Operatiivinen palvelutuotantosopimus Turun kaupungin lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin varhaiskasvatuspalvelujen tuottamisesta vuonna 2012

 


Sisällys

Sopimuksen tarkoitus   3

Sopimusosapuolet   3

Tavoitteet toimintavuodelle   3

Tulosalueiden yhteiset tavoitteet   3

Varhaiskasvatuksen tulosalueen tavoitteet ja toimintavuoden painopisteet   3

Toimintaympäristö   8

Sopimuksen resurssit   8

Allekirjoitukset   9

LIITTEET   10


Sopimuksen tarkoitus

Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustava tulosaluejohtaja sopivat varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.

Sopimusosapuolet

Tämän sopimuksen osapuolia ovat Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Vesa Kulmala sekä varhaiskasvatuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Raili Koski. Ruotsinkielisiä palveluja edustaa ruotsinkielisten palveluiden johtaja Liliane Kjellman. Sopimuksen osapuolena on myös kasvatus- ja opetusviraston tulosalue, koska se tuottaa tukipalveluja varhaiskasvatuksen tulosalueelle. Sopimuksen hyväksyy omalta osaltaan varhaiskasvatus ja perusopetuslautakunta. Prosessin valvojana toimii kasvatus- ja opetustoimen johtaja Timo Jalonen.

Tavoitteet toimintavuodelle

Tulosalueiden yhteiset tavoitteet

Kaupunginvaltuusto on päättänyt käsitellessään vuoden 2012 talousarviota seuraavista sitovista tavoitteista, jotka koskevat kaikkia tulosalueita.

-Suunnataan henkilöstöresursseja ennaltaehkäisevään työhön ja yleisen, tehostetun ja erityisen tuen toteuttamiseen lain mukaisesti

-Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn kehittäminen osana perustoimintaa ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa

-Jatketaan rakenneuudistuksen toteuttamista ja käydään läpi toimintaprosesseja sekä tilaratkaisuja tuottavuuden lisäämiseksi

-Kasvatus- ja opetustoimen kustannukset ovat suurten kuntien keskimääräisellä tasolla – vertailukohta kuusikko ja opetushallituksen vertailut

-Henkilöstön hyvinvointi

 

Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että arvioidaan uudelleen sopimusohjaukseen sisältyvät kehittämistoimenpiteet koko opetustoimen osalta.

Varhaiskasvatuksen tulosalueen tavoitteet ja toimintavuoden painopisteet

Kaupunginvaltuusto on päättänyt käsitellessään vuoden 2012 talousarviota seuraavista sitovista tavoitteista, jotka koskevat varhaiskasvatuksen tulosaluetta.

-Varhaiskasvatuksessa monipuolistetaan palvelurakennetta ja palvelua laajennettaessa suunnataan painopiste hankittuihin palveluihin

-Päivähoitoa jonottavien lasten määrä ei kasva

 

Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että tuodaan päivähoidon järjestämissuunnitelma päätettäväksi helmikuun 2012 loppuun mennessä. Samassa yhteydessä palvelusetelijärjestelmää arvioidaan ja kehitetään vastaamaan kysynnän muutoksiin ja palvelutuotannon pitkäjänteiseen kehittämiseen ja arvioidaan resurssitilanne vallitseva taloudellinen tilanne huomioiden koko kaupungin näkökulma.

Strategissa palvelusopimuksessa vuodelle 2012 kaupunginvaltuusto ja varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta ovat sopineet seuraavista keskeisistä toimenpiteistä, joista tulee sopia tässä sopimuksessa.

-Varhaiskasvatuksen tulosalueella kehitetään asiakkaanohjausta, jotta asiakas ohjautuu tarvetta vastaavan palvelun piiriin.

-Omassa tuotannossa laajennetaan palveluntarjontaa vastaamaan laajenevaan kysyntään avointen palvelujen osalta ja tarjotaan ns. kevyempiä vaihtoehtoja.

