Operatiivinen palvelutuotantosopimus Turun kaupungin lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin perusopetuspalvelujen tuottamisesta vuonna 2012

 


Sisällys

 

Sopimuksen tarkoitus   3

Sopimusosapuolet   3

Tavoitteet toimintavuodelle   3

Tulosalueiden yhteiset tavoitteet   3

Perusopetuksen tulosalueen tavoitteet ja toimintavuoden painopisteet   3

Toimintaympäristö   8

Allekirjoitukset   10

LIITTEET   11


Sopimuksen tarkoitus

Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustava tulosaluejohtaja sopivat varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.

Sopimusosapuolet

Tämän sopimuksen osapuolia ovat Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Vesa Kulmala ja perusopetuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Outi Rinne. Ruotsinkielisiä palveluja edustaa ruotsinkielisten palveluiden johtaja Liliane Kjellman. Sopimuksen osapuolena on myös kasvatus- ja opetusviraston tulosalue, koska se tuottaa tukipalveluja perusopetuksen tulosalueelle. Sopimuksen hyväksyy omalta osaltaan varhaiskasvatus ja perusopetuslautakunta. Prosessin valvojana toimii kasvatus- ja opetustoimen johtaja Timo Jalonen.

Tavoitteet toimintavuodelle

Tulosalueiden yhteiset tavoitteet

Kaupunginvaltuusto on päättänyt käsitellessään vuoden 2012 talousarviota seuraavista sitovista tavoitteista, jotka koskevat kaikkia tulosalueita.

-Suunnataan henkilöstöresursseja ennaltaehkäisevään työhön ja yleisen, tehostetun ja erityisen tuen toteuttamiseen lain mukaisesti

-Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn kehittäminen osana perustoimintaa ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa

-Jatketaan rakenneuudistuksen toteuttamista ja käydään läpi toimintaprosesseja sekä tilaratkaisuja tuottavuuden lisäämiseksi

-Kasvatus- ja opetustoimen kustannukset ovat suurten kuntien keskimääräisellä tasolla – vertailukohta kuusikko ja opetushallituksen vertailut

-Henkilöstön hyvinvointi

 

Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että arvioidaan uudelleen sopimusohjaukseen sisältyvät kehittämistoimenpiteet koko opetustoimen osalta.

Perusopetuksen tulosalueen tavoitteet ja toimintavuoden painopisteet

Kaupunginvaltuusto on päättänyt käsitellessään vuoden 2012 talousarviota seuraavista sitovista tavoitteista, jotka koskevat perusopetuksen tulosaluetta.

-Mahdollistetaan monipuolinen ja laadukas perusopetus

-Tuetaan toisen asteen koulutukseen siirtymistä riittävällä yksilöllisellä ohjauksella

 

Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että laaditaan suunnitelma kuraattori- ja psykologipalveluiden (sote, opetus) järjestämistavasta ja kokoamisesta yhden hallinnon alle, jotta turvataan tarkoituksenmukaiset kuraattori- ja mielenterveyspalvelut koululaisille ja opiskelijoille. Toteutetaan Kakskerran koulu. Ajoitus ratkaistaan vuoden 2013 budjetin teon yhteydessä kuitenkin siten, että sitä aikaistetaan suunnitellusta. Laaditaan Pansion koulun hankesuunnitelma. Hankesuunnitelman käynnistämisen yhteydessä ratkaistaan alueen koulujärjestelyt osana kouluverkkokokonaisuutta.

Strategisessa palvelusopimuksessa vuodelle 2012 kaupunginvaltuusto ja varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta ovat sopineet seuraavista keskeisistä toimenpiteistä, joista tulee sopia tässä sopimuksessa.

-Tuntikehys tarkistetaan vastaamaan talousarvioita syksystä 2012.

-Tarkistetaan koulukuljetuskriteerit.

-Selvitetään etäopetuksen mahdollisuudet oppilaskuljetusten vähentämisessä.

-Leirikoulujen vähentäminen.

-Toiminta sopeutetaan vastaamaan talousarvioita opetussuunnitelmassa mainittujen tekijöiden/painopisteiden osalta.

