osaviikkoisten lasten määrää vähenee siirryttäessä avoimiin palveluihin | Käynnistettäessä tarvitaan päällekkäistä resurssia, mutta pitkällä aikavälillä kokopäiväpaikkoja vapautuu | Avatut leikkikoulut: -Urheilupuisto -Koukkarinkatu -Harittu-Lauste-Koivula yhteistyössä srk kanssa Asiakaspalautetta ei vielä kerätty |
|
Osaava henkilöstö mahdollistaan laadukkaan kasvu- ja oppimisympäristön sekä kasvatuksen lapselle | Mentorointitoiminta tukee työntekijää /asiantuntijaa työssään
Esimiehet ja koko tulosalueen henkilöstö | Prosessin eteneminen / Suunnitelman laatimisen edistyminen | Suunnitelma laadittu mentorointitoiminnasta ja henkilöstön perehdyttäminen asiaan on käynnistynyt | Työajan osoittaminen mentorointitoiminnan käynnistämiseen | Suunnitelman laadinta alkuvaiheessa. |
|
Lisätään perheiden vaikutusmahdollisuuksia palvelun suunnittelussa | Perustetaan asiakasraati yhteistyömuodoksi
Tulosaluejohtaja | Perustamisprosessin eteneminen | Asiakasraadin toimintaperiaatteet on luotu ja toiminta käynnissä | Ei lisäresurssia | - |
|
Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | SPS:n strategiset tavoitteet | Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen antamiseen tarvittavat perusresurssit varmistetaan
Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn säilyttäminen osana perustoimintaa ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa | ||||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Arviointi 1- 3 kuukaudet |
|
Osallistuminen ennaltaehkäisevään työhön muiden toimijoiden kanssa | Hankkeissa kehitettyjen toimintamallien juurruttaminen ja uusiin kehityshankkeisiin osallistuminen. Muuttuneiden asetusten (esim. neuvola-asetus) jalkauttaminen.
Tulosalueen henkilöstö | Prosessikuvaus | Prosessikuvauksen mukainen toiminta | Ei resurssitarvetta, toimintatapojen muutos, hankerahoitusten hyödyntäminen | - |
|
Varhaiskasvatuksessa tunnistetaan tuen tarve ja käynnistetään tarvittavat tukitoimet | Perusopetuslain mukainen YTE-malli käytössä myös varhaiskasvatuspalveluissa ja painopiste siirtyy yleiseen tukeen
Varhaiserityiskasvatuksesta vastaava | Erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden määrä | Erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden määrä vähenee | Olemassa olevien resurssien kohdentaminen | YTE-mallin siirtäminen varhaiskasvatukseen toimintakauden alusta 1.8.12 |
|
Kasvatuskumppanuus tukee lapsen kasvua | Koulutetaan kasvatuskumppanuuskouluttajia, vuosittain 6 hlö
Koulutusvastaava | Sisäiseen koulutukseen osallistuneiden määrä | noin 15 % henkilökunnasta koulutettu 5 vuoden sisällä | Sijaistarve ryhmiin koulutuksien ajaksi (6 pv/ hlö) | Koulutus käynnissä, 6 henkilöä koulutuksessa. |
|
Toiminnan tehostaminen | SPS:n strategiset tavoitteet | Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti lasten kasvatusta
Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen | ||||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Arviointi 1- 3 kuukaudet |
|
Henkilöstöresurssit ovat tehokkaassa käytössä | Henkilöstöresurssit on kohdennettu palveluntarpeen mukaisesti. Henkilökunnan liikkuvuus.
Tulosaluejohtaja | Effican tiedot kirjattu oikein. Effican hyödyntäminen resurssiseurannassa. | Vähintään 100 % täyttöaste | Resurssitarve seuraa palvelutarvetta (jatkuva arviointi) | tammi 98,22 % helmi 98,25 % maalis 98,92 % |
|
Toimitaan tehokkaasti kumppaneina yksityisten palveluntuottajien kanssa | SPS:n mukaisesti osa päivähoitopalveluista tuotetaan yksityisessä palvelutuotannossa.
Palvelujohtaja | Palvelusetelin piirissä olevien lasten lukumäärä | yksityinen tuotanto 23 % oma tuotanto 77 % | Resurssien kohdentaminen | •Omassa tuotannossa 5766, 78,6% •Palveluseteli ja yksityinen tuki 1575, 21,4 % |
|
Kehitetään talouden suunnittelua, toteutusta ja seurantaa | Tuotteet määritellään ja kustannukset kohdennetaan.
Tulosaluejohtaja, palvelujohtaja, talouspalvelut | Palvelut on tuotteistettu ja kustannukset ovat selkeästi vertailtavissa | Tuotteistus suoritettu. | Ei resurssitarvetta | Ei tehty |
|
Kestävä kehitys | SPS:n strategiset tavoitteet | Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen
Vastuullisuuden lisääminen osana perustoimintaa | ||||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Arviointi 1- 3 kuukaudet |
|
Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen | Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen yksikköön
Yksikön esimies | Vastuuhenkilöt/yksikkö
| Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö
| Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia | Osassa yksiköitä vastuuhenkilö valittu |
|
Hankinnat toteutetaan kestävästi ja kustannustehokkaasti | Hankinnoissa ja palvelujen ostoissa noudatetaan hankintaohjeistusta ja toimitaan kustannustehokkaasti ta:n puitteissa
Hankintoja tekevä henkilöstö | Ta:n toteuma, kestävään hankintaan siirtyminen | Talousarvio toteutuu suunnitellusti, kestävään hankintaan on kiinnitetty humio | Olemassa olevat hankintaresurssit | Hankinnat tehty kilpailutetuilta yrityksiltä ja hankintaohjeistusten mukaisesti |
|