Turun kaupungin vanhusneuvosto, vanhusneuvoston puheenjohtaja Soili Raitanen ja sihteeri Tiina Mäkinen 20.3.2018:

Turun kaupungin nykyinen vanhusneuvosto on työskennellyt puoli vuotta ja on työnsä alkuvaiheessa pyrkinyt kouluttamaan itseään sekä lainsäädännön että kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelutuotannon osalta. Vanhusneuvoston työn kannalta tärkein laki on laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista, eli ns. vanhuspalvelulaki. Tämä laki tuli voimaan jo 1.7.2013.

Turun kaupungin vanhusneuvosto on perehtynyt huolellisesti lakiin ja koettaa nyt saada kokonaiskäsitystä, miten Turun kaupungissa on otettu huomioon laissa kaupungille määrätyt tehtävät ja toimintamuodot. Tämän takia vanhusneuvosto pyytää vastausta seuraaviin kymmeneen vanhuspalvelulain keskeiseen kohtaan.

 1.    Onko Turulla vanhuspalvelulain 5§:ssä edellytetty suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi. Kun se pitää tehdä valtuustokaudeksi, mille vuosille se on tehty ja koska se tarkistetaan?

 2.    Miten tässä suunnitelmassa arvioidaan turkulaisten vanhusten hyvinvoinnin tila sekä palvelujen riittävyys ja laatu? Lain 6§:ssähän edellytetään, että Turussa on sosiaali- ja terveyslautakunnan arvioitava sosiaalipalvelujen riittävyys ja laatu. Tapahtuuko näin?

 3.    Onko tarvittavat voimavarat budjetoitu niin, että suunnitelma myös toteutuu?

 4.    Lain 10§:ssä edellytetään, että on olemassa riittävästi monipuolista asiantuntemusta mm. terveyden edistämisen, gerontologian, geriatrian, lääkehoidon, ravitsemuksen, kuntoutuksen ja suun terveydenhoidon aloilta. Onko Turussa tarpeeksi?

 5.    Lain 15§:ssä puhutaan palvelutarpeen selvittämisestä. Kuka tahansa turkulainen vanhus on halutessaan oikeutettu palvelutarpeensa arviointiin. Tästä työstä vastaa työntekijä, jolta edellytetään laissa monipuolinen koulutus ja kokemus. Onko tällaisia olemassa tarpeeksi ja kuinka kauan tällaisen arvioinnin tekoa pitää odottaa?

 6.    Kun palvelutarve on selvitetty, pitää ilman aiheetonta viivytystä tehdä suunnitelma tarpeen toteuttamisesta. Kuinka pitkäksi on Turussa arvioitu tämä aika?

 7.    Lain 17§:ssä todetaan, että jos vanhus tarvitsee apua palvelujen toteuttamisessa ja yhteensovittamisessa, kunnan on nimettävä hänelle vastuutyöntekijä. Paljonkohan Turussa on tällaisia nimityksiä tehty?

 8.    Miten lain 23§:ssä tarkoitettu omavalvonta on Turussa toteutettu ja onko olemassa tuore omavalvontasuunnitelma, joka löytyy jostain kaupungin internet-sivuilta?

 9.    Lain 25§:ssä määrätään iäkkään ihmisen palveluntarpeesta ilmoittamisesta. Palvelutarpeesta tulee ilmoittaa viipymättä kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle viranomaiselle. Onko yleisesti tiedossa keneen tai keihin tulee ottaa yhteyttä?

 10. Mistä löytyy 26§:ssä tarkoitetut vähintään puolivuosittain tiedot, missä ajassa ikääntynyt henkilö saa hakemansa palvelut, ne kun tulee lain mukaan julkaista sellaisin menetelmin, että vanhus voi ihan oikeasti saada nämä tiedot ja ymmärtää, mitä ne tarkoittavat?