Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta30122.11.20174
Vammaisneuvosto2118.02.20211

10217-2017 (065)

Lausuntopyyntö vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen ostopalvelujen optiokaudesta

Tiivistelmä: -

Vammaisneuvoston vastaus lausuntopyyntöön vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen ostopalvelujen optiokaudesta

Vammaisneuvoston tietoon ei ole tullut palautteita vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen ostopalveluista.

Vammaisneuvosto ei näe estettä optiovuoden käyttoonotolle.

 

 

Sosterla § 301

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Sari Ahonen, vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski ja johtava sosiaalityöntekijä Aki Kaskinen sekä hankinta- ja logistiikkakeskuksen osuus hankinta-asiantuntija Tapani Järvinen 3.11.2017:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kokouksessaan 8.11.2016 § 219, että vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen ostopalvelut kilpailutetaan avoimella menettelyllä. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kokouksessaan 20.9.2017 § 235, että vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen ostopalvelujen hankintamenettely keskeytetään ja uusi hankintamenettely käynnistetään uudella hankintailmoituksella. Keskeyttämisen syynä oli, ettei tarjouspyynnössä olleita oleellisia virheitä ehditty korjausilmoituksella korjaamaan tarpeeksi ajoissa ennen tarjousten määräajan umpeutumista.

Hankinta- ja logistiikkakeskus on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia Vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen ostopalveluista ajalle 1.1.2018 – 31.12.2021, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella (optio). Tarjoaja voi määritellä palvelutuotannon alkamaan myöhemmin kuin 1.1.2018. Tarjottavat palvelut tulee kuitenkin voida ottaa käyttöön viimeistään 1.1.2020.

Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 25.9.2017 EU-kynnysarvon ylittävänä E-liitteen mukaisena sosiaalipalveluhankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa ja samalla sivustolla julkaistiin yhteenveto hankintaan liittyvistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista 5.10.2017. Korjausilmoitus tehtiin ja lähetettiin julkaistavaksi 5.10.2017 HILMA-ilmoituskanavassa ja Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Tarjoukset tuli antaa sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa.

Tarjouksia saatiin määräaikaan 16.10.2017 klo 11.00 mennessä 26 kpl.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnön kohteena olivat palveluasumisen eri palvelutasot, jotka perustuvat vaikeavammaisten henkilöiden palvelutarpeeseen. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjous otetaan huomioon ja hyväksytään palvelutasoittain seuraavasti:

Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

Tarjoajien tuli ilmoittaa palvelun hinnat palvelutasoittain verottomina kiinteinä palvelun hintoina asiakasta kohden kahdelle ensimmäiselle vuodelle, jonka jälkeen palveluntuottaja voi esittää tilaajalle perustellusta syystä hinnan muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti.

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon. Palveluntuottajiksi valitaan kaikki kelpoisuusvaatimukset täyttävät tarjoajat Tilaajan arvioiman palvelumäärän turvaamiseksi, edellyttäen, että tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia. Lopullinen asiakkaiden sijoittaminen sopimuskumppaneille tapahtuu kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaan, ellei asiakkaan erityisolosuhteista muuta aiheudu.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun suorittivat hyvinvointitoimialan vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski ja johtava sosiaalityöntekijä Aki Kaskinen.

Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että tarjottavien palveluiden tulee olla saatavilla enintään 40 km (ohjeellinen) etäisyydellä Turun keskustasta. Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiön tarjoama toimintayksikkö sijaitsee Helsingissä. Pitkän välimatkan vuoksi Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiön antama tarjous tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisena.

Muut tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja tarjoukset on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudelliseen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Vertailu ja valinta tehdään palvelutasoittain. Kokonaistaloudellisen edullisuuden arviointiperusteiksi ilmoitettiin tarjouspyynnössä palvelun hinta (enimmäispisteet 80 pistettä) sekä laatu (enimmäispisteet 20 pistettä). Palveluntuottajiksi valitaan kaikki kelpoisuusvaatimukset täyttävät tarjoajat tilaajan arvioiman palvelumäärän turvaamiseksi edellyttäen, että tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu esitetään liitteessä 1.

Liite 1Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu palvelutasoittain

Usea tarjous saa vertailussa saman pistemäärän. Mikäli useampia tarjouksia päätyy vertailussa samaan tulokseen, ratkaistaan voittaja arvalla.

