LUONNOS
STRATEGINEN PALVELUSOPIMUS 2012
Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi
1. Sopimusosapuolet..................................................................................................................................3
2. Sopimuksen tarkoitus.............................................................................................................................3
3. Kasvatus- ja opetustoimen visio ja toiminta-ajatus................................................................................3
4. Kasvatus- ja opetustoimen arvot............................................................................................................3
5. Kasvatus- ja opetustoimen toimintaympäristö.......................................................................................3
6. Väestömäärät, asiakas- ja oppilasmäärät..............................................................................................3
7. Resurssit................................................................................................................................................3
8. Tavoitteet ja mittarit Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi.....................................................3
9. Allekirjoitukset.........................................................................................................................................3
1. Sopimusosapuolet
Tämän sopimuksen osapuolia ovat Turun kaupunginhallitus ja Turun kaupungin varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta. Sopimuksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen puolesta kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat sekä hallintokunnan puolesta lautakunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja.
2. Sopimuksen tarkoitus
Tällä strategisella palvelusopimuksella (SPS) kaupunginhallitus sekä varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta sopivat lautakunnan alaisen toiminnan lähtökohdista, kehittämistavoitteista ja resursseista.
Kasvatus- ja opetustoimen strategisen palvelusopimuksen tarkoitus on ohjata kaupunkitasolla lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessia yhteisesti sovittavaan suuntaan ottaen huomioon hallintokunnan toiminta-ajatuksen, vision ja toimintaa ohjaavat periaatteet sekä ryhmien välisen sopimuksen ja valtuuston hyväksymät ohjelmat.
3. Kasvatus- ja opetustoimen visio ja toiminta-ajatus
Turun kaupunki järjestää korkeatasoisia ja monipuolisia kasvatus- ja opetuspalveluita yhteiskuntavastuullisesti asiakkaan tarpeista lähtien.
Kasvatus- ja opetustoimi vahvistaa Turun ja Turun seudun vetovoimaa ja edistää asukkaiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja aktiivisuutta.
4. Kasvatus- ja opetustoimen arvot
Kasvatus- ja opetustoimen arvot noudattavat kaupungin yhteisiä arvoja. Näiden arvojen pohjalta on luotu kasvatus- ja opetustoimeen ohjaavat periaatteet, jotka ovat
Osaaminen ja luovuus
·henkilöstön osaamispääomasta huolehtiminen
·monialainen asiantuntijuus
·ajantasaiset tiedot ja taidot varmistavat toiminnan laadun ja tehokkuuden
·ennakkoluuloton vaihtoehtojen etsintä kaikelle toiminnalle sekä yksilö että organisaatiotasolla
·sujuvasti toimivat käytännöt
·verkko- ja etäpalveluiden kehittäminen asiakkaille ja henkilöstölle
Asiakaslähtöisyys
·työtä tehdään asiakkaita varten
·toimiva palveluverkko lähipalveluperiaatteen mukaisesti
·asiakaslähtöisten palvelumuotojen ja tapojen sekä viestinnän edistäminen
·palveluvalikoimaa muokataan jatkuvasti niin, että asiakkailla on riittävästi valinnan mahdollisuuksia ja palvelut ovat joustavasti käytettävissä
·palvelutarpeiden ennakointi ja joustava reagointi muuttuviin tarpeisiin
·palveluiden turvaaminen asiakkaalle tasa-arvoisina ja monipuolisina kaupungin kaikilla alueilla
Kestävä kehitys
·sosiaalinen kestävyys (terveet elämäntavat, oikeudenmukaisuus, hyvät ihmissuhteet)
·kulttuurinen kestävyys (monikulttuurinen oppimisympäristö sekä suomalaisen että paikallisen kulttuurin ja perinteen välittäminen ja arvostaminen)
·ekologinen kestävyys (luonnon monimuotoisuuden ja puhtaan luonnon säilyttäminen tuleville sukupolville, ei tuhlata raaka aineita eikä energiaa)
Oikeudenmukaisuus ja yhteistyökyky
·tasapuolinen tuki kasvulle ja kehittymiselle
·toisten ihmisten huomioonottaminen
·tasa- arvoinen ja oikeudenmukainen kohtelu
·yhteistyö sidosryhmien kanssa (koti, muut hallintokunnat, luottamusmiehet, muut vertaistoimijat, työelämä) paikallisesti, alueellisesti ja kansainvälisesti
·toimivat työyhteisötaidot
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
·kulttuurituntemukseen ja kulttuurien väliseen vuoropuheluun kasvattaminen
·valmius toimia kulttuurikontekstista riippumatta eri tilanteissa, eri kulttuurien ymmärtäminen, omien arvojen ja kulttuuripohjan tiedostaminen
·kansainväliseen opiskelu ja työelämään valmentaminen
·kansainväliseen kasvatuksen ja opetuksen kehittämistyöhön osallistuminen
·liikkuvuuden lisääminen
5. Kasvatus- ja opetustoimen toimintaympäristö
Toimintaa ohjaavat strategiat ja ohjelmat
Vuoden 2010 alussa aloitti uusi kasvatus- ja opetustoimi, se jakaantuu lasten kasvatuksen ja opetuksen sekä nuorten ja aikuisten pääprosesseihin. Virastoon muodostui viisi tulosaluetta, joista lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessiin kuuluvat varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tulosalueet.
