Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16715.09.20154
Vammaisneuvosto7512.10.2015

9072-2015 (002)

Sosiaali- ja terveyslautakunta - Hyvinvointitoimialan ja järjestöjen yhteistyön kehittäminen

Tiivistelmä: -

Sosterla § 167

Hankejohtaja Kristiina Hellstén 7.9.2015:

Maaliskuussa 2015 päättyneen Sitran palvelutori Turussa -hankkeen yhtenä tavoitteena oli Julkisen ja kolmannen sektorin yhteistyön kehittäminen. Kaupungin ja kolmannen sektorin kumppanuuksien kehittäminen on myös osa Turku 2029-strategiaan liittyvän Hyvinvointi- ja aktiivisuus -ohjelman toimeenpanoa. Ohjelman Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen -osiossa todetaan:

Myös hyvinvointitoimialan tavoitteena luoda strategian mukaisesti järjestöjen kanssa pitempiaikaisia kumppanuuksia, joita avustustoiminnan linjaukset, tilaratkaisut ja soveltuvien toimintojen siirto järjestöjen hoidettavaksi tukevat.

Avustustoiminnan nykytila

Sosiaali- ja terveyslautakunta myöntää vuosittain avustuksia erilaisille järjestöille. Vuonna 2015 avustukset ovat yhteensä noin 1,9 miljoonaa euroa. Avustukset muodostuvat kansanterveystyötä, ehkäisevää päihdetyötä ja sosiaalista hyvinvointia tuottavien yhdistysten kohdennetuista avustuksista ja hyvinvointitoimialan järjestöille myönnettävistä avustuksista. Näiden lisäksi järjestöillä on mahdollisuus anoa kaupunginhallitukselta yleishyödyllisille järjestöille tarkoitettuja avustuksia tai vuokratukea. Osa sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusten piiriin kuuluvista järjestöistä saa avustuksia myös liikunta-, nuoriso- tai kulttuurilautakunnilta. Avustustoimintaa on tarpeen kehittää.

Kohdennettuja avustuksia myönnetään järjestöille, joiden toiminta on sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymien hyvinvointiohjelmien tavoitteiden mukaista. Avustuksia voivat hakea kansanterveystyötä ja ehkäisevää päihdetyötä tekevät ja sosiaalista hyvinvointia edistävät yhdistykset ja järjestöt. Vuonna 2015 kohdennettuja avustuksia myönnettiin 380 000 euroa.

Hyvinvointitoimialan sosiaalityön, kuntoutumispalvelujen ja vanhuspalvelujen tulosalueet ovat vuosittain avustaneet toimintaansa oleellisesti tukevia järjestöjä. Kyseisiin avustuksiin tarvittavat määrärahat on nyt varattu perhe- ja sosiaalipalvelujen ja vanhus- ja vammaispalvelujen palvelualueiden talousarvioihin. Vuonna 2015 näitä avustuksia on myönnetty noin 1,5 milj. euroa.

Avustukset myönnetään noudattaen kaupungin yleisiä avustusohjeita. Avustukset on tarkoitettu turkulaisille yhdistyksille, jotka hoitavat moitteetta anomuksensa, selontekonsa ja muut velvoitteensa kaupungille. Avustettavan toiminnan tulee kohdistua Turun kaupungin asukkaisiin. Avustusta hakevan järjestön tai yhdistyksen toiminnasta tulee olla näyttöä vähintään vuoden ajalta.

Kaupungin avustusohjeissa edellytetään, että toimialat karsivat päällekkäisiä avustuksia ja pyrkivät siihen, että avustuksia myönnettäisiin ainoastaan ko. toimialoilla toimiville yhdistyksille ja yhteisöille. Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökset on annettu tiedoksi vapaa-aikatoimialalle ja kaupunginhallituksen avustustoimikunnalle päällekkäisyyksien välttämiseksi.

Avustusten saamisen ehtona on, että kaupungilla on oikeus tarkastaa yhteisön hallinnon tilit siltä osin kuin avustuksen käytön valvonta sitä edellyttää. Avustusta saavan yhteisön on toimitettava tilinpäätös ja toimintakertomus sekä selvitys avustuksen käytöstä 30.4.2016 mennessä sosiaali- ja terveyslautakunnalle.

Hyvinvointitoimialan avustustenjakoprosessia on kehitetty ja yhtenäistetty viime vuosina. Käytössä yhtenäinen hakuaika ja yksi hakulomake ja hakemukset toimitetaan keskitetysti kirjaamoon, ei suoraan viranhaltijoille. Hakemukset liitteineen tulevat kuitenkin edelleen paperisina, kun monissa muissa suurissa kaupungeissa ja myös Turun kaupungin vapaa-aikatoimialalla on käytössä sähköinen avustusten haku- ja käsittelyjärjestelmä.

