Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta | 79 | 11.05.2011 | 9 |
6043-2008 (5120)
Koulunkäyntiavustajat lukuvuonna 2011 - 2012
Tiivistelmä: -
Vapelk § 79
Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne, ruotsinkielisten palvelujen johtaja Liliane Kjellman:
Perusopetuslain mukaan (2 §) opetuksen tulee edistää tasa-arvoisuutta sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana. Perusopetuslain 31 §:ssä todetaan, että vammaisella ja muulla erityistä tukea tarvitsevalla oppilaalla on oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut.
Koulut ovat tehneet esityksensä tarvittavasta avustavasta henkilökunnasta lukuvuodeksi 2011 – 2012 4.4.2011 mennessä. Yleisopetuksen koulut ovat käyttäneet erityistä koulunkäyntiavustajatarpeen arviointikaavaketta, jossa on yksilöity apua tarvitsevat oppilaat ja tilanteet joissa avustajaa tarvitaan. Keskitetyn palvelun koulut ovat lähettäneet omat perustellut anomuksensa. Avustavan henkilökunnan määrään sisältyvät koulunkäyntiavustajat, luokka-avustajat, vaikeimmin vammaisten avustajat ja ohjaajat. Yhteensä koulut olisivat hakemusten perusteella tarvinneet 320 avustajaa.
Perusopetuksen tulosaluejohtaja ja erityispalvelupäällikkö käsittelivät suomenkielisten koulujen anomukset yhdessä ja ruotsinkielisten palvelujen johtaja käsitteli ruotsinkielisten koulujen anomukset. Lukuvuodeksi 2010 – 2011 päätettiin määräksi 258,2 henkilötyövuotta (35h/vko). Vuoden aikana on päätetty 4,9 uuden koulunkäyntiavustajan palkkaamisesta. Tämä on yhteensä 263,1henkilötyövuotta.
Ensi lukuvuodeksi tarvitaan 262,8 henkilötyövuotta
Vertailu edelliseen lukuvuoteen |
2010-2011 |
2011-2012 |
|||
Suomenkieliset alakoulut |
|
|
|
41,3 |
45,7 |
Suomenkieliset yläkoulut |
|
|
|
13,8 |
11,0 |
Ruotsinkielinen opetus |
|
|
|
16,1 |
16,1 |
Suomenkieliset keskitetyn palvelun koulut |
|
|
|
187 |
190 |
Yht. henkilötyövuotta |
|
|
|
258,2 |
|
Päätetty lukuvuoden 2010 -2011 aikana |
|
|
|
4,9 |
|
|
|
|
|
263,1 |
262,8 |
Suomenkielisten keskitetyn palvelun koulujen avustavan henkilöstön määrä on yhteensä 72 % kokonaistarpeesta. Tästä määrästä 87 % on Luolavuoren, Katariinan ja C.O. Malmin kouluissa. Sirkkalabackenin koulun avustajamäärä on 47 % kaikista ruotsinkielisten koulujen avustajista.
Monikulttuurisen opetuksen avustajia tarvitaan juuri maahan muuttaneiden oppilaiden ns. valmistavan opetuksen ryhmiin (11 kpl), omakielisiksi avustajiksi useille kouluille yhteisesti ja ns. tuettuihin ryhmiin, joihin luetaan mukaan Iltalukion perusopetuksen johdanto-opinnot (POJO).
Yhteistyöalueilla antavat luokkamuotoista erityisopetusta suomenkielisen yleisopetuksen kouluissa 19 alueellista pienluokkaa, joihin tarvitaan avustajapalveluja. Alkuluokissa (4 kpl) ja 3-vuotisen alkuopetuksen (11 kpl) ryhmissä toimii myös avustajia. Usein samassa koulussa olevat ryhmät joutuvat jakamaan avustajan keskenään, vaikka tarvetta ihan omallekin avustajalle olisi.
Avustajan saavassa yleisopetuksen koulussa on useimmiten vähintään yksi oppilas, joka vammansa tai sairautensa vuoksi ei tule ilman avustusta toimeen. Viime vuosina on erityisesti diabetesta sairastavien oppilaiden aiheuttama avustajatarve kasvanut. Integroituja erityisoppilaita suomenkielisessä yleisopetuksessa on ensi lukuvuonna 150, mikä on 1,45 % yleisopetuksen koulujen oppilaista. Vastaava luku edellisvuonna oli 1,44 %. Ruotsinkielisissä kouluissa integroitujen erityisoppilaiden määrä on 25, mikä on 2,6 % yleisopetuksen koulujen oppilaista.
