Viite: Vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut sekä sotainvalidien ja rintamaveteraanien kuljetuspalvelut, kokous 19.12.2019 klo 13.00 Peltolantie 3.

 

Vammaisneuvoston lausunto kilpailutustyöryhmälle

Matkojen yhdistely

Turun vammaisneuvosto on jo useasti aikaisemmin ilmoittanut vastustavansa matkojen yhdistelyä vaikeavammaisten kuljetuspalvelussa. Tämä on myös turkulaisten vammaisjärjestöjen kanta. Turkulaiset vammaisjärjestöt ovat myös useasti ilmoittaneet ryhtyvänsä voimakkaisiin toimiin, jos matkojen yhdistelyä tullaan esittämään.

Vammaisneuvosto on kuitenkin kannattanut mahdollisuutta vapaaehtoiseen matkojen yhdistelyyn. Turussa käytössä olevassa mallissa tällöin toisen asiakkaan voi ottaa kyytiin ja vain toiselta veloitetaan matkasta, mutta molemmat maksavat omavastuun. Tämä kannustaa yhdistelyyn asiakaslähtöisesti.

Käytännön kokemukset monelta paikkakunnalta kuten Helsingistä ja Espoosta ovat osoittaneet, että matkojen yhdistely ei käytännössä toimi. Kalusto ei usein vastaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita. Toteutetussa palveluketjussa on suuria ongelmia turvallisuudessa. Matkojen odotusajat ja matka-ajat voivat olla kohtuuttoman pitkiä lyhyilläkin matkoilla.

Ongelmat yhdistellyssä kuljetuspalvelussa ovat johtaneet siihen, että moni ei uskalla käyttää palvelua, koska ei pidä sitä itselleen turvallisena ja riittävän luotettavana. Säästöt tulevat käyttämättömistä matkoista. Se ei voi kuitenkaan olla tavoitteena, että ihmiset jäävät kotiinsa passivoitumaan.

Kela käyttää yhdistelyä korvaamillaan pitkillä sairaalamatkoilla silloin kun siihen ei terveydellisistä syistä estettä.

Invalidiliiton kesällä 2019 tekemän selvityksen mukaan yhdistelyn nähtiin pidentävän matka-aikoja kohtuuttomasti ja sisältävän riskin myöhästymiseen. Toisena ongelmana tuli esiin yhdistelyjärjestelyt, jotka pidensivät merkittävästi kuljetuksen odottamisaikaa.

Ajoneuvot

Käytettävässä ajoneuvokalustossa tulee olla riittävästi varsinaisia invatakseja, jotka on varustettu 2-pilarisella nostimella, jonka kantavuus on vähintään 300 kg. Nostimessa tulee olla riittävät, kauttaaltaan korotetut reunat. Nostin on katsastettava säännöllisesti.

Esteettömien autojen sisätilan korkeuden on oltava vähintään 1450 mm. Esteettömien autojen on oltava asiakkaan ja pyörätuolin kiinnityksen osalta esteettömistä ajoneuvoista annetun asetuksen mukaisia. Pyörätuolissa matkustavilla tulee olla käytettävissä 3-pisteturvavyö.

Henkilöautomallisten autojen määrästä tulee olla riittävästi farmarimallisia autoja, joiden takatilassa on riittävästi tilaa manuaalipyörätuolille, rollaattorille tai opas-/avustajakoiralle.

Opas- ja avustajakoirien kiinnittäminen kuljetusten aikana tulee järjestää turvallisesti.

Muita kuljetuksen laatuun liittyviä asioita

Kuljettajan koulutuksesta ja riittävän suomen- ja ruotsinkielentaidosta tulee olla vaatimukset. Vammais- ja vanhuspalveluiden kuljetuksissa vaaditaan kuljetusten sujuvuuden ja turvallisuuden takaamiseksi hyvää kielitaitoa ja kommunikointia.

Kuljetukset tulee saada lyhyillä matkoilla 15 minuutin ja pidemmillä matkoilla 30 minuutin kuluessa.

Tilaajalla tulee olla mahdollisuus määrätä sanktio kuljetusten myöhästymisistä tai muista puitteista ja asiakkaalla tulee olla mahdollisuus saada korvausta aiheutuneesta kohtuuttomasta haitasta.

24.1.2020

Vammaisneuvosto