Avustusprosessi on kuvattu vuonna 2014 ja siitä selviää prosessin toimijat. Hyvinvointitoimialan organisaatio on kuitenkin muuttunut vuoden 2015 alussa. Avustusprossin kulku ja prosessin resursointi ei vastaa uudistunutta organisaatiota.

Hyvinvointitoimialan strategisten tavoitteiden tukeminen on ollut avustusperusteena viime vuosien ajan. Tätä näkökulmaa on pyritty vahvistamaan, mutta avustusten tarkempia kriteereitä ei ole määritelty. Monet kaupungit, kuten myös Raha-automaattiryhdistys ovat julkistaneet avustustoiminnan linjauksensa, jotka ohjaavat avustusten jakoa. Esimerkiksi Tampereella avustusmäärärahojen jakautuminen määräytyy suuntaa-antavasti lautakunnan päättämällä pisteytyksellä, jossa näkyvät määrällisten ja laadullisten painotuksien prosenttiosuudet.

Määrärahojen pienuudesta johtuen liikkumavara puuttuu ja uusien toimijoiden on vaikea päästä avustusten piiriin. Avustusten osalta ei ole myöskään tarkkaa tietoa miten suureen joukkoon avustukset kohdentuvat eikä ole systemaattisesti arvioitu millaisia vaikutuksia avustukset aikaansaavat. Taloudellinen tuki on kuitenkin vain yksi tapa tukea järjestöjen toimintaedellytyksiä. 

Avustustoiminnan kehittämislinjaukset

On tarpeen pohtia pitäisikö Hyvinvointitoimialan järjestöille myönnettävien avustusten muotoja uudistaa ja monipuolistaa ja laatia kirjalliset Hyvinvointitoimialan avustuslinjaukset.

Esitän, että Hyvinvointitoimialan avustustoimintaa kehitetään vaiheittain:

1.   Vuoden 2016 avustukset anotaan ensisijaisesti sähköisesti Kulta2-ohjelmalla, joka on käytössä myös Vapaa-aikatoimialalla. Avustusten hakuaika on marraskuu 2015. Järjestöjen edustajille pidetään lokakuussa uudesta hakujärjestelmästä kolme samansisältöistä informaatio- ja koulutustilaisuutta. Ohjeistus ohjelman käyttöön laitetaan myös kaupungin nettisivuille. Järjestöt ohjeistetaan käyttämään Kulta2-ohjelmaa myös silloin, kun ne tarvitsevat kaupungin lausuntoja tai aiesopimuksia esimerkiksi Raha-automaattiyhdistysten hakemusten liitteeksi.

2.   Avustusprosessin kulku, vastuut ja valtuudet päivitetään vastaamaan uudistettua Hyvinvointitoimialan organisaatiota.

3.   Laaditaan kirjalliset Hyvinvointitoimialan avustuslinjaukset, jotka tulevat voimaan vuodesta 2017 alkaen. Avustusten suuruuden ja myöntämiskriteerien lisäksi linjataan onko avustusmuotoja tarpeen uudistaa ja monipuolistaa tulevina vuosina. Samalla selvitetään voidaanko avustustoiminnan avulla luoda pidempikestoisia kumppanuuksia kaupungin ja järjestöjen välillä. Tavoitteena on, että yhteistyökumppanit ja avustettavat toimijat tarjoavat palveluita hyvinvointitoimialan asiakkaille samalla hinnalla kuin omille jäsenilleen. Avustuslinjaukset tuodaan lautakunnan käsittelyyn vuoden 2016 alussa.

Hyvinvointitoimialan järjestöjen toimintaan soveltuvat tilat

Järjestöjen toiminta on hyvin monimuotoista ja niiden tilatarpeet vaihtelevat. Toimintaan soveltuvien tilojen lisäksi järjestöt tarvitsevat myös toiminnan suunnitteluun soveltuvia toimistotiloja sekä erilaisten tarvikkeiden ja tavaroiden säilytys- ja varastotiloja.

Osalla järjestöistä on vakituinen oma tai vuokrattu toimitila. Monet järjestöt käyttävät kaupungin omistamia tai ylläpitämiä tiloja ja osa myös kaupungin ulkopuolisia yksityisten tai muiden kuntien omistamia tiloja. Tilojen käyttö voi olla jatkuvaa tai tilapäistä.

Vaatimukset tiloille vaihtelevat, mutta hyvinvointitoimialan kanssa yhteistyötä tekevien järjestöjen osalta korostuvat erityisesti esteettömyys, saavutettavuus (esimerkiksi liikenneyhteydet; parkkipaikat; kuljetuspalvelu; avustajat) ja turvallisuus (turvaohjeet).

