Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta4528.03.20124

2566-2012 (421)

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan lausunto päivähoidon järjestämissuunnitelmasta

Tiivistelmä: -

Vapelk § 45

Kasvatus- ja opetustoimen johtaja Timo Jalonen ja palvelujohtaja Vesa Kulmala

 

Kaupunginhallitus on pyytänyt lausuntoa kokouksessaan 5.3.2012 § 103:ssa varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnalta päivähoidon järjestämissuunnitelmasta.

 

Taustaa

Hyväksyessään vuoden 2012 talousarvion ja vuosien 2012 – 2015 taloussuunnitelman kaupunginvaltuusto päätti 28.11.2011 § 216, että päivähoidon järjestämissuunnitelma tuodaan päätettäväksi helmikuun 2012 loppuun mennessä. Samassa yhteydessä palvelusetelijärjestelmää arvioidaan ja kehitetään vastaamaan kysynnän muutoksiin ja palvelutuotannon pitkäjänteiseen kehittämiseen ja arvioidaan resurssitilanne vallitseva taloudellinen tilanne huomioiden koko kaupungin näkökulma.

 

Käsitellessään yksityisten päivähoitopaikkojen perustamiseen liittyvän investointituen myöntämisperiaatteita kaupunginhallitus päätti 5.12.2011 § 574 palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi. Asia sovittiin käsiteltäväksi päivähoidon järjestämissuunnitelman käsittelyn yhteydessä.

 

Kasvatus- ja opetustoimenjohtaja Timo Jalonen ja palvelujohtaja Vesa Kulmala olivat esittelemässä kaupunginhallituksen kokouksessa 5.3.2012 kasvatus- ja opetusviraston laatimaa päivähoidon järjestämissuunnitelmaa. Lisäksi palvelujohtaja Vesa Kulmala esitteli varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnassa asiaa 7.3.2013. Varhaiskasvatuksen tulosalueen esimiehille ja henkilöstönedustajille asiaa esiteltiin 15.3.2012.

 

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

 

”Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta toteaa, että varhaiskasvatuspalvelujen kysyntä on kasvussa. Väestöennusteiden mukaan kasvu olisi enimmillään jopa noin 250 lasta vuodessa. Kysynnän kasvuun vaikuttaa myös päivähoitoon osallistuvien alle kouluikäisten lasten suhteellisen osuuden kasvu. Edellisten vuosien pohjalta voidaan todeta, että kasvu on todellisuudessa ollut keskimäärin noin 150 lasta vuodessa. Kaupungin tulee varautua vähintään 150 lapsen vuotuiseen kysynnän kasvuun, mikäli lakisäteisen kotihoidon tuen ehdot pysyvät entisellään. Määrä on noin kolmanneksen väestöennustetta alempi. Jos kotihoidon tuen lainsäädäntöön tulee muutoksia, on kaupungin lisäksi varauduttava järjestämään päivähoito 360 – 400 noin 2-vuotiaalle lapselle. Kustannuksista tehdään erillinen laskelma talousarvioprosessin 2013 yhteydessä.

 

Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin on varhaiskasvatuksen tulosalueen kanssa yhteistyössä kehitettävä asiakkaan ohjausta, jotta perheet pystytään entistä paremmin ohjaamaan heidän tarvitseman palvelun piiriin. Palveluohjaus tulisi nivoa osaksi palvelujentilaajakokonaisuutta. Toimiva palveluohjaus edellyttää myös monipuolisia vaihtoehtoisia palveluja. Peruspäivähoidon lisäksi perheille on tarjottava ns. avoimia palveluja, kuten kerhotoimintaa ja avointa päiväkotitoimintaa kaikissa järjestämismuodoissa. Toiminnan laajentamiseen ja olemassa olevan toiminnan kehittämiseen on panostettava niin kaupungin omassa kuin yksityisessäkin palvelutuotannossa, jotta päivähoitoa jonottavien lasten määrä ei lähde kasvuun.

 

Kunnallinen varhaiskasvatus on edelleen Turussa päivähoito- ja esiopetusjärjestelmän perusta. Kunnallista varhaiskasvatusta tulee kehittää koko kaupungissa asiakaslähtöisesti lapsen ja perheen tarpeet huomioiden. Tämä edellyttää investointeja päiväkotiverkkoon, mutta myös aiempaa vahvempaa panostamista osa-aikaiseen ja avoimeen päivähoitotoimintaan. Päivähoidon, esiopetuksen ja perusopetuksen yhteistyötä tulee tiivistää edelleen sekä toiminnallista että taloudellisista (tilankäyttö) lähtökohdista. Turussa on varsin paljon pieniä ja samalla epätarkoituksenmukaisissa tiloissa toimivia päivähoitoyksiköitä. Taloudellisesti ja toiminnallisesti tehokkain yksikkö on 100-140 lapsen päivähoitoyksikkö.