-Kokopäiväisen päivähoidon kysynnän laajeneminen suunnataan yksityiseen palvelutuotantoon kaupunginvaltuuston 28.11.2011 tekemän päätöksen mukaisesti tarjoamalla asiakkaalle valinnan mahdollisuuksia palvelusetelin myötä.

-Laaditaan erillinen päivähoidon järjestämisselvitys.

-Kehitetään palveluseteliä asiakas- ja tuottajaystävällisemmäksi.

-Päivähoidon kuljetusperiaatteet tarkistetaan.

 

-Nykyistä palvelutasoa ei heikennetä;

-kokopäiväisen päivähoidon kysynnän kasvuun vastataan pääsääntöisesti omalla palvelutuotannolla;

-selvitetään kaikki palvelusetelin aiheuttamat kustannukset, kuten hallintokulut;

-palvelusetelin jatkosta päätetään erikseen, palvelusetelikokeilu päättyy 31.7.2013.

 

Ehdot:

Lautakunnan tulee huolehtia siitä, että vuoden 2012 toiminta voidaan toteuttaa talousarvioon hyväksytyn määrärahan puitteissa ottaen huomioon lisäksi kaupunginvaltuustolle tehtävä 2 miljoonan euron korotusesitys kuitenkin siten, että varhaiskasvatuksessa palveluja tarvitsevien lasten määrän merkittävä lisäys tässä vaiheessa ennakoituun verrattuna otetaan määrärahan tarpeen osalta myöhemmin erikseen huomioon.

Lautakunnan tulee huolehtia, että lautakunnan alaisen toiminnan, talouden ja henkilöstövoimavarojen käytön seurantaa tehostetaan siten, että lautakunta saa talousarvion noudattamismääräysten ja niiden perusteella annettavien ohjeiden mukaiset tiedot ja raportit ja raportoi niistä edelleen kaupunginhallitukselle, sekä että lautakunnan alaisten yksiköiden johdolla ja työntekijöillä on käytössään toimintaan ja sen ohjaamiseen tarvittavat tiedot.

Lautakunnan tulee varautua toimintansa ja taloudenpitonsa taloudellisuuden ja tuottavuuden edelleen parantamiseen kehittämis- ja säästötoimilla seuraavan taloussuunnitelmakauden ja strategisen palvelu-suunnitelman yhteydessä

Pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa johtava varhaiskasvatuksen tulosaluejohtaja ovat sopineet toimista, joilla vastataan Turku-sopimuksen, asukkaiden hyvinvointiohjelman, strategisen palvelusopimuksen, tuottavuusohjelman ja Turun lasten ja nuorten hyvinvointiohjelman pääprosessille asettamiin tavoitteisiin vuoden 2012 aikana, tavoitteet on koottu tämän sopimuksen liitteeksi. Lisäksi toimintaa ohjaa talousarvion 2012 käsittelyn yhteydessä päätetyt tavoitteet.


Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet varhaiskasvatuksen tulosalueella

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strategiset tavoitteet

Perusresurssien turvaaminen

 

Kaikille lapsille ja oppilaille taataan tasa-arvoiset kasvatus- ja opetusmahdollisuudet koko kaupungissa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Palveluohjauksella asiakas ohjataan tarvetta vastaavan palvelun piiriin

Palveluohjauksen arviointi ja tarvetta vastaavan toimintamallin käyttöönotto

 

Tulosaluejohtaja

Asiakaspalaute: Saamani palvelu on vastannut tarpeitani

Prosessi kuvattu ja toiminnassa, tiimi perustettu

Tavoitetaso 4 (asteikolla 1-5)

Ei lisäresurssia

Laadunhallintajärjestelmällä varmistetaan tasalaatuinen palvelu

Palautejärjestelmä toimii laadunhallintaprosessin mukaisesti. Laadunhallintaprosessi on sidottu osaksi sopimusohjausta. Kehittämiskohteet nousevat arvioinnin pohjalta.