Avustajien työaika:
Yleisopetuksen kouluissa koulunkäyntiavustajan työaika on toistaiseksi otetuilla vakanssin työaika 35/ 38,25 h ja määräaikaisesti otettavilla 30/ 38,25 h. Lyhyemmän työajan vuoksi voidaan palkata useampi avustaja. Varsinkin alakouluissa 30 tuntia viikossa riittää hyvin kattamaan oppilaiden työpäivän.
Myös keskitetyn palvelun kouluissa koulu voi saada enemmän avustajia, jos työaikaa lyhennetään määräaikaisilla 30 tuntiin. Koska koulujen ja yksittäisten ryhmien tarpeet kuitenkin vaihtelevat, jää harkintavalta asiasta rehtoreille. Toisaalta aamu- ja iltapäivätoiminnan ja -hoidon järjestäminen Luolavuoren, Katariinan ja C.O. Malmin kouluissa edellyttää pitkiä työpäiviä, koska oppilaita on paikalla klo 7 -17.
Osa koulunkäyntiavustajista työskentelee nuorisotoimen järjestämässä aamu- ja iltapäivätoiminnassa siten, että työaika koulussa on 23 h viikossa ja aamu- ja iltapäivätoiminnassa 15, 25 h. Tällöin yhteenlaskettu viikkotyöaika on 38,25/ 38,25 h. Opetustoimi laskuttaa nuorisotoimelta aamu- ja iltapäivätoiminnan osuuden. Sijoituspaikoista on sovittu nuorisotoimen kanssa. Yhteisiä avustajia on kaikkiaan 7 kpl. Tämä järjestely on edullinen työntekijälle, koska hän voi tehdä täyttä työaikaa. Pienimmille oppilaille se merkitsee tuttua aikuista koko päivän ajaksi.
Avustavan henkilöstön tarve on suuri seuraavista syistä:
1. Turun keskitetyn palvelun kouluissa on mm. kehitysvammaisia, autistisia, liikuntavammaisia, kuulovammaisia, kielihäiriöisiä sekä sairaalakoulussa opiskelevia oppilaita, joiden tarve avustajapalveluihin on moninkertainen yleisopetuksen oppilaisiin verrattuna. Turulla on sopimukset lähikuntien kanssa koulupalvelujen tuottamisesta näille oppilaille. Arviolta n. 55 avustajan palkkamenot laskutetaan muilta kunnilta tai aamu- ja iltapäivähoidon ja loma-ajan hoidon/kesäloma-ajan toiminnan osalta sosiaalitoimelta.
2. Myös Samppalinnan koulu tarvitsee runsaasti avustavaa henkilöstöä oppimisen tukemiseen. Se poikkeaa em. kouluista siinä, että oppilaat ovat turkulaisia.
3. Tehostetun ja erityisen tuen palveluiden tarjoaminen lähikouluissa on lisääntynyt. Yleisopetukseen integroitujen erityisoppilaiden määrä on ollut kolmena viime vuotena n. 150, kun se sitä ennen oli 106.
4. Yleisopetuksen kouluihin on perustettu alueellisia pienluokkia ja 3-vuotisen alkuopetuksen ryhmiä.
5. Maahanmuuttajaoppilaiden määrä on suuri. Juuri maahan tulleiden oppilaiden määrä on kasvanut parin viime vuoden aikana. Naapurikuntien kanssa on tehty sopimukset valmistavan opetuksen antamisesta. Yhä enemmän Suomeen tulee perusopetusiän loppuvaiheessa olevia oppilaita ilman koulutaustaa ja ilman huoltajia.
