Aloite – 80-vuotiaitten turkulaisten ennaltaehkäisevien kotikäyntien kehittäminen

Vanhuspalvelulain 11§:ssä todetaan yksiselitteisesti: Lakisääteinen vanhusneuvosto on otettava mukaan lain 5§:ssä mainitun suunnitelman valmisteluun ja arviointiin. Suunnitelma on tehtävä ikääntyneen väestön tukemiseksi. Lisäksi neuvostolle on annettava mahdollisuus vaikuttaa kunnan eri toimialueiden toiminnan suunnitteluun, valmisteluun ja seurantaan asioissa, joilla on merkitystä ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, terveyden, osallisuuden, elinympäristön, asumisen, liikkumisen tai päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen taikka ikääntyneen väestön tarvitsemien palvelujen kannalta.

Turussa on toiminut ansiokkaasti vanhusneuvosto jo kauan. Neuvoston asema ja tehtävät muuttuivat oleellisesti neuvoston tullessa lakisääteiseksi 1.1.2014. Turun kaupungin vanhusneuvoston mielestä Turussa ei ole vielä osattu käyttää vanhusneuvoston asiantuntemusta lain sille määräämissä asioissa.

Yhtenä esimerkkinä vanhusneuvoston ohittamisesta on 80-vuotiaitten vanhusten ennaltaehkäisevien kotikäyntien lopettaminen koskien koko ikäryhmää.

Turun kaupungin vanhusneuvoston mielestä ennen lopettamista olisi tullut kuulla vanhusneuvostoa.

Lopettamisen perusteluina on käytetty mm. käyntien heikkoa vaikuttavuutta ja parempien tapojen käyttöönottoa. 80-vuotiaat ovat kuitenkin hyvä kohderyhmä sen takia, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tarve alkaa voimakkaammin kasvaa tästä iästä alkaen. Tästä iästä alkaen myös yksinäisyys tai ainakin yksinäisyyden tunne lisääntyy ja vaara syrjäytymiseen kasvaa. Tästä syystä tarvitaan koko ikäluokkaa kattava arvio myös kotona asumista tukevista ja toimintakykyä ylläpitävistä palvelutarpeista. Ilman kokonaisvaltaista suunnitelmaa ei oikeata tarvetta voida saada selville. Vanhuspalvelulain mukaan jokaisella yli 80-vuotiaalla on oikeus saada lakisääteinen palvelutarpeen arviointi. Se ei kuitenkaan toteudu kuin harvojen aktiivisten ja keskimääräistä parempikuntoisten osalta, jos vanhusten tulee hakea Palvelutorilta palvelutarpeen arviointia. Eniten apua tarvitsevat jäävät usein syrjään. 

Turun kaupungin vanhusneuvoston mielestä Turussa on siirryttävä viranomaisvaltaisesta ylhäältä ohjauksesta asiakaslähtöiseen palvelutarjontaan. Se toteutuu neuvoston mielestä parhaiten siten, että kaupunki lähestyy jokaista 80-vuotiasta henkilökohtaisella kontaktilla ja tarjoaa mahdollisuutta kattavaan palvelutarpeen arviointiin korostaen jokaisen itsenäistä oikeutta ilmaista oman mielipiteensä arviointitarpeesta ja sen muodosta. Kuten tiedetään, laadukkaita toimintakykymittareita on useita, mutta henkilökohtaiseen haastatteluun perustuva elämän ympäristön kuvaus on harvinaisempaa.

Tällaisella tutkimuksella on myös pilottiarvo kehitettäessä terveyttä edistävää ja toimintakykyä ylläpitävää toimintamallia pian vastaavan iän saavuttaville suurille ikäluokille. Samalla kattavasta tiedostosta saadaan seurantajärjestelmä, jota voidaan hyödyntää arvioitaessa vanhusten palvelutarpeita tulevina vuosina. Koko ikäluokasta saatava kattava arvio antaa myös oikean kuvan kotona asumista tukevien ja toimintakykyä ylläpitävien palvelujen tarpeesta ja kustannuksista mm. suhteessa tehostetun palveluasumisen kustannuksiin ja palvelusisältöihin.

Turun kaupungin vanhusneuvosto edellyttää, että kaupungin hyvinvointitoimiala lähestyy jokaista 80-vuotiasta henkilökohtaisella kontaktilla ja tarjoaa mahdollisuuden kattavaan palvelutarpeen arviointiin korostaen jokaisen itsenäistä oikeutta ilmaista oman mielipiteensä arviointitarpeesta ja sen muodosta.

Vanhuspalvelulain mukaan palvelutarpeen arvioinnissa havaitut puutteet ja kehittämistarpeet on myös toteutettava ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään kolmen kuukauden kuluessa suunnitelman teosta.

Turussa 2.3.2016

Turun kaupungin vanhusneuvoston puolesta

Ulla-Maija Vierimaa

puheenjohtaja

Tiina Mäkinen

sihteeri