-Opetuksen järjestämiseen liittyvien sopimusten tarkistaminen, esim. vieraskuntalaisten opetusjärjestelyt.

 

Pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa johtava perusopetuksen tulosaluejohtaja ovat sopineet toimista, joilla vastataan Turku-sopimuksen, asukkaiden hyvinvointiohjelman, tuottavuusohjelman ja Turun lasten ja nuorten hyvinvointiohjelman pääprosessille asettamiin tavoitteisiin vuoden 2012 aikana, lisäksi toimintaa ohjaa talousarvion 2012 käsittelyn yhteydessä päätetyt tavoitteet ja strateginen palvelusopimus.

Ehdot:

Lautakunnan tulee huolehtia siitä, että vuoden 2012 toiminta voidaan toteuttaa talousarvioon hyväksytyn määrärahan puitteissa ottaen huomioon lisäksi kaupunginvaltuustolle tehtävä 2 miljoonan euron korotusesitys kuitenkin siten, että varhaiskasvatuksessa palveluja tarvitsevien lasten määrän merkittävä lisäys tässä vaiheessa ennakoituun verrattuna otetaan määrärahan tarpeen osalta myöhemmin erikseen huomioon.

Lautakunnan tulee huolehtia, että lautakunnan alaisen toiminnan, talouden ja henkilöstövoimavarojen käytön seurantaa tehostetaan siten, että lautakunta saa talousarvion noudattamismääräysten ja niiden perusteella annettavien ohjeiden mukaiset tiedot ja raportit ja raportoi niistä edelleen kaupunginhallitukselle, sekä että lautakunnan alaisten yksiköiden johdolla ja työntekijöillä on käytössään toimintaan ja sen ohjaamiseen tarvittavat tiedot.

Lautakunnan tulee varautua toimintansa ja taloudenpitonsa taloudellisuuden ja tuottavuuden edelleen parantamiseen kehittämis- ja säästötoimilla seuraavan taloussuunnitelmakauden ja strategisen palvelu-suunnitelman yhteydessä

Pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa johtava varhaiskasvatuksen tulosaluejohtaja ovat sopineet toimista, joilla vastataan Turku-sopimuksen, asukkaiden hyvinvointiohjelman, strategisen palvelusopimuksen, tuottavuusohjelman ja Turun lasten ja nuorten hyvinvointiohjelman pääprosessille asettamiin tavoitteisiin vuoden 2012 aikana, tavoitteet on koottu tämän sopimuksen liitteeksi. Lisäksi toimintaa ohjaa talousarvion 2012 käsittelyn yhteydessä päätetyt tavoitteet.

 


Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet perusopetuksen tulosalueella

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strategiset tavoitteet

Perusresurssien turvaaminen

Kaikille lapsille ja oppilaille taataan tasa-arvoiset kasvatus- ja opetusmahdollisuudet koko kaupungissa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tarjotaan monipuolinen kieliohjelma perusopetuksessa

Toteutetaan opetussuunnitelmiin kirjattua kieliohjelmaa ja ohjataan resursseja ko. opetukseen

Tulosaluejohtaja ja rehtorit

Kieliohjelman monipuolisuus

Nykyinen taso säilytetään

Ei lisäresurssia, olemassa olevien kohdentaminen

Tarjotaan monipuolisesti painottunutta opetusta

Toteutetaan lautakunnan päätöksiä opetuksesta ja voimassa olevia opetussuunnitelmia

Tulosaluejohtaja ja rehtorit

Monipuolinen tarjonta

Nykyinen taso säilytetään

Ei lisäresurssia, olemassa olevien kohdentaminen

Tarkistetaan periaatteet koulun ulkopuoliseen pedagogiseen toimintaan, joissa hyödynnetään lähiympäristöä

Mm. leirikouluissa, eri poluissa ja liikunnassa huomioidaan lähiympäristön tarjoamat mahdollisuudet

Tulosaluejohtaja ja rehtorit

Toiminnan toteutuminen määrärahojen mukaisesti

Periaatteet ovat olemassa ja niitä noudatetaan sekä talousarvion toteutuminen

Vähennetään nykyisestä tasosta 134.000 euroa vähentämällä kuljetuksia sekä leirikoulupäiviä ja hyödyntämällä lähiympäristöä

Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset kasvatus- ja opetuspalvelut

Kohdennetaan ruotsinkieliseen opetukseen kohdennetut valtionavustukset ko. opetukseen

Tulosaluejohtaja ja ruotsinkielisten palveluiden johtaja

Määrärahat

Toteutuu

Ohjataan ko. opetukseen valtiolta tuleva lisärahoitus 100 %

Osaava henkilöstö mahdollistaa laadukkaan kasvu- ja oppimisympäristön sekä opetuksen oppilaalle

Jatketaan perusopetuksen laatuhanketta

Rehtorit

Hankkeen eteneminen

Käytössä elokuussa 2013

Hankerahoitus

 



Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strategiset tavoitteet

Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen antamiseen tarvittavat perusresurssit varmistetaan

Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn säilyttäminen osana perustoimintaa ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tuetaan oppilasta oikean tasoisesti ja oikein ajoitetusti yhteistyössä eri toimijatahojen kanssa

Suunnataan resursseja yleiseen ja tehostettuun tukeen

Koko tulosalueen henkilöstö

Erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden määrä

Oppimissuunnitelmien määrä

Erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden määrä vähenee

Oppimissuunnitelmien määrä kasvaa

Ei lisäresurssia, resurssien kohdentaminen ennaltaehkäisevään toimintaan

Koulukiusaamiseen puuttuminen

Kiva-kouluohjelma käytössä

Rehtorit ja opettajat

Koulukiusaamiseen puuttuminen ohjelman mukaisesti

KiVa-koulu -ohjelma aktiivisessa käytössä kaikissa kouluissa

Ei lisäresurssia

Perusopetuksen määrärahojen jaossa huomioidaan nykyistä enemmän toimintaympäristöä kuvaavat indikaattorit

Jatketaan positiivisen diskriminaatio –mallin kehittämistä, mallissa huomioidaan oppilaiden tarpeet ja koulun toimintaympäristö

Tulosaluejohtaja, keskushallinto, sote, nuorisotoimi

Mallin toimivuuden arviointi kollegiaalisesti

Malli käytössä ja se koetaan toimivaksi määrärahojenjako perusteena

Työajan kohdentaminen

 

Toiminnan tehostaminen

SPS:n strategiset tavoitteet

Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti lasten kasvatusta

Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Perusopetuksen kouluverkko arvioidaan uudelleen vuoden 2012 aikana

Selvitys laaditaan

Kasvatus- ja opetusvirasto, Tilakeskus, tulosalueet

Selvityksen valmistumisen eteneminen

Malli valmis vuoden lopussa

Ei lisäresurssitarvetta

Vieraskuntalaisten sopimusten mukainen opetus ei lisää kustannuksia

Sopimusten taloudellisten vaikutusten arviointi

Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja sekä talouspäällik

Prosessin eteneminen

Sopimusten vaikutukset on arvioitu

Ei lisäresurssitarvetta

Henkilöstöresurssit on mitoitettu taloudellisten resurssien mukaiseksi

Henkilöstön tehokas kohdentaminen tehtyjä päätöksiä ja linjauksia noudattaen

Tulosaluejohtaja ja rehtorit

Henkilötyövuosien seuranta ja talousarvion toteutuminen

Oppilaskohtainen tuntikehys 1.39 yleisopetuksessa

Opetushenkilöstön vähentäminen n. 40, vaikutus n. 830 000 euroa nykyistä tasoa (2011) vähemmän

Sijaismäärärahat vähenevät nykyisestä 187.000

Koulukuljetukset toteutetaan tehokkaasti

Tehostetaan reittisuunnittelua

Tulosaluejohtaja

Määrärahat

Kustannukset pienenevät

 

Sopeutetaan toimintaa kevään 2012 aikana annettuun määrärahaan

Kevätlukukauden aikana toteutettavat säästöt esimerkiksi materiaalit, retket, opetus