Koulut eivät voi saada kaikkia esittämiään avustajia, vaikka oppimisvaikeuksia, keskittymisvaikeuksia tai muita perusteita työvoimatarpeelle löytyisi. Avustavan henkilöstön karsintaa on tehty äärimmäisen tiukasti jo useana vuotena peräkkäin. Siksi mahdollisuuksia vähentämiseen ei oppilaiden lakisäteisiä oikeuksia vaarantamatta enää ole. Vain 82 % koulujen esityksistä voidaan toteuttaa, mikäli avustajatyövuosien määrä pidetään samana. Tilastoissa avustajien määrä henkilöiden lukumäärällä mitattuna näyttää kasvavan kolmen viime vuoden aikana. Tämä perustuu kuitenkin siihen, että määräaikaisiin tehtäviin on palkattu 30-tuntisia avustajia 35-tuntisten sijaan tai että osan palkkakustannuksista kattaa nuorisotoimi (aamu- ja iltapäivätoiminta). Näin on samalla kokonaistuntimäärällä todella pystytty palkkaamaan useampia henkilöitä.
Perusopetuspäällikkö ja ruotsinkielisen opetustoimen johtaja tekevät erillisen päätöksen avustajien koulukohtaisesta jakautumisesta välittömästi sen jälkeen kun opetuslautakunta on päättänyt kokonaismäärästä.
Kasvatus- ja opetustoimen johtaja Timo Jalonen:
Ehdotus Opetustoimeen palkataan lukuvuodeksi 2011 – 2012 avustavaa henkilöstöä 262,8 henkilötyövuotta. Tämä luku sisältää koulunkäyntiavustajat, luokka-avustajat, ohjaajat ja vaikeimmin vammaisten avustajat. Koulunkäyntiavustajan henkilötyövuosi lasketaan viikkotuntimäärän 35/38, 25 mukaan. Muiden em. ammattiryhmien työaika määräytyy vakanssin työajan mukaan.
PäätösEsittelijä muutti ehdotusta siten, että perusopetukseen palkataan lukuvuodeksi 2011-2012 avustavaa henkilöstöä 258,2 henkilövuotta.
Koikkalainen ehdotti Järven kannattamana että, perusopetukseen palkataan lukuvuodeksi 2011-2012 avustavaa henkilöstöä 262,8 henkilövuotta.
Äänestettiin esittelijän ja Koikkalaisen ehdotuksista.
Koikkalaisen ehdotuksen puolesta äänestivät Järvi, Karlsson, Kunnari, Mickelsson, Heinonen ja Yrttiaho.
Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Lindholm, Nordqvist, Westerby, Ranne ja Torppa.
Päätös asiassa tehtiin äänin 7 - 5 Koikkalaisen ehdotuksesta, että perusopetukseen palkataan lukuvuodeksi 2011-2012 avustavaa henkilöstöä 262,8 henkilövuotta.
Nyman ja Selimi olivat poissa kokouksesta.
Jakelu
tiedAlho Anne
tiedArponen Vesa
tiedAutio Mia
tiedErkkilä Johanna
tiedGrandell Mari-Susann
tiedGrönroos Sari
tiedHaulivuori Esa
tiedHirvola Sanna
tiedHänninen Kalevi
tiedHögnäs Clara
tiedIsolauri Hannu
tiedJalo Maarit
tiedJauhiainen Pirjo
tiedJärvinen Johanna
tiedKaljonen Ilkka
tiedKalske Timo
tiedKangas Pirkko
tiedKantonen Juha
tiedKarlsson Christer
tiedKauppila Jorma
tiedKirkkola Minna
tiedKjellman Liliane
tiedKnuutinen Marja-Leena
tiedKorpinen Teppo
tiedKortekangas Juhani
tiedKouki Timo
tiedLaakso Markku
tiedLaakso Pekka
tiedLatva Jyrki
tiedLiukkala Riitta-Maija
tiedMatilainen Erkki
tiedMeriluoto Marjukka
tiedMetsä-Tokila Kaisu
tiedMustonen Hannele
tiedMäkelä Hilkka
tiedNormasto Ari
tiedNousiainen Tuomas
tiedNyström Gunnar
tiedPalmu Tea
tiedPalmunen Matti
tiedPätäri Taru
tiedRantanen Marko
tiedRosenberg Bo
tiedRusi Ari
tiedRönkkönen Kari
tiedRötkönen Erkki
tiedSalo Jarmo
tiedSavikko Kirsti
tiedSiren Markku
tiedSuomi Anneli
tiedTiikasalo Lauri
tiedTörnroos Siw
tiedVahalahti Sinikka
tiedWahlström Bertel
tiedWaris Marita
tiedVälimäki Jyrki