 

Tulosaluejohtaja

CAF-laadunhallintajärjestelmä, varhaiskasvatuksen laatukriteerit (Kuntaliitto 2010).

Laatuprosessi käytössä,

tavoitetaso 50–70 (CAF-arvioinnissa, pisteet 0-100)

Ei lisäresurssia,

laaturyhmän työaika

Avoimet palvelut tuottavat lapselle ja perheelle virikkeitä ja lisäävät hyvinvointia

Avoimia palveluja lisätään jokaisella palvelualueella

 

Tulosaluejohtaja ja päälliköt

Asiakaspalaute.

Osapäivä ja –viikkoisten lasten määrä

Tavoitetaso 4 (asteikolla 1-5)

Osaviikkoisten lasten määrää vähenee siirryttäessä avoimiin palveluihin

Käynnistettäessä tarvitaan päällekkäistä resurssia, mutta pitkällä aikavälillä kokopäiväpaikkoja vapautuu

Osaava henkilöstö mahdollistaan laadukkaan kasvu- ja oppimisympäristön sekä kasvatuksen lapselle

Mentorointitoiminta tukee työntekijää /asiantuntijaa työssään

 

Esimiehet ja koko tulosalueen henkilöstö

Prosessin eteneminen /

Suunnitelman laatimisen edistyminen

Suunnitelma laadittu mentorointitoiminnasta ja henkilöstön perehdyttäminen asiaan on käynnistynyt

Työajan osoittaminen mentorointitoiminnan käynnistämiseen

Lisätään perheiden vaikutusmahdollisuuksia palvelun suunnittelussa

Perustetaan asiakasraati yhteistyömuodoksi

 

Tulosaluejohtaja

Perustamisprosessin eteneminen

Asiakasraadin toimintaperiaatteet on luotu ja toiminta käynnissä

Ei lisäresurssia

 


Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strategiset tavoitteet

Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen antamiseen tarvittavat perusresurssit varmistetaan

 

Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn säilyttäminen osana perustoimintaa ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Osallistuminen ennaltaehkäisevään työhön muiden toimijoiden kanssa

Hankkeissa kehitettyjen toimintamallien juurruttaminen ja uusiin kehityshankkeisiin osallistuminen. Muuttuneiden asetusten (esim. neuvola-asetus) jalkauttaminen.

 

Tulosalueen henkilöstö

Prosessikuvaus

Prosessikuvauksen mukainen toiminta

Ei resurssitarvetta, toimintatapojen muutos, hankerahoitusten hyödyntäminen

Varhaiskasvatuksessa tunnistetaan tuen tarve ja käynnistetään tarvittavat tukitoimet

Perusopetuslain mukainen YTE-malli käytössä myös varhaiskasvatuspalveluissa ja painopiste siirtyy yleiseen tukeen

 

Varhaiserityiskasvatuksesta vastaava

Erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden määrä

Erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden määrä vähenee

Olemassa olevien resurssien kohdentaminen

Kasvatuskumppanuus tukee lapsen kasvua

Koulutetaan kasvatuskumppanuuskouluttajia, vuosittain 6 hlö

 

Koulutusvastaava

Sisäiseen koulutukseen osallistuneiden määrä

noin 15 % henkilökunnasta koulutettu 5 vuoden sisällä

Sijaistarve ryhmiin koulutuksien ajaksi (6 pv/ hlö)

 


Toiminnan tehostaminen

SPS:n strategiset tavoitteet

Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti lasten kasvatusta

 

Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Henkilöstöresurssit ovat tehokkaassa käytössä

Henkilöstöresurssit on kohdennettu palveluntarpeen mukaisesti. Henkilökunnan liikkuvuus.

 

Tulosaluejohtaja

Effican tiedot kirjattu oikein.

Effican hyödyntäminen resurssiseurannassa.

