Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Vammaisneuvosto7810.11.20165

11790-2016 (450)

Selvitysmies Kalle Könkkölän ehdotukset vammaispalvelujen vaihtoehtoisista säästöistä.

Tiivistelmä: -

Vammais § 78

Sihteeri Sari Huusko 8.11.2016:

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama selvitysmies Kalle Könkkölä on 14.10.2016 antamassaan selvityksessä tehnyt useita ehdotuksia vammaispalvelujen vaihtoehtoisista säästöistä. Ehdotusten mukaan mahdollisia säästöjä voitaisiin saada yhteensä noin 74 miljoonaa euroa.

Selvitysmies esittää, että ne henkilöt, jotka jo ennen korkeaa ikää tarvitsevat vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluja, säilyttäisivät aina oikeutensa näihin kuljetuspalveluihin myös ikääntyessään. Jos toimintarajoite ja vaikeus käyttää julkista joukkoliikennettä johtuvat pääosin korkeasta iästä, henkilöllä ei olisi oikeutta vammaispalvelulain mukaisiin liikkumisen palveluihin. Iän tuomien toimintarajoitteiden takia joukkoliikenteessä erityisiä vaikeuksia kokevilla henkilöillä tulisi kuitenkin olla subjektiivinen oikeus vähintään 36 yhdensuuntaiseen matkaan vuodessa sosiaalihuoltolain perusteella.

Vaihtoehtoja liikkumisen tuen järjestämiseksi olisivat muun muassa leasing-auto ja henkilökohtaisen budjetin matkakukkaro. Henkilökohtainen budjetti sopisi paljon kuljetuspalvelua käyttävälle henkilölle, joka kykenisi järjestämään kuljetuspalvelut ja liikkumisen tuen itse saamansa budjetin mukaisesti.  

Lisäksi selvitysmies ehdottaa, että erityisesti kuljetuspalvelua käyttäville vammaisille aletaan järjestää liikkumistaidon ohjausta ja kaikki kuljetuspalvelut sekä Kelan korvaamat kuljetukset yhdistetään alueellisiin Kelan ylläpitämiin keskuksiin.

Selvitysmies ehdottaa, että joka maakuntaan perustetaan henkilökohtaisen avun keskus, joka toimisi vertaistukivetoisesti läheisessä yhteistyössä maakunnallisten sosiaalikeskusten kanssa.

Muita henkilökohtaiseen apuun liittyviä ehdotuksia ovat henkilökohtaisen budjetin sovellus henkilökohtaiseen apuun, taksien odotustaksaa pienempi asiointilisä sekä henkilökohtainen apu hengityslaitepotilaille.

Lisäksi selvitysmies esittää hallinnon keventämistä muun muassa vähentämällä lääkärintodistuksia, määräaikaisia päätöksiä ja asumisyksiköiden asukkaiden asioiden kirjaamista ja raportointia sekä laatimalla palvelusuunnitelmat ja -päätökset samanaikaisesti. 

Suurimmat säästöt voitaisiin selvitysmiehen raportin mukaan saavuttaa invalidivähennyksen poistolla (32 miljoonaa euroa). Könkkölän mukaan verotuen käyttö ei ole oikea tapa tukea vammaisia ihmisiä, vaan säästyvät rahat on tarkoituksenmukaisempaa käyttää palveluihin.

Selvitysmies ehdottaa jatkotyössä arvioitavaksi, aiheuttaako invalidivähennyksen poisto joillekin ihmisille tai vammaisryhmille kohtuuttoman tilanteen ja voisiko eläkkeensaajien hoitotuen tai vammaistuen uudelleen määrittelyllä korjata mahdollisia kohtuuttomuuksia.

Selvitysmiehen ehdotukset otetaan huomioon ja niitä arvioidaan sosiaali- ja terveysministeriössä erityisesti lainsäädännön muutostarpeiden ja kokonaisuudistuksen tavoitteen toteutumisen näkökulmasta. Arvioinnin tueksi on avattu kaikille avoin otakantaa.fi-kysely. Palautetta pyydetään myös eri asiantuntijoilta ja sidosryhmiltä. Luonnos uudeksi vammaisten henkilöiden erityispalveluja koskevaksi laiksi on tarkoitus saada lausunnoille keväällä 2017.

EhdotusMerkitään vammaisneuvoston tiedoksi.

PäätösMerkittiin tiedoksi.