Tulosaluejohtaja ja rehtorit

Talousarvion toteuma

Talousarvio toteutuu suunnitellusti

Vähennetään toimintamenoja 251 000 euroa

 

 



Kestävä kehitys

SPS:n strategiset tavoitteet

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

Vastuullisuuden lisääminen osana perustoimintaa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Etäopetuksen lisääminen vähentää oppilaskuljetusten määriä

Lisätään etäopetusta katsomusaineiden opetuksessa ja arvioidaan muita mahdollisuuksia toteuttaa etäopetusta

Rehtorit

Etäopetusryhmien määrä

Lisätään ryhmiä 4:ään

Vähenevä määrärahatarve n. 10 000 euroa

Hankinnat toteutetaan kestävästi ja kustannustehokkaasti

Hankinnoissa ja palvelujen ostoissa noudatetaan hankintaohjeistusta ja toimitaan kustannustehokkaasti talousarvion puitteissa

Hankinnoista vastaava henkilöstö

Talousarvion toteuma

Talousarvio toteutuu suunnitellusti

Vähennetään tavaroiden ja palvelujen hankintoja 97 000 euroa nykyisestä tasosta

Kestävän kehityksen toimintakulttuurin vakiinnuttaminen

Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen kouluun

Rehtorit

Vastuuhenkilöt/yksikkö

Jokaisessa koulussa on vastuuhenkilö

Koulutuskustannukset

 

Toimintaympäristö

 

Pitkään jatkunut oppilaiden määrän väheneminen on pysähtynyt. Seuraavassa taulukossa on eritelty oppilasmäärät lukuvuodelta 2011 – 2012. Ulkokuntalaisia oppilaita on noin 650.

Perusopetuksen oppilaista noin 10% on vieraskielisiä (maahanmuuttajataustaisia). Samoin noin 10% oppilasta tarvitsee säännöllisesti erityistä tukea opinnoissaan. Turun kaupungissa on lisäksi laaja erikoisluokkatoimintaa mm. kielissä, matematiikassa, liikunnassa, musiikissa ja kuvataiteessa.

 

 

Oppilasmäärät

Yhteenveto 2011-2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ESIOPETUS

suomenk. opetus

ruotsink. opetus

englannink. opetus

Yhteensä

 

 

 

Alkuluokkalaiset

27

 

 

27

 

 

 

C.O.Malmin koulu

11

 

 

11

 

 

 

Katariinan koulu

25

 

 

25

 

 

 

Luolavuoren koulu

40

 

 

40

 

 

 

Sirkkalabackens skola

 

 

 

0

 

 

 

Varhaiskasvatuksen esiopetus

1266

88

 

1354

 

 

 

Yhteensä

1369

88

0

1457

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PERUSOPETUS*

suomenk. opetus

ruotsink. opetus

englannink. opetus

Yhteensä

 

 

Vuosiluokat 1-6*

 

 

 

 

 

 

 

Kaupungin koulut

7493

646

120

8259

 

 

 

Turun Normaalikoulu

342

 

 

342

 

 

 

Steiner-koulu

144

 

 

144

 

 

 

Yhteensä

7979

646

120

8745

 

 

Vuosiluokat 7-10

 

 

 

 

 

 

 

Kaupungin koulut #

4024

346

61

4431

 

 

 

Turun Normaalikoulu

302

 

 

302

 

 

 

Steiner-koulu

63

 

 

63

 

 

 

Yhteensä

4389

346

61

4796

 

 

Yhteensä*

 

 

 

 

 

 

 

Kaupungin koulut

11517

992

181

12690

 

 

 

Turun Normaalikoulu

644

 

 

644

 

 

 

Steiner-koulu

207

 

 

207

 

 

 

Yhteensä

12368

992

181

13541

 

* = ei sisällä kouluissa olevia alkuluokkalaisia/esiopetusoppilaita

# = sisältää suomenk. opetuksessa ns. jopo-luokkalaisia 25

 

Sopimuksen arvo ja resurssit

Perusopetuksen tulosalueella opetusta järjestettäessä on huomioitava kaupunginvaltuuston talousarviopäätös, minkä johdosta toimintaa on sopeutettava nykyisestä vuoden 2011 tasosta noin 1,5 miljoonalla eurolla. Lisäksi kasvatus- ja opetusvirasto osallistuu toiminnan sopeuttamiseen 556 000 eurolla vähentämällä koulutuksia ja henkilöstön hyvinvointiin osoitettua määrärahaa.