Vähintään 100 % täyttöaste

Resurssitarve seuraa palvelutarvetta (jatkuva arviointi)

Toimitaan tehokkaasti kumppaneina yksityisten palveluntuottajien kanssa

SPS:n mukaisesti osa päivähoitopalveluista tuotetaan yksityisessä palvelutuotannossa.

 

Palvelujohtaja

Palvelusetelin piirissä olevien lasten lukumäärä

yksityinen tuotanto 23 %

oma tuotanto 77 %

Resurssien kohdentaminen

Kehitetään talouden suunnittelua, toteutusta ja seurantaa

Tuotteet määritellään ja kustannukset kohdennetaan.

 

Tulosaluejohtaja, palvelujohtaja, talouspalvelut

Palvelut on tuotteistettu ja kustannukset ovat selkeästi vertailtavissa

Tuotteistus suoritettu.

Ei resurssitarvetta

 

Kestävä kehitys

SPS:n strategiset tavoitteet

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

 

Vastuullisuuden lisääminen osana perustoimintaa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen

Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen yksikköön

 

Yksikön esimies

Vastuuhenkilöt/yksikkö

 

 

Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö

 

Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia

Hankinnat toteutetaan kestävästi ja kustannustehokkaasti

Hankinnoissa ja palvelujen ostoissa noudatetaan hankintaohjeistusta ja toimitaan kustannustehokkaasti ta:n puitteissa

 

Hankintoja tekevä henkilöstö

Ta:n toteuma, kestävään hankintaan siirtyminen

Talousarvio toteutuu suunnitellusti, kestävään hankintaan on kiinnitetty humio

Olemassa olevat hankintaresurssit

 

 

Toimintaympäristö

Varhaiskasvatuspalvelujen piiriin hakeutuneiden määrä on ollut kasvussa vuodesta 2008. Viralliset ennusteet alla kouluikäisten määrästä ennustavat myös kasvua tulevina vuosina. Samaan aikaan palvelujen piirissä olevien lasten määrän suhteellinen osuus on ollut hitaassa kasvussa. Vieraskielisten lasten määrä on kasvussa. Myös erityistä tukea tarvitsevien lasten osuus on ollut kasvussa. Palvelujen kysynnän kasvu asettaa haasteen rekrytointiin, erityisesti lastentarhanopettajien rekrytointiin on panostettava.

Haasteena on perhepäivähoidon säilyminen yhtenä päivähoidon vaihtoehtona. Uusien perhepäivähoitajien rekrytointi työelämästä poistuvien hoitajien tilalle on haasteellista. Perhepäivähoidossa korostuu yksityisen palvelutuotannon osuus.

Asiakasmäärät

 

2011

2012/02

Kaupungin omat yht

5 532

5 694

1.Päiväkoti

5 085

5 244

1. -joista esiopetuksessa

1 239

1 214

2.Perhepäivähoito

447

450

6. Avoin varhaiskasvatus

482

468

Ostetut yht

799

923

3.Maksusitoumus (ent. ostop)

216

141

4.Palveluseteli

551

751

5.Seutusopimus

7

137

Avohuollon tukitoimenpide

25

8

-ostetuista esiopetuksessa

131

23

Avoin varhaiskasvatus

17

52

Lasten hoidon tuet

 

 

Kotihoidon tuki

2 234

2 104

Yksityisen hoidon tuki yht.

735

659

- päiväkoti

406

302

- perhepäivähoito

279

302

- hoito lapsen kotona

51

55

Sopimuksen resurssit

Varhaiskasvatuksen omaan tuotantoon on varattu talousarviossa määrärahoja seuraavasti.

 

 

Tot. 1 - 12 2011 (EUR)

TA 2012 (EUR)

Rakenne

 

EUR

EUR

TA-TULOT YHTEENSÄ

 

-6 632 410,03

-8 064 764,04

TA-MENOT YHTEENSÄ

 

53 276 819,68

53 743 122,36

NETTO (TU-ME)

 

46 644 409,65

45 678 358,32

 

Lisäksi palvelujen hankintaan ja lasten hoidon tukiin on varattu määrärahoja 18.878.399,28 euroa.

