8. Tavoitteet ja mittarit
Päämäärä/menestystekijä: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus | |||
SPS:n strateginen tavoite |
Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot |
Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan |
Tavoitetaso |
Riittävien ja kilpailukykyisten perusresurssien turvaaminen |
Varhaiskasvatuspalveluita on saatavilla lakisääteisesti ja ryhmäkoot on suhteutettu käytössä oleviin tiloihin Pääprosessin tulosalueet ja talous- ja tilapalvelut |
Täyttö- ja käyttöaste |
Lakisääteinen henkilöstön suhdeluku toteutuu |
Hoitopaikkatilanne |
Ryhmässä pääsääntöisesti kolme hoidosta ja kasvatuksesta vastaavaa |
||
Tuntikehys mahdollistaa riittävän pienet opetusryhmät Pääprosessin tulosalueet ja talouspalvelut |
Luokkakoko 1-6 vuosiluokilla |
Perusopetusryhmän koko < 29 keskimääräinen luokkakoko alakouluissa < 19 |
|
Kaikille lapsille ja oppilaille taataan tasa-arvoiset kasvatus- ja opetusmahdollisuudet koko kaupungissa |
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palvelut tuotetaan tarkoituksenmukaisesti huomioiden alueiden ominaispiirteet ja lasten/oppilaiden tarpeet Pääprosessin tulosalueet ja talous- ja tilapalvelut |
Palveluverkkoa koskeva tarkastelu on jatkuvaa ja muutokset huomioon ottavaa |
Lasten ja nuorten palvelut päivähoidossa ja perusopetuksessa ovat laadukkaat ja monipuoliset ja ne on tuotettu kustannustehokkaasti |
Päämäärä: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | |||
SPS:n strateginen tavoite |
Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot |
Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan |
Tavoitetaso |
Jatketaan varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän toiminnan kehittämistä yhteistyössä muiden hallintokuntien ja eri toimijoiden kanssa |
Moniammatillinen palveluorganisaatio tukee lasta ja perhettä kasvussa ja kasvatustehtävässä, painopisteenä nivelvaiheet mm. Remontti-hankkeessa kuvattujen toimintakäytäntöjen mukaisesti Kasvatus- ja opetustoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi |
Seurataan Turun lasten ja nuorten hyvinvointiohjelman toteutumista sekä Remontti-hankeen tavoitteiden toteutumista |
Toimijoiden roolit ja toimintaperiaatteet ovat selkeät ja käytössä |
Poikkihallinnollisen hyvinvointijohtoryhmän ja sen alaryhmien työskentely mahdollistaa ennaltaehkäisevän toiminnan kehittämisen Kasvatus- ja opetustoimi, nuorisotoimi, sosiaali- ja terveystoimi |
Hyvinvointijohtoryhmän erillinen seuranta ja raportointi |
Aktiivinen osallistuminen ja yhteistyön kehittäminen |
|
Osallisuuden ja lasten kuulemisen lisääminen päätöksenteossa Pääprosessin tulosalue, muut hallinnonalat ja päättäjät |
Seuranta toteutumisesta |
Lapset osallisia omassa kouluyhteisössä ja lasten parlamentin toteuttaminen |
|
Riittävät tehostetun ja erityisen tuen sekä oppilashuollon resurssit esi- ja perusopetukseen |
Tehostetun ja erityisen tuen toimintamallin toteuttaminen lain mukaisesti Pääprosessin tulosalueet |
Tuen piirissä olevat |
Kaikki lapset/oppilaat riittävän tuen piirissä |
Lisätään henkilöresursseja oppilashuoltoon ja varhaiskasvatuksen erityiseen tukeen Pääprosessin tulosalueet |
Resurssiseuranta |
Kaksi koulupsykologin ja kaksi koulukuraattorin sekä kaksi erityislastentarhaopettajan vakanssia on perustettu ja henkilöt valittu |
|
Päämäärä: Toiminnan tehostaminen | |||
SPS:n strateginen tavoite |
Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot |
Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan |
Tavoitetaso |
Toimitilat sellaisessa että kunnossa kasvatus ja opetus voidaan toteuttaa |
Toimitilojen terveellisyyteen ja turvallisuuteen sekä ajanmukaisuuteen liittyvät tekijät kartoitetaan, priorisoidaan ja korjataan Kasvatus- ja opetustoimi ja tilakeskus |
Tilojen puutteet opetuksen kannalta |
Puutelistaa saadaan systemaattisesti lyhennettyä vuosittain |
Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat lasten ja nuorten kasvatusta ja opetusta |
Sopimusohjausmalli jäntevöittää ja selkiyttää strategisia tavoitteita ja suuntaa toimintaa tavoitteiden mukaisesti Kasvatus- ja opetustoimi |
Sopimuksien ja sopimusohjausmallin arviointi kollegiaalisesti |
Sopimukset ohjaavat toimintaa tavoitteiden mukaisesti |
Jatketaan kasvatus- ja opetustoimen rakenneuudistuksen toteuttamista ja käydään läpi toimintaprosesseja Kasvatus- ja opetustoimi |
Henkilöstömäärä vähenee 1.1.2011 tasosta (ei kasvatus- ja opetushenkilöstö) |
Rakenteelliset ja toiminnalliset uudistukset on toteutettu vuoden 2012 aikana |
|
Henkilöstön osaamisen varmentaminen sekä osaamisen joustava hyödyntäminen Kasvatus- ja opetustoimi |
Työvoimaseuranta |
Henkilöstöresurssit on tarkoituksen mukaisesti kohdennettu |
|
Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen kasvatuksen ja opetuksen apuvälineenä ja tukena |
TVT-välineiden ja niihin liittyvän pedagogiseen koulutuksen lisääminen Kasvatus- ja opetustoimi ja tilakeskus |
Seuranta välineiden hyödyntämisestä |
Oppilas hyödyntää TVT:aa osana työskentelyä |
Tietovarantojen yhteiskäytön lisääminen Kasvatus- ja opetustoimi ja It-toiminta |
Erilliset hankeraportit |
Tieto siirtyy eri järjestelmien välillä ja tukee asiakaspalvelua |
|
Sähköinen toimintatapa on käytössä ja it-järjestelmiä hyödynnetään koko hallintokunnassa Kasvatus- ja opetustoimi |
Seuranta välineiden hyödyntämisestä |
Järjestelmät käytössä koko hallintokunnassa |
|
Päämäärä/menestystekijä: Kestävä kehitys | |||
SPS:n strateginen tavoite |
Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot |
Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan |
Tavoitetaso |
Palvelutuotannossa noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita |
Kasvatus- ja opetustoimen Kestävän kehityksen ohjelmaa toteutetaan Pääprosessin tulosalueet |
Ohjelman laadinnan seuranta |
Ohjelmakäytössä |
Hankinnoissa huomioidaan ympäristökriteerit Kasvatus- ja opetustoimi |
Ympäristökriteerit määritelty |
Vähintään 80 % hankinnoista määritelty ympäristökriteerit |
|
Jatketaan toimenpiteitä joilla mahdollistetaan esteetön pääsy kasvatus- ja opetuspalvelurakennuksiin kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä Kasvatus- ja opetustoimi, ympäristötoimi |
Laaditun selvityksen toteutumisen seuranta |
Esteistä poistettu 10 % |
|