Valtakunnantaso
Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020
Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia ottaa kantaa perhe-elämän ja työn sujuvaan yhdistämiseen. Perhevapailla, laadukkailla varhaiskasvatuksen palveluilla ja työajan joustoilla helpotetaan perhe- ja työelämän yhteensovittamista. Pienten lasten hoitojärjestelmän on mukauduttava lasten ja perheiden erilaisiin tarpeisiin sekä tuettava lasten tasapainoista kasvua ja kehitystä. Perheillä on oltava vaihtoehtoisia tapoja lastenhoidon järjestämiseksi. Vanhemmilla on vastuu omasta vanhemmuudestaan ja sen mukanaan tuomista oikeuksista ja velvollisuuksista.
Kolmas sektori on keskeinen toimija edistäessään terveyttä ja hyvinvointia, ehkäistessään ongelmia ja kehittäessään uusia toimintamalleja. Monikulttuurisuus lisää yhteiskunnan moniarvoisuutta ja innovatiivisuutta. Maahanmuuttajien ja heidän perheenjäsentensä kotouttamista suomalaiseen yhteiskuntaan on tuettava. Erityisesti maahanmuuttajanaisten opiskelua ja sosiaali- ja terveyspalveluja on tuettava, tällöin päivähoitopalvelujen merkitys korostuu.
Varhaiskasvatus vuoteen 2020
Raportissa Varhaiskasvatus vuoteen 2020 Varhaiskasvatuksen neuvottelukunta nostaa varhaiskasvatuksen kehittämisen taustaksi varhaiskasvatuksen moniulotteisuuden sekä lapsen hyvinvoinnin kokonaisvaltaisen tukemisen. Neuvottelukunta esittää päivähoitoa koskevan lainsäädännön uudistamista, henkilöstön osaamisen ja koulutuksen kehittämistä, päivähoito- ja varhaiskasvatuspalvelujen kehittämistä, varhaiskasvatuksen ohjausjärjestelmän selkiyttämistä sekä varhaiskasvatuksen tutkimuksen ja kehittämisen vahvistamista.
Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma
Varhaiskasvatusta koskevia valtakunnallisia sosiaali- ja terveydenhuollon linjauksia on esitetty Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisessa kehittämisohjelmassa. Ohjelman valtakunnallisina tavoitteina ovat:
-lisätä osallisuutta ja vähentää syrjäytymistä
-lisätä hyvinvointia ja terveyttä sekä kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja
-parantaa palveluiden laatua, vaikuttavuutta ja saatavuutta sekä kaventaa alueellisia eroja
Ohjelman tavoitteet pyritään saavuttamaan ennalta ehkäisten ja varhain puuttuen, henkilöstön riittävyyden varmistaen ja osaamista vahvistaen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon eheällä kokonaisuudella ja vaikuttavilla toimintamalleilla. Ohjelman tavoitteet ovat edelleen ajankohtaisia vuonna 2012. Kaste-hankkeiden kantavana ajatuksena on, että lapsia ja nuoria tuetaan ensisijaisesti heidän luonnollisissa arki- ja kehitysympäristöissään. Lasten Kaste -hankkeissa haetaan työ- ja toimintatapoja, joilla asiantuntemus viedään lapsen ja nuoren arkiympäristöön kotiin, kouluun ja päivähoitoon.
