Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Vammaisneuvosto9610.12.2015

10253-2015 (065)

Vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut - palvelulle asetettavat vaatimukset

Tiivistelmä: -

Vammais § 96

Sihteeri Rita Salviander 27.11.2015:

Sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt, että vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisten kuljetuspalvelujen sekä sotaveteraanien kuljetuspalvelut kilpailutetaan julkisia hankintoja koskevien säännösten mukaisesti. Lautakunta toteuttaa kilpailutuksen avoimena menettelynä yhdessä kaupungin hankinta- ja logistiikkakeskuksen kanssa.

Kuljetuspalvelujen kilpailutusta valmisteleva työryhmä pyytää vammaisneuvoston lausuntoa asioista, jotka tulee ottaa huomioon kilpailutuksessa. Lisäksi pyydetään vammaisneuvostoa sopimaan edustajista, joihin työryhmä voi olla yhteydessä, jos/kun tarvitaan lisäksi yhteistä keskustelua.

EhdotusVammaisneuvosto nimeää edustajansa yhdyshenkilöiksi kuljetuspalvelujen kilpailutuksiin liittyvissä asioissa.

Vammaisneuvosto antaa esityksensä työryhmälle kilpailutuksessa huomioon otettavista vaatimuksista.

PäätösVammaisneuvosto esittää, että mm. seuraavien seikkojen edellytetään täyttyvän kuljetuspalveluja kilpailutettaessa

-       Jos auto on varustettu nostimella, nostimen tulee olla 2-pilarinen. Nostimen kantavuuden pituuden ja leveyden on oltava turvallisuuden kannalta riittävät.

-       Nostinlavan tulee olla koko pituudeltaan vaakasuora auton pituussuuntaan nähden.

-       Nostinlavassa tulee olla joka reunalla putoamisen estävät reunat.  

-       Erillistä nostimen katsastusta tulee edellyttää vuosittain, koska nostimet kuluvat ja saattavat esim. painua notkolle. Tavallinen auton katsastus ei kata tätä.

-       Autossa pyörätuolin kiinnityslaitteet standardin mukaisesti neljästä pisteestä

-       Kolmipisteturvavyön tulee olla auton rakenteisiin integroitu, lantiovyötä ei tule sallia (lisäedellytys standardiin pyörätuolissa istuvan matkustajan kuljettaminen henkilö-, paketti- ja kuorma-autossa)

-       Caddy-tyyppisissä autoissa lattian pitää olla tasalattiainen.

-       Esteettömiä autoja ja invatakseja tulee olla saatavana kuljetuspalveluiden käyttäjien tarpeiden mukainen määrä ja eri vuorokauden aikoina

-       Edellytettävä yksilöllisen tarpeen huomioimista: jos jokin auto ei sovellu matkustajalle, auto tulee vaihtaa sopivaan

-       Asiakkaiden yksityisyyden suojaa tulee korostaa niin, että asiakkaiden tietoja ei välity toisille asiakkaille

-       Taksi tulee voida tilata myös tekstiviestillä ja sähköpostilla. Suositus: myöhemmin myös älypuhelimen aplikaatiolla.

-       Ennakkoon tilattu kuljetus tulee hoitaa tilattuna aikana. Sanktio pitää määritellä, mikäli palautetta myöhästymisistä tulee määritelty lukumäärä. Mikäli kuljetusta ei ole tehty määritellyssä ajassa ja asiakkaalle koituu tästä haittaa, kuten esim. myöhästyminen lennolta tms., tulee määritellä se, miten asiakkaalle korvataan riittävä menetys.

-       Palveluntuottajan tulee sitoutua siihen, että auto on kaupunkialueella tilatussa osoitteessa viimeistään 30 minuutin kuluessa asiakkaan tilauksesta.

-       Palvelun laatua tulee valvoa järjestelmällisesti, koska kunnalla on vastuu siitä, miten palvelu järjestetään. Laadun varmistamiseksi tulee määritellä sanktiojärjestelmä sopimusrikkomusten varalle.

-       Tarjouspyynnön liitteeksi pyydetään todistuksia tai selvityksiä, joita tilaaja aikoo käyttää kuljettajien soveltuvuuden arviointiin ja tilaajavastuulain tarkistusvelvoitteisiin. Näin myös selvitys henkilöstön soveltuvuudesta ja rikostaustan selvittämisestä erityisesti lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämiseksi.

-       Kielivaatimuksena tulee olla suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito. Ruotsinkielisiä palveluja tulee olla saatavana.

-       Kuljettajille asetettavia laatuvaatimuksia: asiakaspalvelualttius, osaaminen vammaisten henkilöiden avustamisessa ja apuvälineiden käytössä sekä turvalaitteiden käytössä.

-       Kuljettajien on aina varmistettava, että turvavyöt on huolella kiinnitetty. Ajoon ei saa lähteä, mikäli turvavyöt eivät ole kiinni. Poikkeuksena ovat ainoastaan asiakkaan lääkärinlausunnoin osoittamat lääketieteelliset syyt.

-       Kuljettajan tulee tarkistaa, että mm. näkövammainen matkustaja on oikeassa paikassa ja että hän pääsee turvallisesti sisälle

-       Asiakaspalautteen järjestelmällinen kerääminen, lisäksi esim. sosiaalitoimen ja palveluntuottajan keskinäinen vuosikatsaus kerran vuodessa. Kerätään myös positiivinen palaute.

Vammaisneuvosto päätti, että yhdyshenkilöt kuljetuspalvelujen kilpailutukseen liittyvissä asioissa ovat Olli Nordberg ja Heikki O Haulisto.

Jakelu

esiKiiski Kaisa