   


Allekirjoitukset

 

 

Turussa **.**.2012

 

Lasten kasvatuksen ja opetuksen   Pääprosessin tulosalueiden puolesta

pääprosessin puolesta

 

 

 

Vesa Kulmala   Raili Koski

Palvelujohtaja   Tulosaluejohtaja

   Varhaiskasvatus

 

 

 

   Liliane Kjellman

   Ruotsinkielisten palveluiden johtaja

 

 

 

 

Timo Jalonen

Kasvatus- ja opetustoimen johtaja

 


LIITTEET

 

Liite 1. Toimintaa ohjaavat strategiat ja ohjelmat

Liite 2. Toiminnan arvot ja toimintaa ohjaavat periaatteet

Liite 3. Tukipalvelut

Liite 4: Yleiset sopimusperiaatteet


Liite 1

Toimintaa ohjaavat strategiat ja ohjelmat

Valtakunnan taso

Koulutus ja tutkimus vuosina 2011-2016 Kehittämissuunnitelma

Varhaiskasvatusta koskevat merkittävimmät suunnitelmat

Laadukas ja saavutettavissa oleva varhaiskasvatus ja esiopetus taataan koko ikäluokalle.

Yhteiskunnan järjestämissä varhaiskasvatuksen palveluissa yhdistyy lapsen oikeus varhaiskasvatukseen ja vanhempien oikeus saada lapselleen päivähoitopaikka.

Varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen lainsäädännön valmistelu, hallinto ja ohjaus siirretään sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriöön vuoden 2013 alusta lukien.

Päivähoito säilyy subjektiivisena oikeutena. Päivähoitojärjestelmää kehitetään tarjoamaan perheille mahdollisuuksia päivähoidon joustavampaan käyttöön. Varmistetaan lasten päivähoidon turvallisuus ja korkea laatu.

Päivähoitoa syrjäytymistä ennaltaehkäisevänä palveluna kehitetään. Päivähoito säilytetään maksuttomana pienituloisille. Oikeus samaan päivähoitopaikkaan säilyy, vaikka lapsi olisi välillä kotona hoidossa.

Säädetään laki varhaiskasvatuksesta. Hallituksen esitys annetaan eduskunnalle kevätistuntokaudella 2014.

Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020

Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia ottaa kantaa perhe-elämän ja työn sujuvaan yhdistämiseen. Perhevapailla, laadukkailla varhaiskasvatuksen palveluilla ja työajan joustoilla helpotetaan perhe- ja työelämän yhteensovittamista. Pienten lasten hoitojärjestelmän on mukauduttava lasten ja perheiden erilaisiin tarpeisiin sekä tuettava lasten tasapainoista kasvua ja kehitystä.

Kolmas sektori on keskeinen toimija edistäessään terveyttä ja hyvinvointia. Maahanmuuttajien ja heidän perheenjäsentensä kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan on tuettava. Erityisesti maahanmuuttajanaisten opiskelua ja sosiaali- ja terveyspalveluja on tuettava, tällöin päivähoitopalvelujen merkitys korostuu.

Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma

Varhaiskasvatusta koskevia valtakunnallisia sosiaali- ja terveydenhuollon linjauksia on aikaisemmin esitetty Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisessa kehittämisohjelmassa. Uusi KASTE-ohjelma on hyväksytty vuosille 2012-2015. Kasvatus- ja opetustoimi osallistuu aktiivisesti osaltaan kehittämishankkeisiin, joita toteutetaan poikkihallinnollisesti ja osana kasvatus- ja opetustoimen perustehtävää.