Lasten Kasteen tavoitteet:
-lasten, nuorten ja perheiden palveluja kehitetään kokonaisuutena
-tuki tuodaan lasten ja nuorten kehitysympäristöihin
-ongelmien ehkäisy, varhainen tuki ja nopea puuttuminen
-tiivis yhteistyö eri hallinnonalojen ja toimijoiden kesken
-laaja hyvinvointivastuu kaikessa päätöksenteossa.
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma vuosille 2007-2012
Perusopetuksen osalta edellinen valtioneuvosto päätti opetuksen kehittämislinjoista 2007 hyväksymällä periaatepäätöksenä Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman vuosille 2007-2012
Erityisenä painopisteenä on perusopetuksen ja korkeakoulutuksen laatu. Perusopetuksen kehittämistä tuetaan hallituskaudella 80 miljoonan euron lisäpanostuksella. Tavoitteena on mm. pienentää opetuksen ryhmäkokoja ja vahvistaa tuki- ja erityisopetusta. Ryhmäkokojen kehitystä ryhdytään myös seuraamaan säännöllisesti. Opettajien ja muun henkilöstön mahdollisuuksia osaamisensa kehittämiseen parannetaan. Perusopetuksen laatukriteerit valmistuivat vuonna 2010 ja niiden käyttöönottoa valmistellaan seudullisessa hankkeessa.
POP-ohjelma on koko edellisen hallituskauden kestävä ohjelma, joka liittyy hallituksen tavoitteisiin parantaa koulutuksen laatua. Hallitus on päättänyt käyttää ikäluokkien pienentymisestä vapautuvat voimavarat koulutuksen laadun kehittämiseen. Voimavaroja suunnataan erityisesti perusopetuksen laadun kehittämiseen. POP-ohjelman painopisteenä ovat:
-perusopetuksen laatukriteerit
-tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen ja tukitoimien kehittäminen
-oppilaanohjauksen kehittäminen
-kerhotoiminta sekä kodin ja koulun yhteistyö
-opetusryhmien pienentäminen
-opetustoimen täydennyskoulutus
-vieraiden kielten opetuksen kehittäminen
Tavoitteena on:
-opetuksen korkean laadun ja monipuolisen tarjonnan turvaaminen
-opetuksellisten ja sivistyksellisten perusoikeuksien takaaminen kaikille lapsille ja nuorille
-ehkäisevän ja varhaisen tuen lisääminen
Yleissivistävän koulutuksen kehittämisen lähtökohtana on taata koulutuksen perusturva kaikille
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman mukaan yleissivistävän koulutuksen kehittämisessä on keskeistä
-koulutuksen perusturvan vahvistaminen
-opetussisältöjen ja -menetelmien kehittäminen
-oppimisympäristön laadun parantaminen
-syrjäytymisen ennaltaehkäisy
-koulutuksen ohjausjärjestelmän vahvistaminen
-laadukkaiden ja monipuolisten koulutuspalvelujen tarjoaminen maan kaikissa osissa
Hallitusohjelma 17.6.2011
Hallituksen tavoitteena on nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä. Koulutus- ja kulttuuripolitiikan tarkoituksena on taata kaikille, syntyperän, taustan ja varallisuuden rajoittamatta, yhtäläiset mahdollisuudet ja oikeudet sivistykseen, laadukkaaseen maksuttomaan koulutukseen. Hallitus huolehtii koulutuksen, osaamisen ja tutkimuksen riittävästä rahoituksesta.
Hallitusohjelma ottaa kantaa myös ammatillisen koulutuksen riittävään tarjontaan ja kohdentamiseen alueellisesti. Hallitus turvaa työvoiman saatavuuden mm. koulutus- ja hyvinvointipalveluissa. Hallitusohjelmassa nostetaan esille opettajankoulutuslaitosten kehittäminen, nähtäväksi jää vaikuttaako tämä lastentarhanopettajapulaan.
Kehittämisessä kiinnitetään huomiota erityisesti osallistamiseen niin lasten, oppilaiden kuin henkilöstönkin osalta. Tavoitteeksi on asetettu myös työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen vahvistaminen. Edelleen painopisteenä on opinto-ohjauksen kehittäminen ja maahanmuuttajien kotoutuminen ja rasisminvastaisuuden edistämiseen. Erityisesti kiinnitetään huomio maahanmuuttajanuoriin, jotka saapuvat Suomeen oppivelvollisuusiän loppupuolella.
