Liite 2
Itäisen rehtoriryhmän kommentit alla yleisellä tasolla sekä tarkemmat kommentit on lisätty kunkin kohdan alle kursiivilla ja värillä.
·Yleisesti ryhmä on sitä mieltä, että perusopetuspäällikön työkenttä on kohtuuttoman laaja ja puutteellisesti resursoitu yhden henkilön hoidettavaksi ja vaatii toimenpiteitä.
·Mitkä ovat perusopetuspäällikön toimenkuvan ydinalueet? Delegoitaessa työtehtäviä tulee huolehtia siitä, että perusopetuksen johtamisen keskeiset elementit jäävät perusopetuspäällikölle.
·Onko vaarana etäännyttää ”rivirehtorit” entisestään kauemmas virastosta?
·Keskitetyn palvelun koulut joko perusopetuspäällikön tai oman aluerehtorin alaisuuteen (vrt. Tampere). Keskitetyn palvelun koulun edustajan mielestä esityksessä ei näkynyt riittävän hyvin, miten eri asiat jatkossa hoidettaisiin näiden koulujen osalta. Asiaan kaivattiin myös erillistä näiden koulujen kannanottoa.
·Mikä on Jalosen kanta? Lautakunnan pj:n kanta? Nykyiset aluerehtorit voisivat pyytää heiltä audienssia.
·Mikäli kaikki esitetyt toimet toimeenpannaan, on vaarana, että aluerehtoreitten työmäärästä tulee kohtuuton. Tehtävästä tulisi nykyisestä poiketen virka, johon valittavan tulisi sitouttaa pitemmäksi kuin kolmeksi vuodeksi.
·Valmisteluaika näin suureen muutokseen koetaan liian lyhyeksi. Rehtoriryhmä ei kykene tällä aikataululla antamaan suoranaista kannanottoa puolesta tai vastaan. Esitettiin erilaisia näkökantoja ja painotuksia alla olevista kohdista.
Aluerehtorien tehtävänkuvaukseen tulee lisätä seuraavat tehtävät:
§Aluerehtori toimii alueensa rehtorien lähiesimiehenä. Hän käy kehityskeskustelut, päättää lomista ja virkavapauksista, hyväksyy rehtorien kotimaiset koulutus- ja virkamatkapäätökset sekä hyväksyy vastaavat matkalaskut ja rehtorien käteisostoista suoritettavat korvaukset. Aluerehtorien osalta vastaavat päätökset tekee perusopetuksen tulosaluejohtaja. Ruotsinkielisten koulujen rehtorien lähiesimies on ruotsinkielisten palveluiden johtaja.
Yllä olevat ovat lähiesimiehen tehtäviä. Voi olla joko perusopetuspäällikkö tai aluerehtori.
Aluerehtorin toimiminen kahdessa roolissa – rehtorina ja aluerehtorina, kollegana ja esimiehenä- saattaa aiheuttaa sekavia ja kiusallisia tilanteita.
Jos perusopetuspäällikkö ei ole rehtoreiden esimies, Kasvatus- ja opetusvirasto sekä perusopetuspäällikkö tulevat vielä etäisimmiksi rehtoreille.
§Aluerehtori koordinoi alueensa suomenkielisten opettajien TSA-arvioinnin toteuttamista ja sen perusteella maksettavia palkkioita.
Nämäkin kuuluvat lähiesimiehelle. Vrt. ed. kommentti.
§Aluerehtori ottaa suomenkieliset opettajat toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen hallinto-osaston valmistelun perusteella ja päättää opettajien yli vuoden kestävistä virkavapauksista.
Voisi olla perusopetuspäällikön tehtävä tai tavallisen rehtorin.
§Aluerehtori päättää alueensa yleisopetuksen koulujen opetusresurssin jaosta
Alueet voisivat sopia resurssin jaosta ryhmäpäätöksellä aluerehtorin johdolla
§Aluerehtorin tehtävänä on vastata alueensa pedagogisesta kehittämisestä, opetussuunnitelmallisesta yhtenäisyydestä, kielitarjonnasta ja –valinnasta sekä oppilaiden osallisuuden kehittämisestä.
Aluerehtorille soveltuva tehtävä
§Aluerehtori vastaa rehtorien esimiehenä alueensa suomenkielisiä kouluja koskeviin huoltajien ja muiden tahojen yhteydenottoihin ja valituksiin, jotka liittyvät rehtorien tai opettajien toimintaan. Ruotsinkielisiä kouluja koskeviin yhteydenottoihin ja valituksiin vastaa ruotsinkielisten palveluiden johtaja.
Valituksiin vastaa valitusosoituksessa määrätty taho, esim. AVI. Mikäli on kysymyksessä muu valitus, siihen vastaa ao. koulun rehtori ja mikäli valittaja ei tähän tyydy, hän kääntyy perusopetuspäällikön puoleen, mahd. opetustoimenjohtajan.
§Aluerehtori valitsee Oppilaan tuen aluetiimien (OTA) opettajajäsenet (oppilaanohjaaja, opettaja) ja konsultoivat erityisopettajat sekä huolehtii muistakin OTA-tiimin henkilövalinnoista yhteistyössä esimiesten kanssa sovitun aikataulutuksen puitteissa. Ruotsinkielisillä kouluilla on edustus eteläisen alueen OTA-tiimissä (1 opettaja + 1 muu oppilashuoltohenkilöstön edustaja)
Aluerehtorille soveltuva tehtävä.
Perusopetuksen johtoryhmä:
Perusopetuksen johtoryhmän muodostavat 1.8.2011 alkaen
§perusopetuksen tulosaluejohtaja (varahenkilö ruotsinkielisten palveluiden johtaja)
§ruotsinkielisten palveluiden johtaja, jolla on varahenkilö
§aluerehtorit, joilla on varahenkilöt
§2 henkilöstön edustajaa, joilla on varahenkilöt
§sihteeri, jonka tehtävänä on kirjoittaa muistio
Muuta:
§Koulunkäyntiavustajien ja koulusihteerien valinta toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen tulisi palauttaa lähiesimiehelle eli pääkoulun rehtorille
Rehtoriryhmä kannattaa.
Toimenpiteet:
§Aluerehtorin saa tällä hetkellä 4 tunnin huojennuksen nykyisistä tehtävistään ja 250 euron lisäpalkkion, johon on lisätty palkankorotukset. Tehtävien ja päätösvallan lisääminen merkitsee viikoittaisen työpanoksen ja tehtävän vaativuuden kasvua, mikä tulee korvata toisaalta lisähuojennuksena, toisaalta palkkiota kasvattamalla. Aluerehtorin oman koulun apulaisrehtorijärjestelyistä on huolehdittava niin, että koulun päivittäisjohtaminen ei kärsi. Sihteerityövoiman tarve aluerehtorin tehtävien vuoksi lisääntyy jonkin verran.
Suuri vaara on, että aluerehtorin oma koulu kärsii. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen tulosalueella aluerehtoria vastaavat palvelualuepäälliköt ovat kokonaan vapaana päiväkotien johtamisesta.