 

Tot. 1 - 12 2011 (EUR)

TA 2012 (EUR)

Rakenne

EUR

EUR

TA-TULOT YHTEENSÄ

-8 822 832,81

-8 070 664,08

TA-MENOT YHTEENSÄ

91 898 016,97

91 881 448,44

NETTO (TU-ME)

83 075 184,16

83 810 784,36

 


Allekirjoitukset

 

 

Turussa **.**.2012

 

Lasten kasvatuksen ja opetuksen   Pääprosessin tulosalueiden puolesta

pääprosessin puolesta

 

 

 

Vesa Kulmala   Outi Rinne

Palvelujohtaja   Tulosaluejohtaja

   Perusopetus

 

 

 

Liliane Kjellman

Ruotsinkielisten palveluiden johtaja

 

 

 

Timo Jalonen

Kasvatus- ja opetustoimen johtaja

 


LIITTEET

 

Liite 1 Toimintaa ohjaavat strategiat ja ohjelmat

Liite 2 Toiminnan arvot ja toimintaa ohjaavat periaatteet

Liite 3: Tukipalvelut

Liite 4: Yleiset sopimusperiaatteet

Liite 5: Perusopetuksen resurssitaulukko


Liite 1

Toimintaa ohjaavat strategiat ja ohjelmat

Valtakunnan taso

Koulutus ja tutkimus vuosina 2011-2016 Kehittämissuunnitelma

Perusopetusta koskevat merkittävimmät suunnitelmat

Perusopetusta kehitetään koko ikäluokalle yhteisenä, tasavertaiset edellytykset turvaavana opetuksena. Koulujen eriytyminen estetään ja jo olemassa olevat ja havaitut erot pyritään tasoittamaan.

Valtioneuvosto päättää perusopetuksen yleisistä valtakunnallisista tavoitteista ja opetukseen käytettävän ajan jakamisesta eri oppiaineiden ja aineryhmien opetukseen ja oppilaanohjaukseen (tuntijako) keväällä 2012. Uudistuksessa vahvistetaan taito- ja taideaineiden opetusta, liikuntaa.

Opetussuunnitelman perusteet uudistetaan 31.12.2014 mennessä siten, että opetussuunnitelmat voidaan ottaa käyttöön kaikkien perusopetuksen vuosiluokkien osalta 1.8.2016 lukien.

Valtio on suunnannut rahoitusta ryhmäkokojen pienentämiseen vuosina 2009–2011. Rahoitusta on voitu käyttää opettajien palkkaukseen jakamalla ryhmiä, lisäämällä jakotunteja ja resurssituntien samanaikaisopetukseen.

Edistetään perusopetuksen laatukriteerien käyttöönottoa mm. valtionavustuksin sekä järjestämällä koulutusta alueellisen yhteistyön edistämiseksi perusopetuksen laatutyössä. Perusopetuksen laatukriteerit päivitetään ja niihin sisällytetään mm. aamu- ja iltapäivätoiminnan ja kerhotoiminnan laatukriteerit.

Aamu- ja iltapäivätoimintaa ja koulun kerhotoimintaa kehitetään aamu- ja iltapäivätoiminnan kehittämisverkostojen ja kerhotoiminnan yhteyshenkilöiden yhteistyönä osana peruskoulujen toimintaa.

Perusopetuslain yleistä, tehostettua ja erityistä tukea koskevien säännösten toimeenpanoa tuetaan valtionavustuksin.

Vahvistetaan koulua oppilaiden emotionaalisten ja sosiaalisten taitojen kehittäjänä ja tuetaan oppilaiden ja opiskelijoiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Tehostetaan toimia koulukiusaamisen vähentämiseksi. Lisätään suvaitsevaisuus- ja tapakasvatusta koulujen toiminnassa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma

Uusi KASTE-ohjelma on hyväksytty vuosille 2012-2015. Kasvatus- ja opetustoimi osallistuu aktiivisesti osaltaan kehittämishankkeisiin, joita toteutetaan poikkihallinnollisesti ja osana kasvatus- ja opetustoimen perustehtävää.