Varhaiskasvatukseen säädetään hallituskaudella laki. Varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen lainsäädännön valmistelu, hallinto ja ohjaus siirretään opetus- ja kulttuuriministeriöön. Laadukas ja saavutettavissa oleva varhaiskasvatus ja esiopetus taataan koko ikäluokalle. Päivähoito säilyy subjektiivisena oikeutena ja päivähoitojärjestelmää kehitetään tarjoamaan perheille joustavampia mahdollisuuksia käyttää palvelua. Oikeus samaan päivähoitopaikkaan säilyy, vaikka lapsi olisi välillä kotona hoidossa.
Perusopetuksessa jatketaan laadunparantamista ja ryhmäkokojen pienentämistä ja edistetään laatukriteerien käyttöönottoa. Perusopetuksen valtionosuuden perusteet selvitetään. Tavoitteena on se, että rahoitus perustuisi nykyistä enemmän toimintaympäristöä kuvaaviin indikaattoreihin. Yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa kehitetään opiskelijahuoltoa. Erityis- ja tukiopetuksen riittävä tarjonta turvataan.
Kaupunkitaso
Valtuustoryhmien välinen sopimus
Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt valtuustoryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009 – 2012. Ryhmien välinen sopimus on toiminut lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville kaupungin toimintaa ohjaaville ohjelmille.
Ryhmien välisen sopimuksen keskeisiä haasteita hallintokunnalle:
-Vetovoimaisuus ja kilpailukyky sekä asukkaiden hyvinvointi, vahvistetaan ennaltaehkäisevää työtä
-Laadukkaan ja monipuolisen kasvatuksen ja opetuksen järjestäminen riittävin resurssein ja tukipalveluin
-Resurssien tasapainoinen ohjaus
-Tilojen käytön tehostaminen: palveluverkko, esiopetus ja 1 – 2 luokat lähipalveluna
-Palvelusetelijärjestelmän käytön laajentaminen
-Henkilöstön määrän vähentäminen (ei koske opetushenkilöstöä)
-Seudullisen yhteistyön tiivistäminen
Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma
Asukkaiden hyvinvointiteemaan sisältyvät ohjelmat jakautuvat ikäkausittain lasten ja nuorten ohjelmaan, työikäisen väestön ohjelmaan ja senioriohjelmaan. Näistä lähinnä lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma on keskeinen kyseessä olevassa pääprosessissa.
Tässä ohjemassa tavoitteiksi on asetettu:
-Panostetaan varhaiseen puuttumiseen ja varmistetaan kouluterveydenhuollon resurssit
-Määritellään perusopetuksen ryhmäkoot
-Turvataan perusopetuksen päättötodistus kaikille luodun toimintamalli mukaisesti ja tuetaan toisen asteen koulutukseen siirtyminen riittävällä yksilöllisellä ohjauksella
-Tuodaan harrastusmahdollisuudet koulupäivän jatkeeksi
-Kehitetään lasten ja nuoren kuulemisjärjestelmää
-Painopiste erityispalveluista ennaltaehkäiseviin palveluihin
-Kevennetään ja monipuolistetaan alle kouluikäisten ja kouluikäisten palvelurakennetta lähipalveluperiaatteella järjestämällä palveluja saman katon alle
-Palvelusetelin käyttöönotto varhaiskasvatuksessa valinnanmahdollisuuksien lisäämiseksi
-Panostetaan palvelujen järjestämisessä hallintokuntien väliseen yhteistyöhön
Turun kaupungin henkilöstöohjelmassa 2010 - 2013 Turun kaupungin henkilöstöjohtamiselle ja -työlle on kolme päätavoitetta:
-Oikeudenmukainen ja osallistava johtaminen
-Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon varmistaminen ja tukeminen
-Työssään viihtyvä, motivoitunut henkilöstö ja hyvinvoiva työyhteisö
6. Väestömäärät, asiakas- ja oppilasmäärät
Seuraavissa kaavioissa on kuvattu 0-6 –vuotiaiden ja 7-14 -vuotiaiden määrän kehitys Turussa. Kuvioista voidaan päätellä, että varhaiskasvatuspalvelujen piirissä olevien lasten määrä on kasvussa lähivuosina, kun taas perusopetuksessa olevien lasten määrä vähenee, kuitenkin ruotsinkielisten lasten osuus perusopetuksessa on kasvussa.
