8. Tavoitteet ja mittarit Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi

 

Päämäärä/menestystekijä: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strateginen tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Riittävien ja kilpailukykyisten perusresurssien turvaaminen

Varhaiskasvatuspalveluita on saatavilla lakisääteisesti ja ryhmäkoot on suhteutettu käytössä oleviin tiloihin

Pääprosessin tulosalueet ja talous- ja tilapalvelut

Täyttö- ja käyttöaste

Lakisääteinen henkilöstön suhdeluku toteutuu

Hoitopaikkatilanne

Ryhmässä pääsääntöisesti kolme hoidosta ja kasvatuksesta vastaavaa

Tuntikehys mahdollistaa riittävän pienet opetusryhmät

Pääprosessin tulosalueet ja talouspalvelut

Luokkakoko 1-6 vuosiluokilla

Perusopetusryhmän koko < 29 keskimääräinen luokkakoko alakouluissa < 19

Kaikille lapsille ja oppilaille taataan tasa-arvoiset kasvatus- ja opetusmahdollisuudet koko kaupungissa

Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palvelut tuotetaan tarkoituksenmukaisesti huomioiden alueiden ominaispiirteet ja lasten/oppilaiden tarpeet

Pääprosessin tulosalueet ja talous- ja tilapalvelut

Palveluverkkoa koskeva tarkastelu on jatkuvaa ja muutokset huomioon ottavaa

Lasten ja nuorten palvelut päivähoidossa ja perusopetuksessa ovat laadukkaat ja monipuoliset ja ne on tuotettu kustannustehokkaasti

 

Päämäärä: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strateginen tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Jatketaan varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän toiminnan kehittämistä yhteistyössä muiden hallintokuntien ja eri toimijoiden kanssa

Moniammatillinen palveluorganisaatio tukee lasta ja perhettä kasvussa ja kasvatustehtävässä, painopisteenä nivelvaiheet mm. Remontti-hankkeessa kuvattujen toimintakäytäntöjen mukaisesti

Kasvatus- ja opetustoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi

Seurataan Turun lasten ja nuorten hyvinvointiohjelman toteutumista sekä Remontti-hankeen tavoitteiden toteutumista

Toimijoiden roolit ja toimintaperiaatteet ovat selkeät ja käytös

Poikkihallinnollisen hyvinvointijohtoryhn ja sen alaryhmien työskentely mahdollistaa ennaltaehkäisevän toiminnan kehittämisen

Kasvatus- ja opetustoimi, nuorisotoimi, sosiaali- ja terveystoimi

Hyvinvointijohtoryhmän erillinen seuranta ja raportointi

Aktiivinen osallistuminen ja yhteistyön kehittäminen

Osallisuuden ja lasten kuulemisen lisääminen päätöksenteossa

Pääprosessin tulosalue, muut hallinnonalat ja päättäjät

Seuranta toteutumisesta

Lapset osallisia omassa kouluyhteisössä ja lasten parlamentin toteuttaminen

Riittävät tehostetun ja erityisen tuen sekä oppilashuollon resurssit esi- ja perusopetukseen

Tehostetun ja erityisen tuen toimintamallin toteuttaminen lain mukaisesti

Pääprosessin tulosalueet

Tuen piirissä olevat

Kaikki lapset/oppilaat riittävän tuen piirissä

Lisätään henkilöresursseja oppilashuoltoon ja varhaiskasvatuksen erityiseen tukeen

Pääprosessin tulosalueet

Resurssiseuranta

Kaksi koulupsykologin ja kaksi koulukuraattorin sekä kaksi erityislastentarhaopettajan vakanssia on perustettu ja henkilöt valittu

 

Päämäärä: Toiminnan tehostaminen

SPS:n strateginen tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Toimitilat sellaisessa että kunnossa kasvatus ja opetus voidaan toteuttaa

Toimitilojen terveellisyyteen ja turvallisuuteen sekä ajanmukaisuuteen liittyvät tekijät kartoitetaan, priorisoidaan ja korjataan

Kasvatus- ja opetustoimi ja tilakeskus

Tilojen puutteet opetuksen kannalta

Puutelistaa saadaan systemaattisesti lyhennettyä vuosittain

Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat lasten ja nuorten kasvatusta ja opetusta

Sopimusohjausmalli jäntevöittää ja selkiyttää strategisia tavoitteita ja suuntaa toimintaa tavoitteiden mukaisesti

Kasvatus- ja opetustoimi

Sopimuksien ja sopimusohjausmallin arviointi kollegiaalisesti

Sopimukset ohjaavat toimintaa tavoitteiden mukaisesti

Jatketaan kasvatus- ja opetustoimen rakenneuudistuksen toteuttamista ja käydään läpi toimintaprosesseja

Kasvatus- ja opetustoimi

Henkilöstömäärä vähenee 1.1.2011 tasosta (ei kasvatus- ja opetushenkilöstö)

Rakenteelliset ja toiminnalliset uudistukset on toteutettu vuoden 2012 aikana

Henkilöstön osaamisen varmentaminen sekä osaamisen joustava hyödyntäminen

Kasvatus- ja opetustoimi

Työvoimaseuranta

Henkilöstöresurssit on tarkoituksen mukaisesti kohdennettu

Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen kasvatuksen ja opetuksen apuvälineenä ja tukena

TVT-välineiden ja niihin liittyvän pedagogiseen koulutuksen lisääminen

Kasvatus- ja opetustoimi ja tilakeskus

Seuranta välineiden hyödyntämisestä

Oppilas hyödyntää TVT:aa osana työskentelyä

Tietovarantojen yhteiskäytön lisääminen

Kasvatus- ja opetustoimi ja It-toiminta

Erilliset hankeraportit

Tieto siirtyy eri järjestelmien välillä ja tukee asiakaspalvelua

Sähköinen toimintatapa on käytössä ja it-järjestelmiä hyödynnetään koko hallintokunnassa

Kasvatus- ja opetustoimi

Seuranta välineiden hyödyntämisestä

Järjestelmät käytössä koko hallintokunnassa

 

Päämäärä/menestystekijä: Kestävä kehitys

SPS:n strateginen tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Palvelutuotannossa noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita

Kasvatus- ja opetustoimen Kestävän kehityksen ohjelmaa toteutetaan

Pääprosessin tulosalueet

Ohjelman laadinnan seuranta

Ohjelmakäytössä

Hankinnoissa huomioidaan ympäristökriteerit

Kasvatus- ja opetustoimi

Ympäristökriteerit määritelty

Vähintään 80 % hankinnoista määritelty ympäristökriteerit

Jatketaan toimenpiteitä joilla mahdollistetaan esteetön pääsy kasvatus- ja opetuspalvelurakennuksiin kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä

Kasvatus- ja opetustoimi, ympäristötoimi

Laaditun selvityksen toteutumisen seuranta

Esteistä poistettu 10 %