Kaupunkitaso

Valtuustoryhmien välinen sopimus

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt valtuustoryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009 – 2012. Ryhmien välinen sopimus on toiminut lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville kaupungin toimintaa ohjaaville ohjelmille.

Ryhmien välisen sopimuksen keskeisiä haasteita hallintokunnalle:

-Vetovoimaisuus ja kilpailukyky sekä asukkaiden hyvinvointi - vahvistetaan ennaltaehkäisevää työtä

-Laadukkaan ja monipuolisen kasvatuksen ja opetuksen järjestäminen riittävin resurssein ja tukipalveluin

-Resurssien tasapainoinen ohjaus

-Tilojen käytön tehostaminen: palveluverkko, esiopetus ja 1 – 2 luokat lähipalveluna

-Henkilöstön määrän vähentäminen

-Seudullisen yhteistyön tiivistäminen

 

Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma

Asukkaiden hyvinvointiteemaan sisältyvät ohjelmat jakautuvat ikäkausittain lasten ja nuorten ohjelmaan, työikäisen väestön ohjelmaan ja senioriohjelmaan. Näistä lähinnä lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma on keskeinen kyseessä olevassa pääprosessissa.

Tässä ohjemassa tavoitteiksi on asetettu:

-Panostetaan varhaiseen puuttumiseen ja varmistetaan kouluterveydenhuollon resurssit

-Turvataan perusopetuksen päättötodistus ja tuetaan toisen asteen koulutukseen siirtyminen riittävällä yksilöllisellä ohjauksella

-Tuodaan harrastusmahdollisuudet koulupäivän jatkeeksi

-Kehitetään lasten ja nuorten kuulemisjärjestelmää

-Painopiste erityispalveluista ennaltaehkäiseviin palveluihin

-Kevennetään ja monipuolistetaan alle kouluikäisten ja kouluikäisten palvelurakennetta lähipalveluperiaatteella järjestämällä palveluja saman katon alle

-Panostetaan palvelujen järjestämisessä hallintokuntien väliseen yhteistyöhön

 

Turun kaupungin henkilöstöohjelmassa 2010 - 2013 Turun kaupungin henkilöstöjohtamiselle ja -työlle on kolme päätavoitetta

-Oikeudenmukainen ja osallistava johtaminen

-Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon varmistaminen ja tukeminen

-Työssään viihtyvä, motivoitunut henkilöstö ja hyvinvoiva työyhteisö


Liite 2

Toiminnan arvot ja toimintaa ohjaavat periaatteet

Turun kaupungin visio 2015

”Suomen Turku on kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimainen kulttuurin ja osaamisen keskus, jossa on erinomainen elämisen laatu sekä innovatiivinen toimintaympäristö.”

Lähtökohtana on kestävästi kehittyvä ja tasapainoinen Turku ja keskeisiä tavoitelinjauksia ovat:

-Tasapainoinen talous

-Kilpailukykyinen Turku

-Ydinpalveluihin keskittyminen

-Hyvä hallinto

 

Kasvatus- ja opetustoimen visio

Turussa kasvatus- ja opetuspalvelut mahdollistavat kaiken ikäisille oppijoille edellytykset kehittyä yksilöinä omien vahvuuksiensa ja tavoitteidensa pohjalta.

Kasvatus- ja opetustoimi on haluttu työpaikka, jossa työskentelee innostunutta, arvostettua ja osaavaa henkilökuntaa.

Turun kasvatus- ja opetuspalvelut ovat maan parhaimmistoa ja toimivat esimerkkinä muille.

 

Kasvatus- ja opetustoimen toiminta-ajatus

Turun kasvatus- ja opetustoimen henkilöstö järjestää laadukkaita ja monipuolisia kasvatus- ja opetuspalveluita yhteiskuntavastuullisesti asiakkaan tarpeista lähtien.