Turun Seudun Nivelyhdistys ry ehdotti 17.6.2015, että hyvinvointitoimiala tekisi päätöksen tilojensa antamisesta korvauksetta yleishyödyllisten yhdistysten käyttöön. Tilojen maksuton käyttömahdollisuus parantaisi merkittävällä tavalla yhdistysten toimintamahdollisuuksia, sillä usealla yhdistyksellä ei ole omia kokoontumistiloja puhumattakaan liikunta-, kuntosali- ja uima-allastiloista. Lisäksi yhdistys toivoo, että tiloista saisi keskitetysti tietoa esimerkiksi kaupungin nettisivuilta.

Turun kaupungin Vapaa-aikatoimialalla on vakiintuneet käytännöt kulttuuri-, nuoriso- ja liikuntatilojen luovuttamisesta järjestöjen käyttöön osana järjestöjen toimintaedellytysten parantamista. Hyvinvointitoimialan kanssa yhteistyötä tekevät järjestöistä monet käyttävät myös näitä tiloja, kuten myös Sivistystoimialan hallintaan kuuluvia, esimerkiksi koulujen, tiloja.

Hyvinvointitoimialan omassa vuokranmaksussa olevia, järjestöjen käyttöön soveltuvia erityyppisiä tiloja on muun muassa hyvinvointikeskuksissa ja vanhusten asumispalvelujen tehostetun palveluasumisen ja hoiva-asumisen yksiköissä. Näiden lisäksi on mahdollisuus vuokrata erilaisia koulutus- ja kokoustiloja. Nämä tilat, niiden nykyiset käytön periaatteet ja vuokrat on nyt kartoitettu. Kartoituksessa todettiin, että osa tiloista on vajaakäytössä. Myöskään tilojen vuokrat, vuokrausperiaatteet ja käyttöehdot eivät ole yhdenmukaiset.

Tilojen käytön periaatteet ja soveltuvien toimintojen siirto järjestöjen toteutettavaksi

Tilojen käyttöä on mahdollista tehostaa tarjoamalla järjestöille vapaana olevia käyttövuoroja. Strategian mukaisesti voidaan myös arvioida kaupungin omaa toimintaa ja tehtäviä ja selvittää onko soveltuvia toimintoja mahdollista siirtää kolmannen sektorin toimijoiden toteutettavaksi. Esitän, että

1.    Hyvinvointitoimialan järjestöjen käyttöön soveltuvien tilojen käytön periaatteet yhdenmukaistetaan ja jokaiseen tilaan laaditaan turvallisuussuunnitelma. Tiloja tarjotaan pääsääntöisesti ilman rahallista vastiketta ja sellaisten järjestöjen käyttöön, joiden toiminta tukee vahvasti sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa. Tilavuokrat tarkistetaan ja määritellään keneltä peritään täysimääräinen vuokra ja millä ehdoin tilan saa alennetulla vuokralla tai vastikkeetta. Varmistetaan, että 65 vuotta täyttäneet turkulaiset pääsevät edullisesti nauttimaan monipuolisista liikkumismahdollisuuksista ja kulttuuriannista Seniorirannekkeen ja -kortin ja Kimmokerannekkeen avulla myös hyvinvointitoimialan käytössä olevissa tiloissa.

2.    Esitykset järjestöjen toimintaan soveltuvien tilojen käytön periaatteista ja tarkistetuista tilavuokrista tuodaan lautakunnan käsittelyyn vielä vuoden 2015 aikana.

3.    Kuluvan syksyn aikana selvitetään myös mitkä toiminnat tai tehtävät soveltuvat järjestöjen toteutettavaksi, millä aikataululla ja ehdoilla tehtävien siirto voitaisiin toteuttaa ja millaisia henkilöstövaikutuksia mahdollisilla siirroilla on. Selvitys tuodaan lautakunnan käsittelyyn viimeistään maaliskuussa 2016.

4.    Järjestöjen edustajille pidetään lokakuussa avustusten hakuun liittyen kolme samansisältöistä informaatio- ja koulutustilaisuutta. Näissä tilaisuuksissa keskustellaan myös järjestöjen käyttöön soveltuvien tilojen käytön periaatteista sekä siitä, millaista toimintaa ja tehtäviä voitaisiin siirtää kolmannen sektorin toimijoiden toteutettavaksi ja millaiseen kumppanuuteen järjestöt ovat halukkaita ryhtymään.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 9.9.2015:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä edellä mainitut toimenpiteet hyvinvointitoimialan ja järjestöjen yhteistyön kehittämiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Vammais § 75

Vammaisneuvoston sihteeri Rita Salviander 25.9.2015:

EhdotusMerkitään vammaisneuvoston tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.