 

Palveluseteli yksityisen päivähoidon rahoitusmuotona on päivähoitosuunnitelman perusteella vakinaistettava yksityisen päivähoidoin rahoitusmuodoksi 1.8. 2013 lukien, jotta asiakasperheille ja tuottajille voidaan taata toiminnan jatkuvuus. Vakinaistamisesta on tehty erillinen päätösesitys. Palvelusetelikäytäntöjä ohjaamaan laaditaan ns. sääntökirja, mikä tuodaan päätettäväksi huhtikuussa 2012. Tässä asiakirjassa päätetään mm. palvelusetelin arvon määritykseen liittyvistä asioista. Lähtökohtaisesti palvelusetelin arvon tulisi kattaa kohtuulliset tuotantokustannukset peruspäivähoidossa.

 

Palvelusetelin ohella yksityistä päivähoitoa tulee jatkossakin rahoittaa lakisääteisellä yksityisen hoidon tuella ja sen kuntalisällä. Kuntalisän arvon tarkistaminen tulee linjata samalla tavalla kuin palvelusetelin arvon tarkistaminen. Päivähoidon ostopalveluista luovutaan, kuitenkin ostopalvelupäiväkoteihin otetuille lapsille taataan maksusitoumuksen jatkuminen siihen saakka kun lapsi aloittaa esiopetuksessa.

 

Yksityisen palvelutuotannon laajentamiseen tulee luoda kannusteita ja tiedottamista kaupungin tarjoamista mahdollisuuksista on parannettava, esim. tuottajatilaisuudet ja –neuvottelut. Toiminnan laajentamiseen tulee kohdentaa erillistä rahoitusta, esimerkiksi investointituen muodossa.

 

Tässä vaiheessa seurataan kotihoidon tuen lainsäädännössä tapahtuvia muutoksia, eikä kuntalisää kotihoidon tuessa oteta käyttöön Turussa.

 

Koska kaupunginvaltuuston päätöksenä on palvelusetelin entistä suurempi käyttö, on kiinnitettävä huomio myös järjestelmän hallinnointiin. Jo nyt on osoitettavissa, että hallinnointiprosessin osittainenkin sähköistäminen mahdollistaa tehokkaan ja henkilötyövuosia säästävän toimintatavan. On perusteltua että kasvatus- ja opetustoimi jatkaa Espoon kaupungin vetämässä suurten kaupunkien yhteisessä palvelusetelin sähköisen järjestelmän kehittämishankkeessa, mikäli sosiaali- ja terveystoimi osallistuu myös hankkeeseen.

 

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta kiinnittää huomiota myös henkilöstön saatavuuteen. Erityisesti lastentarhanopettajista on merkittävä pula. Koulutusta Turussa tulisi lisätä, jotta taataan pedagoginen osaaminen varhaiskasvatuksessa. Kaupungin tulisi osaltaan vaikuttaa siihen, että lastentarhanopettajien koulutus voitaisiin uudelleen aloittaa Turussa. Lisäksi perhepäivähoidon säilymiseen yhtenä päivähoidon vaihtoehtona on panostettava. Oma haasteensa on myös ruotsinkielisen henkilöstön saatavuus.

 

Liite 1                                  Päivähoidon järjestämissuunnitelma

Liite 2                                  Tuottajakyselyn tulokset

Liite 3                                  Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset

   

Kasvatus- ja opetustoimenjohtaja Timo Jalonen

 

Ehdotus        Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta päättää antaa asiassa kaupunginhallitukselle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösVarhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavanlaisen lausunnon.

”Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta toteaa, että varhaiskasvatuspalvelujen kysyntä on kasvussa. Väestöennusteiden mukaan kasvu olisi enimmillään jopa noin 250 lasta vuodessa. Kysynnän kasvuun vaikuttaa myös päivähoitoon osallistuvien alle kouluikäisten lasten suhteellisen osuuden kasvu. Edellisten vuosien pohjalta voidaan todeta, että kasvu on todellisuudessa ollut keskimäärin noin 150 lasta vuodessa. Kaupungin tulee varautua vähintään 150 lapsen vuotuiseen kysynnän kasvuun, mikäli lakisäteisen kotihoidon tuen ehdot pysyvät entisellään. Määrä on noin kolmanneksen väestöennustetta alempi.

Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin on varhaiskasvatuksen tulosalueen kanssa yhteistyössä kehitettävä asiakkaan ohjausta, jotta perheet pystytään entistä paremmin ohjaamaan heidän tarvitseman palvelun piiriin. Palveluohjaus tulisi nivoa osaksi palvelujentilaajakokonaisuutta. Toimiva palveluohjaus edellyttää myös monipuolisia vaihtoehtoisia palveluja. Peruspäivähoidon lisäksi perheille on tarjottava ns. avoimia palveluja, kuten kerhotoimintaa ja avointa päiväkotitoimintaa kaikissa järjestämismuodoissa. Toiminnan laajentamiseen ja olemassa olevan toiminnan kehittämiseen on panostettava niin kaupungin omassa kuin yksityisessäkin palvelutuotannossa, jotta päivähoitoa jonottavien lasten määrä ei lähde kasvuun.

Kunnallinen varhaiskasvatus on edelleen Turussa päivähoito- ja esiopetusjärjestelmän perusta. Myös kunnallisen päivähoidon palveluverkko on säilytettävä riittävän kattavana kaikilla kaupungin asuinalueilla. Kunnallista varhaiskasvatusta tulee kehittää koko kaupungissa asiakaslähtöisesti lapsen ja perheen tarpeet huomioiden. Tämä edellyttää investointeja päiväkotiverkkoon, mutta myös aiempaa vahvempaa panostamista osa-aikaiseen ja avoimeen päivähoitotoimintaan. Päivähoidon, esiopetuksen ja perusopetuksen yhteistyötä tulee tiivistää edelleen sekä toiminnallista että taloudellisista (tilankäyttö) lähtökohdista. Turussa on varsin paljon pieniä ja samalla epätarkoituksenmukaisissa tiloissa toimivia päivähoitoyksiköitä. Taloudellisesti ja toiminnallisesti tehokkain yksikkö on 100-140 lapsen päivähoitoyksikkö.

Palveluseteli yksityisen päivähoidon rahoitusmuotona on päivähoitosuunnitelman perusteella vakinaistettava yksityisen päivähoidoin rahoitusmuodoksi 1.8. 2013 lukien, jotta asiakasperheille ja tuottajille voidaan taata toiminnan jatkuvuus. Vakinaistamisesta on tehty erillinen päätösesitys. Palvelusetelikäytäntöjä ohjaamaan laaditaan ns. sääntökirja, mikä tuodaan päätettäväksi huhtikuussa 2012. Tässä asiakirjassa päätetään mm. palvelusetelin arvon määritykseen liittyvistä asioista. Lähtökohtaisesti palvelusetelin arvon tulisi kattaa kohtuulliset tuotantokustannukset peruspäivähoidossa.

Palvelusetelin ohella yksityistä päivähoitoa tulee jatkossakin rahoittaa lakisääteisellä yksityisen hoidon tuella ja sen kuntalisällä. Kuntalisän arvon tarkistaminen tulee linjata samalla tavalla kuin palvelusetelin arvon tarkistaminen. Päivähoidon ostopalveluista luovutaan, kuitenkin ostopalvelupäiväkoteihin otetuille lapsille taataan maksusitoumuksen jatkuminen siihen saakka kun lapsi aloittaa esiopetuksessa.

Yksityisen palvelutuotannon laajentamiseen tulee luoda kannusteita ja tiedottamista kaupungin tarjoamista mahdollisuuksista on parannettava, esim. tuottajatilaisuudet ja –neuvottelut.  Toiminnan laajentamiseen tulee kohdentaa erillistä rahoitusta, esimerkiksi investointituen muodossa.

Tässä vaiheessa seurataan kotihoidon tuen lainsäädännössä tapahtuvia muutoksia, eikä kuntalisää kotihoidon tuessa oteta käyttöön Turussa.

Koska kaupunginvaltuuston päätöksenä on palvelusetelin entistä suurempi käyttö, on kiinnitettävä huomio myös järjestelmän hallinnointiin. Jo nyt on osoitettavissa, että hallinnointiprosessin osittainenkin sähköistäminen mahdollistaa tehokkaan ja henkilötyövuosia säästävän toimintatavan. On perusteltua että kasvatus- ja opetustoimi jatkaa Espoon kaupungin vetämässä suurten kaupunkien yhteisessä palvelusetelin sähköisen järjestelmän kehittämishankkeessa, mikäli sosiaali- ja terveystoimi osallistuu myös hankkeeseen.