Palvelutaso yhden (1) osalta Mehiläinen Hoivapalvelut Oy:n tarjous uudesta Turkuun perustettavasta yksiköstä nro 2, Aspa Palvelut Oy:n tarjous Aspa-koti Aurinkopihasta ja Vetrea Terveys Oy:n tarjous sekä Aspa Palvelut Oy:n tarjous uudesta Turkuun perustettavasta yksiköstä saivat kaikki samat pisteet. Invalidiliiton Asumispalvelut Oy:n kolme tarjousta (Hirvensalon Validia-talo, Vasaramäen Validia-talo ja Samppalinnan Validia-asunnot) saivat keskenään samat pisteet, kuten myös näiden toimintayksiköiden sateliittiasunnot keskenään samat pisteet.

Palvelutaso kahden (2) osalta Aspa Palvelut Oy:n kaksi tarjousta (Aspa-koti Aurinkopiha ja uusi perustettava yksikkö) saivat samat pisteet. Invalidiliiton Asumispalvelut Oy:n kolme tarjousta (Hirvensalon Validia-talo, Vasaramäen Validia-talo ja Samppalinnan Validia-asunnot) saivat keskenään samat pisteet, kuten myös näiden toimintayksiköiden sateliittiasunnot keskenään samat pisteet.

Palvelutason kolmen (3) osalta Aspa Palvelut Oy:n kaksi tarjousta (Aspa-koti Aurinkopiha ja uusi perustettava yksikkö) saivat samat pisteet. Invalidiliiton Asumispalvelut Oy:n kolme tarjousta (Hirvensalon Validia-talo, Vasaramäen Validia-talo ja Samppalinnan Validia-asunnot) saivat keskenään samat pisteet, kuten myös näiden toimintayksiköiden sateliittiasunnot keskenään samat pisteet.

Palvelutason neljän (4) osalta Aspa Palvelut Oy:n kaksi tarjousta (Aspa-koti Aurinkopiha ja uusi perustettava yksikkö) saivat samat pisteet. Invalidiliiton Asumispalvelut Oy:n kolme tarjousta (Hirvensalon Validia-talo, Vasaramäen Validia-talo ja Samppalinnan Validia-asunnot) saivat keskenään samat pisteet, kuten myös näiden toimintayksiköiden sateliittiasunnot keskenään samat pisteet.

Tarjousten liitteessä 1 kuvattu sijoitus on mainittujen tasapisteisiin päätyneiden tarjousten osalta suoritetun arvonnan tulosta. Arvontapöytäkirja on päätöksen liitteenä.

Liite 2Arvontapöytäkirja

Vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen ostopalvelujen palveluntuottajiksi esitetään valittavan palvelutasoittain tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailussa (liite 1) kuvatut tarjoajat.

Sopimuskaudella vuosittaiset kustannukset ovat noin 5,1 miljoonaa euroa. Sopimuskaudella palveluja ostetaan yhteensä noin 20,4 miljoonalla eurolla.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 13.11.2017:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

Palveluja ostetaan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella liitteen 1 mukaisessa järjestyksessä, ellei asiakkaan erityisolosuhteista muuta aiheudu. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Vammais § 21

Sihteeri Sari Huusko 18.2.2021:

Vammaispalvelulain mukaisesta palveluasumisen ostopalveluista on voimassa sopimukset 31.12.2021 asti, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Vammaisneuvostolta on pyydetty lausunto optiokaudesta.

EhdotusVammaisneuvosto päättää lausunnon antamisesta.

PäätösVammaisneuvosto päätti antaa seuraavanlaisen lausunnon:

Vammaisneuvoston lausunto vammaispalvelulain mukaisen asumispalvelun ostopalveluiden optiovuodesta

Vammaisneuvoston vastaus lausuntopyyntöön vammaispalvelulain mukaisen asumispalvelun ostopalvelujen optiovuodesta

Vammaisneuvoston tietoon ei ole tullut vammaispalvelulain mukaisen asumispalvelun ostopalveluyksiköitä koskevia palautteita.

Vammaisneuvosto ei näe estettä optiovuoden käyttöönotolle.


Liitteet:

Sosterla § 301
Liite 1:Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu palvelutasoittain
Liite 2:Arvontapöytäkirja