Kaupunkitaso

Valtuustoryhmien välinen sopimus

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt valtuustoryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009 – 2012. Ryhmien välinen sopimus on toiminut lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville kaupungin toimintaa ohjaaville ohjelmille. Ryhmien välisen sopimuksen keskeisiä haasteita hallintokunnalle:

-Vetovoimaisuus ja kilpailukyky sekä asukkaiden hyvinvointi - vahvistetaan ennaltaehkäisevää työtä

-Laadukkaan ja monipuolisen kasvatuksen ja opetuksen järjestäminen riittävin resurssein ja tukipalveluin

-Resurssien tasapainoinen ohjaus

-Tilojen käytön tehostaminen: palveluverkko, esiopetus ja 1 – 2 luokat lähipalveluna

-Palvelusetelijärjestelmän käytön laajentaminen

-Henkilöstön määrän vähentäminen

-Seudullisen yhteistyön tiivistäminen

 

Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma

Asukkaiden hyvinvointiteemaan sisältyvät ohjelmat jakautuvat ikäkausittain lasten ja nuorten ohjelmaan, työikäisen väestön ohjelmaan ja senioriohjelmaan. Näistä lähinnä lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma on keskeinen kyseessä olevassa pääprosessissa.

Tässä ohjemassa tavoitteiksi on asetettu:

-Panostetaan varhaiseen puuttumiseen ja varmistetaan kouluterveydenhuollon resurssit

-Kehitetään lasten ja nuorten kuulemisjärjestelmää

-Painopiste erityispalveluista ennaltaehkäiseviin palveluihin

-Kevennetään ja monipuolistetaan alle kouluikäisten ja kouluikäisten palvelurakennetta lähipalveluperiaatteella järjestämällä palveluja saman katon alle

-Palvelusetelin käyttöönotto varhaiskasvatuksessa valinnanmahdollisuuksien lisäämiseksi

-Panostetaan palvelujen järjestämisessä hallintokuntien väliseen yhteistyöhön

 

Turun kaupungin henkilöstöohjelmassa 2010 - 2013 Turun kaupungin henkilöstöjohtamiselle ja -työlle on kolme päätavoitetta

-Oikeudenmukainen ja osallistava johtaminen

-Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon varmistaminen ja tukeminen

-Työssään viihtyvä, motivoitunut henkilöstö ja hyvinvoiva työyhteisö

 


Liite 2

Toiminnan arvot ja toimintaa ohjaavat periaatteet

Turun kaupungin visio 2015

”Suomen Turku on kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimainen kulttuurin ja osaamisen keskus, jossa on erinomainen elämisen laatu sekä innovatiivinen toimintaympäristö.”

Lähtökohtana on kestävästi kehittyvä ja tasapainoinen Turku ja keskeisiä tavoitelinjauksia ovat:

-Tasapainoinen talous

-Kilpailukykyinen Turku

-Ydinpalveluihin keskittyminen

-Hyvä hallinto

 

Kasvatus- ja opetustoimen visio

Turun Turussa kasvatus- ja opetuspalvelut mahdollistavat kaiken ikäisille oppijoille edellytykset kehittyä yksilöinä omien vahvuuksiensa ja tavoitteidensa pohjalta.

Kasvatus- ja opetustoimi on haluttu työpaikka, jossa työskentelee innostunutta, arvostettua ja osaavaa henkilökuntaa.

Turun kasvatus- ja opetuspalvelut ovat maan parhaimmistoa ja toimivat esimerkkinä muille.

Kasvatus- ja opetustoimen toiminta-ajatus

Turun kasvatus- ja opetustoimen henkilöstö järjestää laadukkaita ja monipuolisia kasvatus- ja opetuspalveluita yhteiskuntavastuullisesti asiakkaan tarpeista lähtien.

Kasvatus- ja opetustoimi edistää Turun seudun vetovoimaisuutta sekä asukkaiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja aktiivisuutta.

