Lasten ja Nuorten ohjelma

 

LASTEN JA NUORTEN KASVUN TUKEMINEN

 

Panostetaan lapsiperheiden koti- ja perhepalveluihin. Tavoitteena on saada lasten ja nuorten pahoinvointi vähenemään.

 

Varhaiskasvatuksen siirrosta opetustoimeen päätetään v. 2010 alussa siten, että siirto opetustoimeen on mahdollista 08/2010. Muutos: Kaupunginhallitus asettaa työryhmän selvittämään varhaiskasvatuksen siirtoa opetustoimeen. Selvitys tulee laatia syyskuun 2009 loppuun mennessä.

 

-Toteutunut

 

Pienten lasten palveluita kehitetään mahdollisuuksien mukaan lähipalveluperiaatteella yhdistämällä päiväkodit, esikoulut ja alakoulut saman koulun alle

 

-Toteutettu, noin 15 koulussa myös varhaiskasvatuksen toimintaa, koskee reilua 300 pääsääntöisesti esiopetusikäistä lasta

-Kombikoulu ja Kellonsoittajankadun päiväkoti/koulu ovat esimerkkinä tulevista hankkeista

 

 

Lasten ja nuorten palveluissa turvataan päivähoidon monipuolisuus ja perusopetuksen hyvä laatu ja määritetään ryhmien enimmäiskoot.

 

-Varhaiskasvatuksen monipuolisuutta on lisätty mm. ottamalla käyttöön palveluseteli päiväkotihoitoon ja leikkitoimintaan

-Perusopetuksen ryhmäkoot pienentyneet, syksyn ennuste keskimääräisestä ryhmäkoosta on 19,3

-Perusopetuksen laatukortit ovat valmistuneet koko TSO-verkoston yhteistyönä

 

 

Vahvistetaan ennaltaehkäisevää työtä nuorten hyvinvoinnin lisäämiseksi esim. tukemalla yhdistys ja seuratyötä sekä lasten ja nuorten liikuntamahdollisuuksia.

 

-Perustehtävässä eli hoidossa, kasvatuksessa ja opetuksessa panostetaan jatkuvasti lapsen ja oppilaan hyvinvointiin. Lisäksi on otettu käyttöön lainsäädännön mukaiset erityisen tuen järjestelyt. Tiivisyhteistyötä tehdään muiden toimijoiden kanssa.

 

 

 


Turusta parempi kasvukaupunki

Asiakasnäkökulma

Turku tukee lasten ja nuorten kasvua ja vanhempien kasvatustehtävää

Ennalta ehkäisevillä toimenpiteillä ja riittävillä peruspalveluilla

 

Toimenpiteet

 

Parannetaan perhetyön saatavuutta sijoittamalla perhetyöntekijöitä neuvoloihin ja lapsiperheiden kotipalveluja kehittämällä lapsiperheiden kotihoitoa, esim. mielenterveys- ja päihdeongelmaisten vanhempien lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi, ennaltaehkäisevän työn toteuttamiseksi sekä maahanmuuttajien kotouttamiseksi.

 

-Toteutuu, kasvatus- ja opetustoimi osallistuu toimenpiteisiin omalta osaltaan

-Sekä varhaiskasvatus ja perusopetus osallistuvat jo perustyössään ennaltaehkäisyyn ja kotoutumiseen

-Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa toteutuu

 

Panostetaan ehkäisevään terveydenhuoltoon varhaisella puuttumisella ja varmistetaan kouluterveydenhuollon resurssit.

 

-Toteutuu

-mm. vavu-koulutukset varhaiskasvatuksessa ja tiivis yhteistyö oppilashuollossa perusopetuksessa

 

Määritellään perusopetuksen ryhmäkoot ja toteutetaan toisen asteen koulutustakuu.

 

-Ryhmä koot pienentyneet, suurimpien perusopetusryhmien koko < 29, koulutustakuu toteutuu lähes 100%

-Koulutustakuun toteutumisessa yhteistyö etsivän nuorisotyön, nivelvaiheohjaajan ja instituutin urasuunnittelijoiden kanssa tuottaa hyvää tulosta.

 

Turvataan peruskoulun päättötodistus kaikille luodun toimintamallin mukaisesti, huomioiden erityisryhmät esim. maahanmuuttajat.

 

-Toteutuu

 

Tuetaan toisen asteen koulutukseen ja työelämään siirtyminen riittävällä yksilöllisellä ohjauksella erityisryhmiä huomioimalla, esim. maahanmuuttajanuoret.

 

-Hankkeiden kautta on tehostettu koulutustakuun toteutumista. Ilman peruskoulun jälkeistä koulutuspaikkaa jäi 35, joista 13 on vieraskielisiä. Heistä 24:lle onnistuttiin järjestämään pajapaikka ja vain 11 jäi koulutustakuun ulkopuolelle. Vasite-hankkeen kautta on kiinnitetty huomiota toiseen nivelvaiheeseen eli siirtymiseen toiselta asteelta jatko-opintoihin tai töihin. Hankkeessa rakennetaan mallia tähän

 

Tuodaan harrastusmahdollisuudet, liikunta, kulttuuri ja nuorisotoimen palvelut koulupäivän jatkeeksi. Koulutilat ja muu kaupungin tilaresurssi otetaan lasten ja nuorten harrastuskäyttöön koulupäivän jälkeen

 

-Toteutuu

-Kerhotoiminta

-Turun kouluissa kehitetään keinoja koulupäivän aktivoimiseen sekä lasten ja nuorten turvalliseen iltapäivään. Kaiken toiminnan ja toimijoiden yhteisenä tavoitteena on lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen monin eri tavoin. Tähän pyritään kehittämällä koulupäivän aikaista toimintaa mm. välituntien aktivoimisen, aktivoivien välineiden ja materiaalien, oppilasaktivaattori- ja kaveritoiminnan, pihaolosuhteiden jne. kehittämisen kautta.

 

Kehitetään lasten ja nuorten kuulemisjärjestelmiä ja luodaan järjestelmä, jossa nuorten edustajat ovat läsnä nuoria koskevia asioita päätettäessä. Näin luodaan myös edellytyksiä osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemiselle.

 

-Toteutuu

-Osallisuuden lisääminen lapsen arjessa ja lasten parlamentin toteuttaminen 2012

 

Koulukiusaamista ehkäistään aktiivisesti.

 

-Toteutuu

-Toimintamalli on olemassa kouluissa, Kiva koulu

-Varhaiskasvatuksessa laaditaan ohjelma

 

  

Turusta parempi kasvukaupunki

Palvelurakennenäkökulma

Lasten ja nuorten palvelut mahdollistavat tasaveroiset kasvuedellytykset

 

Toimenpiteet

 

Siirretään palvelurakenteen painopistettä erityispalveluista ennalta ehkäiseviin palveluihin.

 

-Sekä varhaiskasvatuksessa että perusopetuksessa painopisteenä on ennaltaehkäisy. Toimintamalleja kehitetään jatkuvasti esim. kehittämishankkeiden myötä

 

Kevennetään ja monipuolistetaan alle kouluikäisten ja kouluikäisten lasten palvelurakennetta yhdistämällä lähipalveluperiaatteella päiväkodit, esikoulut ja alakoulut saman katon alle palveluverkkoselvityksen mukaan ja luovutaan tiloista, jotka eivät ole välttämättömiä palvelutuotannon kannalta.

 

-Muutokset kouluverkossa

-Toteutettu noin 15 koulussa myös varhaiskasvatuksen toimintaa, koskee reilua 300 lasta

-Koululaisten ap-ip toiminta kaupungin tiloissa

-Avoin varhaiskasvatus tulee käyttämään olemassa olevia tiloja

 

Otetaan käyttöön palveluseteli varhaiskasvatuksen palveluissa palvelurakenteen keventämiseksi ja perheiden valinnanmahdollisuuksien lisäämiseksi.

 

-Toteutunut, päätettävä tavoiteltavat palvelutuotannon osuudet

 

Kehitetään lasten, nuorten ja perheiden palveluja hallintokuntarajat ylittävänä prosessina, esim. oppilas- ja opiskelijahuoltoa. Kehitetään ”liikkuvaa” palvelutuotantoa hallintokuntien ja kolmannen sektorin yhteistyönä.

 

-Toteutuu mm.

-Poikkihallinnollinen hyvinvointijohtoryhmä

-Hankkeet

-Uusi oppilas- ja opiskelijahuollon suunnitelma

 

Kannustetaan lapsia ja nuoria aktiiviseen elämäntapaan eri hallintokuntien ja kolmannen sektorin yhteistyönä.

 

-Toteutuu jo perustoiminnassa

- Aktiivinen koulupäivä

 

 

Osaamis-, yrittäjyys- ja elinkeino-ohjelma 2009-2013

 

Yrittäjyyden, yritystoiminnan ja työpaikkojen määrän kasvattaminen

 

-Perusopetuksessa Yrityskylän toteuttaminen vuonna 2012

 

Koulutus- ja kehittämistoiminnan vahvistaminen

Koulutus- ja kehittämistoiminnan vuorovaikutuksen lisääminen

 

-Yhteiset kehittämis- ja tutkimushankkeet oppilaitosten kanssa

 

 

Osaavan työvoiman houkuttelu ja maahanmuuttajien elinkeinoelämälähtöinen työllistyminen

Yritysten sijoittumista tukevien palvelupolkujen virtaviivaistaminen Turku-konsernissa ja yhden luukun alueellisen palvelun muodostaminen

 

-Miten vastataan lisääntyneeseen lasten päivähoidon kysyntään, jotta mahdollistetaan työvoimaan pysyvyys ja muutto Turkuun

-Seudulliset varhaiskasvatus- ja perusopetuspalvelut

 

 

Rakennetaan alueen painopistealoja tukevia koulutusväyliä ja rakenteita

Varmistetaan Turun kansainvälisen koulun laadukkaat toimintaedellytykset sekä hyödynnetään paremmin Turun kaksikielistä koulutusjärjestelmää kansainvälisenä vetovoimatekijänä.

 

-Toteutuu

 

Yritysten kasvu- ja kansainvälistämispalveluiden vahvistaminen

 

-Lasten päivähoitopalvelujen hankinta yksityisiltä yrityksiltä