Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Vammaisneuvosto8527.09.20187

10722-2018 (05 21 01, 05 21 00)

Henkilökohtaisen avun palkanmaksun siirtäminen vammaispalveluille

Tiivistelmä: -

Vammais § 85

Palvelualuejohtaja Sari Ahonen, vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski ja sihteeri Sari Huusko:

Vammaispalvelulain mukaista henkilökohtaista apua järjestetään Turussa työnantajamallilla, palveluseteleillä ja ostopalveluna. Asiakkaita on tällä hetkellä yhteensä noin 780, joista työnantajana toimii noin 520 asiakasta.

Työnantajamallissa vaikeavammainen henkilö palkkaa itse henkilökohtaisen avustajan ja toimii itse työnantajana. Avustaja on työsuhteessa vaikeavammaiseen henkilöön. Pienissä tuntimäärissä (pääsääntöisesti korkeintaan 40 h/kk) Turun kaupunki on toiminut sijaismaksajana asiakkaan antamalla valtakirjalla ja huolehtinut lakisääteisistä maksuista (työeläke-, työtapaturma-, sairaus- ja työttömyysvakuutusmaksut sekä lakisääteiset työterveyshuollon maksut). Suuremmissa tuntimäärissä vaikeavammaisen henkilön työnantajuutta on tuettu vammaispalvelulain mukaisen toimintasuunnitelman mukaan järjestämällä asiakkaalle ostopalveluna palkanmaksuun liittyvät tehtävät.

Vammaispalveluissa on ollut yksi työntekijä, joka on pienien tuntimäärien osalta valmistellut avustajien palkanmaksua kuukausittain asiakkaiden lähettämien tunti-ilmoituslomakkeiden perusteella. Suurissa tuntimäärissä on pääsääntöisesti enemmän mm. työaikakorvauksiin ja lomaoikeuksiin liittyviä tehtäviä, minkä takia niitä ei ole aiemmin voitu hoitaa vammaispalveluiden omana toimintana. Palvelua on ostettu tilitoimistopalveluita tuottavilta toimijoilta, enimmäkseen Aaholli Osuuskunnalta. Palkanmaksuun liittyviä ostopalveluja hankitaan tällä hetkellä noin 50 asiakkaalle, joilla osalla on enemmän kuin yksi avustaja. Kustannukset ovat noin 45,90 €/avustaja/kk eli vuositasolla noin 35.000 euroa.

Vuoden 2018 alusta vammaispalvelut on saanut käyttöön internetin välityksellä toimivan Ilmarisen (aik. Etera) Sijaismaksajapalvelun. Sijaismaksajapalvelu on SuoraTyö.fi-palvelun teknologiaan perustuva palvelukokonaisuus, jonka avulla henkilökohtaisten avustajien työn hallinta ja palkkailmoitusten tekeminen hoidetaan automaattisesti. Palvelun avulla pystytään kattavasti hallinnoimaan vammaispalvelulain nojalla tehtävää henkilökohtaisen avun työtä, joka hoidetaan ns. työnantajamallilla.

Palvelu laskee automaattisesti työntekijöiden palkat sivukuluineen, maksaa palkat ja muut lakisääteiset maksut, tulostaa palkkalaskelmat ja työtodistuksen sekä kaikki muut olennaiset raportit/ilmoitukset. Lakisääteiset ilmoitukset hoidetaan palvelun avulla automaattisesti. Palvelu hoitaa myös työnantajan maksut: ennakonpidätykset, työeläkemaksut ja sosiaaliturvamaksut, ennakonpidätykset, työeläkemaksut ja sosiaaliturvamaksut. Palvelun kustannukset ovat 7,14 €/palkanmaksutapahtuma.

Sijaismaksajapalvelun käyttäminen on yksinkertaistanut ja automatisoinut aiemmin lähes kokonaan manuaalista työprosessia. Työajan käyttö on tehostunut, työsopimusten ja vuosilomaoikeuksien seuranta helpottunut sekä palkanmaksun viive lyhentynyt. Elokuussa on otettu käyttöön toiminto, joka antaa työnantajalle tai työntekijälle mahdollisuuden viedä tunnit suoraan sähköiseen järjestelmään. Sijaismaksajapalvelun käyttö mahdollistaa tähän asti tilitoimistojen hoitamien asiakkaiden palkanmaksutehtävien siirtämisen kaupungin omaksi toiminnaksi. Tilitoimistoja on käytetty 2000 –luvun alkupuolelta lähtien. Palvelusta ei ole tuolloin tehty kirjallisia sopimuksia. Asiasta on keskusteltu Aaholli Osuuskunnan edustajan kanssa. Palkanmaksu on mahdollista siirtää vammaispalveluille vuoden 2019 alkuun mennessä.

EhdotusVammaisneuvosto päättää antaa mahdollisen lausunnon.

PäätösVammaisneuvosto päätti, että ei lausu asiasta.