Lisäksi on huomioitava alle kouluikäisten määrän kasvu ennustettua enemmän. Päivähoidonkysyntä onkin kasvanut merkittävästi, joten resursseja on kohdenneltava päivähoitopalveluihin. Hallitusohjelman mukaisesti palveluntarjontaa on myös laajennettava ja tarjottava perheille palveluita kokopäivähoidon lisäksi. Resursseja on kohdennettava sekä oman palvelutuotannon laajentamiseen että yksityiseen päivähoitoon. Yksityisellä päivähoidolla tulee olla mahdollisuus vastata laajenevaan kysyntään.
0-6 –vuotiaiden määrän muutos suurimman lisäyksen ja vähennyksen pienalueilla 2007 - 2010
Lapsiperheiden määrän muutos suurimman lisäyksen ja vähennyksen pienalueilla 2009 - 2010
PÄIVTYS KÄYNNISSÄ
Seuraavissa taulukoissa on esitetty pääprosessin oppilas- ja asiakasmäärät.
Varhaiskasvatus |
2010/01 |
2011/01 |
2011/09 |
2012 |
2013 |
Kaupungin omat yht |
5446 |
5560 |
|
5600 |
5650 |
Päiväkoti |
4965 |
5109 |
|
|
|
-joista esiopetuksessa |
1127 |
1287 |
|
|
|
Perhepäivähoito |
481 |
451 |
|
|
|
Avoin varhaiskasvatus |
473 |
472 |
|
|
|
Ostetut yht |
538 |
718 |
|
750 |
770 |
Maksusitoumus (ent. ostop) |
536 |
290 |
|
|
|
Palveluseteli |
2 |
425 |
|
|
|
Seutusopimus |
0 |
3 |
|
|
|
Avohuollon tukitoimenpide |
12 |
25 |
|
|
|
-ostetuista esiopetuksessa |
104 |
124 |
|
|
|
Avoin varhaiskasvatus |
0 |
0 |
|
|
|
Lasten hoidon tuet |
0 |
0 |
|
|
|
Kotihoidon tuki |
2082 |
2082 |
|
|
|
Yksityisen hoidon tuki yht. |
923 |
808 |
|
700 |
750 |
- päiväkoti |
597 |
475 |
|
|
|
- perhepäivähoito |
272 |
290 |
|
|
|
- hoito lapsen kotona |
54 |
43 |
|
|
|
- ryhmäperhepäivähoito |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Myydyt yht |
6 |
11 |
|
20 |
25 |
Seutukunnat |
0 |
6 |
|
|
|
Avohuollon tukitoimenpide |
6 |
7 |
|
|
|
Muut kunnat |
0 |
0 |
|
|
|
Perusopetus |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Oppilasmäärä 20.9. |
|
|
|
|
Luokat 1-6, yleisopetus |
|
|
|
|
Oppilasmäärä |
7 645 |
|
7 550 |
7 539 |
Keskitetyn palvelun koulut |
1010 |
|
960 |
944 |
Opetusryhmänkoko yleisopetuksessa |
20,5 |
|
18 |
18 |
Luokat 7-9, yleisopetus |
|
|
|
|
Oppilasmäärä |
4 154 |
|
3 941 |
3 892 |
Erityisen tuen piirissä olevat |
1518 |
|
|
|
7. Resurssit
Tämä päivitetään myöhemmin
8. Tavoitteet ja mittarit Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi
Päämäärä/menestystekijä: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus | ||||
SPS:n strateginen tavoite |
Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot |
Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan |
Tavoitetaso |
Resurssitarve |
Riittävien ja kilpailukykyisten perusresurssien turvaaminen |
Varhaiskasvatuspalveluita on saatavilla lakisääteisesti ja ryhmäkoot on suhteutettu käytössä oleviin tiloihin Pääprosessin tulosalueet ja talous- ja tilapalvelut |
Täyttö- ja käyttöaste |
Lakisääteinen henkilöstön suhdeluku toteutuu |
Hoitopaikan kustannus vuodessa noin 9200 euroa |
Hoitopaikkatilanne |
Ryhmässä pääsääntöisesti kolme hoidosta ja kasvatuksesta vastaavaa |
tähän selvitetään syksyn tilanne, monessako ryhmässä on jo syksyllä 4 työntekijää |
||
Tuntikehys mahdollistaa riittävän pienet opetusryhmät Pääprosessin tulosalueet ja talouspalvelut |
Luokkakoko 1-6 vuosiluokilla |
Perusopetusryhmän koko < 29 keskimääräinen luokkakoko alakouluissa < 19 |
POP rahoitus 67 000, vaatii myös omarahoitusta |
|
Kaikille lapsille ja oppilaille taataan tasa-arvoiset kasvatus- ja opetusmahdollisuudet koko kaupungissa |