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta kiinnittää huomiota myös henkilöstön saatavuuteen ja sitoutumiseen. Erityisesti lastentarhanopettajista on merkittävä pula. Koulutusta Turussa tulisi lisätä, jotta taataan pedagoginen osaaminen varhaiskasvatuksessa. Kaupungin tulisi osaltaan vaikuttaa siihen, että lastentarhanopettajien koulutus voitaisiin uudelleen aloittaa Turussa. Lisäksi perhepäivähoidon säilymiseen yhtenä päivähoidon vaihtoehtona on panostettava. Oma haasteensa on myös ruotsinkielisen henkilöstön saatavuus.”

Ennen päätöksentekoa:

Esittelijä poisti lausunnon ensimmäisen kappaleen kaksi lausetta: "Jos kotihoidon tuen lainsäädäntöön tulee muutoksia, on kaupungin lisäksi varauduttava järjestämään päivähoito 360-400 noin 2 -vuotiaalle lapselle. Kustannuksista tehdään erillinen laskelma talousarvioprosessin 2013 yhteydessä".

Karlsson ehdotti Koikkalaisen kannattamana lisäystä lausunnon kolmannen kappaleen ensimmäisen lauseen jälkeen "myös kunnallisen päivähoidon palveluverkko on säilytettävä riittävän kattavana kaikilla kaupungin asuinalueilla". Lisäys hyväksyttiin yksimielisesti.

Torppa ehdotti Nordqvistin kannattamana lisäystä viimeisen kappaleen ensimmäisen lauseeseen "varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta kiinnittää huomiota myös henkilöstön saatavuuteen ja sitoutumiseen. Lisäys hyväksyttiin yksimielisesti.

Koikkalainen ehdotti Karlssonin kannattamana, että kuudennen kappaleen viimeinen lause poistetaan. "Toiminnan laajentamiseen tulee kohdentaa erillistä rahoitusta, esimerkiksi investointituen muodossa".

Yrttiaho ehdotti Kunnarin kannattamana, että kappale kuusi poistetaan "Yksityisen palvelutuotannon laajentamiseen tulee luoda kannusteita ja tiedottamista kaupungin tarjoamista mahdollisuuksista on parannettava, esim. tuottajatilaisuudet ja -neuvottelut. toiminnan laajentamiseen tulee kohdentaa erillistä rahoitusta, esimerkiksi investointituen muodossa".

Koikkalaisen Karlssonin kannattamasta ja Yrttiahon Kunnarin kannattamasta ehdotuksista äänestettiin.

Koikkalaisen Karlssonin kannattamana tekemän ehdotuksen lauseen poistoehdotuksen puolesta äänestivät lisäksi Auvinen, Heinonen, Lindholm, Nordqvist, Nyman, Raiskila, Peltonen ja Torppa. Yrttiahon ehdotuksen puolesta äänesti lisäksi Kunnari.

Äänestyksen tulos 10-2.

Äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Koikkalaisen tekemän ehdotuksen puolesta.

Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Auvinen, Lindholm, Nordqvist, Nyman, Raiskila ja Torppa.

Koikkalaisen tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Heinonen, Karlsson, Kunnari, Peltonen ja Yrttiaho.

Äänestyksen tulos 6-6. Esittelijän ehdotus voitti äänestyksen puheenjohtajan äänen ratkaistessa.

Yrttiaho ehdotti Kunnarin kannattamana että, lautakunta lausuu lisäksi kantanaan, että selvityksen skenaarioista "nykytila" on kannatettavin! Oman tuotannon ja yksityisen palvelun suhde pysyy nykyisenä. Lisäksi kaupungin tulee huolehtia kunnallisen päivähoidon riittävästä tarjonnasta kaikilla asunalueilla.

Äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Yrttiahon Kunnarin tekemän ehdotuksen puolesta.

Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Auvinen, Karlsson, Lindholm, Nordqvist, Nyman, Raiskila ja Torppa.

Yrttiahon tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Heinoen, Koikkalainen, Kunnari ja Peltonen.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän ehdotuksen puolesta 7-5.

Mickelsson oli poissa kokouksesta.

 

 

 

 

 

 

Jakelu

lausKaupunginhallitus


Liitteet:

Vapelk § 45
Liite 1:Päivähoidon järjestämissuunnitelma
Liite 2:Tuottajakyselyn tulokset
Liite 3:Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset