MUUTOSEHDOTUKSET PUNAISELLA  

 

3 §

Tulosaluejohtajien ja muiden hallinnollisten yksiköiden esimiesten tehtävät

 

Muilla hallinnollisilla yksiköillä tarkoitetaan tässä toimintasäännössä varhaiskasvatuksen palvelualueita, päivähoitoyksiköitä ja perusopetuksen kouluja ja erityispalveluyksikköä.

 

Tulosaluejohtajien ja muiden hallinnollisten yksiköiden esimiesten tehtävänä on:

 

1.johtaa, kehittää ja valvoa oman yksikkönsä toimintaa, palvelujen tuottamista ja järjestämistä sekä asioiden valmistelua,

2.huolehtia oman yksikkönsä johtajalle kuuluvien päätösten valmistelusta ja täytäntöönpanosta,

3.vastata oman yksikkönsä talousarvion valmistelusta ja noudattamisesta sekä suorittaa määräajoin arvio yksikkönsä taloudellisista ja toiminnallisista tuloksista ja resurssien käytöstä,

4.päättää hankinnoista myönnettyjen valtuuksien sekä vahvistettujen hankintarajojen ja määrärahojen puitteissa,

5.päättää oman yksikkönsä henkilöstöresurssien suuntaamisesta,

6.päättää alaisensa henkilökunnan tehtävistä ja työmäärästä sekä yksikkönsä sisäisestä työvoiman käytöstä,

7.päättää alaisensa henkilökunnan koulutukseen osallistumisesta, kotimaisista virka- ja työmatkoista, virkavapauksista, työlomista ja vuosilomista,

8.päättää alaisensa henkilöstön osa-aikaeläkejärjestelyistä,

9.päättää yksikköään koskevista tutkimusluvista,

10.seurata alansa kehitystä, tehdä esityksiä sekä antaa tietoja ja lausuntoja toimialaansa kuuluvista asioista,

11.vastata tiedonkulusta yksikössään ja

12.suorittaa esimiehen määräämät muut tehtävät.

 

4 §                

Henkilökunnan ottaminen

 

 

Perusopetuksen tulosaluejohtaja päättää alaisensa henkilökunnan ottamisesta toistaiseksi voimassaolevaan palvelussuhteeseen.

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan jaostot päättävät rehtorien ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan palvelussuhteeseen.

Aluerehtori päättää yhteistyöalueensa opettajien ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan palvelussuhteeseen.

Rehtori päättää koulunkäyntiavustajien ja koulusihteerin ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan palvelussuhteeseen.

 

 

 

11 §

Tulosaluejohtajan tehtävät

 

Tulosaluetta johtaa virastopäällikön alaisena tulosaluejohtaja, joka:

 

1.toimii aluerehtorien ja muun alaisensa henkilökunnan esimiehenä

2.päättää opetustuntiresurssin jaosta yhteistyöalueille ja keskitetyn palvelun kouluille sekä yhteistyössä ruotsinkielisten palvelujen johtajan kanssa ruotsinkielisille perusopetuksen kouluille

3.päättää suomenkielisten peruskoulujen koulusihteerien ja koulunkäyntiavustajien sijoituksesta

4.nimeää suomenkielisten koulujen ohjaavat opettajat,

5.päättää ne suomenkieliset koulut, joissa annetaan perusopetuksen lisäopetusta,

6.päättää useampaa kuin yhtä suomenkielistä koulua koskevista tutkimusluvista,

7.esittelee suomenkielisen jaoston kokouksissa oman tulosalueensa asiat ja

8.päättää oppilaiden ottamisesta valmistavaan opetukseen ja alkuluokille.

 

 

13 §

Aluerehtorin tehtävät

 

Perusopetus jakautuu yhteistyöalueisiin. Yhteistyöalueella on aluerehtori, joka koordinoi alueensa koulujen yhteistyötä.  Aluerehtorin valitsee perusopetuksen tulosaluejohtaja alueen rehtoreiden keskuudesta kolmen vuoden toimikaudeksi kerrallaan.

 

Aluerehtorin tehtävänä on:

1.toimia alueensa rehtorien lähiesimiehenä

2.ottaa alueensa opettajat toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen

3.päättää alueensa suomenkielisten yleisopetuksen koulujen opetusresurssin jaosta annetun tuntimäärän puitteissa

4.vastata alueensa pedagogisesta kehittämisestä, opetussuunnitelmallisesta yhtenäisyydestä, kielitarjonnan suunnittelusta sekä oppilaiden osallisuuden kehittämisestä yhteistyössä rehtorien kanssa.

5.valita Oppilaan tuen aluetiimien (OTA) opettajajäsenet (oppilaanohjaaja, opettaja) ja konsultoivat erityisopettajat sekä huolehtia muistakin OTA-tiimin henkilövalinnoista yhteistyössä ao. henkilöstön esimiesten kanssa.

6..kutsua koolle alueen rehtoriryhmä, valmistella kokousasiat ja toimia kokouksen puheenjohtajana.

7.toimia yhteistyössä oppilaan tuen aluetiimin ja konsultoivan erityisopettajan kanssa

8.vastata alueen yhteisten ehdotusten ja lausuntojen valmistelusta ja kokoaa niihin tarvittavat tiedot alueeltaan

9.edustaa aluettaan perusopetuksen johtoryhmässä ja muissa hallintokunnan suunnittelupalavereissa

10. tiedottaa alueen kouluja hallintokuntakohtaisissa palavereissa käsitellyistä asioista,

11.vastata alueen sisäisestä tiedottamisesta,

12. kehittää alueensa yhteistyötä ja kutsua koolle tarvittavia työryhmiä

13.edustaa perusopetusta aluekohtaisissa palavereissa, joissa on läsnä eri sidosryhmien toimijoita, tai nimetä alueensa edustajan kyseiseen palaveriin.