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palvelut tuotetaan tarkoituksenmukaisesti huomioiden alueiden ominaispiirteet ja lasten/oppilaiden tarpeet Pääprosessin tulosalueet ja talous- ja tilapalvelut |
Palveluverkkoa koskeva tarkastelu on jatkuvaa ja muutokset huomioon ottavaa |
Lasten ja nuorten palvelut päivähoidossa ja perusopetuksessa ovat laadukkaat ja monipuoliset ja ne on tuotettu kustannustehokkaasti |
Olemassa olevien resurssien kohdentamista, ei tarvetta lisäresurssiin |
Päämäärä: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | ||||
SPS:n strateginen tavoite |
Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot |
Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan |
Tavoitetaso |
Resurssitarve |
Jatketaan varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän toiminnan kehittämistä yhteistyössä muiden hallintokuntien ja eri toimijoiden kanssa |
Moniammatillinen palveluorganisaatio tukee lasta ja perhettä kasvussa ja kasvatustehtävässä, painopisteenä nivelvaiheet mm. Remontti-hankkeessa kuvattujen toimintakäytäntöjen mukaisesti Kasvatus- ja opetustoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi |
Seurataan Turun lasten ja nuorten hyvinvointiohjelman toteutumista sekä Remontti-hankeen tavoitteiden toteutumista |
Toimijoiden roolit ja toimintaperiaatteet ovat selkeät ja käytössä |
Toimintatavan muutoksia ja resurssien uudelleen kohdentamista |
Poikkihallinnollisen hyvinvointijohtoryhmän ja sen alaryhmien työskentely mahdollistaa ennaltaehkäisevän toiminnan kehittämisen Kasvatus- ja opetustoimi, nuorisotoimi, sosiaali- ja terveystoimi |
Hyvinvointijohtoryhmän erillinen seuranta ja raportointi |
Aktiivinen osallistuminen ja yhteistyön kehittäminen |
Henkilöstöresurssin kustannukset |
|
Osallisuuden ja lasten kuulemisen lisääminen päätöksenteossa Pääprosessin tulosalue, muut hallinnonalat ja päättäjät |
Seuranta toteutumisesta |
Lapset osallisia omassa kouluyhteisössä ja lasten parlamentin toteuttaminen |
Järjestämiseen liittyvät kustannukset ?? euroa |
|
Riittävät tehostetun ja erityisen tuen sekä oppilashuollon resurssit esi- ja perusopetukseen |
Tehostetun ja erityisen tuen toimintamallin toteuttaminen lain mukaisesti Pääprosessin tulosalueet |
Tuen piirissä olevat |
Kaikki lapset/oppilaat riittävän tuen piirissä |
Mahdolliset erityisentuen henkilöstöresurssien lisäykset |
Lisätään henkilöresursseja oppilashuoltoon ja varhaiskasvatuksen erityiseen tukeen Pääprosessin tulosalueet |
Resurssiseuranta |
Kaksi koulupsykologin ja kaksi koulukuraattorin sekä kaksi erityislastentarhaopettajan vakanssia on perustettu ja henkilöt valittu |
n. 260 000 euroa/vuosi |
|
Päämäärä: Toiminnan tehostaminen | ||||
SPS:n strateginen tavoite |
Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot |
Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan |
Tavoitetaso |
Resurssitarve |
Toimitilat sellaisessa että kunnossa kasvatus ja opetus voidaan toteuttaa |
Toimitilojen terveellisyyteen ja turvallisuuteen sekä ajanmukaisuuteen liittyvät tekijät kartoitetaan, priorisoidaan ja korjataan Kasvatus- ja opetustoimi ja tilakeskus, sosiaali- ja terveystoimi |
Tilojen puutteet opetuksen kannalta |
Puutelistaa saadaan systemaattisesti lyhennettyä vuosittain |
Korjaus- ja uudistamiskustannukset |
Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat lasten ja nuorten kasvatusta ja opetusta |
Sopimusohjausmalli jäntevöittää ja selkiyttää strategisia tavoitteita ja suuntaa toimintaa tavoitteiden mukaisesti Kasvatus- ja opetustoimi |
Sopimuksien ja sopimusohjausmallin arviointi kollegiaalisesti |