Kasvatus- ja opetustoimi edistää Turun seudun vetovoimaisuutta sekä asukkaiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja aktiivisuutta.

 

Kasvatus- ja opetustoimen arvot

Kasvatus- ja opetustoimen arvot noudattavat kaupungin yhteisiä arvoja. Näiden arvojen pohjalta on luotu kasvatus- ja opetustoimeen ohjaavat periaatteet, jotka ovat

Asiakaslähtöisyys

-palvelutarpeiden ennakointi ja joustava reagointi muuttuviin tarpeisiin

-palvelut ovat monipuolisia, sisältävät riittävästi valinnan mahdollisuuksia ja ovat joustavasti ja tasa-arvoisesti asiakkaiden käytettävissä

-asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen

 

Osaaminen ja luovuus

-monialaisen henkilöstön osaamispääomasta huolehtiminen

-muiden osaamisen arvostaminen

-ennakkoluuloton uusien keinojen ja menetelmien käyttäminen toiminnassa

-rohkea vaihtoehtojen etsintä käytäntöjen toimivuuden lisäämiseksi sekä lähi- että verkko- ja etäpalveluiden avulla

 

Vastuullisuus

-sosiaalinen kestävyys (terveet elämäntavat, oikeudenmukaisuus, hyvät ihmissuhteet)

-kulttuurinen kestävyys (suomalaisen ja turkulaisen kulttuurin ja perinteen välittäminen ja arvostaminen sekä monikulttuurinen oppimisympäristö)

-ekologinen kestävyys (luonnon monimuotoisuuden ja puhtaan luonnon säilyttäminen tuleville sukupolville, säästeliäs raaka-aineiden ja energian käyttö)

-taloudellinen kestävyys (kokonaisvaltainen taloudellisuus, jossa huomioidaan päätöksen vaikutukset tulevaisuudessa myös suhteessa muihin toimijoihin)

 

Tasa-arvoisuus ja oikeudenmukaisuus

-tasapuolisesti ja oikein kohdennettu tuki kasvulle ja kehittymiselle

-tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen toisten ihmisten huomioonottaminen

-yhteistoiminta sidosryhmien kanssa (koti, muut hallintokunnat, luottamusmiehet, muut vertaistoimijat, työelämä) paikallisesti, alueellisesti ja kansainvälisesti

-toimivat työyhteisötaidot

-hyvä johtaminen

- 

Kansainvälisyys

-valmius toimia kulttuurikontekstista riippumatta eri tilanteissa, eri kulttuurien ymmärtäminen, omien arvojen ja kulttuuripohjan tiedostaminen

-kansainväliseen opiskeluun ja työelämään valmentaminen

-liikkuvuuden lisääminen

 


Liite 3

Tukipalvelut

Palveluverkko

Kaupunginvaltuusto vastaa kouluverkosta. Palveluverkko määritellään yhteistyössä pääprosessin ja tulosalueiden kanssa.

Tilat

Palvelutoimintaa harjoitetaan Turun kaupungin omistamissa tai vuokraamissa toimintaa varten varustetuissa kiinteistöissä ja muissa kaupungin tarkoitukseen osoittamissa soveltuvissa tiloissa. Kiinteistöt ja muut toimitilat luovutetaan sopimuksen kestoajaksi tuottajalle. Tilojen, laitteiden ja välineiden tulee olla tarkoituksenmukaiset. Tuottaja vastaa tilojen vuokra- ja ylläpitokustannuksista sekä laitteiden ja välineiden hankinnasta ja ylläpidosta. Tuottajan velvollisuus on huolehtia käytössä olevan kiinteistön, kaluston ja muun irtaimiston sekä piha-alueen ja sen kalusteiden huollosta ja kunnosta asianmukaisella tavalla.

Ateriapalvelut

Ruokahuollon sopimus tehdään ravitsemispalvelujen tuottajan kanssa, sopimuksen laadinnasta vastaa kasvatus- ja opetusviraston talouspalvelut.

Tietohallinto ja muut hallintopalvelut

Palvelut suunnitellaan yhdessä sopijaosapuolten kesken kustannustehokkaasti.


Liite 4

Yleiset sopimusperiaatteet

 

Palvelujen järjestäminen perustuu lainsäädäntöön perusopetuksesta, opetussuunnitelman valtakunnallisiin perusteisiin, kaupungin palvelutoimintaa ohjaaviin ohjelmiin, strategiseen palvelutuotantosopimukseen ja viranomaismääräyksiin sekä tässä sopimuksessa ja liitteissä yksilöityihin asioihin.

Kaupungin sisäinen tuottaja tuottaa palvelun itse käyttäen tukipalveluihin kaupunkiorganisaation muita tuottajia. Tuottajalla ei ole oikeutta käyttää ulkoisia alihankkijoita ilman pääprosessin suostumusta niiden palvelujen hankintaan, jota tuottaja itsekin tuottaa.

Palvelujen laatu

Palvelujen tulee täyttää lainsäädännössä ja muussa viranomaisohjeistuksessa asetetut vaatimukset sekä tässä sopimuksessa sovitut toimintaa koskevat ehdot. Palveluprosessien tulee olla tarkoituksenmukaiset palvelun tuottamiseen. Perusopetuksessa otetaan käyttöön laadunhallintajärjestelmä.

Se, että jostakin asiasta ei ole tässä sopimuksessa erikseen sovittu, ei oikeuta jättämään asiaa huomiotta tai palvelua järjestämättä, jos se jonkin muun määräyksen tai sopimuksen mukaan on toimitettava.

Tilaajan ja tuottajan vastuut ja velvollisuudet

Tilaajan ja tuottajan vastuut määräytyvät lainsäädännön ja muiden sopimusten ja lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin toimintasäännön mukaisesti.

Henkilöstö

Tulosalueet huolehtivat siitä, että niillä on resurssien ja henkilökunnasta yleisesti annettujen ohjeiden ja päätösten puitteissa riittävä ja pätevä henkilökunta. Tilaaja ja tuottaja ovat osa kaupungin työnantajakokonaisuutta ja siksi ne tätä sopimusta toteuttaessaan noudattavat voimassaolevaa työ- ja virkaehtosopimusta sekä kaupungin henkilöstöä koskevia määräyksiä ja ohjeita.

Palveluun liittyvä viranomaistoiminta

Viranomaistoiminta on osa palvelua. Viranomaistoiminnasta on voimassa mitä lainsäädännössä, ohje- ja johtosäännöissä sanotaan.

Vahingonkorvaus ja riskienhallinta

Vahingonkorvaus ja riskienhallinta toteutuvat kaupungin voimassa olevien säännösten mukaisesti.

Tiedottaminen

Tilaaja ja tuottajat vastaavat yhteistyössä palvelujen järjestämiseen liittyvästä julkisesta tiedottamisesta kaupunkilaisille.

Raportointi ja seurattavat mittarit

Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä.

Sopimuksen voimassaolo, muuttaminen ja erimielisyyksien ratkaiseminen

Tämä sopimus astuu voimaan, kun se on asianmukaisesti allekirjoitettu ja varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta on sen hyväksynyt. Sopimus on voimassa siihen saakka, kun uusi operatiivinen palvelutuotantosopimus vuodelle 2013 on allekirjoitettu ja astunut siten voimaan. Sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuksen toimintavuosi alkaa elokuussa ja päättyy heinäkuun lopussa. Tämä tekijä on huomioitava, koska merkittäviä muutoksia toiminnassa kesken toimintavuoden on vaikea toteuttaa.

Sopimuksen toteutumista tarkastellaan puolivuosittain, viimeistään 31.8.2012. Sopimusta voidaan osapuolten yhteisellä sopimuksella muuttaa muulloinkin, jolloin osapuolten tulee hyväksyä uusittu sopimus. Sopimuksen muutostarpeesta tulee ilmoitta toiselle osapuolelle riittävän ajoissa kirjallisesti.

Sopimuserimielisyydet ratkaistaan osapuolten välisin neuvotteluin.


Liite 5

 

Liitetään resurssitaulukon valmistuttua