Kasvatus- ja opetustoimen arvot

Kasvatus- ja opetustoimen arvot noudattavat kaupungin yhteisiä arvoja. Näiden arvojen pohjalta on luotu kasvatus- ja opetustoimeen ohjaavat periaatteet, jotka ovat

Asiakaslähtöisyys

-palvelutarpeiden ennakointi ja joustava reagointi muuttuviin tarpeisiin

-palvelut ovat monipuolisia, sisältävät riittävästi valinnan mahdollisuuksia ja ovat joustavasti ja tasa-arvoisesti asiakkaiden käytettävissä

-asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen

 

Osaaminen ja luovuus

-monialaisen henkilöstön osaamispääomasta huolehtiminen

-muiden osaamisen arvostaminen

-ennakkoluuloton uusien keinojen ja menetelmien käyttäminen toiminnassa

-rohkea vaihtoehtojen etsintä käytäntöjen toimivuuden lisäämiseksi sekä lähi- että verkko- ja etäpalveluiden avulla

 

Vastuullisuus

-sosiaalinen kestävyys (terveet elämäntavat, oikeudenmukaisuus, hyvät ihmissuhteet)

-kulttuurinen kestävyys (suomalaisen ja turkulaisen kulttuurin ja perinteen välittäminen ja arvostaminen sekä monikulttuurinen oppimisympäristö)

-ekologinen kestävyys (luonnon monimuotoisuuden ja puhtaan luonnon säilyttäminen tuleville sukupolville, säästeliäs raaka-aineiden ja energian käyttö)

-taloudellinen kestävyys (kokonaisvaltainen taloudellisuus, jossa huomioidaan päätöksen vaikutukset tulevaisuudessa myös suhteessa muihin toimijoihin)

 

Tasa-arvoisuus ja oikeudenmukaisuus

-tasapuolisesti ja oikein kohdennettu tuki kasvulle ja kehittymiselle

-tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen toisten ihmisten huomioonottaminen

-yhteistoiminta sidosryhmien kanssa (koti, muut hallintokunnat, luottamusmiehet, muut vertaistoimijat, työelämä) paikallisesti, alueellisesti ja kansainvälisesti

-toimivat työyhteisötaidot

-hyvä johtaminen

 

Kansainvälisyys

-valmius toimia kulttuurikontekstista riippumatta eri tilanteissa, eri kulttuurien ymmärtäminen, omien arvojen ja kulttuuripohjan tiedostaminen

-kansainväliseen opiskeluun ja työelämään valmentaminen

-liikkuvuuden lisääminen

 


Liite 3

Tukipalvelut

Palveluverkko

Kaupunginvaltuusto vastaa kouluverkosta ja varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta vastaa päiväkotiverkosta. Palveluverkko määritellään yhteistyössä pääprosessin ja tulosalueiden kanssa.

Tilat

Palvelutoimintaa harjoitetaan Turun kaupungin omistamissa tai vuokraamissa toimintaa varten varustetuissa kiinteistöissä ja muissa kaupungin tarkoitukseen osoittamissa soveltuvissa tiloissa. Kiinteistöt ja muut toimitilat luovutetaan sopimuksen kestoajaksi tuottajalle. Tilojen, laitteiden ja välineiden tulee olla tarkoituksenmukaiset. Tuottaja vastaa tilojen vuokra- ja ylläpitokustannuksista sekä laitteiden ja välineiden hankinnasta ja ylläpidosta. Tuottajan velvollisuus on huolehtia käytössä olevan kiinteistön, kaluston ja muun irtaimiston sekä piha-alueen ja sen kalusteiden huollosta ja kunnosta asianmukaisella tavalla.

Ateriapalvelut

Ruokahuollon sopimus tehdään ravitsemispalvelujen tuottajan kanssa, sopimuksen laadinnasta vastaa kasvatus- ja opetusviraston talouspalvelut.

Tietohallinto ja muut hallintopalvelut

Palvelut suunnitellaan yhdessä sopijaosapuolten kesken kustannustehokkaasti.