Sopimukset ohjaavat toimintaa tavoitteiden mukaisesti |
|
Jatketaan kasvatus- ja opetustoimen rakenneuudistuksen toteuttamista ja käydään läpi toimintaprosesseja Kasvatus- ja opetustoimi |
Henkilöstömäärä vähenee 1.1.2011 tasosta (ei kasvatus- ja opetushenkilöstö) |
Rakenteelliset ja toiminnalliset uudistukset on toteutettu vuoden 2012 aikana |
Henkilötyövuosien väheneminen |
|
Henkilöstön osaamisen varmentaminen sekä osaamisen joustava hyödyntäminen Kasvatus- ja opetustoimi |
Työvoimaseuranta |
Henkilöstöresurssit on tarkoituksen mukaisesti kohdennettu |
|
|
Tiivistetään seudullista yhteistyötä palvelutuotannon järjestämiseksi Turun Seudun Opetustoimen Foorumi, TSO |
Seudullisen palvelun piirissä olevien lasten/oppilaiden lukumäärä |
Palvelut tuotetaan laadittujen sopimusten mukaisesti lapsikohtaisesti suunnitellen |
Henkilöstöresurssia ositettava kuntien välisen palvelun suunnitteluun, toteutukseen ja laskutukseen |
|
Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen kasvatuksen ja opetuksen apuvälineenä ja tukena |
TVT-välineiden ja niihin liittyvän pedagogiseen koulutuksen lisääminen Kasvatus- ja opetustoimi ja tilakeskus |
Seuranta välineiden hyödyntämisestä |
Oppilas hyödyntää TVT:aa osana työskentelyä |
Työaika ja välinekustannukset. Varhaiskasvatuksen hankkeen rahoitusosuus n. 14 000 vuosille 11-13 |
Tietovarantojen yhteiskäytön lisääminen Kasvatus- ja opetustoimi ja It-toiminta |
Erilliset hankeraportit |
Tieto siirtyy eri järjestelmien välillä ja tukee asiakaspalvelua |
Hankkeeseen osallistumiseen liittyvät kustannukset, henkilöstön työpanos |
|
Sähköinen toimintatapa on käytössä ja it-järjestelmiä hyödynnetään koko hallintokunnassa Kasvatus- ja opetustoimi |
Seuranta välineiden hyödyntämisestä |
Järjestelmät käytössä koko hallintokunnassa |
Hankintakustannukset, lisenssit sekä työasemakustannukset, vähentänee henkilöstökustannuksia |
|
Päämäärä/menestystekijä: Kestävä kehitys | ||||
SPS:n strateginen tavoite |
Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot |
Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan |
Tavoitetaso |
Resurssitarve |
Laajennetaan kestävän kehityksen yhteistyöverkostoa yksikkötasolle |
Valitaan kestävän kehityksen vastuuhenkilöt eri yksiköistä Yksiköiden esimiehet |
Vastuuhenkilöt/yksikkö |
Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö |
Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia |
Toimitaan 2011 laadittavan kestävän kehityksen ohjelman mukaan |
Ohjelmassa on vuosittaiset painopistetavoitteet, jotka on tarkoitus panna toimeen yksikkötasolla Yksiköiden esimiehet |
Mittari tulee kestävän kehityksen ohjelmasta |
Saavutetaan yksiköissä asetetut tavoitteet |
Mahdolliset kustannukset katetaan energiansäästöllä |
Lisätään kestävän kehityksen sertifioitavien yksiköiden määrää |
Tuetaan yksiköitä hakemaan Okka-säätiön tai Vihreä lippu sertifiointi kestävän kehityksen toiminnalle Kasvatus- ja opetusvirasto |
Sertifioitujen yksiköiden määrä |
Vuosittain viisi uutta yksikköä sertifoitu kasvatus- ja opetustoimessa |
Sertifiointi 500-1000 euroa/yksikkö |
Turussa **.**.2011
Kaupunginhallituksen puolesta Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan puolesta
Kaupunginhallituksen Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan
puheenjohtaja puheenjohtaja
Toni Eklund Leena Koikkalainen
Kaupunginhallituksen Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan
I varapuheenjohtaja varapuheenjohtaja
Katri Sarlund
Kaupunginhallituksen
II varapuheenjohtaja