Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Vammaisneuvosto2020.02.20208

217-2020 (07 02 01)

Turun Kuuloyhdistys ry:n kirje

Tiivistelmä: -

Vammais § 20

Sihteeri Sari Huusko 12.2.2020:

Vammaisneuvostolle on tullut tiedoksi Hyvinvointitoimialan kirjaamon kautta Turun Kuuloyhdistys Ry:n Turun yliopistolliselle keskussairaalalle, Turun kaupunginsairaalalle ja Turun terveydenhuollolle lähettämä kirje, joka koskee erikoissairaanhoidon hoitotakuun toteutumisesta kuulovammaisten kannalta sekä terveydenhuollon esteettömyydestä:

Vastaanottaja:

Tiedoksi:

KYSYMYS ERIKOISSAIRAANHOIDON HOITOTAKUUN TOTEUTUMISESTA KUULOVAMMAISTEN KANNALTA SEKÄ TERVEYDENHUOLLON ESTEETTÖMYYDESTÄ

Turun Kuuloyhdistys tekee toiminta-alueellaan aktiivista, kaikille avointa kuulolähipalvelutoimintaa Turun seudun eri palvelutaloissa ja muissa yksiköissä. Vuonna 2018 meillä oli noin 1 000 asiakaskontaktia ja vuonna 2019 tämä määrä tulee ylittymään. Lisäksi olemme pitäneet toimintavuotemme aikana eri yhdistyksille ja muille tahoille kuuloinfoja ja muita tietoiskuja kuulosta. Meillä on siis näköalapaikka paikkakuntamme kuulovammaisten tilanteeseen.

Meille on yhä enenevässä määrin tullut huolestuneita yhteydenottoja, että jo terveyskeskuksessa on kuulokojelähetettä pyytäville todettu, että ”kuulette vielä aivan hyvin, tulkaa ensi vuonna uudestaan”. Lisäksi kuulokojeiden uusintajonoon ei ole päästy, vaikka koje on selvästi uusimisen tarpeessa. Kiitämme varsinkin TYKS:in omien korjauspalvelujen ammattitaitoa, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että kuulokoje on uusittava erikoissairaanhoidon hoitotakuun sanelemassa aikataulussa, samoin kuin kuntalaisten havainnot kuulonsa heikkenemisestä on otettava vakavasti. Ilmaisemme syvän huolemme ikääntyneiden kuulonkuntoutuksen tilanteesta Turun seudulla.

Lisäksi tiedustelemme, voisiko Turun alueen julkisen terveydenhuollon yksiköihin hankkia jonotusjärjestelmät, jotka ottavat myös kuulovammaiset huomioon. Edelleen ollaan ääneen huudettujen nimien varassa, mikä aiheuttaa turhaa epävarmuutta kuulovammaisille  terveydenhuollon asiakkaille. Kuitenkin useissa liikelaitoksissa (pankit, vakuutusyhtiöt) on useita vuosia käytetty visuaalisia jonotusjärjestelmiä, joissa jononumerot ilmestyvät valotaululle. Terveydenhuollossa tällainen jonotusjärjestelmä voisi toimia siten, että luukulle ilmoittautunut saa henkilökohtaisen jonotusnumeron, jonka vastaanottava sairaanhoitaja sytyttää vuoron tullessa näyttöruutuun. Pikaruokapaikoissa on käytössä jonotuspoletti, jonka asiakas saa mukaansa ostetun annoksen pantiksi. Poletti hälyttää äänellä, värinällä ja valolla. TYKSin kuulokeskus on saamassa uudet tilat vuoden 2021 lopussa T3-sairaalasta. Edellytämme, että uudessa sairaalassa on kuulovammaiset huomioiva jonotusjärjestelmä.

Turussa 11.12.2019

Eija Isaksson, Puheenjohtaja   

Marjaana Raudaskoski, Sihteeri

EhdotusVammaisneuvosto merkitsee asian tiedoksi ja pyytää Turun Kuuloyhdistys Ry:tä informoimaan asian etenemisestä vammaisneuvostoa jatkossa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.