Liite 4

Yleiset sopimusperiaatteet

 

Palvelujen järjestäminen perustuu lainsäädäntöön mm. päivähoidosta ja perusopetuksesta, opetussuunnitelman valtakunnallisiin perusteisiin, kaupungin palvelutoimintaa ohjaaviin ohjelmiin, strategiseen palvelutuotantosopimukseen ja viranomaismääräyksiin sekä tässä sopimuksessa ja liitteissä yksilöityihin asioihin.

Kaupungin sisäinen tuottaja tuottaa palvelun itse käyttäen tukipalveluihin kaupunkiorganisaation muita tuottajia. Tuottajalla ei ole oikeutta käyttää ulkoisia alihankkijoita ilman pääprosessin suostumusta niiden palvelujen hankintaan, jota tuottaja itsekin tuottaa.

Palvelujen laatu

Palvelujen tulee täyttää lainsäädännössä ja muussa viranomaisohjeistuksessa asetetut vaatimukset sekä tässä sopimuksessa sovitut toimintaa koskevat ehdot. Palveluprosessien tulee olla tarkoituksenmukaiset palvelun tuottamiseen. Varhaiskasvatuksessa otetaan käyttöön laadunhallintajärjestelmä.

Se, että jostakin asiasta ei ole tässä sopimuksessa erikseen sovittu, ei oikeuta jättämään asiaa huomiotta tai palvelua järjestämättä, jos se jonkin muun määräyksen tai sopimuksen mukaan on toimitettava.

Tilaajan ja tuottajan vastuut ja velvollisuudet

Tilaajan ja tuottajan vastuut määräytyvät lainsäädännön ja muiden sopimusten ja lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin toimintasäännön mukaisesti.

Henkilöstö

Tulosalue huolehtii siitä, että niillä on resurssien ja henkilökunnasta yleisesti annettujen ohjeiden ja päätösten puitteissa riittävä ja pätevä henkilökunta. Tilaaja ja tuottaja ovat osa kaupungin työnantajakokonaisuutta ja siksi ne tätä sopimusta toteuttaessaan noudattavat voimassaolevaa työ- ja virkaehtosopimusta sekä kaupungin henkilöstöä koskevia määräyksiä ja ohjeita.

Palveluun liittyvä viranomaistoiminta

Viranomaistoiminta on osa palvelua. Viranomaistoiminnasta on voimassa mitä lainsäädännössä, ohje- ja johtosäännöissä sanotaan.

Vahingonkorvaus ja riskienhallinta

Vahingonkorvaus ja riskienhallinta toteutuvat kaupungin voimassa olevien säännösten mukaisesti.

Tiedottaminen

Tilaaja ja tuottajat vastaavat yhteistyössä palvelujen järjestämiseen liittyvästä julkisesta tiedottamisesta kaupunkilaisille.

Raportointi ja seurattavat mittarit

Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä.

Sopimuksen voimassaolo, muuttaminen ja erimielisyyksien ratkaiseminen

Tämä sopimus astuu voimaan, kun se on asianmukaisesti allekirjoitettu ja varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta on sen hyväksynyt. Sopimus on voimassa siihen saakka, kun uusi operatiivinen palvelutuotantosopimus vuodelle 2013 on allekirjoitettu ja astunut siten voimaan. Sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuksen toimintavuosi alkaa elokuussa ja päättyy heinäkuun lopussa. Tämä tekijä on huomioitava, koska merkittäviä muutoksia toiminnassa kesken toimintavuoden on vaikea toteuttaa.

Sopimuksen toteutumista tarkastellaan puolivuosittain, viimeistään 31.8.2012. Sopimusta voidaan osapuolten yhteisellä sopimuksella muuttaa muulloinkin, jolloin osapuolten tulee hyväksyä uusittu sopimus. Sopimuksen muutostarpeesta tulee ilmoitta toiselle osapuolelle riittävän ajoissa kirjallisesti.

Sopimuserimielisyydet ratkaistaan osapuolten välisin neuvotteluin.